روش های مراقبت و نگهداری از طلا و جواهرات

همانطور که می‌دانید طلا و جواهرات از با ارزش‌ترین زیورآلات در دنیا هستند که از روزگاران کهن تا کنون همواره مورد توجه همگان قرار گرفته‌اند. در حقیقت مراقبت و نگهداری از طلا و جواهرات سبب افزایش عمر و کیفیت آن‌ها می‌شود.

بسیاری از افراد به صورت روزانه و برخی دیگر تنها در روزهای خاص و یا مراسم‌های گوناگون از این زیورآلات استفاده می‌کنند. تنوع بسیاری از این زیورآلات به مدل‌ها و انواع گوناگون در بازار وجود دارند، نمونه‌های انگشتر بدون نگین و نگین‌دار، انواع ست و نیم ست طلا و جواهر، گردنبند و دستبند و… .

اگر چه این زیورآلات سبب زینت دادن به استایل افراد می‌شوند اما اگر به درستی از آن‌ها مراقبت نشود شکل و ظاهر خود را با گذشت زمان از دست داده و یا کدر می‌شوند.

اکنون و در این مطلب ما قصد داریم در ارتباط با اهمیت نگهداری و راه‌های مراقبت از طلا و جواهرات صحبت نماییم. پس در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

روش نگهداری از طلا و جواهرات

نگهداری از طلا و جواهرات

 

اهمیت نگهداری از طلا و جواهرات

از جمله دلایل کدر شدن انواع طلا و جواهرات این است که در ساخت آن‌ها از فلزاتی چون نیکل، نقره و مس استفاده می‌کنند.

اگر چه فلز طلا در مقابل اکسیژن هوا از خود واکنش نشان نمی‌دهد اما سایر فلزات نام برده دچار واکنش شیمیایی شده و همین امر سبب کدر شدن طلا می‌شود.

به همین دلیل هر چه عیار طلا بالاتر باشد میزان کدر شدن آن نیز کمتر است. همانطور که بیان کردیم بسیاری از افراد از انوع طلا و جواهرات به صورت دائم و روزانه استفاده می‌کنند.

در حقیقت این زیورآلات در اثر استفاده طولانی مدت و یا با گذشت زمان زیبایی و درخشش خود را از دست داده و یا ممکن است بر روی آن‌ها خط و خش ایجاد شود.

به خصوص طلای سفید که نسبت به طلا زرد حساسیت بیشتری داشته و در زمانی کوتاه‌تر ممکن است درخشندگی خود را از دست دهد، بنابراین بهتر است آن را مجدد آبکاری و یا روکش نمایید تا جذابیت و درخشندگی خود را حفظ نماید.

به همین دلیل نگهداری از طلا و جواهرات امری مهم است که حتما باید در نظر گرفته شود. بسیاری از کارشناسان طلا و جواهر بیان کرده‌اند که زیورآلات خود را یک یا دو سال یک بار تمیز کرده تا زیبایی و براقیت خود را حفظ کنند.

اهمیت نگهداری و مراقبت از طلا و جواهرات

 

نکات مهم و روش های نگهداری از طلا و جواهرات

در ادامه این مطلب قصد داریم تا روش‌هایی را برای مراقبت از طلا و جواهرات برای شما بیان کنیم.

در مقالات پیشین در ارتباط با تمیز کردن کردن طلا در خانه صحبت کردیم که با مراجعه به آن می‌توانید روش‌هایی آسان و سریع را برای تمیز کردن گردنبند طلا و  انواع زیورآلات خود استفاده نمایید.

 

  • دور نگه داشتن طلا و جواهرات از رطوبت

همانطور که بیان کردیم طلا و جواهرات در معرض رطوبت و یا نور مستقیم ممکن است واکنش نشان داده و دچار تغییرات ظاهری شوند.

بنابراین بهتر است زیورآلات خود را به دور از رطوبت و یا نور مستقیم قرار دهید.

بهترین روش این است که آن‌ها در جعبه‌های خودشان نگهداری نمایید تا هیچ‌گونه گرد و غبار و یا رطوبتی به آن‌ها وارد نشده و تغییر ظاهر ندهند.

 

  • پوشیدن زیورآلات در آخرین مرحله

از جمله موارد مهم در نگهداری از طلا استفاده از آن‌ها در آخرین مراحل آماده شدن برای مهمانی است.

اگر از افرادی هستید که زیورآلات خود را تنها در مراسم و مهمانی‌ها استفاده می‌کنید، توجه داشته باشید در مرحله آخر پس از آماده شدن ، پوشیدن لباس و تکمیل آرایش، زیورآلات خود را بیاندازید.

در هنگام رنگ کردن مو و یا حتی استفاده از عطر و ادکلن دقت داشته باشید این مواد با زیورآلات شما تماسی نداشته باشد زیرا ترکیبات شیمیایی موجود در آن‌ها سبب آسیب رساندن به طلا و جواهرات شما می‌شود.

همچنین بهتر است قبل از انداختن گوشواره و گردنبند موهای خود را شانه کرده تا از هرگونه آسیب احتمالی به آن جلوگیری شود.

محافظت و نگهداری از طلا

 

  • دور نگه داشتن طلا و جواهر از مواد شیمیایی و شوینده قوی

طلا و جواهرات خود را از شوینده‌های قوی و مواد شیمیایی دور نگه دارید. شوینده‌هایی مانند وایتکس، صابون و موادی شبیه این می‌تواند آسیب زیادی به زیورآلات شما وارد کرده و آن‌ها را کدر نماید.

همچنین برخی از روغن‌های آشپزی و یا پاک کننده محصولات آرایشی، تافت‌ها می‌تواند سبب از بین رفتن درخشندگی طلا و جواهرات شوند. بنابراین در هنگام استفاده از این مواد حتما زیورآلات خود را خارج کرده و در محلی امن نگهداری نمایید.

نکات مراقبت از طلا و جواهرات

 

  • خارج کردن زیورآلات در هنگام رفتن به استخر و دریا

از دیگر روش‌های نگهداری از طلا و جواهر این است که در هنگام رفتن به استخر و دریا و حتی حمام زیورآلات خود را خارج نمایید.

زیرا آب استخر به دلیل کلر زیاد سبب تغییر رنگ و کدر شدن شده و آب دریا به دلیل داشتن نمک ممکن است سبب خوردگی شود. بنابراین بهتر است در هنگام رفتن به این مکان‌ها حتما زیورآلات خود را خارج کرده و در جایی امن نگهداری نمایید.

 

  • پاک کردن طلا و جواهرات با دستمال و یا حوله نرم

از جمله اصول دیگر در نگهداری و مراقبت از زیورآلات این است که آن‌ها را با دستمال‌های ضخیم خشک نکنید. اگر قصد خشک کردن زیورآلات خود را دارید بهتر است از یک دستمال و یا حوله خیلی نرم استفاده کنید.

اگر می‌خواهید جواهرات خود را خشک کنید بهتر است از دستمال‌های مخصوص این کار استفاده کنید تا خط و خشی بر روی آن ایجاد نشود.

شستشوی طلا و جواهرات

 

  • استفاده از کیسه های نخی

برای نگهداری از طلا و جواهرات بهتر است آن‌ها را ئر کیسه‌های نخی قرار داده و سپس داخل جعبه خود قرار دهید. با این کار دیگر هیچ گرد و غباری به آن وارد نخواهد شد و زیورآلات شما همواره براق و درخشنده باقی خواهد ماند.

 

نگهداری از انواع زیورآلات

در ادامه این مطلب نکات مهمی را برای نگهداری از طلا و جواهرات بیان خواهیم کرد. در ذیل توضیح مختصری را در ارتباط با هر یم بیان خواهیم کرد.

 

  • نگهداری از انگشتر

همانطور که می‌دانید انگشترها به صورت کلی به دو دسته انگشتر نگین‌دار و بدون نگین تقسیم می‌شوند. برای انگشترهای بدون نگین می‌توانید از مواد شوینده ضعیف مانند مایع ظرفشویی و یا محلول آمونیاک استفاده نمایید.

اما برای زیورآلات نگین‌دار و جواهر بهتر است آن‌ها را به کارشناسان این کار واگذار نمایید. همچنین در هنگام کار خانه و یا شست و شو ظروف انگشترهای خود را خارج و آن را در محیطی ثابت قرار دهید.

نگهداری از طلا و تمیز کردن انگشتر

 

  • نگهداری از گردنبند و زنجیر طلا

برای انواع زنجیرهای طلا آویزدار و یا زنجیرهای بدون آویز مانند کارتیه بهتر است در هنگام رفتن به حمام و استخر آن‌ها را از گردن خارج کنید.

همچنین برای تمیز کردن گردنبند طلا زنانه از مواد شوینده ضعیف استفاده و سپس آن را با یک دستمال و حوله نرم خشک نمایید.

نگهداری از طلا و زنجیر طلا

 

  • نگهداری و مراقبت از انواع ست و نیم ست طلا

از جمله موارد دیگر برای نگهداری از طلا و جواهرات به خصوص سرویس جواهرات بهتر است آن‌ها را در روزها و مراسم‌های خاص استفاده نمایید تا همیشه درخشندگی و زیبایی خود را حفظ نمایند.

اما اگر از افرادی هستید که به صورت دائم از این زیورآلات استفاده می‌کنید بهتر است در نگهداری از آن‌ها دقت و در هنگام انجام کارهای منزل و رفتن به حمام و استخر آن‌ها را خارج کنید.

برای تمیز کردن سرویس‌های جواهرات حتما آن را به کارشناسان زیورآلات سپرده تا زیبایی و درخشندگی آن‌ها حفظ شوند.

 

  • نگهداری از انواع دستبندهای طلا

دستبندهای طلا زنجیری و النگویی نیز درست مانند سایر زیورآلات نامبرده احتیاج به نگهداری و مراقبت دارند.

اما اگر از انواع دستبندهای چرمی، کنفی و یا مهره‌ای استفاده می‌کنید به سادگی می‌توانید با شوینده‌های ضعیف و یک حوله نرم آن‌ها را تمیز کرده و با خیالی آسوده در هر زمانی از آن‌ها استفاده کنید.

مراقبت از طلا

 

  • نگهداری از انواع گوشواره طلا

گوشواره طلا بدون نگین را نیز به سادگی مانند سایر زیورآلات می‌توانید تمیز نمایید.

اما اگر از گوشواره نگین‌دار و جواهر استفاده می‌کنید می‌توانید آن را برای تمیز کردن به متخصصان این کار بسپارید.

جواهرات خود را برای جلوگیری از هرگونه خط و خش در جعبه خود نگهداری نمایید تا همیشه درخشنده و زیبا باشند.

 

خرید آنلاین انواع زیورآلات از فروشگاه طلا و جواهرات راف گلد

ما در این مطلب سعی کردیم انواع روش‌های نگهداری از طلا و جواهرات را به شما معرفی نماییم تا زیورآلات شما از هرگونه آسیب و یا کدر شدن و یا تغییر رنگ در امان باشند.

اما اگر شما نیز قصد خرید انواع زیورآلات از جمله نیم ست و یا سرویس طلا، انواع انگشتر، دستبند، گوشواره و النگو طلا را دارید بهتر است از زیورآلات ترند و مدل‌های جدید موجود در وب‌سایت راف گلد به نشانی Rafgold.com دیدن نمایید.

این گالری تنوع بسیاری از جدیدترین انواع زیورآلات را در وبسایت خود به نمایش گذاشته است. با خرید آنلاین از این گالری در زمان و هزینه خود صرفه‌جویی کرده و در زمانی کوتاه درب منزل، محصولات خود را تحویل بگیرید.

گالری طلا و جواهرات راف گلد تمامی محصولات خود را با قیمت مناسب و اجرت ساخت پایین به مشتریان ارائه خواهد داد.

با راف گلد خریدی لذت‌بخش و هوشمندانه را تجربه نمایید.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست