بررسی تفاوت طلا با جواهر

از آنجایی که امروزه در سراسر دنیا عرضه و تقاضا برای طلا و جواهر سیر صعودی دارد، این زیورآلات به صورت یک صنعت درآمده است و شرکت‌های زیادی با توجه به تقاضای مد، اقدام به تولید انواع طلا و جواهر می‌کنند.

علاقه به خرید این اکسسوری با ارزش علاوه بر آراستگی، پشتوانه‌ای برای آینده افراد محسوب می‌شود. با توجه به اینکه بیشتر مردم به خرید این زیورآلات علاقه نشان می‌دهند باید اصول خرید و فروش طلا و جواهر را بدانند.

ما می‌خواهیم در این مقاله به بررسی تفاوت جواهر با طلا و نیز تفاوت خرید و فروش آن بپردازیم. در ابتدا مطالبی را در خصوص طلا و جواهر بیان می‌کنیم، سپس به فرق طلا و جواهر خواهیم پرداخت. لطفا در ادامه ما را همراهی فرمایید.

مهمترين تفاوت طلا و جواهر در چيست

جواهر چیست؟

جواهر همان طلا می‌باشد با این تفاوت که سنگ و نگین‌های قیمتی روی آن سوار می‌شود. برای ساخت جواهر ابتدا قالبی از طلا را که به آن پایه جواهرات گفته می‌شود می‌سازند سپس نگین و سنگ را روی آن قرار می‌دهند.

این نگین‌ها و سنگ‌ها هستند که طلا و جواهرات را از هم متمایز می‌کنند. در ساخت جواهرات از سنگ‌های قیمتی مانند: کهربا، یاقوت، زمرد، الماس و … استفاده می‌کنند که در این میان الماس اهمیت بیشتری در تولید جواهرات دارد و نسبت به دیگر سنگ‌های قیمتی از قیمت بالاتری برخوردار است.

در گذشته‌ از جواهرات برای رفع بلا و چشم زخم و نیز برای جلوگیری از آسیب‌های شیطانی استفاده می‌شد و مردم در دوران باستان بر این باور بودند که جواهرات می‌توانند پیشگویی کنند و در اثبات بی‌گناهی نقش دارند.

علاوه بر الماس سنگ‌هایی مانند یاقوت قرمز و کبود و نیز زمرد قیمت بالایی دارند و سنگ‌هایی چون توپاز، آمیتیست، سیترین و … قیمت پایین‌تری دارند. کاربرد این سنگ‌ها در زیورآلات است که آنها را تبدیل به جواهر میکند و همین فرق قیمت، تفاوت جواهر با طلا را نشان می‌دهد.

جواهر چیست؟

طلا چیست؟

طلا به نوعی از زیورآلات گفته می‌شود که از این فلز ساخته می‌شوند. طلای 24 عیار به دلیل اینکه در ترکیب آن از هیچ فلزی استفاده نشده است را طلای خالص می‌گویند. این نوع طلا به دلیل اینکه بسیار نرم است، در ساخت زیورآلات کاربردی ندارد و فقط برای ساخت سکه و شمش از آن استفاده می‌کنند.

طلاهای موجود در بازار که به صورت زیورآلات ساخته شده‌اند 18 عیار هستند. این مصنوعات از 18 واحد طلا و 6 واحد فلزات دیگر که اغلب مس می‌باشد ساخته می‌شوند. طلا با عیارهای پایین‌تر هم وجود دارد که معمولا در ساخت آن از فلزاتی مانند نیکل استفاده می‌کنند که این فلز بسیار حساسیت‌زا می‌باشد و می‌تواند ناراحتی‌های پوستی شدیدی را برای افراد به وجود آورد.

بنابراین بهتر است از این نوع طلا استفاده نشود. هرچند که در ایران خرید و فروش طلای زیر 18 عیار ممنوع است.

همچنین برای اطمینان از عیار درست طلا حتما از گالری های معتبر طلا را همراه با دریافت فاکتور خریداری کنید و یا اگر به عیار طلای خریداری شده خود شک داشتید، برای عیارسنجی طلا آن را به گالری‌ها و یا طلاسازی‌های معتبر ببرید تا از روی کد روی آن یا آزمایش‌هایی که انجام می‌دهند عیار آن را به شما بگویند.

طلا چیست

فرق طلا با جواهر چیست؟

همان‌طور که بیان کردیم طلا، به مصنوعاتی گفته می‌شود که از این فلز ساخته می‌شود، اما جواهر طلایی است که روی آن سنگ‌های قیمتی یا نیمه ‌قیمتی و یا نگین‌های اتمی استفاده شود که با توجه به سنگ استفاده شده و وزن آنها در قیمت آن تفاوت ایجاد می‌کند.

جواهراتی که سنگ‌های اتمی دارند را جواهرات اتمی و آنهایی که سنگ‌های اصل دارند را جواهرات اصل می‌گویند. در واقع مهمترین تفاوت جواهر با طلا در قیمت آن می‌باشد و آن هم به دلیل وجود سنگ و نگین روی آن است.

فرق طلا با جواهر چیست

تفاوت خرید و فروش طلا و جواهر چیست؟

طلا و جواهر علاوه بر اینکه در میزان قیمت با هم تفاوت دارند، نحوه خرید و فروش آنها نیز با یکدیگر متفاوت است. بنابراین یکی دیگر از تفاوت‌های آنها در همین خرید و فروش می‌باشد. در ادامه هر کدام از آنها را به طور جداگانه شرح می‌دهیم.

  • تفاوت خرید طلا و جواهر

برای خرید طلا وزن طلا به همراه قیمت روز گرم طلا را با اجرت ساخت و سود فروشنده که معمولا 7 یا 8 است به علاوه 9 درصد مالیات محاسبه می‌کنند.

برای خرید جواهر نیز مانند طلا ابتدا وزن پایه طلا به همراه قیمت گرم روز طلا و اجرت ساخت آن که شامل اجرت سنگ‌ها و پایه جواهر است، به همراه مالیات و وزن سنگ‌ها به صورت جداگانه محاسبه می‌شود.

نکته مهم این است که تفاوت خرید جواهر در سود فروشنده می‌باشد که عموما 15 تا 20 درصد است. همان‌طور که مشاهده کردید، سود فروشنده از فروش جواهر تقریبا دو تا سه برابر بیشتر از طلا می‌باشد.

قیمت سنگ ها در خرید جواهر به طور جداگانه حساب می‌شود و گاهی قیمت سنگ از پایه طلا بیشتر است. در هنگام خرید جواهر حتما شناسنامه سنگ را از فروشنده دریافت کنید.

زیرا این شناسنامه است که مشخص می‌کند سنگ از چه ارزشی برخوردار است. لازم به ذکر است این نکته را عنوان کنیم که اگر قصد شما از خرید طلا سرمایه‌گذاری است بهتر است.

به جای جواهر، زیورآلاتی از طلا را انتخاب کنید که نگین و سنگ ندارند و جواهر نیستند. خرید طلا و جواهر هم یکی دیگر از تفاوت جواهر با طلا می‌باشد.

تفاوت خرید و فروش طلا و جواهر چیست

  • تفاوت فروش طلا و جواهر

اگر قصد فروش طلای خود را داشتید، باید بدانید که دستمزد ساخت و سود فروشنده کسر خواهد شد و طلا به قیمت روز از شما خریداری می‌شود.

اما برای فروش جواهر علاوه بر اینکه دستمزد و سود فروشنده از قیمت کل کم می‌شود، افزایش یا کاهش قیمت جواهر نیز با قیمت آن در زمان خرید مقایسه می‌شود و مابه‌التفاوت آن محاسبه می‌شود و قیمت جواهر به فروشنده پرداخت می‌شود.

فرق طلا و جواهر در زمان فروش اهمیت بیشتری دارد به دلیل اینکه حتما باید برای فروش فاکتور به همراه داشته باشید تا هنگام فروش همان 15 تا 20 درصد از پول پرداختی شما کسر شود، در غیر این صورت ممکن است دچار ضرر و زیان زیادی شوید.

فرق بین طلا و جواهر چیست

  • فرق دستمزد ساخت طلا با جواهر چیست؟

یکی دیگر از نکاتی که در تفاوت جواهر با طلا نقش دارد، فرق دستمزد در ساخت طلا و جواهر است. دستمزد ساخت این زیورآلات بر اساس طرح و نوع هر یک از آنها می‌باشد.

طلاهای دست‌ساز نسبت به طلاهای ماشینی اجرت ساخت بالاتری دارند. به دلیل اینکه طلای دست‌ساز به صورت محدودی تولید می‌شوند و در ساخت آن ظرافت و دقت زیادی به کار برده می‌شود.

ولی این بدین معنا نیست که همه طلاهای ماشینی اجرت ساخت پایینی دارند، زیرا انواعی از طلاهای ماشینی هستند که با توجه به نوع طلای ساخته شده و پیچیدگی‌هایی که دارند، از اجرت ساخت بالایی برخوردارند و در نتیجه دستمزد بالاتری دارند.

در مورد جواهر نیز اجرت ساخت آن با توجه به پایه جواهر و نوع نگین و سنگ‌های آن تخمین زده می‌شود و در دستمزد آن تاثیر بسزایی دارد.

نکاتی که قبل از خرید باید بدانید

بعد از اینکه با تفاوت جواهر با طلا آشنا شدید، نکاتی که قبل از خرید این زیورآلات مهم می‌باشد را به صورت جداگانه برای شما بیان می‌کنیم.

  • نکات قبل از خرید طلا

به دلیل نوسان قیمت طلا به صورت ساعتی، بهتر است قبل از خرید این زیورآلات به قیمت دقیق و روز آن دقت کنید.

اجرت ساخت طلا در خرید آن نکته بسیار مهمی است که باید به آن توجه داشته باشید. باید بدانید که اجرت ساخت در واقع قیمتی است که علاوه بر وزن طلا بابت ساخت آن باید پرداخت کنید.

طلاهایی که طرح‌های جدید و فاتنزی دارند و یا دست‌ساز هستند اجرت بالاتری دارند. همچنین طلای دست بدون اجرت می‌باشد و برای سرمایه‌گذاری گزینه مناسبی است.

سود طلافروشان 16 درصد است که 7 درصد آن سود و 9 درصد آن مالیات می‌باشد. دقت کنید که سود جواهر را به جای طلا پرداخت نکنید.

زیرا طلافروشان به دلیل سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی جواهرات سود بیشتری را دریافت می‌کنند و به تفاوت جواهر با طلا هنگام خرید دقت فرمایید.

توجه داشته باشید که طلای دست دوم را به جای طلای نو خریداری نکنید. در هنگام خرید به خط و خش و قفل آن دقت کنید.

قبل از خرید طلا حتما عیار طلا را بررسی کنید و دقت کنید که به طلا حساسیت نداشته باشید. زیرا طلا با فلزاتی نظیر نیکل ترکیب می‌شود و این فلز برای بعضی افراد حساسیت به وجود می‌آورد.

هر چه عیار طلا بالاتر باشد خلوص آن بیشتر است و در نتیجه از این فلزات در ساخت آن کمتر استفاده شده است و آلرژی و ناراحتی‌های پوستی آن کمتر است.

به کد روی طلا توجه کنید. اگر هنگام خرید طلا عبارت 18kd یا عدد 750 را مشاهده کردید، بدانید طلای شما 18 عیار است.

ولی اگر GP روی طلا حک شده باشد، نشان‌دهنده این است که این قطعه از جنس طلا نیست و فقط روکش طلا دارد. روکش طلا به مرور از بین می‌رود و فلز زیر آن پیدا می‌شود و مجبور می‌شوید بعد از مدتی دوباره آن را آبکاری طلا کنید.

اگر قرار است طلا را به صورت روزمره در همه جا استفاده کنید، بهتر است مدل‌های محکم و با دوام را انتخاب کنید و زیورآلاتی که ظریف و نازک هستند مانند: انگشتر طلا ظریف، نیم‌ ست طلا ظریف و یا گردنبندهای ظریف را برای مهمانی و مراسم‌های خاص استفاده کنید.

مقايسه طلا و جواهرات

  • نکات قبل از خرید جواهر

از آنجایی که تفاوت جواهر با طلا در داشتن نگین و سنگ‌های آن می‌باشد، خرید جواهر با توجه به نوع نگین و وزنی که دارد، روی قیمت آن تاثیر می‌گذارد.

نگین‌های اتمی قیمت پایین‌تر و نگین‌های اصل قیمت بسیار بالایی دارند. بنابراین در خرید جواهر توجه به وزن و قیمت نگین نکته بسیار مهمی است که باید آن را مورد توجه قرار داد.

برای خرید جواهر از جواهرفروشی‌هایی خرید کنید که معتبر هستند و برای سنگ‌های جواهر شناسنامه ارائه می‌دهند و جنس خریداری شده را تضمین می‌کنند.

قبل از خرید جواهر حتما از تفاوت جواهر با طلا آگاهی کافی داشته باشید.

سنگ و نگین‌های کار شده روی طلا قیمت آنها را بالا می‌برد و برای خرید نیز باید مبلغ جداگانه‌ای بابت سنگ‌ها پرداخت کنید، همچنین در هنگام فروش نیز مبلغ بسیار پایین‌تری را دریافت خواهید کرد.

بررسي شباهت ها و تفاوت هاي جواهر با طلا

خرید آنلاین طلا و جواهر از گالری طلا و جواهر راف گلد

ما در این مقاله به بررسی تفاوت جواهر با طلا پرداختیم و درباره فرق طلا و جواهر و تفاوت در خرید و فروش آنها و در مورد فرق دستمزد ساخت هر یک توضیحاتی را بیان کردیم.

اکنون به شما گالری طلا و جواهر راف گلد را معرفی می‌کنیم و از شما می‌خواهیم برای خرید آنلاین به وب‌سایت این گالری مراجعه کنید و با مشاهده انواع طلاهای شیک و مدرن آن، زیورآلات مناسب سلیقه خود را انتخاب کنید.

گالری راف گلد انواع جواهرات خود را با سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی و با اجرت ساخت پایین و قیمت مناسب برای مشتریان خود عرضه داشته است. شما می‌توانید با خرید اینترنتی گردنبند طلا زنانه، دستبند طلا زنانه، خرید گوشواره طلا و خرید سرویس طلا از آفرهای ویژه این گالری استفاده کنید و همچنین فاکتور معتبر را نیز دریافت نمایید.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست