عیارسنجی طلا چیست و چگونه انجام می‌شود؟

طلا یکی از فلزات ارزشمند و بسیار محبوب در دنیا می‌باشد که علاوه بر استفاده از آن به عنوان زیورآلات، خرید آن برای بسیاری از افراد، سرمایه محسوب می‌شود.

از آنجا که این فلز نرم است و به تنهایی نمی‌شود از آن استفاده کرد، آن را با فلزات دیگری نظیر مس، نیکل، نقره، رادیوم و … ترکیب می‌کنند و به این ترتیب درجه سختی آن را افزایش می‌دهند ولی همین امر سبب می‌شود که عیار طلا بالا و پایین برود.

هرچه از این فلزات در ترکیب طلا بیشتر استفاده شود عیار آن پایین‌تر می‌آید و رنگ طلا نیز تغییر خواهد کرد. طلای 24 عیار در مقایسه با طلای 18 عیار زردتر است و همین تفاوت رنگ می‌تواند به شما در تشخیص عیار طلا کمک کند.

امروزه روش‌های مختلفی برای عیارسنجی طلا وجود دارد که ما در این مقاله می‌خواهیم شما را با نواع این روش‌ها آشنا کنیم. لطفا در ادامه با ما همراه باشید.

عیار سنجی طلا چیست

اهمیت عیارسنجی طلا

برای تعیین خلوص طلا از عیارسنجی استفاده می‌کنند. اینکه بدانید طلای خریداری شده چه مقدار با فلزات دیگر ترکیب شده است و عیار آن چند است، بسیار مهم می‌باشد و در قیمت آن تاثیر بسزایی دارد.

به همین دلیل برای اطمینان بین خریدار و فروشنده، باید عیار آن معلوم شود، بنابراین از روش‌‌هایی برای عیارسنجی طلا استفاده می‌کنند.

همچنین دلیل دیگری اهمیت عیارسنجی این است که در تعیین میزان طلا در ذخایر معدنی نقش بسزایی دارد. وقتی سنگی برای عیارسنجی در آزمایشگاه مورد بررسی قرار می‌گیرد، نتیجه آن برای تعیین میزان تقریبی ذخایر موجود مورد استفاده قرار می‌گیرد و این امکان را می‌دهد که افراد متوجه این شوند که طلای کشف شده در کجا موجود است و اقدام به حفاری آن قسمت را کنند.

از روش‌های مختلفی برای عیارسنجی طلا استفاده می‌شود که در ادامه توضیح خواهیم داد. در ابتدا مطالبی را برای شناخت عیار طلا عنوان می‌کنیم.

نسبت طلای خالص استفاده شده به کل وزن قطعه طلا را، عیار می‌گویند. طلا از کمترین عیار که 8 می‌باشد، تا 24 که بالاترین عیار است، وجود دارد که در طلای عیار 8 معادل 33/3 درصد طلا وجود دارد که کمتر کشورهایی هستند که از این عیار استفاده می‌کنند.

رایج‌ترین عیار طلا که بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد طلای 18 عیار است. در این طلا 75 درصد طلای خالص وجود دارد و تقریبا بیشتر کشورها این نوع عیار را استفاده می‌کنند. بعد از آن طلای 21 و 22 عیار می‌باشد که کشورهای عربی بیشتر این نوع را می‌پسندند.

در نهایت طلای 24 عیار که طلای خالص و با درجه خلوص 99/9 درصد است بالاترین نوع عیار است و به دلیل نرمی و شکنندگی مشتریان محدودی در کشورهای عربی، چین، هنگ‌کنگ و تایوان دارد.

این نوع از طلا بیشتر در قالب شمش‌های طلا عرضه می‌شود و طلا فروشان به عنوان مواد اولیه کارشان پس از خرید شمش‌ها و ترکیب آنها با فلزات دیگر، عیار آن را تغییر داده و مصنوعات مختلف را با آن می‌سازند.

همچنین سکه‌های رایج در کشورها با طلای 24 عیار است. پس برای تعیین خلوص طلا از روش عیارسنجی طلا استفاده می‌کنند که در ادامه به آن می‌پردازیم.

تعیین خلوص طلا چگونه انجام میشود

 

روش‌های عیارسنجی طلا

برای سنجش عیار طلا از روش‌های مختلفی استفاده می‎شود که عبارتند از:

  • عیارسنجی به روش استفاده از سنگ محک

یکی از روش‌های سنتی برای عیارسنجی طلا، استفاده از سنگی سیاه‌رنگ از جنس سیلیسیوم و کوارتز است که به آن سنگ محک گفته می‌شود که برای تعیین عیار طلا از آن استفاده می‌شده است.

جهت تعیین خلوص طلا ابتدا فلز را 20 بار روی سنگ محک می‌کشند تا ردی از خط روی سنگ باقی بماند، سپس چند قطره تیزاب سلطانی عیار شده را روی آن می‌ریزند تا یکی از سه حالت ممکن اتفاق افتد.

در صورتی که خط طلا روی سنگ محک از بین برود نشان‌دهنده این است که فلز مربوطه اصلا طلا نیست.

اگر خط‌های روی سنگ کمرنگ شوند، نتیجه می‌گیریم که عیار طلا پایین‌تر از عیار تیزاب است. و در نهایت اگر هیچ واکنشی دیده نشد یعنی عیار طلا با عیار تیزاب برابر است.

عیار سنجی طلا با استفاده از سنگ محک

 

  • عیارسنجی به روش ری‌گیری (کوپلاسیون)

این روش یکی از رایج‌ترین و دقیق‌ترین روش‌های موجود برای تعیین عیارسنجی طلا می‌باشد که ابتدا طلا را وزن می‌کنند، سپس آن را با مقدار معینی سرب در بوته‌های مخصوصی به نام کوپل را ذوب می‌کنند.

در فرایند ذوب، سرب اکسید شده و ضمن جذب سایر اکسیدهای موجود در طلا جذب بوته کوپل می‌شود. بعد از این مرحله مقداری اسید نیتریک به طلا اضافه می‌کنند تا فلزات موجود در آن داخل اسید حل شوند.

در آخر طلای بدست آمده را تصفیه کرده و وزن آن را با وزن اولیه مقایسه می‌کنند و با این روش طلا را عیار سنجی می‌کنند و عیار آن مشخص می‌شود.

 

  • عیارسنجی به روش XRF

یکی دیگر از روش‌ عیارسنجی طلا، استفاده از دستگاهی به نام XRF می‌باشد که از آن برای تعیین عیار طلا و سایر فلزات گرانبها استفاده می‌شود.

این روش از بقیه روش‌ها دقیق‌تر است و بدون اینکه بر فلز یا ماده اثر تخریبی بگذارد و یا آسیبی به آنها برساند، عناصر موجود را شناسایی می‌کند.

در این روش دستگاه از اشعه ایکس کمک می‌گیرد و مقدار دقیق و کیفیت عناصر موجود در طلا اندازه‌گیری می‌شود. این روش عیارسنجی طلا برای تعیین عیار خاک طلا و یا خاک‌های معدنی حاوی طلا و فلزات ارزشمند دیگر نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد و از بهترین و دقیق‌ترین روش عیارسنجی در دنیا به شمار می‌رود.

میزان خلوص طلا چگونه مشخص می شود

 

  • چگونه متوجه خالص بودن طلا شویم؟

همان‌طور که بیان کردیم برای تشخیص عیار طلا راه‌های مختلفی وجود دارد که به بعضی از روش‌های تخصصی آن اشاره کردیم. اکنون و در ادامه به روش‌های ساده‌تری برای تعیین خلوص طلا اشاره خواهیم کرد.

 

  • استفاده از اسید

یکی از ساده‌ترین روش‌های عیارسنجی طلا، استفاده از اسید می‌باشد. به این صورت که مقداری اسید را روی طلا ریخته و سپس منتظر واکنش آن می‌شویم.

اگر طلا واکنشی از خود نشان نداد نتیجه می‌گیریم که عیار آن 18 یا بالاتر است. در صورتی‌ که طلا از خود واکنش نشان داد و به رنگ قهوه‌ای روشن تبدیل شد، عیار آن 14 یا کمتر است ولی اگر رنگ آن به سمت قهوه‌ای تیره تغییر کرد، عیار آن 10 می‌باشد.

در نهایت اگر شاهد رنگ سبز بودیم فلز طلا نیست یا به مقدار بسیار کمی طلا در آن به کار رفته است. بهتر است این نکته را ذکر کنیم که اگرچه استفاده از اسید یک روش ساده و سریع برای تعیین عیار طلا است، ولی به دلیل اینکه به طلا آسیب می‌رساند چندان مرسوم نیست.

سنجش عیار طلا با استفاده از اسید

 

  • استفاده از سرکه

برای اینکه بتوانیم متوجه خالص بودن طلا شویم، می‌توانیم از سرکه استفاده کنیم. در یک ظرفی سرکه بریزید و بعد زیورآلات خود را داخل آن بگذارید، اگر واکنشی مشاهده نکردید، بدانید طلای شما عیار بالایی دارد.

ولی اگر زیورآلات شما به سرکه واکنش نشان داد و رنگ آن رو به سیاهی رفت، طلای شما اصل نیست و عیاری ندارد. این یک روش خانگی است و فقط برای این است که بدانید آیا طلای خریداری شده عیاری دارد یا اینکه تقلبی است.

 

  • استفاده از کد روی طلا

اعداد و حروف حک شده روی طلا یکی دیگر از روش‌های عیارسنجی طلا و نیز روشی برای تشخیص طلای اصل از بدل می‌باشد. این اعداد و ارقام حک شده، در واقع شناسنامه طلا هستند و برای تعیین خلوص طلا و ارزش آن به کار برده می‌شوند.

حرف K نشان‌دهنده عیار طلا می‌باشد و هر چه عدد کنار آن بزرگ‌تر باشد، نشان‌ می‌دهد که طلای شما عیار بالاتری دارد و در نتیجه از خلوص بالاتری برخوردار است.

مثلا اگر روی طلا 24K حک شده باشد، یعنی طلای 24 عیار است که خالص است و هیچ فلز دیگری در ترکیب آن استفاده نشده است.

ولی اگر 18K را مشاهده کردید، به این معنی است که از 18 واحد طلا و 6 واحد فلزات دیگر تشکیل شده است و درجه خلوص آن 75 است.

همچنین در طلای 14k و 12k و یا 10K که نشان می‌دهند طلا 14 عیار، 12 عیار و 10 عیار است فلزات بیشتری در ترکیب آنها به کار رفته و عیار پایین‌تری دارند.

چگونه خلوص طلای خود را انادازه بگیریم

خرید آنلاین طلا و جواهر از گالری طلا و جواهر راف گلد

در این مقاله درباره عیارسنجی طلا مطالبی را بیان کردیم و به اهمیت عیارسنجی و روش‌های آن پرداختیم. همچنین توضیحاتی را برای تعیین خلوص طلا ارائه دادیم.

اکنون به شما پیشنهاد می‌کنیم به وب‌سایت گالری طلا و جواهر راف گلد مراجعه کنید و از انواع زیورآلات این گالری دیدن فرمایید.

این گالری تمامی محصولات خود را با عیار 24، 18 و پایین‌تر با اجرت ساخت پایین برای شما عرضه داشته است. شما می‌توانید با خرید آنلاین از این گالری و خرید طلا بدون اجرت و طلای دست دوم اجرت کمتری را نیز پرداخت کنید.

همچنین با خرید انواع طلا و جواهرات مانند: خرید نیم‌ست طلا، انگشتر طلا زنانه، گوشواره طلا زنانه و سایر اکسسوری‌های شیک و مدرن از این گالری از آفرهای ویژه آن استفاده کنید.

 

با خرید از راف گلد علاوه بر دریافت فاکتور معتبر، اطمینان و آرامش را تجربه خواهید کرد.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست