معرفی و آشنایی با موسسه گوهرشناسی امریکا (gia)

گوهر شناسی دانشی است که به بررسی و شناسایی جواهرات و سنگ های قیمتی میپردازد. این دانش شاخهای از علم زمین شناسی به شمار میآید. امروزه آزمایشگاه های زیادی در سراسر دنیا وجود دارد که با تجهیزاتی که در اختیار دارند به بررسی سنگ های قیمتی و مصنوعی میپردازند. در بین شرکت های مطرح جهان, موسسه گوهر شناسی امریکا (Gemological Institute Of America) که به اختصار GIA نامیده میشود, یک موسسه غیرانتفاعی است که به تحقیق و آموزش در زمینه گوهرشناسی و جواهرمیپردازد و یکی از برترین و شناخته شده ترین موسسه های گوهر شناسی میباشد که در کالیفرنیا قرار دارد.

موسسه گوهرشناسی امریکا در کالیفرنیا واقع شده است.

 

موسسه گوهرشناسی gia در سال 1931 میلادی تاسیس شد و از معتبرترین مراکز ارزش گذاری سنگ های قیمتی, الماس و مروارید از جمله مروارید باروک در جهان است. هدف این موسسه حمایت از صنعت گوهرشناسی میباشد و در زمینههای آموزش, تحقیق, آزمایش و تعیین کیفیت سنگ های قیمتی فعالیت میکند.

یکی از مهمترین فعالیت های موسسه GIA تعیین ارزش سنگ ها و جواهرات با استفاده از ابزارهای دقیق و دانش روز میباشد که با ارائه شناسنامه معتبر کمک میکند تا خریداران و فروشندگان با خیالی راحت و آسوده به خرید و فروش انواع جواهرات و سنگ های قیمتی بپردازند. برای تجارت و اطمینان خاطر خریداران و فروشندگان موسسه گوهرشناسی gia یکی از مراکز قابل اطمینان در این زمینه میباشد.

تاریخچه موسسه گوهرشناسی امریکا

رابرت ام شیپلی در 15 فوریه 1931 موسسه گوهرشناسی امریکا را تاسیس کرد. شیپلی یک خرده فروش طلا و جواهرات بود که با پس انداز خود GIA را تاسیس کرد. او در آن زمان به دلیل اینکه بیشتر جواهرفروشان اطلاعات کمی درباره سنگ های قیمتی داشتند, این موسسه را با هدف حرفهای کردن صنعت جواهرشناسی و گوهرشناسی به وسیله ابزارهای دقیق افتتاح کرد. امروزه 9 شعبه از موسسه گوهرشناسی gia در 4 قاره جهان فعالیت میکنند که به آموزش گوهرشناسی, طراحی و فروشندگی حرفهای جواهرات مشغول هستند.

موسسه گوهرشناسی امریکا توسط یک خرده فروش طلا و جواهرات تاسیس شد

 

همچنین این مجموعه دارای مراکز تحقیق و آموزش در مورد روشهای تولید سنگ های مصنوعی و اکتشافات جدید میباشد. دیپلم این موسسه Graduate Gemologist نام دارد و با نام اختصاری G.G. diploma شناخته میشود.

از آنجایی که هر سال تعداد زیادی مصنوعات و فرآیندهای جدید وارد بازار جواهرات میشود, متخصصان در این موسسه سالانه هزاران نمونه را توسط دستگاه های پیشرفته مورد آزمایش قرارمیدهند. موسسه گوهرشناسی امریکا بزرگترین تولید کننده ابزارهای گوهرشناسی است که محصولاتش مورد استفاده جواهرسازان در سراسر دنیا قرار میگیرد.

نحوه کار موسسه گوهرشناسی امریکا

این موسسه به عنوان برترین سازمان ارزش گذاری الماس در جهان مشهور است که از دقیق ترین روش ها برای درجه بندی الماس استفاده میکند. وقتی یک الماس به آزمایشگاه های GIA فرستاده میشود این قطعه در طی چندین مرحله بسیار دقیق تحت آزمایش های متعدد قرار میگیرد و در نهایت درجه خلوص الماس تعیین میشود و سپس “گزارش الماس GIA” بر اساس آزمایش های انجام شده و نوع درجه الماس توسط موسسه گوهرشناسی امریکا صادر میشود.

موسسه گوهرشناسی امریکا به عنوان برترین سازمان ارزش گذاری الماس در جهان مشهور است.

این گزارش بدین معنا است که الماس مورد نظر تحت آزمایش ها و بررسی های دقیق موسسه گوهرشناسی gia قرار گرفته است و کیفیت آن بر اساس استانداردهای موجود تعیین شده است.

مزیت سنگ های شناسنامه دار

وقتی سنگی شناسنامه دارد, یعنی در سراسر جهان از ارزش و اعتبار برخوردار است. زیرا داشتن شناسنامه یعنی اینکه سنگ از نظر رنگ, وزن , تراش و شفافیت ارزیابی شده و کاملا قابل اعتماد است.

شناسنامه وجه تمایزی بین سنگ های قیمتی و مصنوعی میباشد و به دلیل اینکه شناسایی سنگ های قیمتی کار آسانی نمی‎باشد, بنابراین شناسنامه سادهترین راه برای اطمینان از خرید جواهرات و زیورآلات است و سبب می‎شود خریدار با آرامش و آسودگی خیال اقدام به خرید این اشیای قیمتی کند.

شناسنامه ارائه شده توسط موسسه گوهرشناسی آمریکا میتواند وجه تمایزی بین سنگ های قیمتی و مصنوعی باشد.

موسسه گوهر شناسی امریکا با صدور شناسنامه سنگ های قیمتی نظیر الماس, سبب میشود که برای تعیین قیمت در جدولی به نام “راپاپورت” قرار گیرند. استفاده از جدول راپاپورت به معامله کنندگان الماس کمک میکند که از ارزش و قیمت سنگ خود اطلاعات درستی دریافت کنند. در شناسنامه میزان خلوص, نوع تراش و رنگ سنگ به طور دقیق درج میشود.

جدول راپاپورت چیست؟

جدول راپاپورت توسط شخصی به نام “مارتین راپاپورت” در سال 1987 در کشور بلژیک پایه گذاری شد. راپاپورت استانداردی برای تعیین قیمت الماس در صنعت جواهرات است. این جدول بر اساس لیستی از قیمت الماس با توجه به سیستم 4C تنظیم شده است.

راپاپورت استانداردی برای تعیین قیمت الماس در صنعت جواهرات است

این گزارش در روز سهشنبه هر هفته به روزرسانی و منتشر میشود. هدف از ارائه چنین لیستی قیمت گذاری اولیه الماس ها بر اساس 4 فاکتور اصلی شامل رنگ, برش, شفافیت (پاکی) و وزن است. امروزه در تمام دنیا برای خرید و فروش الماس از راپاپورت استفاده میکنند.

  • ارزش گذاری الماس

همان طور که اشاره کردیم قیمت گذاری اولیه الماس ها بر اساس 4 فاکتور اصلی رنگ,برش,وزن و شفافیت تعیین میشود. موسسه گوهر شناسی امریکا از همین مؤلفه ها برای ارزش گذاری الماس استفاده میکند. کیفیت انواع الماس با 4 حرف C یا در واقع با 4C مشخص میشود که هر کدام از آنها سرواژه کلمهای میباشد. Cut به معنای برش, Color به معنای رنگ, Clarity به معنای شفافیت و در نهایت Carat به معنای قیراط میباشند. که در ادامه به اختصار برای شما بیان خواهیم کرد.

  • برش الماس (Cut)

نوع و کیفیت برش الماس بسیار مهم می‎باشد و در قیمت آن تاثیر بسزایی دارد. تقارن و تناسبات در برش بسیار مهم میباشد. هر چه برش سنگ ها دقیق تر باشد درخشش و بازتاب نور آن بیشتر خواهد بود. به همین دلیل موسسه گوهرشناسی امریکا به همین منظور از کارشناسان با تجربه خود برای این کار استفاده میکند.

نوع و کیفیت برش الماس تاثبر زیادی بر قیمت آن دارد

برش الماس به شکل های مختلفی مانند برلیان, مارکیز, پرنسس, اشک, قلب و… انجام میشود که برش گرد (برلیان) برش استاندارد الماس و از زیباترین تراش های الماس است. همچنین برلیان از معروف ترین الماس های مشهور جهان میباشد.

  • رنگ الماس (Color)

رنگ های الماس با حرف D تا M نشان داده میشوند و به طور کلی به شش دسته تقسیم میشوند: کاملا بی رنگ, بی رنگ, زرد بسیار کمرنگ, زرد کمرنگ, زرد, قهوهای و قهوهای پررنگ. البته الماس در رنگ های دیگری هم مانند: آبی, ارغوانی, قرمز, صورتی و سیاه وجود دارد که در طبیعت بسیار کمیاب میباشند.

در اصل الماسی بهتر است که رنگی نداشته باشد. الماس های سفید به دلیل بی رنگ بودنشان بسیار ارزشمند هستند. در واقع هرچه الماس به بی رنگ شدن نزدیک باشد با ارزش تر است.

الماس سفید یا بی رنگ ارزشمندترین نوع الماس است

گروه D بی رنگ ترین و گران ترین طیف رنگی الماس محسوب میشوند. درجه رنگ M که به رنگ قهوهای سوخته نزدیک میشوند, کمترین درجه رنگی است که توسط فروشندگان الماس ارائه میشود.

  • شفافیت الماس (Clarity)

شفافیت یا پاکی در الماس به معنای این است که از هر گونه ناخالصی پاک باشد. هرچقدر میزان ناخالصی در آن بیشتر باشد ارزش الماس کمتر و هر چه این ناخالصی کمتر باشد ارزش آن نیز بیشتر خواهد شد.

برای تشخیص ناخالصی الماس و دیگر سنگ های قیمتی درموسسه گوهرشناسی امریکا از یک ذرهبین با بزرگنمایی 10 برابر استفاده میکنند. درجه رنگ الماس از D تا Z است و هر چه به سمت Z برویم از کیفیت آن کاسته میشود. بهترین و گرانترین الماس ها بین D تا F قرار دارند. پاک ترین الماس با نماد FL نشان داده میشود که از ارزش بیشتری برخوردار میباشد.

  • وزن الماس (Carat)

معیار محاسبه وزن الماس قیراط نام دارد. هر قیراط برابر با 200 میلی گرم یا یک پنجم گرم است. هر چه وزن الماس بیشتر باشد قیمت آن هم بیشتر خواهد شد ولی باید به این نکته توجه کنیم که برای قیمت گذاری تنها وزن عامل ارزش گذاری نمیباشد بلکه سه فاکتور قبلی نیز در قیمت نهایی الماس اثرگذار هستند. برای مثال قیمت یک الماس با وزن 2 قیراط نسبت به یک الماس 1 قیراطی میتواند چندین برابر بیشتر باشد.

آیا موسسه گوهرشناسی GIA در ایران شعبه دارد؟

موسسه گوهرشناسی امریکا در ایران شعبه ندارد ولی در بسیاری از نقاط جهان دوره های آموزشی گوهرشناسی برگزار میکند. افرادی که دوست دارند در دوره های موسسه گوهرشناسی gia شرکت کنند میتوانند به صورت غیرحضوری در کلاس ها حاضر شوند.

دوره های حضوری این موسسه در کشورهای انگلیس (لندن), تایلند(بانکوک), هند(بمبئی و دهلی نو), چین(هنگ کنگ), امریکا(نیویورک), تایوان(تایپه) و ژاپن(توکیو و شانگهای) برگزار میشود. در پایان دوره های حضوری و غیرحضوری مدرک دیپلم Graduate Gemologist یا G.G ارائه میشود.

خرید آنلاین طلا از گالری طلا و جواهر راف گلد

ما در این مقاله موسسه گوهرشناسی امریکا را به شما معرفی کردیم و شما را با نحوه کار این موسسه آشنا کردیم. همچنین درباره شناسنامه سنگ های قیمتی و نیز معرفی جدول پاراپورت مطالبی را بیان کردیم و در خصوص ارزش گذاری الماس نیز توضیحاتی دادیم.

از آنجایی که خرید طلا و انواع جواهرات باید از گالری های معتبر صورت گیرد ما به شما گالری طلا و جواهر راف گلد را معرفی میکنیم و پیشنهاد میدهیم که از طریق وب سایت این گالری انواع سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی ونیز دیگر زیورآلات را مشاهده فرمایید. در گالری راف گلد سنگ های قیمتی با ارائه شناسنامه و همه زیورآلات آن با داشتن کد روی طلا به فروش میرسد. با خرید آنلاین از گالری راف گلد از آفرهای ویژه آن بهره مند شود.

این گالری انواع طلا و جواهرات خود را با اجرت ساخت پایین و قیمت مناسب برای شما عرضه داشته است. همچنین میتوانید با خرید اینترنتی از راف گلد فاکتور معتبر و رسید طلا و سنگ های قیمتی خریداری شده را دریافت کنید.

گالری راف گلد برای شما عزیزان انواع زیورآلات دست دوم را در ویترین طلاهای بدون اجرت خود به نمایش گذاشته است و شما میتوانید با خرید طلا بدون اجرت از این گالری هزینه کمتری را پرداخت کنید.

این نوع طلا به دلیل نداشتن اجرت برای سرمایه گذاری بسیار مناسب میباشد. البته مزایا و معایب طلا دست دوم و نحوه نگهداری از طلا بدون اجرت را هم در نظر بگیرید. با راف گلد خریدی هوشمندانه را تجربه خواهید کرد.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست