النگو پلاتین جواهر بهتر است یا طلا سفید؟ تفاوت طلا سفید و پلاتین در چیست؟

یکی از پرطرفدارترین زیورآلات برای خانم‌های النگوست که از تنوع بالایی برخوردار است و رنگ و طرح‌های متفاوتی تولید می‌شود تا هر سلیقه‌ای را به خود جذب نماید.

شاید تا به حال اسم النگو پلاتین جواهر را نشنیده باشید. این النگو به جای طلا از پلاتین تولید شده و بسیاری از خانم‌ها ترجیح می‌دهند که از این جنس زیورآلات استفاده کنند.

اگر از مزایا و معایب پلاتین و تفاوت آن با طلای سفید اطلاعات زیادی ندارید با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

 

النگو پلاتین جواهر

النگو یکی از زیورآلاتی است که خانم‌ها علاقه زیادی به استفاده از آن دارند و معمولا چندتا از آنها را به صورت همزمان استفاده می‌کنند تا نمای بیشتری داشته باشد.

در صورتی که النگو با عناصر ارزشمندی ساخته شود، علاوه بر زیبایی که بر دستان صاحبشان می‌بخشد به عنوان یک سرمایه نیز محسوب می‌شود.

طلا از محبوب‌ترین فلزات موجود در کره زمین است که از آن برای ساخت زیورآلات زنانه و مردانه استفاده می‌شود. این فلز به صورت طبیعی زرد رنگ است و برخی از خانم‌ها رنگ آن را نمی‌پسندند.

روش تخیص پلاتین و طلا سفید

به همین دلیل امروزه طلای سفید نیز ساخته شده تا خانم‌های سخت پسند نیز به آن جذب شوند. برای داشتن طلای سفید، آلیاژ طلا با فلزات سفید رنگی چون نیکل، منگنز، روی و پالادیوم ترکیب می‌شود و با رودیم روکش می‌گردد.

عنصر پلاتین یکی دیگر از عناصر کمیاب از خانواده فلزات است که به عنوان یکی از ارزشمندترین و نایاب‌ترین فلزات موجود در کره زمین شناخته می‌شود و رنگ خاکستری و سفید دارد.

این فلز بسیار گرانبهاست و شکل پذیری مناسبی جهت ساخت زیورآلات و النگو پلاتین جواهر دارد. مقاومت این فلز نسبت به طلا در مقابل خوردگی بسیار بالاتر است و به همین دلیل انتخاب النگو پلاتین جواهر انتخاب هوشمندانه‌تری است.

البته پلاتین تنها در ساخت زیورآلاتی مانند النگو پلاتین جواهر استفاده نمی‌شود. این فلز به دلیل خاصیت کاتالیزوری بالایی که دارد در پوشش موشک‌ها، ابزارهای مخصوص آزمایشگاهی، تجهیزات دندان‌پزشکی و غیره نیز به کار می‌رود.

فلز پلاتین به صورت طبیعی در زمین یافت می‌شود و همراه با فلزهای هم خانواده خود یعنی اسمیم، ایریدیم، رودیم، روتنیم و پالادیوم در معادن وجود دارد که تمامی آنها گرانبها و کمیاب هستند.

بیشتر معادنی که فلز پلاتین را دارند در آفریقای جنوبی، روسیه، کانادا، زیمباوه و آمریکا هستند. نام پلاتین واژه‌ای اسپانیایی به معنای نقره کوچک است. البته نایاب بودن این فلز باعث شد که ارزش آن از نقره بسیار فراتر رود.

مزایا و معایب طلا سفید چیست

 

تفاوت طلا سفید و پلاتین

به طور کلی عنصر طلای خالص بسیار نرم و شکل پذیر است و برای استحکام بیشتر باید آن را با چند عنصر دیگر مخلوط کرد تا بتوان از آن در صنعت جواهرسازی استفاده نمود.

به همین دلیل شما زیورآلات طلای خود را با عیار 18 یا 24 خریداری می‌کنید که نشان از میزان ناخالصی طلا دارد. در مقایسه تفاوت طلا سفید و پلاتین باید به شما بگوییم که النگوی طلای سفید، مقاومت کمتری نسبت به النگو پلاتین جواهر دارد.

با توجه به اینکه النگو در دستان شماست و دست‌ها در طول شبانه روز در حال کار کردن هستند؛ امکان ضربه خوردن به ساعد دست و النگوها بسیار بالاست. خارج کردن النگو از دست نیز کاری خوبی نیست چرا که ممکن است آن را گم کنید و یا جا بگذارید.

نحوه تشخیص طلا سفید و پلاتین

خرید النگو پلاتین جواهر باعث می‌شود که شکل طبیعی النگو برای سالیان سال حفظ شود و در اثر ضربه شکل خود را از دست ندهد. چرا که فلز پلاتین متراکم و منسجم‌تر است و وزن بیشتری نیز دارد.

بدین ترتیب شما نیازی به خارج کردن النگو از دست خود در زمان‌های کارکردن نخواهید داشت و النگو نیز شکل و زیبایی خود را حفظ خواهد کرد و همیشه در دستان شما می‌درخشد.

درباره مزایا و معایب طلا سفید باید به شما بگوییم که طلای سفید به دلیل داشتن ترکیباتی جهت سفید رنگ شدن، در معرض واکنش‌های بیشتری است و ممکن است در اثر گذر زمان تغییر رنگ بدهد و کدر شود.

این در حالی است که پلاتین به صورت طبیعی سفید رنگ است و نیازی به مخلوط شدن با فلزات دیگر را ندارد. لذا از براقیت و درخشندگی بیشتری برخوردار است که در طول زمان از دست نمی‌رود.

یکی دیگر از مزایا و معایب طلا سفید این است که ترکیبات موجود در طلا ممکن است موجب حساسیت پوستی در شما شود و بدنتان دچار جوش، خارش و قرمزی گردد.

این در حالی است که پلاتین به دلیل ترکیبات خلوص بالای خود و ترکیب نشدن با فلزات دیگر، حساسیت بسیار کمی برای صاحبان خود ایجاد می‌کند. پس اگر پوست حساسی دارید پیشنهاد ما به شما خرید النگو پلاتین جواهر است.

تفاوت طلا سفید و پلاتین

 

مزایا و معایب پلاتین

در بررسی مزایا و معایب پلاتین باید حتما به این موضوع اشاره شود که قیمت خرید النگو پلاتین جواهر بسیار بالاتر از خرید همان النگو با جنس طلا سفید تمام خواهد شد.

زیرا علت آن کمیاب بودن این فلز و بالا بودن نقطه ذوب آن است که باعث می‌شود زمان و آماده سازی‌های بیشتری نیاز داشته باشد.

 

  • شما با هزینه کمتری نسبت به خرید النگو پلاتین جواهر، می‌توانید صاحب النگوی طلا با رنگ سفید شوید.

 

  • پلاتین به دلیل کمیاب بودن و وزن بالاتر، نسبت به فلز طلا از قیمت بیشتری برخوردار است و النگو پلاتین جواهر بسیار گران‌تر از همان النگو با جنس طلا خواهد بود. البته باید این نکته را متذکر شویم که وزن بالاتر پلاتین ممکن است برای شما خوشایند نباشد چرا که وزن النگو پلاتین جواهر بالاتر از وزن یک النگوی طلاست و سنگینی‌اش در دستتان می‌تواند شما را کلافه کند؛ خصوصا اگر چندین النگو به صورت همزمان در دست می‌کنید. البته این موضوع بعد از مدتی برای شما عادی می‌شود و به آن عادت می‌کنید. اما بهتر است پیش از خرید النگو پلاتین جواهر این موضوع آگاهی داشته باشید و وزن و فشار آن را بر دستان خود امتحان کنید.

 

  • از نظر کمیابی پلاتین نسبت به طلا باید گفت که فلز پلاتین سالیانه 80 تن استخراج می‌شود و این در حالی است که هر سال 2700 تن فلز طلا به صورت سالیانه از زمین برداشت می‌گردد که می‌توان نسبت آن را 80 برابر دانست. لذا تفاوت قیمتی این 2 فلز از یکدیگر تا حدودی طبیعی و منطقی است.

 

  • به طور معمول از فلز پلاتین در ساخت جواهرات استفاده می‌شود چرا که کار کردن با پلاتین دقت بالاتری را می‌طلبد و دستمزد کار بالاتر می‌رود؛ لذا انجام آن برای زیورآلات جواهر، معقول‌تر است.

 

  • همچنین سنگ‌های قیمتی بهتر خود را روی پلاتین نگه می‌دارند و امکان افتادنشان کمتر است. بدین ترتیب خرید النگو پلاتین جواهر به دلیل ماندگاری سنگ‌ها بر روی کار و ظرافت بالا در ساخت النگو پیشنهاد می‌شود.

 

  • از دیگر مزایای النگو پلاتین جواهر می‌توان به امکان ظریف‌کاری‌های بیشتر بر روی آن اشاره کرد چرا که جواهرساز بیشتر می‌تواند بر روی پلاتینیوم فشار وارد کند و ظریف کاری بر روی آن راحت‌تر است. از طرفی هیچگونه نگرانی درباره شکستن ناگهانی النگو در دستان شما نیست.

 

  • با توجه به محدودیت‌های مذهبی دین اسلام برای اقایان در استفاده از طلا، پیشنهاد می‌شود که زیورآلات اقایان خصوصا حلقه ازدواج از جنس پلاتین تهیه شود. این مساله علاوه بر نداشتن ملاحظات مذهبی به دلیل استحکام بالاتر، برای استفاده روزمره اقایان بهتر است.

تفاوت های پلاتین و طلا سفید چیست

 

سخن آخر

در خرید النگو همیشه به جنس فلز استفاده شده دقت کنید؛ چرا که ممکن است قیمت بالای النگو به دلیل استفاده از پلاتین در آن باشد. امروزه خرید آنلاین النگو طلا رواج بیشتری پیدا کرده و شما می‌توانید بهترین و جدیدترین مدل‌ها را به صورت آنلاین ببینید.

پیشنهاد می کنیم قبل از اقدام به خرید، حتما مقاله راهنما خرید النگو طلا؛ سیر تا پیاز آنچه باید هنگام خرید النگو طلا بدانید را بخوانید.

در صورتی که النگو پلاتین جواهر به دلیل محبوبیت کمتر، در شهر شما یافت نمی‌شود می‌توانید آن را به صورت آنلاین خریداری کنید. درباره کوچک کردن النگو نیز اصلا نگران نباشد و این کار می‌تواند توسط هر جواهر سازی به راحتی انجام شود.

پلاتین یکی از کمیاب‌ترین فلزات موجود در پوسته زمین است که به نسبت 5 در میلیارد می‌توانید آن را بیابید.اگر قصد خرید النگو به عنوان جواهرات دارید و قیمت آن برای شما اهمیت زیادی ندارد، پیشنهاد ما به شما خرید النگو پلاتین جواهر است چرا که ماندگاری و زیبایی بیشتری دارد.

تفاوت طلا سفید و پلاتین در مقاومت، حساسیت زایی و قیمت است. در این مطلب تمام مزایا و معایب طلا سفید و مزایا و معایب پلاتین را بررسی کردیم تا شما در هنگام خرید بهتر تصمیم بگیرید.

 

 

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست