تیتانیوم چیست و کاربرد آن

از هزاران سال پیش تا کنون فلزات نقش مهمی در زندگی انسان ها داشته‌اند و باعث پیشرفت و رشد اقتصادی جوامع بشری شده‌اند. فلزات موادی هستند که بعضی از آنها مانند طلا ,مس, پلاتین و نقره در سطح زمین یافت می‌شوند و بعضی از آن ها مانند برنز ,فولاد ,مفرغ, چدن و… با ترکیب فلزات دیگر آلیاژ شده و به وجود می‌آیند. این مواد به خاطر مقاوم بودنشان کاربرد های زیادی دارند.

بشر با استفاده از فلزات قادر به ساخت انواع ابزارها شده است. یکی از این فلزات تیتانیوم می‌باشد که بسیار مستحکم است و به دلیل چگالی پایین و مقاومت بالایی که دارد در ساخت بسیاری از صنایع از آن استفاده می‌شود. اکنون ما در این مقاله سعی داریم مطالبی را در مورد این که تیتانیوم چیست و چه کاربرد هایی دارد ارائه دهیم. پس اگر شما نیز به این موضوع علاقه‌مند هستید لطفا در ادامه با ما همراه باشید.

تیتانیوم چیست، بررسی کاربرد آن

معرفی تیتانیوم، مشخصات و ویژگی های آن

یکی از کاربردی ترین فلزات در صنایع مختلف تیتانیوم است که نقره‌ای رنگ و براق می‌باشد. این فلز توسط شخصی به اسم ویلیام گرگور انگلیسی کشف شده و نام آن نیز از تیتان یکی از اساطیر یونان گرفته شده است. مهمترین ویژگی این فلز این است که به شدت سبک است و چگالی کمی دارد و در برابر خوردگی در آب دریا ,تیزآب و کلر مقاوم می‌باشد.

تیتانیوم به تنهایی اندازه فولاد محکم است و اگر با فلزات دیگری مانند آلومینیوم ,آهن ,وانادیوم و مولیبدن و… آلیاژ گردد تبدیل به ماده‌ای سخت تر و سبک تر می‌شود که از آن در خودروسازی, ساخت موشک, تجهیزات پزشکی, صنایع هوا فضا و … استفاده می‌کنند. همچنین این فلز مقاومت زیادی در برابر حرارت و رطوبت دارد و به خاطر همین از این فلز تقریبا در ساخت اکثر صنایع استفاده می‌شود. و نیز تیتانیوم در خاک, آب, سنگ ها و تقریبا همه موجودات زنده یافت می‌شود. اکنون که متوجه شدید تیتانیوم چیست شما را با کاربرد تیتانیوم نیز آشنا خواهیم کرد.

تیتانیوم چیست، بررسی ویژگی های آن

کاربرد تیتانیوم

همان طور که بیان کردیم فلز تیتانیوم بسیار با ارزش بوده و به خاطر مقاومت بالا و سبک بودنش در مصارف مختلفی از جمله پزشکی, صنعتی, لوازم آرایشی, جواهر سازی و کالاهای اساسی مورد نیاز زندگی بسیار از این فلز استفاده می‌شود. مصرف این فلز بیشتر به صورت دی اکسید کاربرد گسترده ای دارد.

  •  کاربرد تیتانیوم در پزشکی و داروسازی

این فلز با ارزش چون در برابر رطوبت مقاومت زیادی دارد,می‌تواند مدت طولانی در بدن انسان باقی بماند و گزینه خوبی برای استفاده آن در ایمپلنت های دندان پزشکی است چون می‌تواند با استخوان به راحتی ترکیب شود. همچنین به خاطر خاصیت دیا مغناطیسی که دارد در هنگام عکس برداری از دندان در عملکرد دستگاه خللی ایجاد نمی‌کند. فلز تیتانیوم می‌تواند جایگزین استخوان مفاصل شود و همچنین برای ساخت انواع دستگاه های پزشکی و داروسازی از این فلز استفاده می‌شود. کاربرد تیتانیوم در پزشکی و داروسازی بسیار اهمیت دارد. پودر دی اکسید تیتانیوم در ساخت پوشش و قاب روی قرص ها و کپسول های دارویی و نیز برای درمان سوختگی های پوستی کاربرد دارد.

  •  کاربرد تیتانیوم در صنایع

دانستن اینکه تیتانیوم چیست به ما کمک می‌کند تا با کاربرد آن در صنعت بیشتر آشنا شویم. به خاطر اینکه این فلز با فلزات دیگر آلیاژ شده و از پایداری و مقاومت بیشتری برخوردار است از آن در ساخت بدنه هواپیما, زیر دریایی ها, دستگاه های نیروگاه های اتمی و حرارتی, خودروسازی و موارد بی شمار دیگر می‌توان استفاده کرد و چون این فلز نسبت به محیط های فرسایشی بسیار مقاوم بوده در تجهیزات چاه های نفت هم به کار گرفته می‌شود.کاربرد تیتانیوم در صنعت بسیار گسترده است. از آلیاژ تیتانیوم در صنایع رنگ, پلاستیک, کاغذ سازی, سرامیک و همچنین مواد غذایی و شیمیایی و… استفاده می‌کنند.

  •  کاربرد تیتانیوم در لوازم آرایشی

دی اکسید تیتانیوم در ساخت کرم های آرایشی کاربرد دارد و مهمترین آن استفاده در ضد آفتاب می‌باشد. این ماده معدنی به خاطر رنگ سفیدی که در خود دارد پوست را روشن تر کرده و اجازه نمی‌دهد اشعه ماورا بنفش را از خود عبور دهد و از پوست انسان محافظت می‌کند. همچنین استفاده از دی اکسید تیتانیوم در ضد آفتاب از پیری زودرس و آفتاب سوختگی جلوگیری می‌کند. این ماده در تولید رژ لب ها و دیگر محصولات میکاپ هم کاربرد دارد. اینکه بدانیم تیتانیوم چیست و چه کاربردی در ساخت لوازم آرایشی دارد بسیار قابل توجه می‌باشد.

  •  کاربرد تیتانیوم در طلا و جواهرات

از آن جا که جایگاه طلا در اقتصاد از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است علاوه بر جنبه زیبایی به عنوان یک سرمایه و پشتوانه در بین مردم محبوبیت دارد. تاریخچه طلا در ایران نشان می‌دهد که کشور ما دارای ذخایر بزرگ فلزات و کانی های با ارزشی است. به جز طلا یکی دیگر از این فلزات گران بها و با ارزش تیتانیوم می‌باشد که در ساخت طلا و جواهرات کاربرد دارد.

این فلز به دلیل اینکه وزن کمی دارد و در برابر خوردگی مقاوم است و نیز به خاطر اینکه ضد حساسیت و آلرژی می‌باشد برای ساخت طلا و جواهرات بسیار استفاده می‌شود. تیتانیوم به علت اینکه مقاوم,محکم و براق است,ارزش زیادی دارد و می‌توان آن را با طلا آلیاژ کرد و از آن طلای 24 عیار به دست آورد که سختی و ماندگاری بیشتر طلا می‌شود. طلا سازی در ایران بسیار متنوع است و ترکیب طلا با دیگر فلزات با ارزشی مانند تیتانیوم بسیار مورد علاقه و توجه افراد قرار گرفته است.

علاوه بر این مطالبی که در مورد کاربرد تیتانیوم بیان کردیم باید بگوییم این ماده با ارزش در ساخت صنایع دیگری مانند رنگ سازی, الکترونیک, وسایل ورزشی, وسایل آشپزخانه, ساخت عینک و ساعت, لپ تاپ… استفاده می‌شود.

تیتانیوم چیست، کاربرد آن در طلا و جواهرات
مزایا و معایب تیتانیوم چیست؟

اکنون که دانستیم تیتانیوم چیست و با کاربرد تیتانیوم آشنا شدیم در ادامه مطالبی را در مورد مزایا و معایب تیتانیوم ارائه می‌دهیم.

  • مزایا فلز تیتانیوم

تیتانیوم فلزی با ارزش است و به خاطر استحکام بالا تقریبا در بیشتر صنایع کاربرد دارد. این فلز در برابر خوردگی و حرارت مقاوم است و قدرت برخی از آلیاژهای آن از قدرت فولاد بیشتر می‌باشد. بنابراین وجود این فلز و آلیاژهای آن کمک بسیار زیادی به صنعت کرده اند.

  • معایب فلز تیتانیوم

تیتانیوم معایب خاصی ندارد جز اینکه اگر بیش از حد در معرض پودر آن قرار بگیریم ممکن است باعث سرفه, درد قفسه سینه و مشکلاتی در تنفس شود. همچنین می‌تواند مشکلات جزئی را برای ریه به وجود آورد. تماس این ماده با چشم یا پوست هم ممکن است باعث تحریک شود ولی به طور کلی سرطان زا نیستند.

تیتانیوم چیست، بررسی معایب و مزایای آن

خرید آنلاین انواع طلا و جواهرات از گالری راف گلد

ما در این مقاله مطالبی را درخصوص این‌که تیتانیوم چیست ارائه دادیم و  شما را با کاربرد تیتانیوم و مزایا و معایب آن  آشنا کردیم. اکنون به شما پیشنهاد می‌کنیم تا از طلا و جواهرات گالری راف گلد در وب سایت فروشگاهی این مجموعه دیدن فرمایید و اکسسوری مورد نظر خود را انتخاب کنید. این گالری انواع مختلفی از طلا و جواهرات ترکیب شده با تیتانیوم را در طرح های گوناگون عرضه داشته است و شما می‌توانید با خرید آنلاین از گالری راف گلد از آفرهای ویژه آن نیز بهره مند شوید.

همچنین  انواع گردنبند طلا زنانه, دستبند, النگو و انواع ست و نیم ست طلا  جدید و ترند روز … با اجرت ساخت پایین عرضه می‌گردد. با خرید انگشتر طلا زنانه و انواع دیگری از طلا جواهرات از راف گلد در زمان و هزینه خود صرفه جویی کرده و خریدی مقرون به صرفه و هوشمندانه را تجربه نمایید. با راف گلد زیبایی و اطمینان را در کنار هم داشته باشید.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست