تعمیرات طلا و جواهرات چگونه انجام می‌شود؟

همانطور که می‌دانید طلا و جواهرات از روزگاران قدیم تا کنون به عنوان بهترین زیورآلات در میان بانوان شناخته شده است. برخی از افراد به صورت روزانه از این اکسسوری‌ها و برخی دیگر تنها در روزها و مراسم‌های خاص از آن استفاده می‌کنند.

استفاده طولانی مدت از انواع زیورآلات و یا عدم مراقبت صحیح از آن‌ها می‌تواند سبب تغییر شکل، رنگ و یا حتی شکستگی طلا و جواهرات شما شود.

در چنین مواقعی زیورآلات درخشندگی و زیبایی خود را از دست داده و گاهی نیز غیر قابل استفاده خواهند شد. به عنوان مثال افتادن نگین انگشتر و یا شکستگی النگو و یا گوشواره.

در این زمان نیاز به تعمیرات برای زیورآلات شما احساس خواهد شد. ما در مقالات پیشین در ارتباط با نگهداری از طلا و همچنین روش‌هایی برای تمیز کردن طلا و جواهرات به شما معرفی کردیم.

اما در این مطلب قصد داریم در ارتباط با تعمیرات طلا با شما صحبت نماییم. پس در ادامه مطلب ما را همراهی فرمایید.

تعمیرات طلا و جواهرات

 

منظور از تعمیرات طلا و جواهرات چیست؟

همانطور که بیان کردیم طلا و جواهرات شما ممکن است در اثر استفاده نادرست و طولانی مدت، فشار و ضربه و یا کهنه و فرسوده شدن شکل و زیبایی اولیه خود را از دست داده و نیازمند تعمیرات باشند.

در حقیقت می‌توان گفت تعمیرات طلا و جواهر یک کار فنی و تخصصی است و نیازمند افراد متخصص است. کارگاه‌های تعمیر زیورآلاتی وجود دارند که افراد مختلف با مراجعه به آن‌ها طلای خود را تعمیر می‌کنند.

برای تعمیر انواع اکسسوری‌ها ابزار و وسایل مختلفی مانند چکش مخصوص، دستگاه‌های لیزر، انواع انبر و … استفاده می‌شود و با این ابزارها تکنسین اقدام به تعمیر طلا و جواهرات می‌کند.

امروزه این حرفه در مراکز آموزشی مختلف به صورت کاملا تخصصی به علاقه‌مندان در این حوزه، آموزش‌های لازم را ارائه می‌دهند. در ادامه توضیحاتی درباره این افراد متخصص بیان خواهیم کرد.

تعمیر طلا و جواهرات

 

تعمیرکار و یا تکنسین تعمیرات طلا و جواهر کیست؟

در حقیقت تکنسین طلا و جواهرات فردی متخصص و دوره دیده است که قادر است با استفاده از ابزارهای مختلف انواع طلا و جواهرات آسیب دیده شما از جمله انواع انگشتر، دستبند، گردنبند و گوشواره و سایر زیورآلات شما را به بهترین شکل تعمیر و تا حد ممکن به ظاهر اولیه خود بازگرداند.

تعمیرکار طلا و جواهر باید مهارت‌های کافی در استفاده از انواع دستگاه‌ها و ابزارهای فنی این کار مانند دستگاه‌های اتوماتیک، سیم چین، انواع انبرها ، دستگاه لیزر و … را داشته باشد تا تعمیرات طلا و جواهرات را با بالاترین کیفیت انجام دهد.

ابزار تعمیرات طلا

 

تعمیرات طلا و جواهر شامل چه مواردی می‌شود؟

  • تعمیرات زیورآلات نگین‌دار

زیورآلات نگین دار معمولا با افتادن نگین زیبایی خود را از دست می‌دهند.

اگر طلا و جواهر شما دارای نگین مخراج شده و دارای پایه است باید حتما به کارگاه‌های تعمیرات طلا و جواهر مراجعه کنید تا تعمیرات لازم بر روی زیورآلات شما انجام شود و نگین با ابزارهای گوناگون بر روی پایه سوار شود.

اما در برخی از زیورآلات دیگر نگین با استفاده از چسب بر روی طلا پیاده سازی شده است.

در این حالت شما می‌توانید با تعمیر طلا در منزل و با استفاده از یک چسب قطره‌ای نگین طلا خود را مجددا چسبانده و تعمیر نمایید. این کار نیازمند چسبی قوی است که در زمانی کوتاه نگین را بچسباند. چسب آلفا یکی از چسب‌های مناسب برای این کار است.

تعمیرات طلا و زیور آلات نگین دار

 

  • تعمیرات عمومی طلا و جواهر

همانطور که در قسمت‌های پیشین صحبت کردیم گاهی برخی از زیورآلات شما در اثر استفاده نادرست دچار تغییر رنگ شده و دیگر درخشندگی و زیبایی اولیه خود را ندارند.

روش‌های عمومی برای انواع زیورآلات از جمله انواع گردنبند، انگشتر و دستبند وجو دارد که سبب بهبود شرایط طلا و جواهرات می‌شود.

 

  • تمیز کردن اولترا سونیک

اولین مرحله در تعمیرات طلا و جواهر تمیز کردن قطعات است. در حقیقت با این کار طلا تمیز شده و سایر نقاط که به صورت احتمالی نیازمند تعمیر می‌باشند که در صورت کثیف بودن قابل مشاهده نبوده‌اند مشخص خواهد شد.

 

  • آبکاری رادیوم

برخی از زیورآلات دارای رنگ سفید و یا رزگلد و …هستند. طلا ذاتا زرد رنگ است و با گذشت زمان ممکن است طلاهایی به غیر از زرد، رنگ خود را از دست داده و رنگ زرد آن‌ها آشکار می‌شود.

به خصوص طلای سفید که با گذشت زمان کم کم رنگ زرد خود را نمایان خواهد کرد. با آبکاری رادیوم رنگ سفید سابق را می‌توان با همان درخشندگی به زیورآلات بازگرداند.

قبل از انجام این کار باید طلا شما تمیز باشد. برای این کار می‌توانید مقاله تمیز کردن طلا در خانه را مطالعه فرمایید و یا آن را به متخصصین در این حوزه بسپارید.

 

  • پرداخت طلا و جواهر

گاهی ممکن است بر روی انواع زیورآلات شما خط و خش افتاده باشد. در این شرایط نیز نیازمند تعمیرات طلا هستید. در حقیقت باید طلای شما صیقل داده شود تا هرگونه خط و خش آن از بین رود.

دقت داشته باشید که طلای سفید پس از صیقل دادن نیازمند رادیوم مجدد است زیرا رادیوم در هنگام صیقل دادن زیورآلات سفید رنگ از بین خواهد رفت.

پرداخت طلا و تعمیرات طلا

 

  • پرداخت پلاتین

پلاتین فلزی قوی است و خود می‌تواند مستعد هر گونه خط و خش بر روی زیورآلات شود. همانطور که بیان کردیم با دیدن خط و خش باید زیورآلات خود را صیقل دهید.

توجه داشته باشید این کار از وزن طلا و جواهرات شما خواهد کاست.

 

  • لحیم کاری

در حقیقت لحیم کاری یکی از روش‌های تعمیرات طلا است که سبب اتصال طلا و نقره به خودش خواهد شد.

این روش با استفاده از شعله صورت می‌گیرد و برای این کار از فلزات گران‌بهایی استفاده می‌شود که نقطه ذوب پایینی دارند.

 

  • جوش و لیزرکاری

اگر زیورآلات شما شکسته شود با استفاده از لیزر می‌توان آن را تعمیر کرد. در حقیقت با استفاده از لیزر فلزات گران‌بها را می‌توان به هم جوش داد.

لیزر پرتوی تقویت شده از نور می‌باشد که با تمرکز بر روی یک نقطه می‌تواند آن نقطه را با دقت بالایی جوش دهد. جوشکاری لیزری در تعمیرات انواع طلا و جواهرات تحولات عمیقی به وجود آورده است.

 

تعمیرات انگشتر طلا

انگشترها همانطور که می‌دانید به دو دسته انگشتر بدون نگین و نگین‌دار تقسیم می‌شوند. از جمله پرکاربردترین زیورآلات هستند که بسیاری از افراد به صورت دائم و روزانه از این اکسسوری استفاده می‌کنند.

پس امری طبیعی است که این زیورآلات دچار آسیب و یا شکنندگی شوند. با این وجود حتی با مراقبت‌ از این زیورآلات باز هم ممکن است احتیاج به تعمیرات طلا داشته باشد.

در ذیل مواردی که در انگشتر نیازمند تعمیر هستند را بیان خواهیم کرد.

نعمیر انگشترطلا

 

  • تعمیر شاخک انگشتر

در حقیقت شاخک‌های انگشتر، نگین و یا سنگ آن را در سر جایش نگه می‌دارند.

این شاخک‌ها با گذشت زمان و یا استفاده طولانی مدت فرسوده شده و سبب افتادن و یا شل شدن نگین انگشتر خواهند شد.

بنابراین بهتر است قبل از هر گونه افتادن نگین شاخک انگشتر را تعمیر نمایید.

 

  • اندازه انگشتر

اگر انگشتر شما اندازه دست نباشد باید اندازه آن را تغییر دهید. بدین ترتیب باید اندازه آن را بزرگ و یا کوچک نمایید. این کار با استفاده از جوشکاری لیزر و ساختار انگشتر صورت می‌گیرد.

در برخی از مواقع برای تغییر اندازه انگشتر یک حلقه محافظ در داخل انگشتر قرار می‌دهند.

 

  • تعمیرات کانال انگشتر

در حقیقت کانال یک راه برای ایمن کردن سنگ های قیمتی بر روی انگشترهای جواهر است.

در صورتی که الماس و یا نگین انگشتر شما تکان می‌خورد باید حتما آن را برای تعمیر به کارگاه‌های تعمیرات طلا ببرید.

 

  • تعمیر سنگ‌های قیمتی

افتادن نگین و یا سنگ انگشتر برای هر خانمی اتفاقی ناگوار است. شما می‌توانید در اثر گم شدن و یا فرسایش سنگ روی انگشتر ان را تعویض نمایید.

برای این کار باید به دنبال سنگی از همان خانواده و همان جنس و اندازه باشید تا بتوانید انگشتر را مجددا به حالت اول باز گردانید. برای این کار می‌توانید از تعمیر کاران طلا و جواهر کمک بگیرید.

نحوه تعمیرات طلا و جواهرات

 

تعمیرات گردنبند و زنجیر طلا

یکی دیگر از زیورآلات محبوب و پرطرفدار در میان خانم‌ها و آقایان گردنبندها و انواع زنجیر طلا زنانه و مردانه هستند. این زیورآلات نیز در اثر عوامل مختلف به تعمیرات طلا نیاز پیدا می‌کنند.

تعمیر گردنبند طلا در منزل در صورت شکستگی ممکن نیست و نیازمند افراد متخصص برای این کار است. در ذیل این موارد را به صورت مختصر بیان خواهیم کرد.

 

  • تعمیر زنجیر پاره شده

زنجیرهایی که در ساخت بسیاری از گردنبندها به کار می‌روند بسیار ظریف هستند و گاهی با گیر کردن به لباس و مو و یا در اثر فرسایش پاره می‌شوند و به این ترتیب با استفاده از جوش لیزری می‌توان زنجیرهای پاره شده را به هم جوش داد.

 

  • تعمیر قفل و بست گردنبند و زنجیر

قفل‌های گردنبند و زنجیر نیز ممکن است در صورت استفاده طولانی مدت خراب و یا شکسته شوند و نیازمند تعمیرات طلا باشند.

تکنسین این کار در صورت قابلیت تعمیر، آن را برای شما تعمیر خواهد کرد و در غیر این صورت یک قفل جدید را جایگزین خواهد کرد.

تعمیر زنجیر طلا

 

  • تعمیرات انواع دستبند

دستبند طلا زنانه و مردانه همانطور که می‌دانید دارای انواع مختلفی است. دستبندهای زنجیری، مرواریدی، چرمی و النگویی.

هر یک از این دستبندها با توجه به کاربرد زیادی که دارند ممکن است دچار شکستگی و یا پارگی شوند که نیازمند تعمیرات هستند.

اگر دستبند شما دارای نگین جواهر و یا سنگ قیمتی است ممکن است با گذشت زمان سنگ آن فرسوده شده و یا بیافتد که برای تعمیر باید به یک تکنسین مراجعه نمایید.

تعمیرات گوشواره طلا

گوشواره از جمله زیورآلاتی هستند که بر زیبایی چهره افراد تاثیر زیادی دارند اگر قفل گوشواره شما خراب شود باید برای تعمیر و یا تعویض قفل به کارگاه تعمیرات طلا و جواهر فرستاده شود.

همچنین ممکن است در اثر مواد شیمیایی شاخک های گوشواره از بین روند و یا شکسته شوند بدین ترتیب حتما باید مورد تعمیر قرار گیرند.

 

خرید آنلاین انواع زیورآلات طلا و جواهر از گالری راف گلد

در این مقاله در ارتباط با تعمیرات طلا و جواهر و همچنین انواع تعمیرات برای زیورآلات مختلف صحبت کردیم.

برای خرید انواع زیورآلات مانند انگشتر، گوشواره،ست و نیم ست، النگو و دستبند، انواع گوشواره و … می‌توانید به فروشگاه طلا و جواهرات راف گلد مراجعه نمایید.

این گالری معتبر سال‌هاست در زمینه طراحی و تولید انواع طلا و جواهرات فعالیت می‌کند. انواع تعمیرات تخصصی در زمینه طلا و جواهرات خود را می‌توانید با دریافت مشاوره و راهنمایی به متخصصین این گالری بسپارید.

لازم به ذکر است راف گلد برای خریدهای آنلاین شما اجرت ساخت پایین و قیمتی مناسب را در نظر گرفته است.

با راف گلد زیبا باشید و خاص بودن را تجربه نمایید.

 

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست