قیراط چیست؟

طلا و جواهرات از گذشته تاکنون مورد علاقه همه افراد بوده است و علاوه بر ساخت آن به عنوان زیورآلات و استفاده از آن برای زیبایی، خرید طلا برای سرمایه گذاری نیز یکی از مهمترین مواردی است که در همه دنیا رواج دارد. برای خرید طلا باید اطلاعات کافی درباره این زیورآلات داشته باشید.

یکی از اصول خرید و فروش طلا این است که با بعضی اصطلاحات نظیر عیار، قیراط، اجرت و غیره آشنایی داشته باشید.

ما در این مقاله می‌خواهیم درباره یکی از این اصول مطالبی را برای شما بیان کنیم و توضیح دهیم که قیراط چیست. قیراط در صنعت جواهرسازی استفاده می‌شود و از آن برای وزن کردن سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی مانند الماس، یاقوت، زمرد و غیره استفاده می‌کنند. در ادامه با ما همراه باشید تا شما را بیشتر با آن آشنا کنیم.

بررسی قیراط الماس

قیراط (معرفی و مشخصات)

قیراط کلمه‌ای است که ریشه اصلی آن از واژه Keration که از زبانی یونانی است گرفته شده و سپس از کلمه Carob که به معنای درخت است منشا می‌گیرد.

در آن زمان یونانیان از دانه این درخت به عنوان واحدی برای اندازه‌گیری استفاده می‌کردند. اگر چه قیراط امروزه برای اندازه‌گیری وزن سنگ‌های قیمتی به کار می‌رود، ولی مدرکی برای اینکه برای اندازه‌گیری طلا از آن استفاده می‌شده است وجود ندارد.

امروزه جواهرفروشان برای اینکه ارزش سنگ‌های قیمتی را بدست آورند از واحدی به نام قیراط استفاده می‌کنند که مانند کد روی طلا با نماد Ct نشان داده می‌شود.

اینکه قیراط چیست را بیان کردیم در ادامه توضیحاتی را درباره اینکه قیراط چند گرم است، خواهیم داد.

هر قیراط چگونه محاسبه می شود

هر قیراط چند گرم است؟

به دلیل اینکه سنگ‌های قیمتی نظیر الماس بسیار ارزشمند هستند، بنابراین لازم است از واحدی کمتر از گرم برای این سنگ‌ها استفاده شود.

قیراط یک واحد اندازه‌گیری کوچک است که از یک سوت بیشتر و از یک گرم کمتر است. از آنجایی‌ که هر گرم 1000 سوت می‌باشد، یک قیراط 200 سوت محاسبه می‌شود.

بنابراین هر 5 قیراط معادل یک گرم می‌باشد. دقت کنید که قیراط فقط برای وزن سنگ‌های قیمتی به کار می‌رود و برای سایر مصنوعاتی که از طلا ساخته می‌شود از گرم استفاده می‌شود. هر چقدر یک سنگ قیراط بالاتری داشته باشد از ارزش بیشتری برخوردار است.

جالب است بدانید که اندازه سنگ‌ها ارتباطی به وزن و قیراط آن ندارد. یعنی ممکن است یک سنگ با اندازه کوچک‌تر نسبت به سنگی با اندازه بزرگ‌تر قیراط بیشتری داشته باشد.

پس قیراط یک سنگ تنها وزن آن را نشان می‌دهد و تعیین کننده اندازه آن نمی‌باشد. علاوه بر آن ارزش یک سنگ به درخشندگی، رنگ و کیفیت آن بستگی دارد و همه این عوامل بر ارزش و قیمت سنگ تاثیرگذار هستند.

یکی از مراکزی که به ارزش‌گذاری سنگ‌های قیمتی می‌پردازد موسسه گوهرشناسی آمریکا می‌باشد که با ارزیابی آنها و مشخص کردن وزن و قیراط سنگ‌های قیمتی ارزش آنها را تعیین می‌کنند.

لازم به ذکر است که بعضی از روش‌ها مانند استفاده از سنگ‌ محک طلا و یا استفاده از آمونیاک و مواد شیمیایی دیگر، برای تشخیص طلای اصل از بدل می‌باشد و برای ارزش‌گذاری سنگ‌های قیمتی مناسب نمی‌باشند و استفاده از این روش‌ها به سنگ‌های قیمتی آسیب می‌رساند.

هر قیراط معادل چند گرم است

قیراط الماس چیست؟

بعد از اینکه مطالبی را درباره اینکه قیراط چیست بیان کردیم، اکنون می‌خواهیم بدانیم که قیراط الماس چیست.

از گذشته تاکنون با ارزش‌ترین سنگی که مورد علاقه همه افراد در دنیا می‌باشد، الماس است. قیراط الماس یکی از عواملی است که تعیین کننده ارزش سنگ الماس می‌باشد و بیشترین تاثیر را بر قیمت الماس می‌گذارد.

همان‌طور که بیان کردیم، برای قیمت گذاری سنگ‌های با ارزشی مانند الماس علاوه بر وزن، عواملی چون درخشندگی، رنگ و تراش آن نیز در نظر گرفته می‌شود.

ممکن است دو الماس یک قیراطی با توجه به تراش و کیفیت بالا از از الماس مشابه خود با ارزش‌تر و گران‌تر باشد. نکته مهم دیگر این است که الماس‌هایی با قیراط رند نسبت به دیگر الماس‌ها بسیار گران‌تر هستند.

چرا در سنجش سنگ‌های قیمتی از قیراط استفاده می‌شود؟

از آنجایی که سنگ‌های قیمتی در اندازه‌های کوچک هم بسیار با ارزش هستند، جواهرفروشان برای تعیین ارزش آنها در یک واحد کوچکتر و دقیق‌تر، از قیراط استفاده می‌کنند تا بتوانند وزن دقیق آنها را محاسبه کنند.

پس برای سنجش سنگ‌های قیمتی باید در مورد اینکه قیراط چیست مطالبی را مطالعه کنیم. قیراط واحدی است که از یک سوت بیشتر و از یک گرم کمتر است.

نکته قابل ذکر دیگر این است که خواندن و نوشتن وزن سنگ‌ها با توجه به قیراط برای جواهرفروشان راحت‌تر و آسان‌تر می‌باشد.

چرا درسنجش سنگ‌های قیمتی از قیراط استفاده می‌شود؟

نکاتی که باید پیش از خرید جواهرات درباره قیراط الماس بدانید.

بعد از اینکه با مفهوم قیراط چیست آشنا شدید و نیز دانستید قیراط الماس چیست و چه تاثیری روی قیمت آن می‌گذارد، در ادامه نکاتی را که باید قبل از خرید جواهرات به خصوص الماس، بدانید برای شما بیان می‌کنیم.

همان‌طور که قبلا اشاره کردیم الماس‌هایی با قیراط رند گران‌تر از سایر الماس‌ها می‌باشد. مثلا اگر قصد خرید الماس 4 قیراطی را دارید بهتر است، الماسی با قیراط 3.80 انتخاب کنید تا هزینه کمتری را پرداخت کنید.

ولی این نکته را نیز به خاطر داشته باشید که قیراط تنها مربوط به وزن سنگ است و اندازه و زیبایی ظاهری را تراش الماس مشخص می‌کند.

برای هزینه کمتر می‌توانید از الماس‌های فنسی استفاده کنید. این مدل از الماس‌ها نسبت به الماس‌های گرد با قیراط یکسان، قیمت کمتری دارد و قرارگیری آن به عنوان جواهر به صورتی است که از الماس هم‌وزن خود بزرگ‌تر به نظر می‌رسد. قبل از خرید سنگ‌های قیمتی حتما مطالبی را در مورد اینکه قیراط چیست، مطالعه فرمایید.

اگر می‌خواهید علاوه بر داشتن خریدی با صرفه، الماس شما نمای بیشتری داشته باشد باید از انگشترهایی با حلقه نازک‌تر استفاده کنید تا ظاهر الماس را بزرگ‌تر و در نتیجه قیراط را سنگین‌تر از چیزی که هست، نشان دهد.

یک انگشتر با نگین و یا گردنبند با نگین الماس، همچنین یک نیم ست طلا با نگین ساخته شده از سنگ‌های قیمتی مختلف، در قیراط کم نیز جلوه بسیاری به شما می‌دهد.

نکاتی درباره قیراط

خرید آنلاین طلا و جواهر از گالری طلا و جواهرات راف گلد

ما در این مقاله مطالبی را درباره اینکه قیراط چیست بیان کردیم. همچنین درباره گرم قیراط و نیز دلیل استفاده از قیراط برای سنگ‌های قیمتی و نهایت اینکه قیراط الماس چیست، توضیحاتی دادیم.

اکنون به شما گالری طلا و جواهر راف گلد را معرفی می‌کنیم و از شما می‌خواهیم با مراجعه به وب‌سایت این گالری از انواع طلا و جواهرات شیک و مدرن آن دیدن فرمایید.

گالری طلا و جواهر راف گلد انواع زیورآلات خود را با اجرت ساخت پایین و قیمت مناسب عرضه داشته است. شما می‌توانید با خرید آنلاین از این گالری مانند خرید انگشتر طلا زنانه، سرویس طلا با نگین و دیگر اکسسوری‌های زیبا و جذاب از آفرهای ویژه آن بهره‌مند شوید. راف گلد انواعی از طلا و جواهرات خود را با ترکیبی از سنگ های قیمتی مانند الماس، یاقوت، زمرد و… .

در ویترین سنگ های قیمتی خود به نمایش گذاشته است. این گالری اصل بودن سنگ ها را ضمانت می‌کند و فاکتور معتبر را به شما ارائه می‌دهد.

 

با خرید از راف گلد اطمینان را تجربه خواهید کرد.

 

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست