سنگ کوارتز چیست و چه خواصی دارد؟

کوارتز در حقیقت از جمله سنگ‌های معدنی مهم بر روی کره زمین است که از چندین سنگ رنگی زیبا تشکیل شده است. این سنگ دومین ماده معدنی فراوان در زمین و به معنای سختی و محکم بودن است. خواص سنگ کوارتز باعث استفاده زیاد بسیاری از مردم از این سنگ زیبا شده است. کلمه کوارتز در فرهنگ آلمان ریشه داشته و در گروه سنگ‌های نیمه قیمتی قرار دارد. از جمله ویژگی‌های آن این است که به آسانی به قطعات کوچکتر تبدیل شده و به همین جهت از آن در ساخت انواع زیورآلات استفاده می‌کنند.

خواص سنگ کوارتز یکی از دلایل محبوبیت آن است.

این سنگ زیبا در سراسر جهان در میان مردمان محبوبیت زیادی دارد و دارای انواع و گونه‌های مختلفی است. تمامی این سنگ‌ها دارای مواد شیمیایی سیلیکون دی اکسید اما با درجات، رنگ‌ها و همچنین ساختاری متفاوت هستند.

در ادامه مطلب درباره آن بیشتر توضیح خواهیم داد. در این مطلب از راف گلد قصد داریم در ارتباط با خواص سنگ کوارتز و فواید و همچنین انواع آن صحبت نماییم. برای آشنایی بیشتر با این سنگ با راف گلد همراه باشید.

کانی کوارتز، مواد تشکیل دهنده

همانطور که بیان کردیم کانی کوارتز از جمله فراوان‌ترین کانی کشف شده در طبیعت است. این سنگ دارای ترکیبی شیمیایی Sio2 است. کوارتز در انواع شفاف، نیمه شفاف و غیر شفاف یافت می‌شود و فاقد هرگونه خاصیت مغناطیسی است.

سیستم تبلور این سنگ هگزاگونال و تتراگونال می‌باشد و معمولا در زیر میکروسکوپ با نور معمولی بی‌رنگ است. این سنگ در دماهای مختلف شکل و تغییر حالت داده و در برابر هوازدگی مکانیکی و همچنین شیمیایی مقاوم است.

رنگ‌های مختلفی از سنگ کوارتز وجود دارد که برخی از آن‌ها به ندرت در طبیعت یافت شده و تنها در بعضی از کشورها به دست می‌آیند. در ادامه به شرح و توضیح آن‌ها خواهیم پرداخت.

کانی شناسی سنگ کوارتز

کانی کوارتز به دلیل تنوع بسیاری که دارد سنگ گمراه کننده ای است. این سنگ در درون خانواده خود طبقه بندی جئاگانه ای دارد و بسیاری از سنگ هایی که مستقل و مجزا تلقی میشوند در حقیقت نوعی سنگ کوارتز هستند. ازجمله سنگ های شناخته شده زیرمجموعه کوارتز میتوان به آمیتیست و جاسپر اساره کرد.

کانی کوارتز دومین کانی فراوان در پوسته زمین بعد از فلدسپات است و برخی از انواع این سنگ به عنوان جواهر و سنگ قیمتی در صنعت جوترسازی مورد استفاده قرار میگیرند تا علاوه بر استفاده از خواص سنگ کوارتز به عنوان یک سنگ معدنی از زیبایی آن نیز استفاده کافی برده شود. این سنگ از شبکه پیوسته SiO۴ تشکیل شده است بدین شکل که هر اتم اکسیژن بین دو چهاروجهی قرار دارد. بنتبراین فرمول عمومی کوارتز SiO۴ (دی اکسید سیلیکون)  است.

ضریب شگست سنگ کوارتز ۱/۵۴۴-۱/۵۵۳ و سیستم کریستالی آن هگزاگونال است. این سنگ با توجه به فراوانی انواع مختلف آن میتواند شفاف یا کدر باشد و همچنین وزن مخصوص 2.66 داشته و فلورسنسی آن ضعیف تا بی اثر است.

فلورسنسی پدیده ای است که بموجب آن یک جسم هنگام انتشار نور ultraviolet ،اشعه قابل مشاهده ای را از خود منتشر می کند.

انواع سنگ کوارتز و خواص آن

برای اینکه با خواص سنگ کوارتز آشنا شوید بهتر است ابتدا انواع آن را بشناسید. همانطور که بیان کردیم کانی کوارتز سنگی از جنس سخت و بادوام است که دارای انواع و رنگ‌های مختلفی است.

اما به طور کلی کوارتز به دو دسته ماکروکریستال و کریپتوکریستال دسته بندی شده که هر کدام از آن‌ها نیز گونه‌های مختلفی از سنگ‌های رنگی را در خود جای داده‌اند. برخی از این سنگ‌ها به وفور در طبیعت وجود دارند اما برخی دیگر بسیار نایاب بوده و تنها در مناطق خاصی وجود دارند. در ذیل به بررسی مختصری از آن‌ها خواهیم پرداخت.

  • ماکروکریستال

ماکروکریستال یا به عبارت دیگر کوارتز تبلور از بلورهایی فشرده، در قالبی زیبا و مدرن تشکیل شده است. سنگ‌های این دسته نسبت به نوع دوم یعنی کریپتوکریستال‌ها شفاف‌تر و با اندازه‌هایی بزرگتر هستند. این سنگ‌ها نسبت به دسته دوم کاربردی بیشتر نیز دارند. در ذیل انواع مختلف سنگ‌های این دسته را نام می‌بریم.

  • سنگ کریستال، کوارتز بی‌رنگ

سنگ کریستال یا در کوهی، در حقیقت سنگی شفاف و بدون رنگ است که در اکثر نقاط جهان یافت می‌شود. این سنگ به دلیل بی‌رنگ بودن با سنگ‌های دیگر و همچنین نگین‌های بیرنگ و شفاف و یا حتی شیشه اشتباه گرفته شده و به سادگی قابل تشخیص نمی‌باشد.

این نوع سنگ برای درمان واریس و همچنین گلودرد مناسب است. سنگ کریستال برای متولدین ماه فروردین،آبان و بهمن نامگذاری شده است.

کوارتز بی رنگ یکی از مهروف ترین انواع سنگ کوارتز است.

  • آمیتیست، کوارتز بنفش

سنگ آمیتیست که سنگی زیبا به رنگ بنفش است محبوبیت زیادی در میان مردم دارد. آمیتیست سنگین‌ترین سنگ کوارتز است که به عنوان سنگ متولد ماه بهمن شهرت دارد. زیورآلات بسیار زیبایی با استفاده از این سنگ طراحی و تولید می‌شوند. از جمله خواص سنگ کوارتز بنفش می‌توان به درمان سردرد و پانکراس و همچنین درمان سیاتیک اشاره نمود.

سنگ کوارتز بنفش با نام آمیتیست نیز شناخته میشود.

  • آونتورین، کوارتز سبز

آونتورین و یا به عبارت دیگر سنگ دلربا از جمله سنگ‌های پرطرفدار دیگر است. رنگ رایج این سنگ سبز است اما به رنگ‌های آبی، قهوه‌ای و خاکستری نیز دیده می‌شود. این سنگ کوارتز از گذشته تا کنون خواص درمانی زیادی داشته است.

از جمله خواص این سنگ می‌توان به افزایش محبت، صلح و دوستی و همچنین درمان بیماری‌های خونی و دردهای قفسه سینه اشاره نمود. کوارتز سبز برای بسیاری از متولدین ماه‌های مهر، شهریور، خرداد، تیر و مرداد نامگذاری شده است.

از جمله خواص سنگ کوارتز سبز افزایش دوستی و محبت است.

  • کوارتز آبی

سنگ کوارتز آبی از جمله سنگ‌های کمیاب در طبیعت است برخی از کوارتزهای آبی با نام AQUA AURA شهرت دارند که در حقیقت نوعی از سنگ بی‌رنگ هستند که با استفاده از پرتو افکنی رنگ آبی آسمانی به خود می‌گیرند.

کوارتز آبی گاهی ترکیبی از رنگ آبی به همراه خاکستری دارد. از جمله خواص سنگ کوارتز آبی می‌توان به تقویت ریه و اعصاب و همچنین رفع افسردگی و درمان بیماری‌های قلبی اشاره کرد. این سنگ نیز به نام متولدین ماه‌های خرداد و دی نامگذاری شده است.

تقویت ریه و اعصاب از جمله خواص سنگ کوارتز آبی است.

  • کوارتز شیری و یا سفید

کواتر شیری و یا کوارتز سفید نوعی دیگری از این خانواده است که درون‌گیری گاز سبب ایجاد این رنگ در آن شده است. هر چه میزان درون‌گیری این نوع سنگ بیشتر باشد میزان رنگ شیری آن نیز بیشتر است. بلورهای این کانی هرمی شکل هستند که معمولا در سیبری یافت می‌شوند.

کوه‌های آلپ، آمریکا و ماداگاسکار از جمله مناطق ذخایر این سنگ هستند. از جمله خواص سنگ کوارتز شیری می‌توان به افزایش انرژی مثبت و همچنین افزایش ایمنی بدن اشاره کرد. دفع انرژی‌های منفی و ایجاد تعادل روحی از جمله خواص دیگر این سنگ است. این سنگ برای تمامی متولدین ماه‌های مختلف سال مناسب است.

کو های آلپ آمریکا و ماداگاسکار از جمله معادن سنگ کوارتز سفید است.

  • کوارتز صورتی، رز کوارتز

از جمله زیباترین سنگ‌های کوارتز می‌توان به کوارتز صورتی یا همان رز کوارتز اشاره نمود. این سنگ در رنگ‌های صورتی پررنگ و کم‌رنگ در طبیعت به وجود می‌آید و شکل آن به صورت منشوری است.

این سنگ در آفریقای جنوبی، ماداگاسکار، هند و آمریکا یافت می‌شود. از فواید سنگ کوارتز صورتی می‌توان به تقویت عشق و محبت و محافظت از قلب اشاره نمود. این سنگ برای متولدین ماه اردیبهشت نامگذاری شده است. کوارتز صورتی یکی از انواع پرانرژی این سنگ است که علاوه بر زیبایی منحصربقرد به دلیل خواص سنگ کوارتز صورتی نیز مورد استقبال قرار میگیرد. تقویت قلب، پایین آوردن فشتر خون، کمک به بهبود عملکرد گردش خون، تاثیر قابل توجه در بازشدن گرفتگی رگ ها، کمک به بهبود بیماری های قلبی و هم چنین سرطان خون از جمله خواص شگفت انگیز این سنگ زیبا است.

سنگ کوارتز صورتی سالیان متمادی به عنوان یکی از ابزار درمان نازایی و افزایش قوای باروری در هردو جنسیت مذکر و مونث مورد استفاده قرار میگرفت. به همراه داشتن این سنگ میتواند قشلرهای روجی و غم و افسردگی را از بین برده و به سبب افزایش روجیه دوستی، محبت و عشق به هنراه داشتن این سنگ به کسانی که روحیه خشک و سرد و غیرقابل انعطافی دارند توصیه میشود.

اگر از مشکلات بی خوابی و دل نگرانیهنگام استراحت رنج میبرید در دست گرفتن کوارتز صورتی به شما کمک میکند به راحتی استراحت کرده و انرژی از دست رفته خود را بازیابی کنید.

پرطرفدارترین سنگ کوارتز، سنگ کوارتز صورتی است.

  •  کوارتز دودی

این نوع سنگ کوارتز به رنگ قهوه‌ای تیره و مایل به دودی است و حاوی مواد رادیو اکتیو است. به دلیل رنگ این سنگ برخی معتقدند که این سنگ از تشعشعات درون زمین به وجود می‌آید. بلورهای این سنگ به شکل منشورهای شش وجهی و با قاعده هرمی هستند.

سنگ کوارتز دودی بیشتر در کشورهای سوئیس، استرالیا، آمریکا و اسپانیا یافت می‌شود. از جمله خواص سنگ کوارتز دودی آن می‌توان به افزایش اراده و قدرت تصمیم‌گیری و همچنین درمان بیماری‌های روحی و افسردگی اشاره نمود. این سنگ برای متولدین ماه مرداد و شهریور نامگذاری شده و مناسب است.

بیشترین معادن سنگ کوارتز دودی در کشورهای آمریکا، استرالیا، سوئیس و اسپانیا وجود دارد.

  • سیترین – خواص سنگ کوارتز زرد

سیترین و یا کوارتز زرد نوعی از در کوهی است که در طیف رنگی زرد روشن تا زرد تیره در طبیعت یافت می‌شود. این سنگ زیبا در جهان محبوبیت زیادی دارد. از جمله خواص سنگ کوارتز زرد می‌توان به افزایش انرژی و قوای جسمی در بدن و همچنین بهبود بیماری‌های دیابت، بیماری‌های کبدی و همچنین مشکلات غددی اشاره نمود. این سنگ برای متولدین تیرماه نامگذاری شده است.

  • آمیترین – خواص سنگ کوارتزارغوانی

نوعی دیگر از خانواده سنگ‌های کوارتز، آمیترین و یا کوارتز ارغوانی است. این سنگ که به نوعی ترکیبی از دو سنگ آمیتیس و سیترین است رنگی جذاب از دو رنگ زرد و ارغوانی دارد و از جمله سنگ‌های نادر و گران‌قیمت در طبیعت است.

این سنگ به عنوان ستگ ماه تولد آذر ماه نامگذاری شده و از جمله خواص آن می‌توان به ترک عادت‌های بد و غلبه به ترس و همچنین افزایش قدرت درونی و افزایش اعتماد به نفس اشاره نمود.

  • کریپتو کریستال

اما دسته دوم از سنگ‌های کوارتز، کریپتو کریستال نام دارد که دارای کریستال‌های میکروسکوپی است و در گاهی مواقع اصلا دیده نمی‌شوند. این گروه از سنگ‌ها خود به دو دسته به نام‌های الیافی و همچنین دانه‌ای تقسیم می‌شوند.

به عنوان نمونه سنگ عقیق، کلسدونی و اونیکس در گروه الیافی و سنگ فلینت و جاسپر در گروه دانه‌ای قرار دارند. در ذیل برخی از سنگ‌های محبوب این دسته را معرفی می‌کنیم.

  • کلسدونی – خواص سنگ کوارتز فیروزه‌ای

این نوع سنگ کوارتز در رنگ‌های آبی و سفید با سایه‌هایی از خاکستری و قهوه‌ای در طبیعت یافت می‌شود. کلسدونی شبیه یک خوشه انگور بوده و به سنگ عقیق خوشه انگوری در دنیا شهرت دارد.

این سنگ با قرار گرفتن در معرض نور ماورابنفش رنگ سبزی را نیز از خود به نمایش می‌گذارد. از فواید سنگ کوارتز کلسدونی می‌توان افزایش شادی و نشاط و همچنین رفع اعتیاد و برطرف کردن غم و ناراحتی اشاره کرد. کوارتز فیروزه‌ای برای متولدین ماه اسفند مناسب بوده و نامگذاری شده است.

رفع غم و اندوه و کمک به ترک اعتیلد از خواص سنگ کوارتز فیروره ای به شمار میرود.

  • خواص سنگ کوارتز – کوارتز قرمز

سنگ عقیق از جمله سنگ‌های معروف و پرطرفدار است که معمولا در میان سنگ‌های آتش‌فشان یافت می‌شود. این سنگ با رنگ‌های مختلف نزدیک به 30 رنگ، به صورت مات و براق به دست می‌آید اما بیشترین کاربرد و معروف‌‌ترین آن در رنگ قرمز است.

عقیق از جمله سنگ‌های نیمه قیمتی است که برای ساخت بسیاری از زیورآلات از جمله انگشتر از آن استفاده می‌کنند و در دین و مذهب بارها توسط بزرگان دیدنی تشویق به استفاده از آن شده است.

از جمله خواص سنگ کوارتز عقیق می‌توان به گشایش در کارها، نجات از فقر، کاهش اضطراب و دور کردن غم و همچنین افزایش رزق و روزی اشاره نمود. این سنگ برای متولدین ماه‌های خرداد، مرداد، اردیبهشت، آبان و دی مناسب است.

کوارتز قرمز با نام کوارتز عقیق نیز شناخته میشود.

  • خواص سنگ کوارتز – کوارتز مشکی

یکی دیگر از زیباترین سنگ‌ها، اونیکس نام دارد. رنگ این سنگ سیاه به همراه خطوط سفید است. اونیکس نور را از خود عبور نمی‌دهد و شباهتی به سنگ مرمر دارد و بیشتر در کشورهای هند، برزیل و همچنین کالیفرنیا یافت می‌شود.

از جمله خواص درمانی سنگ کوارتز اونیکس می‌توان به افزایش نیرو و قدرت بدنی، بهبود پوست و مو و کاهش اضطراب اشاره کرد. این سنگ به نام متولدین ماه‌های آذر، دی و ماه بهمن نامگذاری شده است.

  • سنگ فلینت

فلینت یا به عبارتی دیگر سنگ آتش زنه یکی دیگر از سنگ‌های خانواده کوارتز و از دسته دوم است. این سنگ شبیه شیشه‌ای به رنگ خاکستری، قرمز، آبی و زرد یافت می‌شود. از جمله خواص آن می‌توان به کاهش غم و اندوه و افزایش شادی و نشاط اشاره نمود.

  • سنگ جاسپر

از جمله سنگ‌های لوکس کوارتز می‌توان به سنگ جاسپر اشاره کرد. این سنگ با قدمتی پنج هزار ساله از جمله سنگ‌های نادر است. جاسپر در رنگ‌های مختلفی وجود دارد که رنگ سبز و قرمز آن از پرطرفدارترین رنگ‌ها ‌هستند.

این سنگ در کشورهای استرالیا، آمریکا، مصر و آفریقای جنوبی یافت می‌شود. از جمله خواص سنگ کوارتز جاسپر به جلوگیری از سنگ کلیه و افزایش آرامش و شادی اشاره نمود. این سنگ برای متولدین ماه شهریور نامگذاری شده است.

سنگ جاسپر یکی از انواع شناخته شده و پرخاصتیت سنگ کوارتز است.

فروردین؛ ماه سنگ تولد کوارتز

همانطور که درمقاله گفته شد خواص سنگ کوارتز به سبب تنوع این سنگ زیبا بسیار زیاد برای تمام افراد مناسب است. سنگ شناسان نیز معتقدند این خواص باعث میشود سنگ کوارتز سنگ ماه تولد متولذین تمام ماه ها باشد اما تحقیقات انجام شده نشان میدهد خواص سنگ کوارتز بیشترین تاثیر را بر متولیدن ماه آوریل (مصادف با 10 فروردین الی 12 اردیبهشت) دارد.

خرید انواع زیورآلات با سنگ کوارتز از فروشگاه طلا و جواهرات راف گلد

اکنون که با انواع سنگ‌های کوارتز و همچنین خواص سنگ کوارتز و فواید آن آشنا شدید بهتر است فروشگاه طلا و جواهرات راف گلد را نیز به شما معرفی نماییم. این فروشگاه انواع مختلفی از زیورآلات از جمله سنگ‌های رنگی کوارتز را در طراحی انواع محصولات خود استفاده می‌کند.

همچنین شما می‌توانید بر اساس سلیقه شخصی و ماه تولد انواع سنگ‌های مورد نظر خود را برای دستبند طلا، گردنبند و انگشتر سفارش دهید. زیورآلات سنگ‌های کوارتز گزینه‌ای مناسب برای هدیه دادن به خصوص برای هدیه تولد است. با خرید آنلاین از این فروشگاه علاوه بر صرفه‌جویی در زمان و هزینه خود از تخفیفات شگفت انگیز راف گلد نیز استفاده نمایید.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست