معرفی انواع برش‌های الماس

الماس یک سنگ کریستال طبیعی و شفاف است که از کربن خالص تشکیل شده است. این سنگ با ارزش در اعماق زمین با دما و فشار بالا تشکیل می‌شود و سخت‌ترین ماده روی زمین است. بسیاری از الماس‌ها از طریق آتشفشان‌ها به سطح زمین رسیده‌اند. سختی بالا و پراکندگی و انتشار نور الماس سبب شده که به عنوان سنگی با ارزش و گران‌قیمت شناخته شود. کاربرد سنگ در جواهرسازی از گذشته تا کنون برای مردم بسیار اهمیت داشته است و انسان‌ها همیشه به زیورآلات با سنگ‌های قیمتی علاقه نشان می‌دادند. مردم در قدیم سنگ‌های قیمتی را سبب سعادت و خوش‌شانسی می‌دانستند و به سنگ الماس لقب شجاعت و دلیری داده بودند. همچنین از این گوهر با ارزش برای درمان بیماری‌ها استفاده می‌کردند. 

 کیفیت الماس را با 4C نشان می‌دهند که در واقع هر C سرواژه یک کلمه می‌باشد. یکی برای Cut به معنای برش، یکی برای Color به معنای رنگ، دیگری برای Clarity برای شفافیت و دیگری Carat به معنی قیراط. رای اینکه بدانید قیراط چیست، باید بگوییم واحد وزن کوچکی است که برای اندازه‌گیری الماس و سنگ‌های قیمتی از آن استفاده می‌کنند. برای کیفیت و قیمت‌گذاری این 4 فاکتور در کنار هم سنجیده می‌شوند. برای استفاده از الماس در ساخت جواهرات و درخشش آن، الماس را تراش می‌دهند. اکنون که با سنگ الماس آشنا شدید و متوجه شدید الماس چیست، در ادامه مقاله قصد داریم تا شما را با انواع برش الماس و تراش‌های آن نیز آشنا کنیم.

تراش‌های الماس

کیفیت تراش در الماس از درجه عالی شروع و به درجه ضعیف می‌رسد. حتی اگر الماس در فاکتورهای دیگر نظیر رنگ و شفافیت و قیراط رتبه خوبی داشته باشد ولی کیفیت تراش پایینی داشته باشد، به اصطلاح به آن الماس مرده می‌گویند. زیرا انعکاس نور و درخشش و میزان شکست نور را پایین می‌آورد. این تراش‌ها در جواهرسازی تاثیر خاصی روی الماس می‌گذارد. مشهورترین الماس‌های دنیا، مانند: الماس کوه نور، الماس کولینان، الماس هوپ و غیره، تراش‌‌های ماهرانه‌ و قیمت گزافی دارند. انواع برش الماس، متفاوت هستند که در ادامه به بررسی آن خواهیم پرداخت. همچنین برای تراش الماس دو مورد شکل برش  و سبک برش الماس اهمیت دارد. 

بیشتر بخوانید: کاربرد سنگ در جواهر سازی چیست؟

انواع تراش های الماس

  • شکل برش الماس

شکل الماس به شکل هندسی آن نظیر گرد بودن یا بیضی و سه گوش بودن اشاره می‌کند.

  • سبک برش الماس

سبک برش به نحوه تراش سنگ یعنی زاویه‌‌ها و اندازه آن اشاره دارد. همه برش‌های الماس به سه قسمت تاج، خیمه و کمربند تقسیم می‌شوند. و نیز عباراتی که به عنوان پایه اصلی تراش‌ها به آن اشاره می‌شود، شامل برش برلیان ،  Mixed Cut و Emerald Cut هستند.هر یک از عناوینی که از نام بردیم در درخشش الماس فاکتورهای مهمی به شمار می‌آیند.

 چگونه درجه بندی تراش الماس روی قیمت آن تاثیر می‌گذارد؟

قیمت تراش الماس با توجه به دقت و کیفیت تراش و تقارن آن صورت می‌گیرد. اگر الماسی به خوبی تراش خورده باشد در درخشش آن تاثیر بسزایی دارد. الماس‌هایی که به دقت تراش نخورده باشند، انعکاس نور را به چشم بیننده نمی‌رسانند. میزان بازگشت نور و درخشش موجود در یک الماس تراشیده شده، قیمت آن را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. هر چقدر تراش الماس دقیق‌تر باشد علاوه بر درخشش، قیمت بالاتری دارد. درست است که انواع رنگ الماس، شفافیت و وزن در ارزش‌گذاری الماس مهم است، ولی برش‌های الماس در درجه‌بندی قیمت آن تاثیر بیشتری دارند. درادامه به بررسی انواع برش الماس می‌پردازیم.

بررسی هر کدام از تراش‌های الماس

انواع تراش الماس مانند شفافیت، رنگ و قیراط  یکی از مهم‌ترین معیارهای تعیین کیفیت الماس می‌باشد. برش الماس به دست انسان انجام می‌شود و مانند رنگ، شفافیت و قیراط جزو حالت طبیعی و ذات خود الماس نمی‌باشد. سنگ الماسی که به خوبی تراش خورده باشد کیفیت و ارزش بالایی نسبت به سنگی که تراش خوبی نداشته باشد، دارد. الماس به چندین شکل برش می‌خورد. برش‌های الماس شامل: گرد، پرنسس، زمرد، مارکیز، آشر، رادیانت و یا به صورت بیضی، گلابی، قلبی، کوسنی یا کاشن هستند. متداول‌ترین و پرطرفدارترین انواع برش الماس، برش گرد یا برلیان است که الماس‌هایی که امروزه به فروش می‌رسند بیشتر از این مدل می‌باشند. این مدل را افراد بسیار می‌پسندند و پرطرفدار است. در ادامه رایج‌ترین برش‌های الماس را برای شما بیان می‌کنیم.

برش گرد (برلیان)

این نوع الماس از گذشته تا کنون به دلیل شکل برش استانداردی که دارد، بیشتر مورد توجه قرار گرفت. یک الماس گرد دارای 58 وجه برش می‌باشد و به سه قسمت تقسیم می‌شود. بالاترین قسمت آن تاج، به قسمت میانی تسمه گفته می‌شود. بازتاب نور فوق‌العاده این برش آن را تبدیل به الماسی کرده که هرگز از مد نیفتاده است و بیشترین درخشش را دارد. بیشتر حلقه‌های نامزدی از الماس برلیان انتخاب می‌شود.

برش زمرد (امرالد)

این برش از الماس یکی از قدیمی‌ترین انواع برش الماس می‌باشد که به شکل مستطیل، صفحه‌ای پهن و مسطح با گوشه‌های بریده شده است که به آن برش پله‌‌ای نیز گفته می‌شود. این مدل نیز طرفداران خاص خود را دارد و اگر په نسبت به برلیان جذابیت کمتری دارد ولی انعکاس نور نیز در آن بسیار زنده و خیره‌کننده است. 

برش پرنسس

این نوع تراش الماس، سبک جدیدتری نسبت به برش‌های الماس دارد. الماس‌ها با برش پرنسس به شکل مربع هستند و بسیار زیبا و جذاب هستند. ابتدا نام آن الماس مربعی بود. الماس پرنسسی نیز مانند برلیان 58 وجه دارد و برای جلوگیری از متلاشی شدن، باید با چنگک‌هایی در 4 گوشه محکم شود. این نوع از الماس برای کسانی که انگشتان کشیده دارند بسیار مناسب است.

برش آشر

این برش توسط دو برادر با نام خانوادگی آشر در هلند ساخته شده است. برش آشر مانند برش زمرد دارای طراحی پله‌ای می‌باشد. آشر یکی دیگر از انواع برش الماس است که به شکل مربع تراش خورده است، طی یک دهه گذشته محبوبیت زیادی پیدا کرده ولی در جواهرفروشی‌ها جزو برش‌های اصلی الماس محسوب نمی‌شود. 

برش آشر

برش مارکیز

مارکیز یکی از انواع برش الماس است که لوئی چهاردهم فرانسه آن را به دلیل اینکه می‌خواست الماسی متفاوت با طرح لبخند مادام مارکیز را داشته باشد، سفارش داده بود. این برش الماس با دو انتهای تیز و ظریف سالیان زیادی است که مورد علاقه دوستدارانش می‌باشد. تراش مارکیز به صورت تک نگین یا ترکیبی با الماس‌های ریزتر ساخته و استفاده می‌شود. این برش از گران‌ترین برش‌های الماس در جهان است.

برش بیضی

برش بیضی یکی دیگر از برش‌های الماس است که شکل کروی دارد و از لحاظ هندسی متقارن است. این نوع برش انگشتان را کشیده نشان می‌دهد و برای بعضی افراد بسیار جذاب می‌باشد. برش بیضی الماس جایگزینی برای برش گرد به شمار می‌رود.

برش گلابی

برش گلابی ترکیبی از دو برش مارکیز و بیضی است که به دلیل شباهتش به میوه گلابی به این صورت نامگذاری شده است. این برش به صورت یک قطره اشک نیز دیده می‌شود. این مدل از انواع برش الماس طرفداران زیادی دارد و برای افرادی که انگشتان کوتاهی دارند، مناسب است. این نوع الماس به دلیل اینکه یک طرف آن سنگین‌تر از طرف مقابلش است به تنظیمات خاصی برای نگه داشتن آن نیاز دارد.

برش مثلثی

این نوع از انواع تراش الماس 43 وجه دارد و برش‌های مثلثی‌ آن در حد برش گرد درخشان هستند. این مدل الماس ظاهری شیک و مدرن دارد و افراد زیادی را جذب خود کرده است. انعکاس نور و رنگ قابل توجه آن یکی دیگر از ویژگی‌های این نوع از برش الماس می‌باشد.

برش رادیانت (درخشان)

این نوع از انواع برش الماس به صورت مستطیل و مربع هستند و لبه‌های بریده شده دارند. نمونه‌های زمرد و پرنسس از انواع الماس‌های رادیانت هستند.  نام دیگر این الماس درخشان است و به دلیل درخشندگی بالا، وزن زیادی دارد و انعکاس نور فوق‌العاده‌ای را در عمق خود نشان می‌دهد.

برش قلبی

همان‌طور که از نام این الماس پیداست، برش آن شبیه قلب است و برای ابراز عشق هدیه‌ای مناسب می‌باشد. این الماس شبیه برش گلابی است که یک شکاف ریز در قسمت گرد زیرین دارد و همین شکاف آن را شبیه قلب کرده است. ابرش زدن به شکل قلب یکی از سخت‌ترین انواع برش الماس است و مهارت خاصی می‌خواهد و باید توسط افراد ماهر انجام شود، زیرا برش آن در درخشندگی الماس می‌تواند تاثیر بسزایی داشته باشد. برای اینکه این مدل درخشش خوبی داشته باشد بهتر است زیاد بزرگ نباشد.

برش کاشن

این نوع الماس‌ها برای افرادی که نگین‌های ساده را می‌پسندند مناسب می‌باشد. برش کاشن یکی از انواع برش الماس است که در قدیم مرسوم بوده است و این برش مربعی شکل با گوشه‌های گرد است که صفحات بزرگ آن باعث کاهش درخشندگی الماس می‌شود. 

 

خرید آنلاین طلا و جواهر از گالری طلا و جواهر راف گلد

ما در این مقاله به انواع برش الماس پرداختیم و درباره انواع تراش الماس نیز مطالبی را بیان کردیم. اکنون به شما پیشنهاد می‌کنیم برای خرید این سنگ با ارزش به وب‌سایت گالری طلا و جواهر راف گلد مراجعه کنید و از انواع طلا و جواهرات آن و ترکیب آن با سنگهای قیمتی دیدن فرمایید. این گالری همه سنگ‌های قیمتی خود را با ارائه شناسنامه در اختیار شما قرار می‌دهد. گالری راف گلد تمامی محصولات خود را با اجرت ساخت پایین به شما عرضه می‌کند. شما می‌توانید با خرید اینترنتی انگشتر طلا زنانه از این گالری از آفرهای ویژه آن نیز بهره‌مند شوید، علاوه بر این گالری راف گلد عرضه کننده انگشتر با نگین و بدون نگین، گردنبند با نگین و .. میباشد.

با راف گلد خریدی هوشمندانه را تجربه کنید.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست