فاکتور طلا شامل چیست؟

خرید طلا و جواهرات مورد علاقه همه در سراسر دنیا می‎باشد. زیرا داشتن این فلز گرانبها علاوه بر زیبایی، سرمایه‌ای برای افراد نیز محسوب می‌شود. ولی باید بدانیم که در هنگام خرید طلا، مهم‌ترین نکته، دریافت فاکتور از فروشنده است. زیرا فاکتور طلا سند مالکیت طلا محسوب می‌شود و همه طلافروشان موظف به ارائه فاکتور به خریداران هستند. برای طلا با وزن کم و حتی زیر یک گرم نیز ارائه فاکتور آن ضروری می‌باشد. حفظ و نگهداری از فاکتور طلا هم بسیار مهم است و نداشتن آن در هنگام فروش برای اثبات اینکه مالک طلا هستید وجود ندارد و برای شما مشکلاتی را به وجود می‌آورد. از جمله اینکه طلا فروشان مجاز به خرید طلا بدون فاکتور نیستند. بنابراین گم شدن فاکتور طلا و یا نداشتن آن به هر دلیلی سبب می‌شود که شما نتوانید طلا را بفروشید. در ادامه درباره اینکه فاکتور طلا شامل چیست و چه مواردی را شامل می‌شود مطالبی را بیان می‌کنیم.

فاکتور طلا چیست
 

فاکتور طلا شامل چه مواردی است؟

یک فاکتور معتبر طلا باید تمام مشخصات طلا و نیز اطلاعات طلافروشی در آن نوشته شده باشد. دانستن اینکه فاکتور طلا شامل چه مواردی است به شما کمک می‌کند تا از خریدی که کردید، اطلاعاتی داشته باشید. داشتن فاکتور طلا، در زمان فروش بسیار اهمیت دارد و به خریدار ثابت می‌کند که طلا تقلبی یا سرقتی نمی‌باشد. همچنین فرقی ندارد که فاکتور طلا دستی باشد یا کامپیوتری، مهم مواردی است که باید در آن درج شده باشد که در ادامه برای شما شرح می‌دهیم.

  • سربرگ فاکتور

اولین و مهم‌ترین قسمت فاکتور، سربرگ آن است. در سربرگ باید نام، آدرس، تلفن و لوگوی طلافروشی وجود داشته باشد. همچنین سریال و شماره فاکتور از موارد مهم در سربرگ است که باید به آن توجه شود.

  • مشخصات خریدار

نام خانوادگی، شماره تماس و کد ملی خریدار را جهت اطمینان بیشتر فروشنده و نیز برای امور مالیاتی در این قسمت می‌نویسند.

  • قیمت روز طلا

یکی از نکات مهمی که ضرورت دارد بدانیم این است که فاکتور طلا شامل چیست. قیمت روز طلا یکی از همین موارد است که از اهمیت ویژه‌ای برخوردار می‌باشد. قیمت روز طلا یعنی قیمت یک گرم طلای آب شده 18 عیاری که سود و اجرت آن صفر است. طلافروشی‌ها اصولا مظنه را به جای قیمت طلای 18 عیار می‌نویسند.

  • عیار طلا

عیار طلا معمولا عدد 750 یا 18 است که آن را در این قسمت می‌نویسند. دقت کنید در هنگام خرید اینترنتی طلا مانند خرید اینترنتی انگشتر طلا، عیار آن در فاکتور نوشته شده باشد.

  • فی اجرت

دانستن اینکه فاکتور طلا شامل چیست و در آن چه چیزهایی نوشته می‌شود، نکته مهمی است که هر شخصی باید آن را بداند. یکی از مواردی که در فاکتور طلا ذکر می‌شود فی اجرت است، یعنی کارمزد یا اجرت ساخت محصول خریداری شده که بسته به نوع و طرح هر طلا قیمت متفاوتی دارد. طلاهای فانتزی که طرح‌های پیچیده‌تری دارند نسبت به طلاهای معمولی اجرت بیشتری خواهند داشت.

  • سود تک فروشی

سود تک‌فروشی را اتحادیه طلا و جواهر برای تمامی فروشندگان طلا و جواهر 7% مشخص کرده است و اگر طلافروشی بیش از این مبلغ را دریافت کند، تخلف کرده است.  توجه داشته باشید که بعضی از طلافروشان، اجرت، سود تک‌فروشی و قیمت یک گرم طلای آب‌شده را با هم جمع می‌کنند و به عنوان قیمت یک گرم طلا در فاکتور ذکر می‌کنند. در این حالت باید قیمت یک گرم طلای آب‌شده یا مظنه در فاکتور درج شود.

  • متعلقات طلا

در راستای آشنایی با اینکه فاکتور طلا شامل چیست، باید بدانیم که اگر در خرید قطعه طلای شما سنگ، چرم، مروارید و یا زیورآلاتی از این قبیل باشد، قیمت آن در قسمت متعلقات طلا به طور جداگانه درج خواهد شد.

  • مالیات بر ارزش افزوده

مطابق قانون کشور به ازای فروش هر نوع خدمت و کالا 9% مالیات بر روی کل مبلغ فاکتور اضافه می‌شود که فروشنده موظف است که این مالیات را از خریدار گرفته و به صورت فصلی به اداره مالیات پرداخت کند. این مالیات را معمولا روی کل قیمت طلا حساب می‌‌کنند.

  • مهر و امضای طلافروشی

یکی از مهم‌ترین بخش‌های فاکتور که باید به آن توجه کنیم، مهر و امضای طلافروشی است. اینکه بدانیم فاکتور طلا شامل چیست، بسیار اهمیت دارد. مهر، اعتبار طلافروشی را نشان می‌دهد و شامل نام طلافروشی ( لوگو)، آدرس و شماره تماس می‌باشد. دقت کنید آدرس طلافروشی را به خاطر بسپارید تا اگر به هر دلیلی فاکتور طلای خود را گم کردید، آدرس طلافروشی را بلد باشید و به همان گالری برای گرفتن فاکتور المثنی مراجعه نمایید. همچنین در خریدهای آنلاین مانند خرید اینترنتی آویز طلا، گردنبند طلا و دیگر زیورآلات در هنگام دریافت فاکتور به مهر و آدرس طلافروش دقت کنید.

  • قیمت نهایی پرداختی

در این قسمت فروشنده باید قیمت نهایی فاکتور را به صورت حروف و عدد در فاکتور یادداشت نماید. توجه داشته باشید بسیار مهم است که بدانید فاکتور طلا شامل چه مواردی است.

فاکتور طلا شامل چه چیزهایی است

 

فاکتور طلا زیر یک گرم

اینکه فاکتور طلا شامل چیست را در مطلب قبلی به طور کامل توضیح دادیم. در ادامه باید بگوییم که فاکتور طلا برای هر وزن از طلا شامل می‌شود. واحدهای صنفی طلافروشی در هنگام فروش طلا موظف به ارائه فاکتور به خریداران هستند و در زمان ارائه فاکتور تفاوتی بین طلا با وزن کمتر از یک گرم و یا بیشتر از آن وجود ندارد. بنابراین فاکتور به تمامی محصولات تعلق می‌گیرد.

 

 

فاکتور طلای آب‌شده

یکی از روش‌های مهم در امر سرمایه‌گذاری خرید انواع طلای آب‌شده با فاکتور می‌باشد. طلای آب‌شده از ذوب کردن طلاهای متفرقه، شکسته، قدیمی و دست دوم به وجود می‌آید و به دلیل اینکه اجرت و کارمزد ندارد و مالیاتی به آن تعلق نمی‌گیرد، خرید این نوع از طلا بسیار با صرفه است و کاری عاقلانه برای پس‌انداز می‌باشد. ولی باید این نکته را بدانید که در خرید طلای آب شده بسیار دقت کنید و از جای مطمئن و طلافروشی‌هایی که زیر نظر اتحادیه هستند، خریداری کنید تا طلایی با عیار پایین را خریداری نکنید. چیزی که در این میان اهمیت دارد این است که بدانید فاکتور طلا شامل چیست و چگونه فاکتور طلا را ثبت می‌کنند.

برای این کار نیاز است که هم عیار طلا و هم وزن طلا را بدانید، تا در هنگام دریافت فاکتور با اعداد و ارقامی که در خصوص طلای آب‌شده ذکر می‌شود، آشنایی داشته باشید. برای ثبت فاکتور طلای آب‌شده لازم است یک خط کسری بکشیم و در بالای خط وزن خالصی که طلای آب‌شده دارد را به طور دقیق بعد از وزن‌کشی به ثبت برسانیم. به دلیل این که طلاهای آب‌شده از ذوب شدن طلاهایی دست دوم با عیارهای مختلف به وجود می‌آید، بنابراین آن را با عیارهای متفاوتی به فروش می‌رسانند. حتما در هنگام خرید طلای آب‌شده به فاکتور طلا و عیار و وزن نوشته شده در آن توجه کنید.

 

اگر فاکتور طلا را گم کرده باشیم باید چه کنیم؟

اینکه فاکتور طلا شامل چیست، بسیار مهم است. ولی اگر به دلایلی آن را گم کردید باید به همان طلافروشی که طلا را از آنجا خریداری کردید و زیر نظر اتحادیه است، مراجعه کنید و با ارائه دقیق تاریخ خرید و نیز مفقود شدن فاکتور طلا از طلافروش بخواهید برایتان فاکتور صادر کند. در صورتی که شما چندین‌بار از آنجا خرید کرده باشید و طلافروش شما را بشناسد، برایتان فاکتور المثنی صادر کند. طلافروش هم موظف است که مشخصات کامل و نشانی شما را ثبت کند تا در زمان بروز مشکل، فرد پاسخگو باشد. در بعضی موارد هم ممکن است طلا فروش فاکتور المثنی را صادر نکند، زیرا طلافروشان لیست خرید خود را برای مدت زمان طولانی نگهداری نمی‌کنند، بنابراین از ارائه فاکتور مجدد خودداری می‌کنند. در صورت نداشتن فاکتور بیشتر طلافروشان جنس شما را خریداری نخواهند کرد.

چگونگی نگهداری از فاکتور طلا

فاکتور طلا سند مالکیت شما نسبت به طلای خریداری شده است و شما از طریق آن متوجه خواهید شد که فاکتور طلا شامل چیست، وزن و عیار طلای خریداری شده چند است و برای فروش طلا هم بدون آن کاری از پیش نمی‌برید و در هنگام فروش دچار مشکل می‌شوید. بنابراین باید به خوبی از آن مراقبت کنید. برای نگهداری از فاکتور طلا روش‌هایی را به شما پیشنهاد می‌دهیم.

  • برای نگهداری فاکتور طلا بهتر است همه آنها را داخل پوشه کوچکی قرار دهید و پوشه را در جای امنی مانند گاوصندوق و یا کمدی که قابلیت قفل شدن را دارد بگذارید.
  • به دلیل اینکه فاکتور طلا بسیار مهم است، به محض اینکه فاکتور طلا را دریافت کردید از آن عکس بگیرید و آن را در فلش، موبایل یا کامپیوتر خود ذخیره کنید.
  • در هنگام دریافت فاکتور طلا، حتما آن را به نام کسی که طلا برای او می‌باشد تهیه کنید و توصیه ما این است که فاکتور طلا را در کنار طلا نگهداری نکنید تا اگر زمانی مورد دستبرد سارقان قرار گرفت، نتوانند طلا را به راحتی بفروشند. زیرا آنها به خوبی می‌دانند که فاکتور طلا شامل چیست و در یافتن آن تمام تلاش خود را می‌کنند و با در دست داشتن طلا و فاکتور می‌توانند به راحتی و بدون دردسر طلای سرقت شده را به فروش برسانند.

فاکتور خرید طلا شامل چیست

 

خرید آنلاین طلا و جواهر از گالری طلا و جواهرات راف گلد

در این مقاله درباره اینکه فاکتور طلا شامل چیست، مطالبی را بیان کردیم. در ادامه درباره فاکتور طلای زیر یک گرم، طلای آب شده و نگهداری از فاکتور طلا توضیحاتی دادیم. اکنون به شما گالری طلا وجواهر راف گلد را معرفی می‌کنیم و از شما می‌خواهیم از انواع طلا و جواهر در این گالری دیدن فرمایید. این گالری طلا و جواهر تمامی محصولات خود را با اجرت ساخت پایین و قیمت مناسب عرضه داشته است. تیم گالری راف گلد در هنگام خرید اینترنتی مانند خرید اینترنتی گوشواره طلا، گردنبند طلا، سرویس و نیم ست طلا و دیگر زیورآلات مدرن خود فاکتور معتبر را به خریدار ارائه می‌دهند. فاکتور گالری طلا و جواهر راف گلد با داشتن لوگو و آدرس معتبر خیال شما را از خرید اینترنتی از این گالری آسوده می‌کند. همچنین شما می‌توانید با خرید آنلاین از آفرهای ویژه این گالری بهره‌مند شوید. با راف گلد اطمینان و آسودگی خیال را تجربه خواهید کرد.

 

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست