روش های نگهداری و مراقبت از سنگ یشم

سنگ ها از گذشته تا کنون در بین اقوام گوناگون بسیار ارزشمند بوده‌و از جایگاه خاصی برخوردار بودند و نقش بسزایی در زندگی انسان ها داشتند. باید بدانید روش حفظ و نگهداری از آن ها بسیار مهم است. در این مقاله می خواهیم در مورد راه های مراقبت و نگهداری از سنگ یشم و همچنین روش های تمیز کردن آن با شما صحبت کنیم تا پایان همراه ما باشید.

سنگ ها خواص بسیاری دارند. چرا که بشر به باورهایی چون خوش یمنی یا معالجه امراض و همچنین طلسم مهرو محبت به وسیله سنگ ها اعتقاد داشتند. سنگ های زینتی هم قیمتی و هم نیمه قیمتی هستند که در ساخت زیورآلات، ابزارها، بناها و یا ساخت وسایل تزئینی از آن استفاده می‌شود.

ما در این مقاله در ابتدا می خواهیم تعریفی از سنگ یشم داشته باشیم و انواع این سنگ گران بها را بشناسیم و همچنین با روش های نگهداری و مراقبت از سنگ یشم آشنا شویم. پیشنهاد می‌کنیم در ادامه با ما همراه باشید.

راه های مراقبت از سنگ یشم چیست

 

سنگ یشم چیست؟

یشم یک ماده با دوام است که از هزاران پیش از آن در ساخت مجسمه، ابزار و جواهرات استفاده می‌شده است.

سنگ یشم که به آن جید هم گفته می‌شود یکی از سنگ های قیمتی و گران بهاست که همه آن را با رنگ سبز می‌شناسند اما دارای رنگ های گوناگون دیگری هم می‌باشد.

ولی با ارزش ترین نوع آن به رنگ سبز وجود دارد که از محبوبیت بیشتری برخوردار است. این نوع سنگ بسیار کمیاب و باارزش بوده و زیبایی و درخشندگی بی نظیر و همچنین خواص درمانی آن باعث این شده است که افراد علاقه زیادی به داشتن آن پیدا کنند.

سنگ یشم از کشور چین به ایران وارد می‌شده و جواهرات و اشیاء ساخته شده از این سنگ در این کشور به فراوانی یافت می‌شود.
هر چند که گفته شده در گذشته در سواحل دریای خزر هم این سنگ وجود داشته است.

این سنگ با ارزش را “سنگ بهشت” نیز می‌گویند چرا که در قدیم مردم اعتقاد داشتند این سنگ سمبل خوشبختی و صلح و آرامش است و هر یک از سنگ های قیمتی مختلف را به یکی از ماه های سال نسبت داده‌اند.

آن ها برای هر سنگ قدرتی خاص قائل بودند و استفاده از سنگ ماه تولد شخص را باعث افزایش انرژی و احساس شادی و نشاط و درمان بیماری ها همچنین تاثیرات مثبت در رفتار آن فرد می‌دانستند.

در بین سنگ های ماه تولد سنگ یشم یکی از انواع سنگ متولدین ماه مهر و بهمن و همچنین سنگ ماه تولد اسفند می‌باشد. در ادامه درباره انواع سنگ یشم و خواص و ویژگی های آن و مراقبت از سنگ یشم مطالبی را بیان می‌کنیم.

نگهداری از سنگ یشم چگونه است

 

انواع سنگ یشم و ویژگی های آن

در این قسمت از مقله مراقبت از سنگ یشم به معرفی انواع آن می‌پردازیم. در حقیقت سنگ یشم دو نوع دارد، جدیت و نفریت در ذیل به معرفی این دو سنگ می‌پردازیم.

  • جدیت

جدیت که سنگی بسیار گران بها می‌باشد یکی از با ارزشمندترین سنگ ها در دنیای جواهرات است و قیمت گرانی دارد این نوع از سنگ یشم برای همه کشورها اهمیت ویژه‌ای دارد و در چین به آن ” پادشاه یشم ” می‌گویند.

از سنگ یشم جدیت در ساخت انواع جواهرات استفاده می‌شود و قیمت جواهرات ساخته شده از این نوع یشم به مراتب بیشتر است.

از نظر قیمت و تنوع این سنگ نسبت به نفریت گران تر و از تنوع رنگ بیشتری برخوردار است.

رنگ های سفید زرد قرمز نارنجی قهوه‌ای ارغوانی و خاکستری از انواع سنگ جدیت می‌باشند ولی رنگ سبز شفاف آن که به یشم سلطنتی معروف است در بین افراد محبوبیت بیشتری دارد و قیمت بالاتری هم دارد.

با کیفیت ترین سنگ یشم جدیت در برمه میانمار یافت می‌شود.

  • نفریت

نفریت به علت ارزان تر بودنش بیشتر در ساخت مجسمه و وسایل تزئینی و همچنین زیورآلات استفاده می‌شود زیرا همه افراد قادر به خرید طلا و جواهر با سنگ یشم جدیت نیستند چون هم کمیاب و هم بسیار گران می‌باشد.

رنگ نفریت ازجدیت کمی کدر تر است ولی جذابیت و زیبایی و کیفیت بالای خود را دارد. برای تشخیص سنگ یشم اصل از تقلبی با چشم غیر مسلح امکان پذیر نمی‌باشد و فقط با دستگاهی به نام دیکروسکوپ قابل تشخیص است.

اگر قصد خرید این سنگ باارزش را دارید با یک جواهرساز مطمئن و متخصص مشورت کنید و در هنگام خرید این سنگ گران و با ارزش حتما شناسنامه آن را از فروشنده دریافت کنید زیرا شناسنامه برای تایید اعتبار سنگ می‌باشد.

مراقبت از سنگ یشم و همچنین نگهداری و تمیز کردن سنگ یشم بسیار مهم است و اصولی دارد که باید آن را رعایت کرد.

راه های مراقبت از انواع سنگ یشم

 

خواص سنگ یشم و ویژگی های درمانی آن

در راستای مقاله مراقبت از سنگ یشم بهتر است با خواص آن نیز آشنا شوید. سنگ یشم مانند دیگر سنگ های قیمتی فواید و خواص بی نظیری دارد.

در این بین یشم سبز از ویژگی های فوق العاده‌ای برخوردار است و علاوه بر آرامش روح و روان خواص بسیاری در درمان جسم و بیماری های گوناگون دارد.

گفته شده این سنگ نیروهای منفی را از محیط دور می‌کند. پیشنهاد می‌کنیم در ادامه با ما همراه باشید.

  • داشتن سنگ یشم باعث احساس آرامش در فرد می‌شود همچنین ضد استرس و افسردگی است.
  • در درمان بیماری ها از جمله امراض پوستی موثر است.
  • جهت درمان تشنج و بیماری های ریه به کار می‌رود.
  • برای بهبود بیماری های قلبی و فشارخون همچنین رفع خستگی و سردرد از این سنگ استفاده می‌کنند.
  • بر روی دستگاه عصبی نقش ویژه‌ای دارد.
  • این نوع سنگ برای تقویت معده بسیار مناسب است به این صورت که اگر مقابل معده قرار بگیرد باعث می‌شود که ناراحتی معده کاهش یابد.
  • سنگ یشم سوخت و ساز بدن را تنظیم می‌کند و در درمان سنگ کلیه نیز موثر است.
  • داشتن این سنگ برای خانم های باردار احساس آرامش و آسانی وضع حمل را به همراه دارد.
  • این سنگ شما را از دردهای قاعدگی و عصبی و درد مثانه خلاص می‌کند.

خوص سنگ یشم چیست؟ بهترین راه نگهداری از سنگ یشم

 

بهترین روش های نگهداری از سنگ یشم

  • هنگام استفاده از نگین یا سنگ در انواع جواهرات باید مراقبت های لازم را انجام دهیم تا ضربه‌ای به این اکسسوری باارزش و گران بها وارد نشود. در ادامه شما را با چند روش نگهداری و مراقبت از سنگ یشم آشنا می‌کنیم.

 

  • زیورآلات ترکیب شده با سنگ یشم بسیار حساس بوده و باید مراقب باشیم تا ضربه‌ای به آن وارد نشود زیرا امکان شکستن آن بسیار زیاد است. بهتر است هنگام کار یا ورزش از آن ها استفاده نکنیم.

 

  • آب استخر به دلیل مواد ضدعفونی که دارد به جواهرات دارای سنگ یشم آسیب می‌رساند پس باید در زمان رفتن به استخر این زیورآلات را خارج کرد. همچنین در هنگام حمام هم بهتر است با این نوع از جواهرات زیر دوش نروید.

 

  • از دیگر موارد مهم در نگهداری سنگ یشم این است که باید مراقبت باشید با عطرها,اسپری ها,مواد آرایشی و همچنین مواد شیمیایی برخورد نکند زیرا این مواد بسیار مضر هستند و باعث کدر شدن این سنگ باارزش می‌شود.

 

  • یکی دیگر از مواردی که باعث آسیب زدن به سنگ یشم می‌شود وجود گرد و غبار است که برای این منظور باید آن را در پارچه‌ای نرم و تمیز بگذاریم و در جعبه‌نگهداری کنیم. این کار همچنین باعث می‌شود که خراش روی سنگ ایجاد نشود. همچنین بهتر است جواهرات خود را که سنگ های قیمتی دارند از دیگر زیورآلات جدا کرده و به طور جداگانه در جعبه دیگری نگهداری کنیم.

 

  • هرگز سنگ خود را مقابل نور خورشید و یا در جایی که هوای آن داغ است قرار ندهید چون حرارت و گرما به سنگ شما آسیب می‌زند.

روش نگهداری از سنگ یشم

 

باید ها و نباید های تمیز کردن سنگ یشم

برای مراقبت از سنگ یشم بهتر است مواردی دیگر را نیز رعایت نماییم.

  • سنگهای قیمتی بسیار حساس هستند پس برای تمیز کردن آن ها باید دقت کافی داشته باشیم تا درخشندگی آن حفظ شود و خراش و آسیبی نبینند. تمیز کردن سنگ یشم هم مانند دیگر سنگ های قیمتی اصولی دارد که در ادامه شما را با آن آشنا خواهیم کرد.

 

  • برای تمیز کردن سنگ یشم باید از یک پارچه نخی که آن را به آب و مقدار بسیار کم پودر صابون ملایم آغشته کردیم استفاده کنیم به این صورت که پارچه را روی سنگ بکشیم و بلافاصله با یک دستمال نخی و مرطوب دیگر پاک کنیم. تاکید می‌کنیم پارچه مورد استفاده حتما نرم باشد تا خراشی روی سطح سنگ ایجاد نکند.

 

  • هرگز از مواد شوینده دیگر و مواد شیمیایی برای تمیز کردن سنگ یشم استفاده نکنید زیرا به سنگ آسیب می‌رساند و باعث می‌شود سنگ شما درخشندگی خود را از دست بدهد و کدر شود. برای تمیز کردن طلایی که در اطراف سنگ یشم کار شده می‌توان از آب و کمی مایع ظرفشویی استفاده کرد و با یک مسواک نرم آن را تمیز کرد به شرط آن که مراقب باشیم مایع روی سنگ نریزد.

 

  • سنگ یشم را به هیچ وجه با بخار شوی تمیز نکنید زیرا با این کار آسیب جدی به آن خواهید زد همچنین از ضدعفونی کردن آن با الکل جدا خودداری کنید.

 

  • اجازه ندهید که جواهرات خود خصوصا سنگ های قیمتی خود بیش از حد کثیف شوند ولی اگر این اتفاق افتاد بهتر است برای تمیز کردن آن نزد جواهر ساز بروید تا آن ها کار پاکسازی سنگ را انجام دهند چرا که در کار خود تخصص دارند و اجاره نمی‌دهند آسیبی به جواهرات شما وارد شود.تمیز کردن و مراقبت از سنگ یشم حساسیت خود را دارد و باید با دقت و ظرافت انجام شود.

سنگ یشم را چطور تمیز کنیم؟

 

خرید آنلاین انواع سنگ های قیمتی از گالری طلا و جواهر راف گلد

ما در این مقاله سعی کردیم شما را با سنگ یشم که یکی از انواع سنگ های قیمتی و بسیار جذاب است آشنا کنیم و درباره خواص و ویژگی های آن و روشهای نگهداری و مراقبت از سنگ یشم و همچنین نحوه تمیز کردن آن مطالبی را ارائه دهیم.

اکنون شما می‌توانید این سنگ با ارزش و یا سنگ های قیمتی دیگر را در گالری طلا و جواهر راف گلد با قیمت مناسب و اجرت ساخت پایین خریداری کنید.

همچنین می‌توانید با خرید انگشتر طلا زنانه و خرید گوشواره طلا و گردنبند طلا زنانه از این گالری از تنوع بی نظیر زیورآلات شیک و مدرن بهره مند شوید.

راف گلد با آفرهای ویژه برای شما عزیزان با هر سلیقه‌ای طلا و جواهرات خود را عرضه کرده و شما می‌توانید با خرید اینترنتی از این گالری از انواع دیگری از طلا و جواهر دیدن فرمایید.

با راف گلد با اطمینان خاطر و بدون اتلاف وقت خرید کنید.

 

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست