نحوه ساخت انگشتر طلا و بررسی آن

همه ما می‌دانیم که انگشترها به خصوص انگشترهای طلا نقش بسیار کاربردی را به عنوان یک زیورآلات ایفا می‌کنند. بانوان و آقایان زیادی به صورت روزمره از انواع این اکسسوری و یا از مدل‌های خاص و جواهر در روزها و مراسم‌های گوناگون استفاده می‌کنند.

این زیورآلات علاوه بر یک وسیله زینتی به نوعی جنبه معنوی نیز داشته و برخی بر این باورند که انگشترهایی با سنگ‌های خاص تاثیرات زیادی بر روی سلامت روح و جسم افراد دارند.

برخی دیگر آن را از نیاکان و اجداد خود به ارث برده و همچنین برای بسیاری از مردم انگشتر و یا حلقه طلا به عنوان نماد عشق و ازدواج کاربرد دارد. اما این زیورآلات چگونه و چطور ساخته می‌شوند؟

ما این بار و در این مطلب قصد داریم در ارتباط با نحوه ساخت انگشتر طلا و جواهر در این مطلب صحبت نماییم. پس اگر شما نیز به آموزش انگشتر سازی علاقه دارید تا انتها این مطلب ما را همراهی نمایید.

مراحل ساخت انگشتر طلا

 

تاریخچه ساخت انگشتر طلا

قبل از این که در ارتباط با نحوه ساخت انگشتر صحبت نماییم بهتر است نگاهی به تاریخچه ساخت آن بیاندازیم. همانطور که بیان کردیم تاریخچه انگشتر طلا و جواهرات به هزاران سال پیش بر می‌گردد.

در گذشته این اکسسوری با استفاده از انواع فلزات، سنگ‌ها و پارچه‌های گوناگون و به صورت دستی و در مدل‌های انگشتر بدون نگین و نگین‌دار ساخته می‌شد.

از اواسط دهه 1980 شکل جدیدی از ساخت زیورآلات اهمیت و مورد توجه قرار گرفت. با پیدایش الکتروفرمینگ تحول زیادی در صنعت جواهر سازی شکل گرفت و زمان هزینه کمتری را برای تولید زیورآلات به ارمغان آورد.

اما با توجه به دلایلی مانند سفارشات تعداد بالا، عرضه محدود این ماشین آلات و ناشناخته بودن آن برای مردم سبب می‌شد تا بسیاری از طلا سازان از همان شیوه‌ها و روش‌های دستی و سنتی برای تولید استفاده نمایند.

در سال 1981 با افزایش قیمت طلا تقاضا برای تولید زیورآلات با هزینه کمتر و صرفه‌جویی در مصرف طلا و همچنین تولید زیورآلات سبک وزن به شدت افزایش یافت.

این عوامل منجر به استفاده روز افزون از ماشین آلات برای ساخت جواهرات و استفاده از الکتروفرمینگ شد. از دهه 1990 الکتروفرمینگ به صورت رسمی شناخته و در صنعت جواهر سازی کاربرد زیادی پیدا کرد.

تاریخچه ساخت انگشتر

 

مراحل ساخت انگشتر طلا و جواهر

در دنیای امروزی نیز همچنان نحوه ساخت انگشتر به دو صورت دستی و ماشینی صورت می‌گیرد.

در حقیقت می‌توان گفت مراحل ساخت طلا و جواهرات از یک ایده‌پردازی شکل گرفته و سپس با طراحی و پیاده‌سازی، قالب سازی، ریخته گری، سوهان کاری، مخراج کاری، تمیزکاری و در نهایت آبکاری به پایان می‌رسد.

اما این مراحل هم به صورت دستی و هم به صورت ماشینی انجام می‌شود. در ادامه به بررسی مراحل ساخت انگشتر به دو روش فوق خواهیم پرداخت.

 

  • ساخت انگشتر به روش دستی

همانطور که از نام آن پیداست در این روش همان مراحل قدیمی و سنی ساخت انگشتر استفاده می‌شود. امروزه تولیدکنندگان به این سبک بسیار محدود هستند.

در روش دستی انگشترها به صورت تک تک و کاملا دستی طراحی و تولید می‌شوند. ساخت انگشتر با این روش زمان و هزینه بیشتری را خواهد داشت و طرفداران خاص خود را نیز دارد.

نحوه ساخت انگشتر به روش دستی

در ذیل مراحل ساخت انگشتر به روش دستی را به صورت مختصر بیان خواهیم کرد.

 

1- انتخاب مدل و قالب گیری:

اولین مرحله از مراحل ساخت انگشتر به روش دستی، انتخاب مدل است. بدین ترتیب باید مدل حلقه مورد نظر را انتخاب و آن را ایجاد کرد. طرح‌های معمولا مدل‌هایی ثابت هستند که استفاده می‌شوند.

اما برای ایجاد طرح‌های جدید معمولا از صابون استفاده و طرح مد نظر را روی قالب ماسه ایجاد و قالب می‌گیرند. پس از آماده سازی قالب طلای ذوب شده را در داخل قالب ریخته و پس از خنک شدن آن را از قالب خارج می‌کنند.

مراحل ساخت انگشتر و جواهرات

 

2- سوهان کاری:

در حقیقت برای یک دست سازی فلز از سوهان کاری استفاده می‌کنند. این مرحله بسیار حساس بوده و نیاز به دقت بالایی برای ظرافت و تمیزی کار دارد.

بدین ترتیب هر گونه زوایای روی کار و ناهمواری‌ها با سوهان کاری از بین رفته و سطحی صاف را ایجاد خواهد کرد.

توجه داشته باشید که قسمت‌های باریک مانند کناره‌ها و گوشه‌های رکاب انگشتر با سوهان معمولی صاف نخواهد شد. همچنین برای صیقل کردن این قسمت ها از سمباده استفاده می‌شود.

 

3- مخراج کاری:

در این مرحله که در حقیقت مرحله آخر از نحوه ساخت انگشتر طلا است باید نگین انگشتر روی رکاب قرار گیرد. همانطور که بیان کردیم به این مرحله مخراج کاری گفته می‌شود.

بدین ترتیب سنگ و نگین انگشتر بر روی رکاب قرار گرفته و در این مرحله برای سایز شدن نگین و یا در برخی از طراحی‌های خاص نیاز به حکاکی و یا اره کاری است.

این کار معمولا توسط فرز یا اره انجام شده و در مرحله آخر انگشتر را به سایز مورد نظر تبدیل می‌کنند.

نحوه ساخت انگشتر طلا

 

  • ساخت انگشتر به روش ماشینی

در طراحی و نحوه ساخت انگشتر به روش ماشینی همانطور که از نامش پیداست تمامی مراحل به صورت ماشینی و با استفاده از دستگاه صورت می‌گیرد.

بدین ترتیب ابتدا طرح مورد نظر توسط طراحان طلا و جواهرات طراحی شده، پس از آن طلای ذوب شده در قالب مخصوص دستگاه قرار گرفته و پس از مدتی از آن خارج خواهد شد.

در این روش برای ایجاد طرح روی طلا از لیزر و دستگاه سی ان سی استفاده می‌شود.

 

خرید آنلاین انواع انگشتر طلا و جواهر از فروشگاه طلا و جواهرات راف گلد

ما در این مطلب نحوه ساخت انگشتر طلا را به دو روش دستی و ماشینی به صورت مختصر بیان کردیم. شما می‌توانید انواع انگشتر طلا و جواهر دست ساز و یا ماشینی را در فروشگاه آنلاین راف گلد مشاهده نمایید و تنها با چند کلیک ساده به صورت اینترنتی خرید نمایید.

گالری طلا و جواهرات راف تنوع بسیاری از انگشترهای جدید و ترند مانند انگشتر با نگین، انگشتر مروارید و … در قیمت ها و مدل‌های گوناگون را طراحی و تولید کرده است.

با خریدهای اینترنتی از تخفیفات و آفرهای بیشتری استفاده کرده و برای خرید محصولات اجرت ساخت پایین را نیز پرداخت نمایید.

همچنین لازم به ذکر است راف گلد برای آسودگی خیال مشتریان از خریدهای آنلاین و اصالت انگشترهای جواهر، محصولات خود را با فاکتور معتبر به مشتریان ارائه خواهد داد.

با راف گلد خریدی هیجان‌انگیز و مطمئن را تجربه نمایید.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست