واحد اندازه‌گیری طلا که قبل از خرید آن باید بشناسید

از آنجایی که طلا و جواهرات از زیورآلات محبوب بین همه در سراسر دنیا می‌باشد وهمیشه افراد با خرید طلا برای سرمایه‌گذاری و نیز خرید آن برای آراستگی و زیباتر شدن سروکار دارند، باید با اصطلاحاتی مانند عیار طلا، کد طلا و واحد اندازه‌گیری آن آشنا باشند و اصول خرید و فروش طلا را بدانند تا بتوانند معاملات خود را به درستی انجام دهند و دچار اشتباه نشوند. از مهم‌ترین اصطلاحاتی که در صنعت طلا و جواهرات اهمیت زیادی دارد، واحد اندازه‌گیری طلا می‌باشد که شامل 4 نوع است و با توجه به موقعیت‌های مختلف از آنها استفاده می‌شود. این واحدهای اندازه‌گیری طلا عبارتند از: مثقال، سوت، قیراط و اونس که در ادامه در مورد هر کدام توضیحاتی را بیان می‌کنیم.

مفهوم عیارسنجی طلا

مفهوم عیارسنجی طلا

عیار طلا در واقع میزان خلوص آن را نشان می‌دهد. ولی به دلیل اینکه طلایی که از معادن استخراج می‌شود بسیار نرم است، برای استفاده از آن باید با فلزات دیگری مانند: مس، نیکل، نقره، پلاتین و رودیوم ترکیب شود تا قدرت استحکام بیشتری داشته باشد. اضافه شدن این فلزات در ترکیب طلا سبب پایین آمدن عیار طلا می‌شود. هر چه از این فلزات در ترکیب طلا کمتر استفاده شود،  طلا عیار بالاتری خواهد داشت. یکی از روش‌های شناخت عیار بالا، رنگ طلا می‌باشد. هر چه طلا رنگ زردتری داشته باشد، یعنی عیار بالاتری خواهد داشت. مثلا طلای 24 عیار یک طلای خالص است که هیچ فلزی در ترکیب آن به کار نرفته است و یا طلا ی 18 عیار از 18 واحد طلا و 6 واحد فلزات دیگر تشکیل شده است. بنابراین عیار واحد اندازه‌گیری طلا نیست بلکه واحد اندازه‌گیری خلوص آلیاژهای طلا است. امروزه عیارسنجی طلا با روش‌های مختلفی انجام می‌شود که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

گردنبند طلا زنانه

  • عیارسنجی با استفاده از سنگ محک

این روش یکی از قدیمی‌ترین و ساده‌ترین روش‌های موجود برای تعیین عیار طلا می‌باشد. برای این کار ابتدا طلا را چندین مرتبه روی سنگ محک می‌کشند و سپس یک قطره تیزاب سلطانی روی آن می‌ریزند و واکنش‌ها را بررسی می‌کنند و به این صورت عیار طلا را تعیین می‌کنند.

اگر فلز واکنشی نشان نداد یعنی عیار آن با عیار تیزاب برابر است. اگر کمرنگ شد یعنی عیار فلز پایین است و اگر به طور کلی محو شد یعنی آن فلز طلا نیست یا درصد بسیار کمی طلا در آن به کار رفته است.

  • عیارسنجی طلا به روش ری گیری ( کوپلاسیون)

این روش یکی از رایج‌ترین روش‌هایی که برای تعیین طلا از آن استفاده می‌کنند ولی کمی پیچیده است و فقط توسط متخصصان انجام می‌شود. برای این کار ابتدا وزن طلا را با کمک ترازوی آنالیتیک می‌سنجند، سپس آن را به همراه مقداری سرب درداخل کوپل که یک بوته مخصوصی است، ذوب می‌کنند. در این پروسه فلز سرب اکسید شده و ضمن جذب سایر اکسیدهای موجود در طلا جذب کوپل می‌شود. سپس با ریختن مقداری اسید نیتریک به طلا و جذب فلزات دیگر طلا را تصفیه می‌کنند و وزن آن را با واحد اندازه‌گیری طلا، وزن اولیه مقایسه می‌کنند و به این صورت عیارآن مشخص می‌شود.

  • عیارسنجی طلا با کلید شاخص (کلید شاهد)

این کلید در واقع نمونه‌هایی از عیارهای مختلف طلا هستند که برای سنجش خلوص مصنوعات طلا از آن استفاده می‌کنند. به این صورت که طلا را روی سنگ محک می‌کشند. همچنین کلید شاخص را نیز روی سنگ محک می‌کشند و با توجه به خطوط بر جای مانده از طلا و کلید شاهد، عیار طلا را مشخص می‌کنند. بعد از اینکه عیار طلا مشخص شد برای وزن آن از واحد اندازه‌گیری طلا کمک می‌گیرند.

عیارسنجی طلا چیست

اهمیت خرید طلا

افزایش قیمت طلا، سبب شده که بسیاری از افراد در دنیا خرید آن را به عنوان سرمایه‌گذاری انتخاب کنند و از این طریق پشتوانه مالی را برای آینده خود و خانواده‌شان در نظر بگیرند. این روش یکی از رایج‌ترین روش‌های سرمایه‌گذاری است. البته باید به این نکته توجه داشت که خرید و فروش طلا اصولی دارد و باید بدانید چه نوع طلایی برای سرمایه گذاری مناسب است تا متوجه ضرر و زیان نشوید. اهمیت خرید طلا برای این است که علاوه بر داشتن زیورآلاتی که به آراستگی شما کمک می‌کند، خرید طلا روشی برای سرمایه‌گذاری نیز محسوب می‌شود. برای خرید این فلز با ارزش بهتر است اطلاعاتی درباره اینکه قیراط چیست، عیار طلا چیست، و یا واحد اندازه‌گیری طلا چه چیزهایی هستند داشته باشید، سپس اقدام به خرید این فلز گرانبها برای سرمایه‌گذاری کنید. همچنین برای خرید طلا نکاتی را در نظر داشته باشید که در ادامه به بعضی از آنها اشاره می‌کنیم.

  • دقت کنید به جای طلای نو، طلای دست دوم نخرید. برای تشخیص طلای نو از دست دوم ابتدا به قسمت‌های قفل دقت کنید که خط و خش و یا فرورفتگی نداشته باشد.
  • به کد روی طلا دقت کنید، طلا با حرف k و در کنار عیار حک می‌شود توجه به کد طلا سبب می‌شود تا طلای تقلبی یا با عیار پایین را خریداری نکنید.
  • دریافت فاکتور طلا از فروشنده الزامی است و سعی کنید فاکتور را به نام صاحب طلا تهیه کنید.

خرید سرویس طلا زنانه

انواع واحدهای اندازه‌گیری طلا را نام ببرید

واحد اندازه‌گیری طلا به 4 نوع تقسیم می‌شود که سوت، قیراط، مثقال و اونس را شامل می‌شوند. با ما همراه باشید تا در ادامه هر یک را توضیح دهیم.

  • سوت

سوت (صوت) کوچکترین واحد اندازه‌گیری طلا است که در واقع واحد آن همان میلی‌گرم به معنای یک هزارم گرم می‌باشد و یک سوت معادل 0.001 گرم یا به عبارتی هر گرم طلا معادل 1000 سوت است. مهم‌ترین نکته در مورد سوت، نحوه خواندن آن از روی ترازوی طلا فروشی است که به این صورت است که طلا فروشان در حساب و کتاب خود تا دو رقم بعد از ممیز را وارد می‌کنند ولی در عرف بازار و در هنگام خواندن وزن طلا همیشه سه رقم بعد از ممیز را می‌خوانند. برای مثال یک قطعه طلا روی ترازو عدد 6.45 را نشان می‌دهد که در این صورت شش گرم و چهارصد و پنجاه سوت خوانده می‌شود. یا اگر وزن طلا 1.35 باشد در اصطلاح طلا فرشان یک گرم و سیصدو پنجاه سوت خوانده می‌شود. بنابراین باید حواستان باشد که همیشه سه رقم بعد از ممیز را بخوانید. اگر به جای یک گرم و سیصد و پنجاه، یک گرم و سی و پنج بخوانید، وزن قطعه طلا کمتر از آن چیزی که هست اعلام شده است. در اینجا است که با شناخت واحد اندازه‌گیری طلا اهمیت درست خواندن وزن طلا اهمیت پیدا می‌کند.

  • قیراط

قیراط نیز مانند سوت، واحد وزنی کوچکی است که با نماد Ct  و یا Kt نمایش داده می‌شود. از قیراط برای اندازه‌گیری وزن سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی استفاده می‌شود. یک قیراط معادل 200 سوت است و در این صورت یک گرم معادل 5 قیراط می‌باشد. یک قیراط از یک سوت بیشتر و از یک گرم کمتر است. به دلیل اینکه حتی قطعه‌های خیلی کوچک بعضی سنگ‌ها مانند الماس بسیار با ارزش است، بنابراین طلا فروشان از واحدی کمتر از گرم استفاده می‌کنند که این واحد اندازه‌گیری طلا، قیراط نام دارد. همچنین خواندن وزن با قیراط راحت‌تر است مثلا وزن یک قطعه الماس 400 سوتی را 2 قیراط و یا وزن یک زمرد 600 سوتی را 3 قیراط بیان می‌کنند. لازم است به این نکته توجه داشته باشید که قیراط بیانگر وزن یک سنگ است و به اندازه سنگ و بزرگی و کوچکی آن ربطی ندارد.

  • مثقال

مثقال یکی دیگر از واحد اندازه‌گیری طلا و جواهرات می‌باشد که در کشورهای اسلامی رواج دارد. هر مثقال برابر با 4.608 گرم است. البته در روش‌های سنتی مثقال را با وزن 24 نخود برابر می‌دانند. در گذشته به دلیل نبود ترازوی دیجیتالی با نخود و لپه وزن طلا را مشخص می‌کردند و واحد اندازه‌گیری طلا در آن زمان نخود و لپه بود که هنوز در برخی از نقاط کشور و در بین بعضی از زرگرها مورد استفاده قرار می‌گیرد. در کشور ما مثقال از دیگر واحدهای اندازه‌گیری طلا، مهم‌تر و رایج‌تر است. در ادامه باید این نکته را ذکر کنیم که خود مثقال شامل مثقال شرعی، مثقال صیرفی و مثقال معمولی است که هر مثقال شرعی برابر با 456/3 گرم (18 نخود) است. هر مثقال صیرفی چهارسوم مثقال شرعی برابر با 608/4 ( 24 نخود) است. همچنین هر مثقال معمولی نیز معادل 6875/4 گرم است. لازم به ذکر است که اصطلاح مثقال بین بنکداران طلا که به صورت عمده کار می‌کنند، رایج است و این افراد خرید و فروش طلا را با قیمت یک مثقال انجام می‌دهند، نه به صورت گرم طلا.

  • اونس (انس)

یکی دیگر از واحدهای اندازه‌گیری طلا اونس است که در معاملات طلا استفاده می‌شود و معادل 31.10343 گرم است. این واحد اندازه‌گیری طلا را با نماد Oz که سرواژه عبارت Ounce است نمایش می‌دهند. قیمت انس طلا معمولا به دلار است و در کشورهای  آمریکایی و اروپایی بسیار رواج دارد. اصطلاح یک اونس طلا به معنای طلایی یک تکه یا ساچمه با وزن یک اونس تروا و با حلوص 99/99 درصد (24 عیار) است. یعنی فقط در صورتی که وزن طلا 31.1034768 و عیار 24 با خلوص 99.9 داشته باشد به آن یک اونس طلا می‌گویند. نکته قابل ذکر دیگر این است که قیمت طلا در ایران به اونس جهانی کمتر وابسته است ولی بی تاثیر هم نیست. بنابراین وقتی می‌گویند درایران طلا کاهش قیمت داشته است، یعنی قیمت مثقال طلا در ایران کاهش داشته است و این در حالی است که ممکن است اونس طلا با رشد چشمگیری همراه باشد.

انواع دیگر اونس شامل موارد زیر است:

اونس ماریا ترزا معادل 0668/28 گرم

اونس اسپانیایی معادل 75/28 گرم

اونس متریک چینی معادل 50 گرم

اونس متریک هلندی معادل 100 گرم

واحد اندازه گیری طلا

خرید آنلاین طلا وجواهر از گالری طلا و جواهر راف گلد

در این مقاله درباره واحد اندازه‌گیری طلا مطالبی را بیان کردیم. همچنین درباره هر یک از واحدهای اندازه‌گیری طلا توضیحاتی دادیم. اکنون به شما گالری طلا و جواهر راف گلد را معرفی می‌کنیم و از شما می‌خواهیم با مراجعه به وبسایت این گالری از انواع طلا و جواهرات آن دیدن فرمایید و با خرید آنلاین از آفرهای ویژه آن بهره‌مند شوید. گالری طلا و جواهر راف گلد تمامی محصولات خود را با اجرت ساخت پایین و قیمت مناسب برای شما عرضه داشته است. شما می‌توانید با خرید گوشواره طلا، دستبند طلا زنانه و انگشتر طلا ظریف علاوه بر استفاده از آفرهای این گالری فاکتور معتبر را نیز دریافت کنید. با خرید از گالری راف گلد اطمینان و خریدی هوشمندانه را تجربه کنید.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست