ساده ترین راه های تشخیص سنگ اصل از بدل

در مقالات پیشین درباره انواع سنگ و کانی‌های با ارزش موجود در طبیعت و همچنین ویژگی‌ها و خواص درمانی هر یک از آن‌ها از جمله یاقوت، الماس، زمرد، مروارید، یشم و… صحبت کردیم. کاربرد سنگ در جواهرسازی همانطور که قبلا نیز بیان کردیم برای ساخت انواع زیورآلات و جواهرات است. تشخیص سنگ اصل از بدل مهم ترین نکته هنگام خرید است.

اما در هنگام خرید این نوع سنگ‌ها، اصل بودن از اهمیت زیادی برخوردار می‌باشد زیرا نمونه‌های مختلف سنگ‌های قیمتی به صورت تقلبی در بازار بسیار زیاد هستند. در حقیقت تنها با نگاه کردن نمی‌توانید سنگ اصل را از تقلبی تشخیص دهید.

در برخی از نمونه‌ها شباهت ظاهری و خواص شیمیایی درست مانند نمونه اصلی است و تشخیص آن کار ساده‌ای نیست و متاسفانه برخی از فروشندگان این سنگ‌ها را به جای سنگ اصل به مشتریان می‌فروشند.

اما راه حل چیست و روش شناسایی سنگ های قیمتی در طبیعت چگونه است؟ در این مطلب قصد داریم در ارتباط با تشخیص سنگ اصل از تقلبی و روش‌های آن صحبت نماییم. پس اگر شما نیز به این موضوع علاقه‌مند هستید در ادامه مطلب از راف گلد همراه ما باشید.

تشخیص سنگ اصل از تقلبی

تعریف سنگ اصل و قیمتی

قبل از اینکه در ارتباط با تشخیص سنگ اصل از بدل صحبت نماییم بهتر است تعریفی از سنگ اصل داشته باشیم. می‌توان گفت سنگ اصل هدیه‌ای از طبیعت است که در اعماق زمین به گونه‌ها و مدل‌های مختلف کشف می‌شود. این سنگ‌ها معمولا از فوران آتش‌نشان‌ها و فرسایش آب و جابجایی زمین تشکیل می‌شوند و برخی از آن‌ها میلیاردها سال قبل شکل گرفته‌اند.

سنگ های قیمتی اصل طبیعی هستند و به همین دلیل ممکن است که روی آنها درز و شکافهایی وجود داشته باشد. این در حالی است که سنگهای مصنوعی بی عیب و نقص به نظر می رسند. در تشکیل سنگ‌های اصل انسان هیچ دخالتی نداشته و تنها پس از استخراج انسان‌ها برای ساخت زیورآلات آن‌ها را برش و صیقل می‌دهند.

گونه‌های مختلف سنگ‌های اصل موجود در طبیعت در مناطق مختلف جهان وجود دارند و برخی از آن‌ها تنها مختص منطقه جغرافیایی خاص هستند. زیورآلات و جواهرات ساخته شده با سنگ‌های اصل از جمله زمرد، الماس، یاقوت، برلیان در گروه گران‌بهاترین زیورآلات هستند.

تشخیص سنگهای قیمتی خام

تعریف سنگ تقلبی یا مصنوعی

سنگ‌های تقلبی یا به عبارت دیگر مصنوعی از نظر ظاهری شباهت زیادی به سنگ‌های اصلی دارند و برخی از آن‌ها حتی از نظر خصوصیات و ویژگی‌های شیمیایی مانند سنگ‌های طبیعی هستند.

این سنگ‌ها معمولا در آزمایشگاه‌ها به صورت مصنوعی تولید می‌شوند. زیورآلات ساخته شده با این کانی‌ها نیز همچنان از نظر زیبایی شباهت زیادی به نمونه جواهرات ساخته شده با سنگ‌های اصل داشته اما قیمتی بسیار کمتر دارند.

در حقیقت برای ساخت بسیاری از زیورآلات با کیفیت اما قیمتی پایین‌تر از این سنگ‌ها استفاده می‌شود و البته این موارد نیز طرفداران خاص خود را دارد.

تشخیص سنگ شوه اصل از بدل

راه‌های تشخیص سنگ اصل از بدل

هرچند که تشخیص سنگ اصل از بدل کار ساده‌ای نیست و معمولا توسط متخصصان این حوزه می‌توان از اصالت آن اطمینان حاصل کرد اما برای اینکه بتوانیم سنگ اصل را از تقلبی تشخیص دهیم چندین راه حل وجود دارد که با انجام آن‌ها می‌توانید تاحد بسیاری از خرید سنگ‌های تقلبی جلوگیری نمایید. در ذیل این موارد را به طور مختصر شرح می‌دهیم.

روش شناسایی سنگ های قیمتی در طبیعت

 

  • توجه به ظاهر سنگ

قبل از هر گونه اقدامی می توانید در ابتدا به ظاهر سنگ ها توجه کنید. به یاد داشته باشید که سنگ های اصل کاملا یک دست و صیقلی نیستند و روی سطح آنها خراش ها و شکاف هایی وجود دارد. اگر سنگ قیمتی ای را دیدید که بسیار خوش تراش و صیقلی بود می تونا به اصل بودن آن شک کرد.

 

  •  ارسال سنگ برای آزمایشگاه تشخیص سنگ

یکی از بهترین‌ و مطمئن‌ترین روش‌های تشخیص سنگ تقلبی ارسال سنگ به آزمایشگاه‌های تشخیص سنگ و دریافت گواهینامه اصالت سنگ است.

اما دقت داشته باشید هزینه این کار بسیار زیاد است و حتی گاهی از خود سنگ نیز هزینه بیشتری دارد. بنابراین بهتر است تنها برای سنگ‌های گران قیمت مانند الماس و برلیان که بسیار ارزشمند هستند این کار را انجام دهید.

سنگ‌های نیمه قیمتی برای انجام آزمایش هزینه زیادی را برای شما متحمل می‌شوند. بنابراین به صدور گواهینامه که بسیاری از فروشندگان برای محصولات خود صادر می‌کنند اکتفا نکنید زیرا این گواهینامه‌ها تقلبی هستند. مرکز توسعه گوهرشناسی ایران یکی از مراکز معتبر تشخیص انواع سنگ است.

شناخت سنگهای قیمتی خام

 

  •  توجه به قیمت سنگ

یکی دیگر از روش‌های تشخیص سنگ اصل از تقلبی توجه به قیمت سنگ است. بهتر از قبل از اقدام به خرید با چند جستجو از قیمت حدودی سنگ مورد نظر خود اطلاع حاصل نمایید.

بدین ترتیب پس از مراجعه برای خرید در صورت مشاهده تفاوت بسیاری در قیمت آن سنگ (قیمتی بسیار بیشتر و یا خیلی پایین‌تر) حتما باید به اصالت آن شک نمود. بنابراین از خرید چنین سنگ‌های خودداری نمایید.

سنگ های مصنوعی معمولا از ارزش کمتری برخوردار هستند، زیرا این نوع سنگ ها در آزمایشگاه ها ساخته می شوند. در نتیجه قیمت کمتری را نسبت به سنگ اصل شامل می شوند.

 

  •  داشتن اطلاعات کافی درباره نوع، پیشینه و محل استخراج سنگ

برای تشخیص سنگ تقلبی و اینکه بتوانید انتخابی درست داشته قبل از خرید حتما اطلاعاتی در ارتباط با نوع سنگ، محل استخراج و همچنین مواد تشکیل دهنده آن داشته باشید.

به عنوان نمونه اگر قصد خرید مروارید و یا سنگ عقیق را دارید باید بدانید که در ایران نیز این سنگ یافت می‌شود بنابراین می‌توانید با قیمتی مناسب آن سنگ را خریداری نمایید.

اما اگر به دنبال خرید سنگی هستید که در کشور ما یافت نمی‌شود باید بدانید هزینه زیادی بابت خرید آن باید پرداخت نمایید.

تشخیص سنگ آسیاب اصلی

 

  • انعطاف پذیری سنگ

اگر دیدید که سنگی به دچار انعطاف شد می توان به اصل بودن آن شک کرد. زیرا سنگ اصل به راحتی دچار خمش و تغییر شکل نمی شود.

 

  • مقایسه با نمونه اصلی سنگ

یکی دیگر از روش‌های تشخیص سنگ اصل از تقلبی مقایسه با نمونه اصلی سنگ است. البته این روش صد در صد نیست و ممکن است به دلیل تشابه زیاد اشتباه در تشخیص رخ دهد.

اگر قبلا از سنگ موردنظر استفاده و یا آن را لمس کرده باشید میزان خطای شما در تشخیص سنگ دیگر کاسته می‌شود. توجه به رنگ، وزن، ترکیب رنگ و همچنین درخشش سنگ از جمله مواردی است که تا حدودی می‌توانید در این روش به آن اکتفا نمایید.

تشخیص سنگ شوه اصل از بدل

 

  • توجه به وزن سنگ

سنگ های مصنوعی اغلب وزن بیشتری نسبت به سنگ های اصل دارند. البته توجه داشته باشید که این مسئله با توجه به سنگ و نوع آن می تواند متغیر باشد.

چگونه سنگ قیمتی را تشخیص دهیم

 

  •  توجه به ظاهر سنگ با استفاده از ذره بین

برای تشخیص سنگ اصل از بدل بهتر است از یک ذره‌بین استفاده نمایید. در سنگ‌های اصل به دلیل طبیعی بودن تمام سطح صیقل و یک دست نیست و این نوع کانی‌ها معمولا دارای درز و شکاف و ناصافی هستند اما سنگ‌های تقلبی معمولا ظاهری بدون نقص و صاف را دارند.

بنابراین اگر سنگی با سطح صاف و مرتب را دیدید به اصل بودن آن شک نمایید. همچنین سنگ‌های اصل دارای رنگی یک دست نبوده و طیف خاصی از رنگ‌ها در آن قابل مشاهده است ولی سنگ‌های تقلبی دارای رنگی مشخص هستند.

چگونه سنگ قیمتی را تشخیص دهیم

 

  •  خرید از فروشگاه‌های معتبر

از جمله مهمترین نکته‌ای که در هنگام خرید سنگ اصل باید به آن توجه نمود خرید از فروشگاه‌های معتبر است. فروشندگان و گالری‌هایی با پیشینه قوی و با قدمت هستند که سنگ‌های اصل را به مشتریان ارائه می‌دهند.

این فروشندگان با توجه به اعتبارشان هرگز سنگ‌های غیراصل و تقلبی را نمی‌فروشند. برای شناخت این فروشگاه‌ها می‌توانید از سوابق آن گالری اطلاعات حاصل نمایید و همچنین از دوستان و آشنایان خود که قبلا سنگ‌های اصل را خریداری کرده‌اند کمک بگیرید.

استفاده از ذره بین در تشخیص سنگ اصل از بدل

 

شناخت اصالت انواع سنگ های قیمتی

حال که با راه حل های کلی در مورد شناخت سنگهای اصل از تقلبی آشنا شدیم، می خواهیم به طور مجزا به شاخت انواع سنگ های مختلف مثل الماس، یاقوت، زمرد و … بپردازیم.

  • تشخیص یاقوت اصل

برای تشخیص سنگ یاقوت اصل از تقلبی می توان در ابتدا به رنگ آن توجه کرد. یاقوت باید قرمز روشن باشد. معمولا یاقوت های تقلبی تیره تر هستند. اما تیره بودن آن نمی تواند دلیل قطعی برای تقلبی بودن آن باشد.

برای کسب اطمینان جهت تخیص می توان سنگ یاقوت را بین دو انگشت دست گرفته سپس با ناخن و یا سکه روی آن بکشید. اگر خش برداشت احتمالا تقلبی است. به یاد داشته باشید یاقوت ها به مقاوم و سخت بودنشان است که معروفند، پس نباید خش بردارند.

چگونه سنگ قیمتی را تشخیص دهیم

 

  • تشخیص زمرد

تشخیص زمرد اصل کمی سختتر است. در صورت اصل بودن می توان یک سری عیوب و نواقصی رو بر روی سنگ مشاهده نمود. بنابراین یکی از راه های تشخیص یافتن هر گونه خراشیدگی و شکاف روی سنگ می باشد.
رنگ هم میتواند به عنوان مبنایی برای شناخت سنگ اصل از تقلبی باشد. به این معنا که مثلا سنگ زمردی که از معادن کلمبیا استخراج می شود رنگ سبز متفاوتی با سایر زمردها دارد. زیرا رنگ آن ها بیشتر مایل به سبز آبی همراه با هاله ای از سبز مایل به زرد می باشد. به یاد داشته باشید اگر رنگ آن سبز روشن بود احتمالا سنگ تقلبی می باشد.

شناخت سنگهای قیمتی خام

 

  • ‎تشخیص الماس اصل از تقلبی

جالب است بدانید روش های زیادی برای تشخیص الماس اصل از تقلبی دارد. برای مثال مس توانید آ« را روی شیشه ای بکشید اگر شیشه را برید این الماس می تواند واقعی باشد.

روش دیگر این است که الماس را جلوی دهان خود گرفته و بازدم خود را به آن بدهید یعنی اصطلاحا به آن “ها کنید”، اگر بخار از روی آن سریعا از بین رفت معلوم می شود که این سنگ اصل است. راه دیگر تشخیص استفاده از انعکاس نور بر روی الماس است. زیرا الماس ها نور تابیده شده به آن ها را منعکس می کنند.

نحوه تشخیص سنگ الماس خام

 

  • تشخیص سنگ عقیق اصل

سنگ عقیق اصل نسبت به تقلبی آن از شقافیت کمتری رخوردار است. کافی است که آن را در برابر نور قرار دهید، می توان در آن نقاط تیره ای را مشاهده نمود. همچنین سنگ عقیق اصل مقاوت بالایی دارد و در اثر ضربه به راحتی دچار آسیبب نمی شود. جالب است بدانید سنگ عقیق اصل در سرما دمای بالا و در گرما دمای پایینی دارد در صورتیکه در سنگ عقیق تقلبی این موضوع کاملا برعکس است.

تشخیص سنگ عقیق اصل

 

خرید انواع سنگ‌های اصل از فروشگاه راف گلد

اکنون که با راه‌های تشخیص سنگ اصل از بدل آشنا شدید، یکی از فروشگاه‌های معتبر در زمینه فروش انواع سنگ‌های اصل از جمله عقیق، فیروزه، آمیتیست، یشم، آکوامارین، زمرد، جید، سیترین، الماس و… را به شما معرفی نماییم.

گالری طلا و جواهرات راف گلد انواع مختلف این سنگ‌ها را به صورت زیورآلات و جواهرات طراحی و در فروشگاه آنلاین خود به فروش می‌رساند.

با خرید انواع سنگ‌ها از فروشگاه راف گلد با اطمینال از اصالت سنگ خرید خود را انجام دهید. راف گلد برای تمامی محصولات خود اجرت ساخت پایین و قیمت مناسب را در نظر گرفته است. با راف گلد همواره خاص‌ترین باشید.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست