سنگ الماس چیست؟

در دنیا سنگ‌های قیمتی زیادی وجود دارد که به هر کدام جدا از زیبایی، قدرت‌های ماورایی و خواص درمانی بسیاری را نسبت داده‌اند و امروزه هر یک را نماد یکی از ماه‌های تولد می‌دانند. سنگ ماه تولد بر اساس طالع بینی و برگرفته از فرهنگ جوامع مختلف می‌باشد که در تبدیل و تبادل انرژی نقش بسزایی دارد. یکی از این سنگ‌های پرطرفدار که قرن‌هاست مورد توجه بشر است، سنگ الماس می‌باشد که از گرانبهاترین و زیباترین گوهرهای موجود در طبیعت است و نیز مهم‌ترین سنگ ماه فروردین می‌باشد.

سنگ الماس کمیاب، درخشنده و بسیار زیبا است و در اعماق زمین با فشار بالا، از کربن خالص به وجود می‌آید. به دلیل سختی بالایی که دارد علاوه بر اینکه از آن در ساخت زیورآلات استفاده می‌کنند، در صنعت نیز بسیار کاربرد دارد. این سنگ با ارزش جواهری است که خواص درمانی بی‌نظیری دارد. در هند باستان الماس را سنگ قدرت می‌دانستند و معتقد بودن که داشتن آن برای افراد عمری طولانی به همراه می‌آورد. امروزه این سنگ با ارزش در حلقه‌های نامزدی و ازدواج بسیار رواج دارد. در این مقاله می‌خواهیم به اینکه الماس چیست و چه ویژگی‌ها و خواصی دارد، بپردازیم. لطفا در ادامه با ما همراه باشید.

کاربرهای سنگ الماس چیست

 

تاریخچه سنگ الماس

سنگ الماس از سخت‌ترین سنگ‌های موجود در روی کره زمین می‌باشد که قدمت آن به 3/3 میلیارد سال پیش باز می‌گردد. کلمه الماس از یک واژه یونانی به نام آماداس و به معنی تسخیرناپذیر گرفته شده است. در دوران باستان از آن برای دفع شر و محافظت در برابر دشمنان استفاده می‌کردند و به عنوان داروی شفابخش در بیشتر بیماری‌ها آن را به کار می‌بردند. اولین نوشته‌ در مورد اینکه الماس چیست، را به نام یک محقق رومی در سال 100 ثبت کرده‌اند که در آن از الماس به عنوان با ارزش‌ترین شی یاد کرده است.

اولین الماس درهند یافت شد. طی هزاران سال پیش هندی‌ها این سنگ با ارزش را در ته نشین رسوبات رودخانه‌ای بدست آوردند. غنی‌ترین معادن سنگ الماس در هندوستان قرار دارد که حدود 12 قیراط الماس از این معادن استخراج شده است و الماس‌ها کوه نور و دریای نور نیز از همین معادن به دست آمده‌اند. گفته شده که منبع واقعی الماس در دره کریشنا یافت شده است. در ابتدا استفاده از الماس، منحصر به طبقه ثروتمند هند بوده و آنها داشتن این سنگ گرانبها را مظهر قدرت می‌دانستند و اعتقاد داشتن سنگ الماس صاحبش را شکست‌ناپذیر می‌کند. باستان‌شناسان بسیاری از این سنگ را در مجسمه‌های هندوها کشف کردند.

تاریخچه سنگ الماس چیست

ویژگی‌ها و خواص فیزیکی و شیمیایی الماس

الماس‌ها کریستال‌های کربنی می‌باشند که در فشار و دمای بالا زیر سطح زمین تشکیل می‌شوند. این سنگ با ارزش سخت‌ترین کانی می‌باشد و در بین کانی‌های دیگر بالاترین ضریب شکست نور را دارد. جرم الماس با واحد قیراط اندازه گرفته می‌شود. برای اینکه بدانید الماس چیست و چگونه اندازه‌گیری می‌شود، باید با قیراط چیست، آشنایی داشته باشید. بهتر است در اینجا این نکته را ذکر کنیم که قیراط واحد وزنی کوچکی برای اندازه‌گیری وزن سنگ‌های قیمتی می‌باشد و هر قیراط 2 گرم است. خواص سنگ‌ها با توجه به رنگ و سایه آنها به ناخالصی موجود در ساختار آنها بستگی دارد.

الماس‌هایی که نیتروژن وارد شبکه کریستالی آنها نشده باشد، بر روی رنگ سنگ تاثیری نخواهند گذاشت ولی هنگامی که نیتروژن به جای کربن در شبکه کریستالی آنها باشد، رنگ سنگ رو به زردی می‌رود. ولی بعضی الماس‌ها ممکن است صد در صد خالص باشند که در این صورت بی رنگ و یا به رنگ آبی کم‌رنگ خواهند بود. گران‌ترین الماس‌ها آنهایی هستند که ساختار خوبی دارند و بدون رنگ هستند و یا متمایل به سفید – آبی می‌باشند. الماس‌های زردرنگ نسبت به سایر الماس‌ها قیمت پایین‌تری دارند.

کاربرد الماس چیست

کاربردهای سنگ الماس چیست؟

بعد از اینکه دانستیم الماس چیست و چه ویژگی‌هایی دارد، اکنون می‌خواهیم کاربردهای این سنگ با ارزش را بیان کنیم. الماس تنها سنگ قیمتی یک عنصری می‌باشد. بقیه سنگ‌ها دو یا بیشتر عنصر دارند، مانند سنگ زمرد که از عناصر اکسیژن، آلومینیوم، سیلیسیوم و بریلیوم و یا سنگ یاقوت که از آلومینیوم و اکسیژن ساخته شده‌اند.

کاربرد سنگ در جواهرسازی یکی از کاربردهای الماس است ولی به دلیل اینکه الماس تنها از کربن خالص ساخته شده است، علاوه بر کاربرد آن در ساخت زیورآلات، بیش از 80 درصد استفاده از آن در صنعت می‌باشد و در این حیطه بسیار کاربرد دارد که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد.

  • استفاده از الماس در دستگاه‌های برش صنعتی
  • استفاده از الماس در تولید قطعات اپتیک
  • استفاده از الماس در مته‌های حفاری چاه‌های نفت و گاز
  • استفاده از الماس در تولید خنک کننده‎‌ها
  • استفاده از الماس در ساخت لوازم پیشرفته مغناطیسی
  • استفاده از الماس در ساخت پنحره فضاپیماها
  • استفاده از الماس در ساخت قطعاتی موتورهای جت
  • استفاده از الماس در ساخت برخی از ابزارهای دندان‌پزشکی

انواع الماس

در ادامه مقاله الماس چیست، باید بدانیم که الماس به دو نوع طبیعی و مصنوعی تقسیم می‌شود.

انواع الماس چیست

  • الماس طبیعی

این الماس همان است که کربن در عمق زمین با فشار و دمای بالا طی فرایند تحولات زمین به وجود می‌آید و از طریق آتشفشان‌ها به لایه‌های بالاتر زمین راه پیدا می‌کنند. البته همیشه آتشفشان‌ها در انتقال الماس به پوسته زمین همراه نیستند، ولی این فرایند در اغلب موارد رخ می‌دهد. الماس طبیعی با ارزش‌ترین سنگ در میان سنگ‌های قیمتی می‌باشد که از لحاظ قیمت گران‌ترین سنگ نیز محسوب می‌شود.

 

  • الماس مصنوعی

اینکه الماس چیست و نوع طبیعی آن چگونه به وجود می‌آید را بیان کردیم. در ادامه می‌خواهیم با سنگ الماس مصنوعی آشنا شویم. این نوع الماس در محیط‌های آزمایشگاهی تولید می‌شود و به لحاظ ظاهری و لایه‌ها شباهت زیادی به الماس طبیعی دارد.

دانشمندان برای اولین بار در سال 1950 با به کارگیری فشار و دمای بالا در یک فرایند کاملا کنترل شده، موفق به ساخت اولین الماس مصنوعی شدند که به لحاظ ظاهری و نیز لایه‌های به کار رفته مشابه نوع طبیعی بوده و تنها تفاوت آن با الماس طبیعی در زمان سپری شده برای تولید آنها می‌باشد. ساخت الماس مصنوعی به سرعت شکل می‌گیرد و کاربرد بسیاری برای استفاده در مدارهای نیروگاهی ترانزیستورها و دیگر صنایع الکتریکی دارد.

 

انواع رنگ‌های الماس

یکی از معیارهای تعیین کیفیت الماس، انواع رنگ الماس می‌باشد که از شفاف تا زرد مایل به قهوه‌ای متغیر است. الماس‌های سفید به دلیل بی‌رنگ بودنشان بسیار ارزشمند هستند و هر چه سنگ الماس به بی‌رنگ شدن نزدیکتر باشد ارزش بیشتری دارد و گرانتر است.

درجه بندی الماس‌ها متفاوت است و با چشم غیر مسلح قابل تشخیص نمی‌باشد. الماس‌هایی که رنگ آنها با حروف انگلیسی Fو D، Eدرجه بندی می‌شوند، الماس‌های درخشان ،سفید و گران‌قیمت هستند. ولی حروف G و Lنسبت به گروه قبلی کم ارزش‌تر هستند و در نهایت گروه M تا Z الماس‌های رنگی هستند که ارزش آنها از دو گروه قبل کمتر است. اینکه الماس چیست و چه رنگ‌هایی دارد بسیار مهم می‌باشد، زیرا در کیفیت و قیمت الماس نقش مهمی دارد.

انواع رنگ‌های الماس چیست

انواع برش‌های الماس

بعد از شناخت اینکه سنگ الماس چیست و چه ویژگی‌ها و رنگ‌هایی دارد در ادامه انواع برش‌های الماس را به اختصار توضیح خواهیم داد. الماس به چند شکل متفاوت برش می‌خورد که شامل برش‌های گرد، پرنسس، زمرد، آشر، مارکیز، رادیانت و یا بیضی، گلابی، قلبی و کوسنی می‌باشند. برش گرد محبوب‌ترین و جذاب‌‌ترین مدل‌های برش الماس می‌باشد. از برش‌های مورد علاقه دیگر می‌توان برش پرنسسی را نام برد. انواع برش الماس در قیمت آن تاثیر بسزایی دارد.

انواع برش های سنگ الماس

 

نکاتی در مورد تمیز کردن سنگ الماس

جواهرات الماس بسیار با ارزش و گران‌قیمت هستند و ممکن است به مرور زمان و با توجه به آلودگی هوا و یا موادی که با آن سروکار دارید درخشندگی خود را از دست بدهند. بنابراین باید ابتدا در مورد اینکه الماس چیست و نحوه نگهداری از آن چگونه است اطلاعاتی داشته باشید تا بتوانید به خوبی از آنها مراقبت کنید تا درخشش و ارزش خود را از دست ندهند. در ادامه نکاتی را در این خصوص برای شما بیان می‌کنیم.

  • جواهرات الماس خود را در یک محلول ملایم مانند آب گرم و مایع ظرفشویی قرار دهید و بگذارید به مدت 5 دقیقه داخل محلول بماند.
  • از یک مسواک نرم برای از بین بردن آلودگی‌ها استفاده کنید. توجه داشته باشید که اگر مسواک زبر باشد، روی پایه جواهرات شما خط می‌اندازد.
  • بعد از بیرون آوردن آنها را با یک پارچه نرم خشک کنید. دقت کنید پارچه‌ای را که انتخاب کرده‌اید پرز ندهد.
  • اگر با این روش الماس شما تمیز نشد، می‌توانید از محلول آمونیاک استفاده کنید. به این صورت که مقداری آب جوشیده شده سرد را با همان مقدار از آمونیاک مخلوط کنید و جواهرات خود را داخل آن اندازید و بعد از مدت 3 دقیقه آنها را خارج کنید. دقت کنید استفاده زیاد از آمونیاک می‌تواند به جواهرات شما آسیب برساند. برای این کار نباید الماس شکستگی یا ترک داشته باشد.
  • اگر جواهرات الماس بیش از اندازه چرب و کثیف شده باشد، می‌توانید از جواهرفروشی‌های معتبر محلول پاک کننده مخصوص الماس را خریداری کنید و طبق دستور روی محلول از آن استفاده کنید.
  • در صورتیکه که سنگ الماس شما ترک دارد بهتر است برای تمیز کردن آن به یک جواهرفروشی مراجعه کنید تا هنگام تمیز کردن دچار شکستگی نشود. اگر بدانید الماس چیست و چه اندازه گرانبها می‌باشد، در مراقبت از آن کوشش می‌کنید.

عوامل موثر در قیمت الماس چیست؟

معیارهای کیفیت الماس شامل قیراط، شفافیت، رنگ و برش می‌باشد که با C4 نمایش داده می‌شوند. Carat برای قیراط، Clarity برای شفافیت، Color به معنی رنگ و Cut به معنای برش است که هر کدام از این‌ها می‌توانند در قیمت آن تاثیر گذارند. اینکه الماس چیست و چه کیفیتی دارد، با همین C4 مشخص می‌شود و این چهار معیار هستند که در ارزش‌دهی به الماس نقش دارند.

معیارهای رنگ، شفافیت و وزن قیراط جزو حالت‌های خود الماس می‌باشند و فقط برش الماس است که در اختیار انسان قرار دارد. سنگی که خوب برش نخورده باشد، کیفیت و ارزش الماس را کاهش می‌دهد و در نتیجه از قیمت آن کم می‌شود. سنگ‌های زرد رنگ یا قهوه‌ای کم‌رنگ نیز که شفاف نیستند، قیمت پایین‌تری دارند. سنگ‌های سفید و بی‌رنگ با برش گرد یا برلیان از ارزش و قیمت بالایی برخوردار هستند.

عوامل موثر بر قیمت گذاری الماس کدام است

 

خرید آنلاین طلا و جواهر از گالری طلا و جواهر راف گلد

در این مقاله درباره اینکه الماس چیست و چه خواص فیزیکی و شیمیایی دارد مطالبی را بیان کردیم. همچنین درباره تاریخچه و کاربرد آن و نیز اینکه سنگ الماس چیست و انواع رنگ و برش آن توضیحاتی دادیم. در ادامه از شما می‌خواهیم برای خرید این سنگ با ارزش و گرانبها به وب سایت گالری راف گلد مراجعه کنید و از انواع زیورآلات آن را با ترکیب سنگ الماس دیدن فرمایید.

این گالری همه سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی را در ویترین سنگ‌های قیمتی خود به نمایش گذاشته است. شما می‌توانید با خرید آنلاین انگشتر با نگین، گردنبند با نگین و خرید انگشتر طلا زنانه از گالری راف گلد از آفرهای ویژه آن بهره‌مند شوید و شناسنامه مربوط به سنگ‌های قیمتی را نیز دریافت کنید. این گالری تمامی محصولات خود را با اجرت ساخت پایین و قیمت مناسب و با ارائه فاکتور معتبر در اختیار شما عزیزان قرار می‌دهد.

با راف گلد خریدی هوشمندانه را تجربه کنید.

 

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست