تمیز کردن آویز مروارید؛ نکاتی پیرامون نگهداری از مروارید

یکی از زیورآلاتی که هر خانم خوش سلیقه و شیک پوشی دست رد به سینه داشتنش نمی‌زند، آویز مروارید است. البته نگهداری از مروارید آداب خاصی دارد و نمی‌توان مانند دیگر جواهرات آن را تمیز و استفاده کرد.

در صورتی که جواهرات مروارید دارید و نگران خراب شدنش هستید حتما این مطلب را تا انتها مطالعه کنید تا پس از تشخیص مروارید اصل از تقلبی، تمامی نکات نحوه نگهداری و تمیز کردن مروارید را به شما معرفی کنیم.

آویز مروارید و روش های نگهداری از آن

بررسی تاریخچه مروارید

هیچ چیز مانند یک آویز مروارید نمی‌تواند تمام چشم‌ها را به شما خیره کند. مروارید به عنوان یکی از ارزشمندترین سنگ‌های قیمتی در دنیا شناخته می‌شود و از زمان یونان باستان استفاده از آن در زیورآلات کاربرد دارد.

ارزشمندی این سنگ دریایی به حدی بالاست که قرن 16 انگلستان را عصر مروارید نامیدند تا درخشش و ارزشمندی این عصر برای همیشه درتاریخ به یادگار بماند.

آویز مروارید در دوران باستان نماد ماه بود و برخی معتقد بودند که نیروی جادویی قوی دارد که برای صاحبش خوش یمن است ومی‌تواند طلسم و انرژی منفی را از او به دور کند.

حتی در برخی از جوامع مروارید را نماد پاکی و عفاف در خانم‌ها قلمداد می‌کردند و به همین دلیل هر خانمی آرزوی داشتن آویز مروارید را داشت و بهترین انتخاب برای خرید هدیه به خانم‌ها محسوب می‌شد.

تاریخچه مروارید

 

مروارید توسط جانوری نرم تن به نام صدف در دریا ساخته می‌شود و در اثر نوعی واکنش به ورود اجسام خارجی مانند دانه شن به وجود می‌آید.

اجسام خارجی با ورود به صدف باعث تحریک در گوشت داخلی این نرم تن می‌گردند و این جانور برای تسکین گوشت خود لایه‌هایی از جنس صدف به دور جسم خارجی ترشح می‌کند. بدین ترتیب تماس کمتری با صدف ایجاد میشود و بدن این جانور کمتر تحریک می‌گردد.

به مرور زمان با جمع شدن لایه‌ها بر روی یک دیگر، جسمی به نام مروارید تولید می‌شود که بعدا توسط شکارچیان از داخل صدف به بیرون آورده و در صنعت جواهرسازی به کار خواهد رفت.

اگر آویز مروارید یا هر زیورآلات دیگری از جنس مروارید دارید، باید بدانید که نحوه نگهداری و تمیز کردن این سنگ با دیگر جواهرات و سنگ‌های قیمتی متفاوت است.

در صورتی که به این موارد توجه نکنید پس از مدتی شاهد ترک و تغییر رنگ بر روی آویز مروارید خود خواهید بود که اصلا خوشایند نیست.

شاید در گذشته وجود ترک و تغییر رنگ بر روی مروارید نشان از جذب انرژی منفی و طلسم‌ها به خود بود؛ اما امروزه می‌دانیم که با تمیز کردن مروارید و نگهداری اصولی از آن، می‌توانیم عمر این سنگ قیمتی را افزایش دهیم.

 

نحوه تمیز کردن مروارید

سطح صیقلی مروارید باعث ‌میشود که برخی تصور کنند این سنگ همیشه درخشان و براق خواهد ماند و نیازی به تمیز کردن ندارید.

جالب است بدانید که حتی عرق بدن شما نیز می‌تواند به بافت مروارید آسیب وارد کند و به همین دلیل نیاز است تا پس از هر بار استفاده آن را تمیز نمایید.

برای انجام این کار کافیست مراحل زیر را به دقت انجام دهید تا عمر آویز مروارید خود را افزایش دهید:

  • مقداری آب ولرم در کاسه بریزید.
  • کمی شوینده صابون پودری بدون انزیم و مواد شیمیایی به ترکیب اضافه کنید و هم بزنید تا در آب حل شود.
  • آویز مروارید را به آرامی در آب قرار دهید و پس از 5 دقیقه آن را از آب خارج نمایید.
  • با استفاده از پارچه‌ای لطیف از جنس ابریشم یا ساتن، مرواریدها را به صورت تکی خشک کنید.
  • برای انجام این کار اصلا خشونت به خرج ندهید و با دقت و ملایمت دانه‌های مروارید را خشک نمایید.
  • به هیچ عنوان از برس یا اشیا تیز و خشن برای تمیز شدن مروارید استفاده ننمایید.
  • سعی کنید در هنگام خشک کردن، دستمال را تا نزدیکی سوراخ‌ها ببرید تا جرم‌های جمع شده در این قسمت نیز از مروارید جدا شوند.
  • مروارید را در جعبه نگهداری مخصوص خود قرار دهید و از آویزان کردن آن بپرهیزید. در صورتی که در آویز مروارید شما از چندین مروارید استفاده شده و نخی از میان آنها رد شده است بهتر است مرواریدها را به صورت تکی در داخل آب وارد کنید تا نخ میان مرواریدها خیلی خیس نخورد. این مساله موجب پوسیدن نخ در بلند مدت خواهد شد که اصلا خوشایند نیست و ممکن است در هنگام اتصال آویز به گردنبند دچار مشکل شوید. همچنین برای خشک شدن آویز مروارید خود اصلا از سشوار و لوازم گرمایشی استفاده ننمایید.

تمیز کردن مروارید

 

نحوه نگهداری از مروارید

آویز مروارید برخلاف ظاهر سفت و محکمی که دارد در برابر محیط بیرونی بسیار حساس است و به سرعت زیبایی خود را از دست خواهد داد.

البته باید این حساسیت بالای مروارید را مربوط به خارج شدنش از صدف و بیرون آمدن از آب شور دریا بدانیم. پس حق بدهید که نگهداری از آویز مروارید نسبت به دیگر آویزها سخت‌تر باشد.

به هر حال زیبایی و ارزشمندی مروارید باعث شده تا بسیاری داشتن آویز مروارید را به خرید اینترنتی آویز طلا ترجیح بدهند و به دنبال خاص بودن باشند.

از مهم‌ترین نکات مربوط به نگهداری از مروارید می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

  • عدم استفاده از آویز مروارید به صورت روزانه

مهم‌ترین نکته در زمینه استفاده از آویز مروارید این است که آن را به صورت روزانه و همیشگی استفاده نکنید. البته این مساله به این معنا نیست که تنها سالی یک بار آویز مروارید خود را بیرون بیاورید و استفاده کنید.

آویز مروارید نیاز به تماس بیشتری با هوای تازه و رطوبت دارد و باید حداقل برای نگهداری از مروارید آن را از جای خود بیرون آورده شود.

استفاده روزانه از آویز مروارید

نکته: استفاده روزانه از آویز مروارید سبب می‌شود که بیشتر در تماس با بیرون قرار بگیرد و نیاز به تمیز شدن بیشتری داشته باشد که در این صورت عمر آویز مروارید کمتر خواهد شد.

  • قرارگیری آویز مروارید در جعبه مخصوص

برخی از افراد برای بیشتر شدن عمر آویز مروارید خود ترجیح می‌دهند آن را در پلاستیکی تیره بپیچند و تنها برای مراسم خاصی که شاید هر چند سال یک بار داشته باشند، از جای خود بیرون آورند.

در حالی که همین کار عمر آویز مروارید شما را تا حدی زیادی کاهش می‌دهد. آویز مروارید و دیگر زیورآلات ساخته شده از این سنگ گرانبهای دریایی باید تنها در جعبه‌های مخصوصی از مخمل،ابریشم یا ساتن قرار بگیرد تا رطوبت مروارید حفظ شود و سطح مروارید را خشک نگرداند.

همچنین این پارچه‌ها به دلیل بافت نرمی که دارند از وارد شدن خط و خش به سطح مروارید جلوگیری می‌کنند.

نگهداری آویز مروارید در جعبه

 

  • عدم نگهداری از آویز مروارید با دیگر جواهرات

بهتر است که آویز مروارید به صورت جداگانه از دیگر جواهرات شما نگهداری شود. در این حالت هیچ گونه خط و خشی به مروارید وارد نخواهد شد.

نگهداری از آویز مروارید در کنار دیگر زیورآلات مروارید نیز توصیه نمی‌شود چرا که تماس مرواریدها با یکدیگر نیز می‌توانند خراش ایجاد کند.

نحوه نگهداری از مروارید

 

  • خیس نخوردن مروارید

مراقب باشید که آویز مروارید شما خیس نخورد. اگرچه این سنگ از همان ابتدا در دریا تولید شده اما اگر رطوبت زیادی را به خود جذب کند، بافت خود را از دست می‌دهد که ممکن است باعث تغییر ظاهری و رنگ در آن شود.

لذا از استفاده از آویز مروارید خود در استخر، سونا و مکان‌هایی با رطوبت بالا خودداری نمایید و در هنگام تمیز کردن مروارید نیز بیش از حد آن را در آب قرار ندهید.

 

  • جلوگیری از تماس مواد با مروارید

برخورد چربی، عرق بدن، ادویه، کرم‌ها، عطر، پاک کننده‌های شیمیایی و الکل با سطح آویز مروارید باعث تغییر رنگ و خشکی در آن خواهد شد.

لذا توصیه می‌کنیم تنها در شرایط خاصی از آویز مروارید خود استفاده نمایید که کمتر در معرض تماس با این مواد هستید و یا کاملا مراقبید.

مروارید به شدت در برابر محیط اسیدی و قلیایی حساس است و به سرعت به آن واکنش نشان می‌دهد.

لذا پیش از انداختن آویز مروارید به گردن خود آرایش کرده باشید و عطر و کرم به بدن خود بزنید. در این حالت احتمال تماس مروارید با این مواد کمتر خواهد بود.

مراقبت از آویز مروارید

 

  • جلوگیری از قرارگیری در برابر نور خورشید مستقیم

آویز مروارید یکی از جواهراتی است که به طور معمول در مهمانی‌های شبانه استفادده می‌شود چرا که درخشش خود را در تاریکی شب و نور لامپ‌ها بیشتر نمایش خواهد داد.

البته این تنها دلیل لزوم استفاده از آویز مروارید در شب نیست و باید تاثیر نور خورشید بر روی این سنگ قیمتی را نیز در نظر داشت.

نور خورشید به دلیل اشعه‌های قدرتمندی که دارد می‌توامند به سرعت بافت مروارید را خشک کند و موجب ترک و تغییر رنگ بر روی آن شود.

به همین دلیل استفاده از مروارید در معرض نور خورشید اصلا پیشنهاد نمی‌شود خصوصا اینکه شما در روز بیشتر از شب عرق خواهید کرد و احتمال برخورد عرق شما با آویز مروارید بیشتر خواهد بود.

اندازه هر مروارید بین 6 تا 9 میلی متر است و هرچه بزرگتر باشد مطمئنا ارزش بیشتری خواهد داشت. اما اگر بیشتر از این اندازه را با قیمتی عادی پیدا کردید؛ باید به تقلبی بودن آن شک کنید.

مواردی چون شکل، رنگ و نوع درخشش مروارید از روش‌های تشخیص آویز مروارید اصل از تقلبی هستند. لازم به ذکر است که اگر مروارید تقلبی دارید نیازی به نگهداری از مروارید و تمیز کردن مروارید نخواهد بود.

 

سخن آخر

آویز مروارید از دسته جواهرات و زیورآلات محبوب در بین خانمها می باشد. برای نگهداری آن نیاز به رعایت نکاتی از جمله قرار دادن آ« در یک جعبه جواهرات مخصوص، خیس نخوردن آن ، عدم تماس آن با مواد شیمیایی و … که به طور مفصل در این مقاله به توضیح آن ها پرداختیم.

 

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست