دلایل و علائم حساسیت به طلا و راه های درمان و پیشگیری از این عارضه

طلا و جواهر از اکسسوری های محبوب در میان خانم ها می‌باشد و به خاطر جذابیت و زیبایی که به افراد می‌دهد, بسیار پرطرفدار است. علاوه بر زیبایی, استفاده از طلا برای خانم ها تا حدودی در پیشگیری از بیماری هایی مانند آسم, اعصاب, روماتیسم، برخی بیماری های قلبی و… موثر می‌باشد. ولی در بعضی مواقع حساسیت هایی را برای افراد به وجود می‌آورد که اغلب به خاطر خود طلا نیست. حساسیت به طلا معمولا به خاطر واکنش های پوستی است و نیز شاید یکی از دلایل آلرژی به طلا وجود فلزات حساسیت زا نظیر نیکل باشد که در ساخت آن استفاده می‌شود. اکنون ما در این مقاله قصد داریم مطالبی در خصوص دلایل و علائم حساسیت زا به این زیورآلات پرفروش را برای شما ارائه دهیم. از شما دعوت می‌کنیم در ادامه با ما همراه باشید.

حساسیت به طلا معمولا به خاطر واکنش های  پوستی است

حساسیت به طلا چیست؟

اگر بعد از استفاده از طلا با تغییر رنگ پوست خود مواجه شدید, بدانید که این همان حساسیت پوستی به طلا می‌باشد. به دلیل این که طلای خالص نرم است , برای ساخت زیورآلات, استفاده تنها از طلا مناسب نمی‌باشد. به همین دلیل آن را با فلزات دیگری مانند نیکل و مس ترکیب می‌کنند تا استحکام بیشتری داشته باشد و وجود همین فلزات در طلا باعث ایجاد حساسیت پوستی می‌شود. حساسیت به طلا زمانی خودش را نشان می‌دهد که پوست ما در اثر استفاده از طلا تیره شود و در موارد شدیدتر قرمز و با احساس خارش, تورم, التهاب شدید, تاول و پوسته پوسته شدن همراه باشد. معمولا طلا با عیار پایین باعث این حساسیت ها می‌شود. بعضی افراد این آلرژی را با حساسیت های دیگر پوستی نظیر اگزما اشتباه می‌گیرند.

حساسیت به طلا زمانی  نشان می‌دهد که پوست ما تیره شود

عوامل حساسیت زا چیست؟

همان طور که بیان کردیم چون طلا با ترکیبی از فلزات دیگر ساخته می‌شود, می‌تواند برای بعضی افراد حساسیت زا باشد. ولی عوامل دیگری هم هستند که در آلرژی های پوستی به طلا نقش دارند. در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با مواردی که باعث حساسیت به طلا می‌شود بیشتر آشنا کنیم .

  •  چون نیکل از گروه آهن ها است فلزی سخت, مقاوم و چکش خوار و درعین حال انعطاف پذیر نیز می‌باشد. به همین دلیل در صنعت طلاسازی بسیار کاربرد دارد. نیکل به رنگ سفید یا نقره‌ای و فلزی رسانا است که یکی از عوامل حساسیت پوستی به طلا وجود همین فلز است.

 

  •  در ساخت طلا از فلز دیگری نیز استفاده می‌کنند که کادمیوم نام دارد و چون فلزی سمی است می‌تواند برای انسان حساسیت ایجاد کند. این فلز برای تغییر رنگ و براق شدن طلا کاربرد دارد. هر چند که نسبت به دیگر فلزات در ساخت طلا کمتر از آن استفاده می‌شود اما وجود آن باعث حساسیت به طلا می‌شود.

 

  •  تنها فلزات ترکیب شده با طلا عامل حساسیت زا نیستند بلکه استفاده از زیورآلات تنگ نیز می‌تواند حساسیت پوستی به طلا را به وجود آورد. اگر طلای شما تنگ باشد جریان هوا را از خود عبور نمی‌دهد و ممکن است سبب تعریق پوست, خارش, سوزش و در موارد شدیدتر عفونت روی پوستتان شود. بعضی خانم ها به طلاهایی که کیپ و تنگ است مانند گردنبندهای چوکر و دستبندها النگویی علاقه دارند که ممکن است به حساسیت پوستی دچار شوند, به همین دلیل در صورت داشتن آلرژی به این مدل ها استفاده از آنها توصیه نمی‌شود.

 

  •  استفاده از طلای سفید نسبت به طلای زرد بیشتر می‌تواند فرد را دچار حساسیت های پوستی کند. برای سفید کردن طلا فلز رودیوم را که براق است به همراه نیکل ترکیب کرده و طلای زرد را به سفید تبدیل می‌کنند. افرادی که حساسیت به طلا دارند, نباید از طلاهای سفید استفاده کنند.

شناسایی کردن عوامل ایجاد کننده حساسیت به طلا

علائم حساسیت به طلا چیست؟

در مطالب فوق بیان کردیم که طلا با عیار پایین به خاطر داشتن فلزاتی نظیر نیکل باعث حساسیت های پوستی در بعضی افراد می‌شود.علائم و نشانه‌های حساسیت به طلا معمولا بعد از یک روز بروز می‌کند. از نشانه‌های آلرژی به طلا می‌توان به تغییر رنگ پوست به قرمزی, خارش پوست, پوسته پوسته شدن, تاول زدن و التهاب پوستی اشاره کرد. این علائم در پوست هر فرد متفاوت است ولی اگر هر کدام از این نشانه‌ها را در روی پوست خود مشاهده کردید باید بدانید که حساسیت به طلا دارید و حتما زیورآلات خود را خارج کنید.

راه های پیشگیری از حساسیت به طلا

  •  برای پیشگیری از حساسیت پوستی به طلا بهترین روش این است که طلاهای خود را با عیار بالا خریداری کنید تا در ساخت آن از فلزاتی مانند نیکل که حساسیت زا هستند, کمتر استفاده شده باشد.

 

  • یکی دیگر از روش های پیشگیری از حساسیت به طلا, استفاده از کرم های مرطوب کننده می‌باشد. می‌توانیم لایه‌ای از کرم را در محل مورد نظر بمالیم و بعد از زیورآلات خود استفاده کنیم. این روش به وسیله کرم مانعی روی پوست ایجاد می‌کند و آلرژی به طلا را کاهش می‌دهد.

 

  •  قبل از استفاده از زیورآلات خود, می‌توانید از یک لاک ناخن بی رنگ بر روی طلای مورد نظر خود استفاده کنید تا از حساسیت آن کم شود. لاک بی رنگ, شفاف بوده و فقط زیورآلات شما را براق تر می‌کند. همچنین آسیبی به طلا وارد نمی‌کند و از ارزش آن کم نخواهد کرد. با استفاده از این روش نیز حساسیت به طلا کمتر خواهد شد.

 

  •  نحوه نگهداری از طلا نیز می‌تواند در حساسیت آن نقش داشته باشد. بهتر است زیورآلات خود را در جای خشک و دور از گرد و غبار و مواد شیمیایی قرار دهید تا حساسیتی برای پوستتان ایجاد نکند. همچنین در هنگام ورزش و یا کارهایی که باعث تعریق می‌شود از طلا و جواهرات خود استفاده نکنید چون عرق کردن نیز می‌تواند بسیار حساسیت زا باشد. هر چند وقت یکبار نیز طلاهای خود را با آب و یک شوینده ملایم بشویید, زیرا تمیز کردن طلا هم حساسیت پوستی را کاهش می‌دهد.

 

  •  جواهراتی هستند که با مواد مرغوبی تری ساخته شده‌اند که به آن هایپو آلرژیک (ضد حساسیت) می‌گویند. این نوع از طلا و جواهر برای پیشگیری از حساسیت به طلا مناسب می‌باشند. البته باید توجه داشت که به دلیل این ویژگی نسبت به طلاهای دیگر قیمت بالاتری دارند.

 

  •  برای پیشگیری از حساسیت به این نوع زیورآلات با ارزش سعی کنید طلا و جواهراتی را خریداری کنید که نیاز به تغییر سایز نداشته باشند. زیرا امکان دارد تعمیرکار برای بزرگ کردن طلای شما نظیر انگشتر یا دستبند و… از موادی که حاوی نیکل باشد استفاده کند که در این صورت بعد از تعمیر برای شما حساسیت ایجاد می‌کند.

 

  •  قبل از استفاده از طلا و جواهرات خود می‌توانید آزمایش تست نیکل را روی آنها انجام دهید. کیت های تست نیکل شامل دو مایع می‌باشند که با ترکیب این دو می‌توان متوجه وجود نیکل در زیورآلات خود شوید. از هر مایع یک قطره را روی طلای مورد نظر خود بریزید و بعد با پنبه روی آن بکشید و سپس به رنگ پنبه توجه کنید. اگر پنبه بی رنگ بود یعنی طلای مورد نظر نیکل ندارد ولی اگر پنبه صورتی شده باشد, طلای مورد نظر حاوی نیکل است و امکان دارد برای پوست شما حساسیت زا باشد. این آزمایش آسیبی به طلا و جواهرات شما وارد نمی‌کند.

 

معرفی کردن راه های پیشگیری از حساسیت به طلا

راه های درمان حساسیت به طلا

  •  برای درمان حساسیت به طلا می‌توانید از یک کرم کورتیکواستروئید استفاده کنید. این کرم موضعی برای رفع قرمزی پوست و خارش بسیار موثر است. شما می‌توانید این کرم را بدون نسخه تهیه کنید. همچنین کمپرس یخ نیز برای درمان مناسب می‌باشد.

 

  • اگر دچار حساسیت شدید پوستی مانند التهاب و یا تاول شدید, حتما به پزشک مراجعه کنید تا داروی قوی تری را برای شما تجویز کند و در صورت نیاز, پزشک با دادن تست و آزمایش, می‌تواند آلرژی به طلا را در شما تشخیص دهد که در این صورت لازم است که طلا را با عیار بالا خریداری کنید و یا کلا از این زیورآلات استفاده نکنید.

 

  • آبکاری طلا روش دیگری برای درمان حساسیت پوستی می‌باشد. بهتر است طلای خود را با طلای 24 عیار آبکاری کنید و هر چند وقت یکبار این عمل را تکرار نمایید. با این روش امکان حساسیت پوستی به طلا کاهش پیدا می‌کند.

 

بررسی کردن راه های درمان موثر حساسیت به طلا

خرید آنلاین انواع طلا از گالری طلا و جواهر راف گلد

ما در این مقاله شما را با دلایل و علائم حساسیت به طلا و راه های درمان آن آشنا کردیم . همچنین بیان کردیم که راه های پیشگیری از حساسیت به این زیورآلات پرطرفدار کدامند. اکنون به شما پیشنهاد می‌کنیم برای خرید طلا با عیار بالا به وب سایت گالری طلا و جواهر راف گلد مراجعه کنید و انواع اکسسوری های مورد علاقه خود را با اجرت ساخت پایین خریداری نمایید.

این گالری انواع متنوع و جذابی از طلا و جواهرات خود را برای شما با قیمت مناسب در وب سایت خود قرار داده است. همچنین شما می‌توانید با خرید انگشتر طلا زنانه, خرید گوشواره طلا و گردنبند طلا زنانه و دیگر مدل های شیک و مدرن طلا و جواهر از این گالری به صورت آنلاین از آفرهای ویژه آن نیز بهره‌مند شوید. از مزایای خرید اینترنتی از این فروشگاه صرفه جویی در زمان و هزینه و خرید مقرون به صرفه است. با راف گلد اطمینان و آرامش را تجربه کنید.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست