انواع روش‌های آبکاری طلا چیست؟

طلا یکی از فلزاتی است که در بازار جهانی و در زندگی مردم دنیا نقش بسزایی دارد و بیشتر افراد برای سرمایه‌گذاری، این فلز گرانبها را خریداری می‌کنند ولی باید اصول خرید و فروش طلا را بدانند تا بتوانند در معاملات خود موفق باشند. اینکه طلای خریداری شده چه عیاری دارد، آیا آبکاری شده یا نه و یا وزن آن چقدر است، از نکات مهم در خرید و فروش آن می‌باشد. از آنجایی که طلای 24 عیار بسیار نرم است برای اینکه بتوان از آن در ساخت جواهرات و یا صنعت استفاده کرد باید فلزات دیگری را با آن ترکیب کرد تا استحکام بیشتری پیدا کند. درست است که در این صورت عیار طلا پایین می‌آید ولی خاصیت چکش‌خواری بدست می‌آورد. وقتی طلا با عیار 18 ساخته می‌شود برای اینکه براق و درخشان شود روی آن را با یک لایه طلای 24 عیار روکش می‌کنند که به این روکش، آبکاری طلا می‌گویند. ما در این مقاله می‌خواهیم درباره اینکه آبکاری طلا چیست و چه کاربردها و مزایایی دارد مطالبی را برای شما بیان کنیم.

روش ابکاری طلا

آبکاری طلا چیست و کاربردها و مزایای آن

به روکش کردن یک قطعه طلا و یا تغییر دادن رنگ طلا، آبکاری طلا می‌گویند. برای تغییر و تبدیل طلا زرد به سفید یا از سفید به رزگلد از روکش یا همان آبکاری استفاده می‌کنند. همچنین برای جلوگیری از سیاه‌شدن طلا، و برای اینکه طلای قدیمی، نو و براق شود آن را آبکاری می‌کنند زیرا این کار باعث می‌شود طلا مانند روز اول درخشان شود. بعد از تعمیرات طلا برای اینکه اثر خط و خش آن از بین برود و طلا درخشان شود نیز آن را آبکاری می‌کنند. روکش طلا علاوه بر زیبایی بیشترین مقاومت را در برابر خوردگی ایجاد می‌کند. در واقع روکش طلا ترکیب طلا با یک فلز دیگری است که به صورت لایه‌ای با یک ضخامت استاندارد روی فلزات کشیده می‌شود وعلاوه بر دوام بیشتر، درخشش آن را افزایش می‌دهد.

اگر هدف از آبکاری، تغییر رنگ طلا باشد از طلای 24 عیار برای روکش زرد و از رودیوم برای آبکاری طلای سفید استفاده می‌شود. طلای سفید همان طلای زرد است که یک لایه فلز سفید مانند نیکل یا پلاتین روی آن کشیده می‌شود و همچنین یک لایه رودیوم برای درخشندگی دارد که علاوه بر سفیدی، براق و درخشان شود. آبکاری طلا مزایایی نیز دارد که عبارتند از:

  • یکی از مزایای آبکاری، تبدیل فلزات بی‌ارزش به جواهراتی با ظاهر زیبا است که هر چه آبکاری خالص‌تر باشد، رنگ آن طلایی‌تر خواهد بود.
  • ساخت جواهرات با روکش طلا بسیار آسان است و طرح‌های متنوعی را برای آن می‌توان به کار برد. به دلیل اینکه طلا بستر مناسبی برای انواع رنگ‌ها می‌باشد و از رنگ به خوبی محافظت می‌کند، می‌توان با این جواهراتی که روکش می‌شوند در مهمانی‌ها و برای ست کردن با لباس‌ها بسیار استفاده کرد.
  • نکته دیگر که از مزیت‌های آبکاری طلا می‌باشد، این است که طلای اصل گران‌قیمت است و بعضی افراد قادر به خرید آن نیستند بنابراین از روش آبکاری استفاده می‌کنند. به دلیل اینکه فلز پایه ارزان است و روکش طلای آن نیز نازک است، محصول نهایی با قیمت پایین‌تری به فروش می‌رسد و همه امکان استفاده از جواهرات را دارند.
  • ضخامت روکش در طلا و جواهرات متفاوت است. هر چه ضخامت بیشتر باشد هزینه آبکاری نیز بیشتر می‌شود. اندازه ضخامت روکش طلا برای گوشواره 1 تا 2 میکرون و برای گردنبند 2 تا 5 میکرون است.
  • یکی دیگر از مزایای آبکاری طلا بالا رفتن ماندگاری طلا است و روی استحکام و دوام فلز نیز تاثیر زیادی دارد.

 

آبکاری طلا چیست

 

انواع آبکاری طلا

آبکاری طلا با 4 روش انجام می‌شود که در ادامه به توضیح هر یک می‌پردازیم.

  • آب کاری طلا تزیینی (سیانیدی)

یک از رایج‌ترین روش‌های آبکاری نوع تزیینی آن است که علاوه بر صنعت جواهرات، برای آبکاری وسایل تزیینی و خانگی نیز استفاده می‌شود. در این روش آبکاری برای جواهرات از روکشی با ضخامت 0.75 تا 2.5 میکرون استفاده می‌شود ولی روکش طلای وسایل تزیینی بین 0.5 تا 3 میکرون می‌باشد. آبکاری طلای تزیینی بسیار پرطرفدار است زیرا رنگ‌های متنوعی همچون زرد، سبز، صورتی، سفید، رزگلد، شامپاینی، صورتی و قرمز دارد. در این نوع آبکاری فلزاتی که از طلا نیستند را روکش نیکل می‌کنند تا براق، شفاف و درخشان شود.

  • آبکاری طلا آلیاژی

این روش آبکاری طلا دوام بالایی دارد و از روش‌هایی است که  باعث می‌شود فلزات در برابر خوردگی مقاوم شوند. همچنین علاوه بر جواهرات، از آن بیشتر در صنعت دندان‌پزشکی، هواپیمایی و مصارف صنعتی استفاده می‌شود. در اصطلاح تخصصی به این روش لحیم‌کاری یا جوشکاری گفته می‌شود.

  • آبکاری طلا اسیدی

روش آبکاری اسیدی مانند آبکاری تزیینی رنگ‌های مختلفی دارد که در بین رنگ‌ها بنفش، زرد، پرتقالی و سبز آن بسیار محبوب است. این روش باعث ایجاد ثبات رنگ در فلزات می‌شود که سختی و ثبات رنگ آن با نوع و میزان ترکیبات داخل وان آبکاری رابطه مستقیمی دارد.

  • آبکاری طلا سولفیتی

ضخامت زیاد در این روش آبکاری طلا، آن را از دیگر روش‌ها متمایز می‌کند. در این روش در هر دقیقه ضخامت 8 میکرونی روی فلز روکش می‌شود که باعث می‌شود فلز بسیار درخشان و زیبا دیده شود. درخشش و ظریف‌کاری در این روش زیاد بوده است.

روکش طلا چیست

مراحل آبکاری طلا

روش آبکاری در چندین مرحله انجام می‌شود که در طول آبکاری باید دما، ولتاژ و زمان با دقت چک شود تا مشکلی پیش نیاید. در ادامه مراحل آبکاری طلا را برای شما بیان می‌کنیم.

  • آماده سازی

اولین مرحله در انجام آبکاری، تمیزکردن و براق کردن زیرکار است که بسیار مهم می‎‌باشد. این کار معمولا توسط دینام انجام می‌گیرد. فرچه‌های مویی، نمدی و یا پنبه‌ای که زیر دینام قرار دارد همراه با روغن پنزا برای از بین بردن خطوط عمیق مورد استفاده قرار می‌گیرند و برای براق کردن روی کار هم از روغن پولیش مخصوص طلا و فرچه مویی استفاده می‌شود.

  • شست و شو

ابتدا زیرکار را با آب داغ و پودرشوینده می‌شویند تا همه چربی آن از بین برود. سپس آن را در محلولی که از ترکیب 30 گرن سیانور پتاسیم یا سدیم تشکیل شده است در یک لیتر آب مقطر می‌ریزند و در آخر هم آن را با آب آبکشی می‌کنند.

  • لیزگیری و خشک کردن

در این مرحله از آبکاری طلا، محلولی از یک لیتر آب مقطر 100 یا یک استکان

اسید سولفوریک غلیظ را آماده می‌کنند و زیرکاری که باید روکش شود را در آن قرار می‌دهند. در نهایت فلز را با استفاده از خاک اره خشک می‌کنند تا همه رطوبت آن گرفته شود.

  • وان آبکاری

زیرکار را درون محفظه‌ای شیشه‌ای از نوع پیرکس – فایبرگلاس یا وان فلزی با پوشش P.V.C قرار می‌دهند و روی آن الکترولیت می‌ریزند. برای تهیه الکترولیت باید آب مقطر را با یک گرم طلا با عیار بالا، 3 گرم هیدروژن، 5 گرم سیانور سدیم یا پتاسیم، 3 گرم کربنات سدیم یا پتاسیم، یک استکان جوهر نمک و یک پهارم استکان محلول آمونیاک را با هم مخلوط کرد. توجه کنید که این کار باید به صورت مرحله به مرحله و توسط کارشناسان این امر صورت گیرد.

روکش طلا فلزات

چه فلزاتی را می‌توان آبکاری طلا کرد؟

تقریبا همه فلزات را می‌توان آبکاری طلا کرد. اما مصنوعاتی از جنس نقره، برنج، مس و نیکل گزینه‌های مناسب‌تری هستند که برای این کار استفاده می‌شوند. باید دقت کنید که روکش طلا به مرور زمان از بین می‌رود و مجددا باید آن را روکش کنید. البته روکش با ضخامت بالا دوام خوبی دارد و ممکن است سال‌ها با کمترین تغییر باقی بماند. اما به طور کلی روکش‌ طلا به موارد متعددی بستگی دارد که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم.

  • از زیورآلات آبکاری شده با طلا باید با دقت مراقبت کنید و آنها را از مواد شیمیایی دور نگه دارید. بهتر است هنگام شستن ظرف‌ها یا شست و شوآن را از دستتان خارج کنید تا در تماس با مواد شوینده قرار نگیرد.
  • هنگام ورزش یا استحمام حتما زیورآلاتی را که آبکاری طلا شده‌اند را خارج کنید زیرا عرق و بخار حمام به روکش آسیب وارد می‌کند.
  • هنگام استفاده از عطر و اسپری یا ادکلن دقت کنید که روی طلای روکش شده پاشیده نشود.

 

آبکاری و روکش طلا

 

نکته‌های عمومی که خوب است در مورد روکش طلا بدانید

  • اگر طلا را به منظور استفاده روزمره می‌خرید بهتر از طلای کامل خریداری کنید و از زیورآلاتی که روکش طلا دارند استفاده نکنید. اما اگر هر چند وقت یکبار قصد استفاده از طلا را دارید، اگر روکش و آبکاری شده باشد هم مشکلی ایجاد نخواهد کرد.
  • در جواهرسازی از روکش 24 عیار استفاده می‌کنند تا درخشندگی رنگ آن حفظ شود.
  • اگر به فلز نیکل حساسیت دارید، دقت کنید تا فلز اصلی از نیکل نباشد تا مشکلی را برای پوست شما ایجاد نکند.
  • حروف اختصاری GP روی کد طلا نشان‌دهنده این است که آن قطعه طلا نیست و فقط روکش طلا دارد.
  • هر چه ضخامت روکش یا آبکاری طلا بیشتر باشد، مقاومت و ماندگاری بیشتری نیز خواهد داشت.
  • بعضی وقت‌ها برای کاهش قیمت زیورآلات روی آهن روکش طلا می‌کشند و آن را به عنوان طلا به مشتری عرضه می‌کنند. برای اینکه از طلای خریداری شده اطمینان حاصل کنید، با یک آهن‌ربا آن را امتحان کنید. طلا و نقره نباید به آهن‌ربا بچسبد.

 

خرید آنلاین انواع طلا و جواهر از گالری طلا و جواهر راف گلد

در این مقاله مطالبی را درباره اینکه آبکاری طلا چیست، بیان کردم. همچنین درباره مراحل آبکاری طلا و انواع آن توضیحاتی دادیم. اکنون به شما پیشنهاد می‌دهیم به وب‌سایت گالری طلا و جواهر راف گلد مراجعه کنید و از انواع زیورآلات آن دیدن فرمایید. این گالری تمامی محصولات خود را با اجرت ساخت پایین و قیمت مناسب برای شما عرضه داشته است. شما می‌توانید با خرید گوشواره طلا، انگشتر طلا ظریف و دستبند طلا زنانه از آفرهای این گالری استفاده کنید. با خرید آنلاین از گالری طلا و جواهر راف گلد، فاکتور معتبر را نیز دریافت خواهید کرد. با راف گلد خریدی هوشمندانه را تجربه کنید.ب

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست