تشخیص برلیان اصل

در صنعت طلا و جواهر سنگ های قیمتی جایگاه ویژه‌ای را به خود اختصاص داده‌‌اند. سنگ های قیمتی جواهرات چشمگیر و جذابی هستند که از سنگ و مواد معدنی ساخته شده اند و در ساخت طلا و جواهرات بسیار کاربرد دارند. یکی از معروف‌ترین و گرانبهاترین این سنگ‌ها برلیان است. برلیان همان سنگ الماس است، با این تفاوت که الماس از معادن استخراج می‌شود سپس برای تراش به جواهرسازی فرستاده می‌شود که سنگ الماس تراش خورده به صورت گرد را برلیان می‌گویند. در واقع سنگی به نام برلیان در طبیعت وجود ندارد. در این مقاله می‌خواهیم به بررسی تشخیص برلیان اصل بپردازیم. در ابتدا بهتر است به طور خلاصه با اینکه برلیان چیست، آشنا شویم. سپس مطالبی را برای شناختن برلیان اصل از تقلبی بیان کنیم.

تشخیص برلیان اصل از بدل
برلیان چیست؟

سنگ الماس سخت ترین ماده طبیعی است که در جهان یافت می شود. برای استفاده از الماس در جواهرات باید تراش هایی را روی آن انجام دهند. به یکی از این تراش ها که به صورت گرد می باشد برلیان می گویند. این نوع تراش توسط افراد ماهر و حرفه ای صورت می گیرد که زیبایی و درخشندگی خیره کننده‌ای به سنگ الماس می دهد. برلیان از ارزشمند ترین جواهرات است که نسبت به دیگر سنگ ها قیمت بالاتری دارد.
در تراش برلیان سعی می شود که جلوه های سنگ الماس به نمایش گذاشته شود و نوع برش به شکلی تنظیم می شود که نور وارد شده به سنگ الماس با صفحات بیشتری از سنگ برخورد کرده و در انتها به چشم ما برخورد کند. برلیان به دو صورت طبیعی و مصنوعی وجود دارد که به نوع مصنوعی آن اتمی هم می‌گویند. انواع برلیان بر اساس تراش آن تقسیم بندی می‌شوند. بنابراین تشخیص برلیان اصل کار دشواری است که باید متخصصین در این زمینه به بررسی آن بپردازند. اکنون که با برلیان آشنا شدید، در ادامه مطالبی را برای تشخیص این سنگ قیمتی بیان می‌کنیم.

راه‌های تشخیص برلیان اصل

به دلیل اینکه تشخیص برلیان اصل کاری دشوار است، بنابراین برای شناختن اصل از تقلبی بهتر است از یک فردی که در مورد سنگ‌های قیمتی مهارت دارد و متخصص و ماهر در این امر است، کمک بگیرید تا سنگ را ارزیابی کند. زیرا الماس‌های مصنوعی ساخته شده بسیار شبیه برلیان اصل هستند و ممکن است هر فردی را دچار اشتباه کند. همچنین الماس‌های مصنوعی قیمت بسیار پایین‌تری دارند، پس باید در خرید آن بسیار دقت کنید. اگر به افراد متخصص دسترسی نداشتید می‌توانید با توجه به موارد زیر الماس اصل را از تقلبی تشخیص دهید.

درخواست شناسنامه برلیان

اولین راه برای تشخیص برلیان اصل این است که در هنگام خرید برلیان از فروشنده شناسنامه را دریافت کنید. شناسنامه برلیان باید توسط یک فرد متخصص که در سازمان هایی مانند انجمن گوهر شناسی امریکا عضو بوده و یا از یکی از موسسات معتبر ارزیابی و تشخیص برلیان صادر شده و مورد تایید قرار گرفته باشد. همچنین توجه داشته باشید که اگر قصد خرید اینترنتی این سنگ را دارید قبل از خرید برای اطمینان آن حتما شناسنامه سنگ را مشاهده نمایید.

بررسی سنگ برلیان

برلیان تقلبی دارای انکسار نور کمتری بوده و زاویه شکست نور درآن بسیار پایین است اما برلیان اصل انکسار نور بالایی دارد و زاویه شکسته نور در آن بسیار بالا است. بنابراین یک راه برای تشخیص برلیان اصل این است که وقتی آن را روی یک روزنامه قرار دهیم، اگر توانستید نوشته های روزنامه را به صورت خوانا و دقیق مشاهده کنید برلیان اصل و حقیقی است اما اگر حروف روزنامه را به شکل لکه های مشکی ببینید شک نکنید که برلیان تقلبی است. البته این نکته را در نظر داشته باشید که اگر برلیان به صورت مناسب تراش داده نشود ممکن است همان ویژگی را داشته باشد و تقلبی باشد. همچنین اگر شکستگی روی برلیان مشاهده کردید امکان دارد سنگ دیگری باشد. هنگام خرید برلیان باید دقت زیادی کنید و اگر نتوانستید برلیان اصل را از تقلبی تشخیص دهید به یک فرد متخصص در این زمینه مراجعه کنید.

مشاهده انعکاس نور برلیان

اگر با مشاهده به برلیان انعکاس نور رنگین کمانی را مشاهده کردید بدانید که آن سنگ تقلبی است و یا کیفیت آن بسیار پایین است. ولی اگر انعکاس نور آن بی‌رنگ یا در رنگ‌های آبی و طیف طوسی باشد، برلیان اصل است.

تشخیص برلیان اصل از فیک

مشاهده برلیان در زیر میکروسکوپ

برای مشاهده برلیان در زیر میکروسکوپ برلیان را در قسمت انتهایی زیر میکروسکوپ قرار دهید و سپس به رنگی که از پرتوهای آن خارج می‌شود دقت نمایید. اگر رنگ نارنجی را مشاهده کردید، بدانید که سنگ برلیان نمی‌باشد.

استفاده از امتحان کننده برلیان

از دیگر راه‌های تشخیص برلیان اصل استفاده از دستگاه‌های مختلف مخصوص این کار است که این دستگاه به راحتی برلیان اصل را از تقلبی تشخیص می‌دهد.

وزن برلیان

وزن کردن برلیان نیز یکی از راه‌های شناختن برلیان اصل از تقلبی می‌باشد. اگر وزن یک سنگ برلیان را با یک سنگ زیرکوبیا در اندازه یکسان مقایسه کنید، خواهید دید که کوبیک‌ زیرکوبیا 55 درصد بیشتر از برلیان می‌باشد. برای وزن این دو سنگ حتما از گرم و قیراط استفاده کنید.

بررسی پایه نصب برلیان

برای اینکه بدانیم برلیان اصل است یا تقلبی، توجه به پایه‌ای که بر روی آن نصب شده است بسیار مهم است. یک برلیان هرگز روی پایه‌های فلزی نصب نمی‌شود. بر روی این پایه ها نشان‌هایی ثبت شده که به وسیله آن میتوانیم حقیقی بودن فلزهایی مانند پلاتین و طلا را تشخیص دهیم. اگر حرف Z روی پایه برلیان نصب شود نشان از این دارد که سنگ برلیان نیست.

قرار دادن برلیان در برابر اشعه فرا بنفش

سنگ برلیان را در معرض اشعه فرا بنفش قرار دهید اگر تشعشات آبی رنگ مشاهده کردید نشانه این است که برلیان اصل است. البته اگر برلیان فاقد نور آبی باشد، همیشه نشان دهنده تقلبی بودن آن نیست بلکه امکان دارد سنگ برلیان از کیفیت پایین تری برخورد دار باشد. اگر بعد از قراردادن برلیان در معرض اشعه فرا بنفش، نور سبز رنگ یا زرد را مشاهده کردید اطمینان داشته باشید که سنگ، برلیان نمی باشد.

استفاده از میله مدرج

یکی دیگر از راه های تشخیص برلیان اصل استفاده از میله مدرج است. اگر سنگ برلیان و یا هر سنگ اصل دیگری در کنار گرمای میله های مدرج قرار گیرند به هیچ وجه گرم نمی شوند. با این روش در زمان 30 ثانیه متوجه برلیان اصل از تقلبی خواهید شد. لازم به ذکر است که بگوییم این روش هیچ آسیبی به سنگ وارد نمی کند.

قرار دادن برلیان در معرض اشعه ایکس

اشعه ایکس برای تشخیص برلیان حقیقی از تقلبی روش دیگری است که می‌توانید برای این امر آن را به کار بگیرید. الماس حقیقی در زیر اشعه ایکس مشخص نمی شود.

آموزش تشخیص برلیان اصل

استفاده از لوپ

سنگ‌های قیمتی به دلیل اینکه در معادن مختلف یافت می‌شوند و درون آنها ناخالصی وجود دارد، به وسیله لوپ‌ها تشخیص داده می‌شوند. برلیان تقلبی اصلا ناخالصی ندارد.

قراردادن برلیان در آب

یکی دیگر از ساده‌ترین روش‌های تشخیص برلیان اصل، قرار دادن برلیان در ظرف آب است که در صورتی‌ که برلیان را در ظرف آبی انداختیم و فرو رفت، برلیان اصل است ولی اگر روی سطح آب شناور شد، آن سنگ، برلیان نمی‌باشد.

قرار دادن برلیان در دهان

روش دیگر این است که می‌توانید برلیان را در دهانتان قرار دهید و به مدت چند ثانیه نگه دارید، سپس آن را در آورید. اگر برلیان بعد از 4 یا 5 ثانیه به صورت مات بود و بعد شفاف شد، اصل است.

استفاده از ذره‌بین

ذره‌بین یکی دیگر از روش‌هایی است که برای تشخیص برلیان اصل، کاربرد دارد. برلیان را زیر ذره‌بین قرار دهید اگر ناخالصی مشاهده کردید آن اصل است ولی اگر بدون هیچ ناخالصی بود بدانید که آن سنگ، برلیان نیست. زیرا برلیان اصل یک نقطه بسیار کوچک کربن در خود دارد.

نکات مهم در هنگام خرید برلیان

برای خرید برلیان بهتر است به نکاتی توجه داشته باشید که در ادامه شما را با آن آشنا می‌کنیم.
برلیان اصل روی شیشه را خط می‌اندازد در حالیکه برلیان تقلبی چنین ویژگی نخواهد داشت. بنابراین هنگامی که از اصل بودن سنگ اطمینان حاصل کردید آن را خریداری کنید.
به وزن و اندازه برلیان توجه داشته باشید، تا در تشخیص برلیان اصل دچار اشتباه نشوید. برای خرید این سنگ گرانبها ابتدا بودجه خود را تعیین کنید و طبق آن اقدام به خرید کنید. اگر الماس ارزان قیمت پیدا کردید حتما به کیفیت آن شک کنید.
کیفیت برش برلیان نیز نکته مهم دیگری است که باید به آن توجه کنید. یک الماس با برش برلیان می‌تواند شفافیت بسیار بالایی داشته باشد. الماس باید آن قدر شفاف باشد که بتوان کیفیت آن را مشاهده کرد. برلیان‌هایی که به صورت متقارن تراش نخورده‌اند، درخشش کمتری دارند.
به تفاوت سنگ اتمی با برلیان نیز دقت کنید. چرا که این سنگ‌ها نیز ظاهری شبیه برلیان دارند ولی از ارزش بسیار پایینی برخوردارند و قیمت ارزان‌تری دارند.

الماس‌ مصنوعی چیست؟

برای تشخیص برلیان اصل، بهتر است با الماس‌های مصنوعی آشنایی داشته باشید تا در خرید دچار اشتباه نشوید. الماس‌های مصنوعی برخلاف الماس طبیعی که در طبیعت و با فشار بالا در اعماق زمین ساخته می‌شوند، در آزمایشگاه‌ها ساخته می‌شوند و آنقدر شبیه الماس طبیعی هستند که با یک نگاه نمی‌توان این دو را از هم تشخیص داد و نیاز به دستگاه‌های پیشرفته می‌باشد. بهترین راه برای تشخیص الماس طبیعی از مصنوعی ارائه شناسنامه معتبر از یکی از مراکز گوهرشناسی می‌باشد.

نحوه تشخیص برلیان اصل

روش‌های تشخیص الماس طبیعی از مصنوعی

الماس‌های طبیعی بی‌رنگ هستند و یا رنگ آبی خیلی کمرنگ را از خود ساطع می‌کنند. در صورتی که الماس‌های مصنوعی رنگ‌های مختلفی را از خود نشان می‌دهند و مواقعی به صورت رنگین‌کمانی هستند.
الماس طبیعی بخار نمی‌گیرد و به محض اینکه بخاری آن را احاطه کند، به حالت اول خود برمی‌گردد.
الماس طبیعی به هیچ وجه خراشی بر نمی‌دارد و نمی‌توان روی آن را خط و خشی انداخت.
الماس‌های طبیعی در دمای بالا خرد نمی‌شود در صورتیکه الماس مصنوعی فاقد همچین ویژگی می‌باشد.

خرید آنلاین طلا و جواهر از گالری طلا و جواهر راف گلد

در این مقاله شما را با روش‌های تشخیص برلیان اصل آشنا کردیم و توضیحاتی در این زمینه دادیم. اکنون از شما می‌خواهیم برای خرید سنگ‌های قیمتی و با ارزش به گالری معتبر طلا و جواهر راف گلد مراجعه نمایید و با خیال راحت از اصل بودن این سنگ‌ها اقدام به خرید کنید. شما می‌توانید با خرید از گالری طلا و جواهر راف گلد شناسنامه معتبر این سنگ‌های قیمتی را مشاهده و دریافت کنید.
همچنین این گالری تمامی محصولات خود را با اجرت ساخت پایین و قیمت مناسب برای مشتریان خود در نظر گرفته است. با خرید اینترنتی از گالری راف گلد مانند خرید طلای کم اجرت، سرویس طلای تراش و انگشتر مروارید می‌توانید از آفرهای ویژه این گالری نیز استفاده کنید.
با راف گلد هوشمندانه و با خیالی آسوده خرید کنید.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست