دلیل سیاه شدن طلا چیست؟

طلا فلز گران‌بهایی است به دلیل خاصیت اکسید ناپذیری و ارزش زیادی که دارد باید از سیاه شدن طلا جلوگیری کرد. به همین دلیل این فلز  از گذشته تا کنون مورد توجه بوده است. اما در صورت استفاده نادرست و یا طولانی مدت از این زیورآلات، درخشندگی و زیبایی اولیه خود را از دست خواهد داد.

اما دلیل سیاه شدن طلا چیست و چرا برخی از زیورآلات با استفاده طولانی مدت تغییر رنگ می‌دهند؟ البته منظور از سیاه شدن همان کدر شدن و یا تیره شدن رنگ طلا است.

اگر شما نیز به دنبال دانستن این حقیقت هستید بهتر است تا انتها این مطلب با ما همراه شوید تا با دلایل آن و همچنین روش‌های جلوگیری از سیاه شدن و همچنین نگهداری از طلا آشنا شوید.

دلیل سیاه شدن طلا و جواهرات چیست

 

مهمترین دلایل سیاه شدن طلا کدامند؟

همانطور که بیان کردیم طلا فلزی است که در مقابل مواد شیمیایی و اکسیژن از خود مقاومت بالایی نشان می‌دهد بنابراین به سادگی تغییر رنگ نخواهد داد و زیبایی و درخشندگی اولیه خود را حفظ خواهد کرد.

اما باید بدانید که این امر مربوط به طلای خالص است نه طلاهای ترکیبی. در حقیقت کدر شدن و یا همان سیاه شدن طلا در اثر خورده شدن تدریجی سطح طلا و جواهرات و از دست رفتن رنگ روی آن رخ می‌دهد.

این امر که به پوسته سیاه شهرت دارد به عیار طلا ساخته شده مربوط می‌شود. به بیانی دیگر و همانطور که می‌دانید عیار طلا هر چه بیشتر باشد میزان خلوص طلا نیز بیشتر خواهد بود.

اما طلای خالص بسیار نرم است و نمی‌توان به تنهایی از آن برای ساخت ساخت زیورآلات استفاده نمود به همین دلیل طلا را با سایر آلیاژها مانند نیکل،مس، نقره و … ترکیب می‌کنند تا دوام و استحکام بیشتری داشته باشد.

علت سیاه شدن طلا چیست

اگر آلیاژ استفاده شده در ساخت زیورآلات کیفیتی پایین داشته و یا درصد بیشتری داشته باشد، احتمال دارد با گذشت زمان طلای شما سیاه شود.

شاید در هنگام استفاده از برخی از زیورآلات مشاهده کرده‌ باشید که زیورآلات شما ردی سیاه و یا سبز از خود به جای بگذارند. این مورد بیشتر در فصول گرم سال به دلیل واکنش تعریق بدن و ترکیب آن با مس موجود در زیورآلات رخ می‌دهد.

تمامی طلا و جواهرات با عیار 18 دارای آلیاژی از دیگر فلزات هستند. از جمله دیگر دلایل سیاه شدن طلا و جواهرات می‌توان به آبکاری بی کیفیت اشاره نمود.

همانطور که می‌دانید انواع اکسسوری‌های طلا با یک لایه طلا یا رودیوم آبکاری می‌شوند که اگر این کار به درستی و بدون کیفیت صورت گیرد ممکن است طلا شما کدر و تیره شود.

 

روش های تمیز کردن طلاهای سیاه شده

همانطور که بیان کردیم سیاه شدن طلا امری طبیعی است. طلا و جواهرات به دلیل واکنش آلیاژهایی که در ساخت این زیورآلات استفاده می‌شوند با گذشت زمان کدر و سیاه خواهند شد.

برطرف کردن سیاه شدگی طلا

در ادامه قصد داریم تا روش‌هایی را برای تمیز کردن طلا و جواهراتی که سیاه شده‌اند را برای شما شرح دهیم.

 

  • تمیز و براق کردن طلای سیاه شده با جوش شیرین

برای تمیز کردن طلا با جوش شیرین در ابتدا مقداری آب تقریبا برابر با 500 میلی‌لیتر را درون قابلمه بریزید تا بجوشد. در داخل یک ظرف پیرکس و یا شیشه ای مقاوم به حرارت، یک لایه فویل قرار دهید و لبه های آن را به خارج از ظرف خم کنید.

دقت داشته باشید سمت براق آلومینیوم باید رو با بالا باشد. سپس طلا مورد نظر را بر روی فویل قرار داده و و پودر جوش شیرین را به اندازه 1 تا 1.5 قاشق غذاخوری بر روی زیورآلات بپاشید، سپس آب جوش را بر روی آلومینیوم ریخته و صبر کنید و بگذارید 5 دقیقه در همان حالت باقی بماند.

بدین ترتیب ورق آلومینیوم سبب واکنش بین جوش شیرین و آب جوش خواهد شد. پس از آن طلا را با یک انبر برداشته و با آب سرد بشویید. سپس ظرفی را از آب سرد پر کرده و طلا را داخل آن بیندازید.

پس از گذشت 1 دقیقه آن را خارج کرده و با یک دستمال نرم خشک نمایید. دقت داشته باشید تمام مواد از روی زیورآلات شما پاک شده باشند. اکنون با قرار دادن طلا در هوای آزاد اطمینان پیدا کنید که هیچ رطوبتی بر روی سطح آن باقی نمانده است.

جلوگیری از سیاه شدن طلا

این روش برای تمامی زیورآلاتی که فاقد هر گونه سنگ و یا نگین هستند مناسب خواهد بود اما برای انواع جواهرات شما که دارای سنگ های قیمتی هستند مناسب نخواهد بود.

زیرا جوش شیرین سبب صدمه و یا تغییر رنگ آن ها خواهد شد. بهتر است جواهرات خود را برای تمیز کردن به افراد متخصص بسپارید.

 

  • تمیز و براق کردن طلا و جواهرات سیاه شده با محلول آمونیاک

در حقیقت سیاه شدن طلا می‌تواند زیبایی طلا و جواهرات را از بین برد. از دیگر روش‌های تمیز کردن کردن طلا استفاده از محلول آمونیاک است.

در این روش در داخل یک ظرف شیشه ای مقدار 250 میلی لیتر آب ریخته و سپس به اندازه یک قاشق چایخوری مایع ظرفشویی به آن اضافه نمایید. سپس نصف قاشق چایخوری آمونیاک را به محلول آب و مایع ظرفشویی اضافه کرده و آن را به هم بزنید.

اکنون طلا سیاه شده را درون ظرف انداخته و به مدت 10 ثانیه منتظر بمانید. توجه داشته باشید تمام طلا در محلول قرار گرفته باشد.

پس از این مدت طلا را با یک انبر خارج کرده و به کمک یک مسواک نرم بر روی سطح طلا کشیده و جاهای سیاه را برس بکشید. در این مدت حواستان باشد محلول به جایی پاشیده و یا ریخته نشود زیرا آمونیاک خاصیت اسیدی داشته و سبب آسیب رساندن به دست شما و یا سطوح خواهد شد.

پس از برس کردن به مدت 30 – 45 دقیقه آن را داخل آب سرد قرار داده و کاملا با آب و مایع ظرفشویی بشویید تا اطمینان پیدا کنید آمونیاک از سطح طلا شما کاملا پاک شده است.

اکنون با یک دستمال نرم طلا را خشک کرده و چند دقیقه ای در معرض هوا قرار دهید تا رطوبت ان از بین برود. دقت داشته باشید به دلیل بوی تند آمونیاک بهتر است در محیطی باز این کار را انجام دهید.

همچنین ممکن است این محلول سبب خارش و حساسیت پوستی در شما شود پس در هنگام انجام این کار حتما از دستکش و ماسک استفاده نمایید.

آیا طلا سیاه می شود

 

روش های جلوگیری از سیاه شدن طلا و جواهر

اکنون که با روش‌های تمیز کردن طلا آشنا شدید بهتر است قبل از سیاه شدن طلا و جواهرات از این امر جلوگیری نماییم. در ذیل به صورت مختصر مواردی را برای جلوگیری از کدر شدن زیورآلات بیان خواهیم کرد.

در هنگام رفتن به استخر و یا حمام زیورآلات خود را خارج نمایید. زیرا کلر موجود در آب می‌تواند به مرور زمان سبب کدر شدن و تغییر رنگ طلا و جواهرات شما شود.

در هنگام استفاده از مواد شوینده قوی و همچنین انجام کارهای روزمره مانند ظرف شستن زیورآلات را خارج کرده و آن را در محیطی امن نگهداری نمایید.

برای جلوگیری از سیاه شدن طلا و جواهرات هنگام اسپری کردن عطر و ادکلن دقت داشته باشید که این مواد بر روی زیورآلات شما پاشیده نشود.

طلا و جواهرات خود را به صورت مستقیم در معرض نور خورشید قرار ندهید و آن‌ها را در جعبه های مخصوص زیورآلات با پارچه های نرم نگهداری نمایید.

چرا طلا سیاه میشه

 

خرید آنلاین انواع زیورآلات طلا و جواهر از فروشگاه راف گلد

در این مقاله در ارتباط با سیاه شدن طلا و همچنین دلایل این امر و روش های تمیز کردن و همچنین نگهداری از انواع طلا و جواهرات صحبت کردیم.

برای خرید انواع زیورآلات ترند روز و جدید می‌توانید به فروشگاه آنلاین راف گلد مراجعه نمایید. این گالری تنوع بسیاری از انواع زیورآلات را در وب سایت فروشگاهی خود به نمایش گذاشته است.

اگر شما نیز قصد خرید انگشتر طلا زنانه، حلقه های ست، دستبند، ست و نیم ست طلا و جواهر و همچنین قصد خرید گوشواره طلا را دارید حتما از این گالری دیدن فرمایید.

لازم به ذکر است فروشگاه طلا و جواهرات راف گلد برای مشتریان آنلاین خود آفرهای ویژه‌ای را نیز در نظر گرفته است.

این گالری محصولات خود را با اجرت ساخت پایین و قیمت مناسب و همچنین به همراه فاکتور معتبر و رسمی به مشتریان ارائه خواهد داد.

با راف گلد خریدی لذت بخش و هوشمندانه را تجربه نمایید.

 

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست