تاریخچه گوشواره به عنوان یکی از قدیمی ترین زیورآلات جهان

یکی از زیورآلاتی که از زمان‌های بسیار قدیم و حتی زمان ماقبل تاریخ همواره مورد توجه و اهمیت زیادی بوده است گوشواره است. در حقیقت گوشوارها از گذشته تا کنون محبوب‌ترین زیورآلات در میان مردم بوده‌اند و تاریخچه گوشواره با تاریخچه ملل از گذشته پیوندی ناگسستنی دارد.

در فرهنگ‌ها و سنت‌های گوناگون از انواع گوشواره‌ها با اهداف مختلف استفاده می‌شد. شاید برای شما نیز جالب باشد که بدانید گوشواره بر خلاف امروزه و در ابتدا مختص مردان بوده و رفته رفته زنان نیز از این اکسسوری استفاده کردند.

برای ساخت این زیورآلات از فلزات گوناگونی مانند طلا، نقره، تیتانیوم، استیل و… استفاده می‌شود اما بهترین نوع این فلزات طلا است که به دلیل خواص و ارزش آن در گروه بهترین نوع زیورآلات جای گرفته است.

تنوع بسیار زیادی از انواع گوشواره‌های طلا وجود دارد که بر اساس نوع ساخت، وزن و قیمت با یکدیگر تفاوت دارند. در این مطلب قصد داریم در ارتباط با تاریخچه گوشواره و انواع آن صحبت نماییم.

زیورآلاتی که بسیاری از ما از دوران کودکی تا به امروز با آن همراه بوده‌ایم. پس اگر شما نیز به این موضوع علاقه‌مند هستید از شما دعوت می‌کنیم تا انتها این مقاله با راف گلد باشید.

آشنایی با تاریخچه گوشواره

سیر تاریخی گوشواره از گذشته تا به امروز

همانطور که بیان کردیم تاریخچه گوشواره به هزاران سال پیش بر می‌گردد و در تمدن‌های مختلف با معنا و مفهوم متفاوت کاربرد داشته است. در دوران باستان نیز گوشواره وسیله‌ای زینتی برای افرادی از طبقه مرفه جامعه بود.

اما در زمان روم باستان گوشواره تنها مختص بردگان بوده و برای نشان دادن بردگی و به صورت یک حلقه مورد استفاده قرار می‌گرفت. پس از آن در یونان و روم زنان ثروتمند و پادشاهان زیادی از گوشواره طلا به عنوان وسیله‌ای زینتی استفاده می‌کردند.

در ایران نیز اولین گوشواره‌ها در تمدن ایلام مشاهده شد و در کتاب مقدس مسیحیان نیز به این زیورآلات اشاره شده است. در زمان پادشاهی هخامنشیان نیز نمونه‌های بسیاری از گوشواره بر گوش سربازان وجود داشته و استفاده از این زیورآلات در این زمان رواج بسیاری داشته است.

نمونه‌های گوشواره‌های طلا منبت کاری شده، گوشواره‌های طلا از سنگ یاقوت و فیروزه و سنگ‌های قیمتی دیگر که در این دوران ساخته و توسط اقشار مرفه جامع استفاده می‌شد که قدمت آن به هزاران سال پیش باز می‌گردد.

در دوران اشکانیان و ساسانیان نیز گوشواره‌های گران قیمتی توسط پادشاهان و افراد در راس حکومت استفاده شده که نمایانگر قدرت و توانمندی آن‌ها بود.

سیر تاریخی گوشواره

تاریخچه گوشواره؛ استفاده از گوشواره برای آقایان

تاریخچه گوشواره در استفاده برای آقایان امری متفاوت و جالب است. در دوران باستان گوشواره وسیله‌ای زینتی برای مردان بود که بسیاری از مردان مصر و آشوری از آن استفاده می‌کردند.

بیشتر این افراد از طبقه مرفه جامعه بودند. اما در زمان روم باستان گوشواره مختص بردگان بود و برای نشان دادن بردگی مورد استفاده قرار می‌گرفت. همه بردگان در آن دوره گوشواره‌هایی حلقه‌ای و از فلزات ارزان قیمت بر گوش داشتند.

در سال 1590 در انگلستان استفاده از گوشواره توسط آقایان یک رسم بود و همه مردان به رسم عادت گوشواره بر گوش داشتند. همچنین بسیاری از ملوانان نیز از این زیورآلات استفاده می‌کردند.

اما بر اساس تاریخچه استفاده از گوشواره در بسیاری از کشورهای جهان، گوشواره بر گوش مردان نشانگر مردانگی و شجاعت بود و مردان برای شرکت در جنگ و مبارزه از این زیورآلات استفاده می‌کردند.

پس از آن زمان در بسیاری از کشورهای متمدن به خصوص ایتالیا مردان زیادی از این زیورآلات استفاده کردند. اما در سال‌های اخیر انداختن گوشواره در گوش راست نمایانگر اقلیت جنسی یا همجنسگرایی بود که رفته رفته این دیدگاه به طور کلی از بین رفت. امروزه استفاده از گوشواره توسط آقایان امری عادی است و بسیاری از هنرمندان، بازیگران و حتی مردم عادی از این زیورآلات به عنوان یک وسیله زینتی استفاده کرده و معنا و مفهومی خاص به نظر نمی‌رسد.

استفاده از گوشواره برای آقایان

گوشواره در دنیای امروزی

دنیای امروزی در بسیاری از کشورها از جمله ایران گوشواره‌ها در طرح‌ها و مدل‌های گوناگونی طراحی می‌شود و بانوان و آقایان از آن به عنوان یک وسیله زینتی استفاده می‌کنند.

البته بیشتر طرفداران آن در دنیا بانوان هستند. این زیورآلات امروزه در دنیای مد و فشن نیز کاربرد داشته و بسیاری از افراد از جمله هنرمندان اقدام به ست کردن گوشواره مو با گوشواره نیز می‌کنند که جذابیت بسیاری دارد.

به عنوان مثال برای موهای بسته و شینیون شده از گوشواره‌های بلند و درشت و برای موهایی با مدل باز از گوشواره‌های کوچک و کوتاه استفاده می‌کنند. همچنین برخی از افراد رنگ گوشواره و موی خود را با هم ست می‌کنند.

امروزه گوشواره علاوه بر یک وسیله زینتی به نوعی سرمایه‌گذاری نیز به شمار می‌رود. در تاریخچه گوشواره، خرید طلا همواره یک روش امن و مطمئن برای سرمایه‌گذاری بوده است که گذشت زمان نه تنها از ارزش آن کاسته نشده بلکه سبب افزایش آن نیز شده است.

گوشواره در دنیای امروزی

آشنایی با انواع گوشواره

در راستای تاریخچه گوشواره بهتر است با انواع مدل‌های گوشواره نیز آشنا شوید. در مقالات پیششن به طور کلی در ارتباط با آشنایی با انواع گوشواره صحبت کردیم. به طور کلی گوشواره‌ها به سه دسته تقسیم می‌شوند که در ذیل به طور مختصر به معرفی آن‌ها خواهیم پرداخت.

  •  گوشواره‌های میخی

از جمله پرطرفدارترین نوع گوشواره‌ها مدل‌های میخی هستند. این گوشوارها بر روی قسمت نرم گوش قرار گرفته و با استفاده از یک پیچ در پشت گوش قفل می‌شوند. این گوشواره‌ها دارای قیمتی پایین‌تر و وزن‌هایی کمتر نسبت به سایر مدل‌ها هستند و معمولا خانم‌ها و آقایان جوان از طرفداران آن هستند.

  •  تاریخچه گوشواره، گوشواره‌های حلقه‌ای

از جمله مدل‌های گوشواره طلا که از زمان‌های دور کاربرد داشته و شکل و ظاهر خود را حفظ کرده است مدل‌های گوشواره حلقه‌ای هستند. این مدل معمولا شکل دایره و یا نیم دایره داشته و در قسمت پایین لاله گوش قرار می‌گیرد. در تاریخچه استفاده از گوشواره نیز این مدل در هر دورانی کاربرد داشته است.

  • تاریخچه گوشواره، گوشواره‌های آویز‌دار

از جمله مدل‌های گوشواره که تنوع بسیار زیادی در آن می‌توان داشت مدل‌های آویزدار هستند. این نوع گوشواره که طرفداران آن خانم‌ها در هر سنی هستند در آویزهایی با ارتفاع کوتاه و بلند ساخته می‌شوند. گوشواره‌های آویزی نگین‌دار، زنجیری، مدل‌های بخیه‌ای در این دسته جای دارند.

نکات مهم در هنگام سوراخ کردن گوش

اکنون که با تاریخچه گوشواره و انواع آن آشنا شدید بهتر است برای استفاده از این زیورآلات و سوراخ کردن گوش به نکاتی توجه کنید. برای سوراخ کردن گوش از افراد متخصص و پزشک کمک بگیرید.

سوراخ کردن گوش در فروشگاه‌های زیورآلات و یا توسط افراد ناشی و یا روش‌های غیر اصولی و بهداشتی خطرات و عفونت‌های جدی را به همراه خواهد داشت. در برخی از موارد گوش افراد به فلزات گوناگون حساسیت داشته و سبب به وجود آوردن مشکلات زیادی برای اشخاص خواهد شد.

بنابراین راهنمایی و انجام این کار توسط متخصصین خطر مشکلات احتمالی را از بین خواهد برد.

نکات سوراخ کردن گوش

خرید انواع گوشواره طلا از فروشگاه راف گلد

در این مقاله در ارتباط تاریخچه گوشواره از گذشته تا به امروز و همچنین انواع مدل‌های گوشواره صحبت کردیم. اگر شما نیز قصد خرید این زیورآلات را دارید با گالری طلا و جواهرات راف گلد آشنا شوید.

این گالری جدیدترین نمونه‌های زیورآلات از جمله گوشواره‌های طلا را طراحی و تولید و به فروش می‌رساند. با خرید آنلاین از این فروشگاه از تخفیفات بیشتری بهره‌مند شده و برای تمامی محصولات اجرت ساخت پایین را پرداخت نمایید.

این گالری محصولات خود را با قیمت مناسب و همچنین فاکتور معتبر و رسمی به مشتریان ارائه می‌دهد. با راف گلد با اطمینان خاطر خرید کرده و از تجربه خریدی هوشمندانه لذت ببرید.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست