تفاوت الماس و برلیان در چیست؟

در دنیا سنگ‌های با ارزشی وجود دارد که علاوه بر ارزش و قیمتی بودنشان، خواص درمانی فراوانی هم دارند. در بین این سنگ‌ها، الماس از گران‌ترین و محبوب‌ترین گوهرهای شناخته شده در بین مردم می‌باشد. این سنگ‌ گرانبها را برای استفاده در جواهرات به شکل‌های مختلفی مانند دایره، بیضی، قلب، گلابی و به نام‌های برلیان، مارکیز، زمرد و غیره تراش می‌دهند که معروف‌ترین و پرطرفدارترین انواع برش الماس، برلیان است. اگر قصد خرید انگشتری با نگین برلیان را دارید باید بدانید که این دو با هم تفاوت دارند. بیشتر افراد فکر می‌کنند که برلیان همان الماس است ولی کاملا در اشتباهند. در این مقاله می‌خواهیم به تفاوت الماس و برلیان بپردازیم. در ابتدا درباره اینکه الماس چیست و برلیان چیست، توضیحاتی را برای شما بیان می‌کنیم.

الماس چیست؟

الماس یکی از با ارزش‌ترین سنگ‌ها در طبیعت است که در اعماق زمین و از کربن خالص به وجود می‌آید و سخت‌ترین ماده روی زمین می‌باشد. بیشتر الماس‌ها از طریق فوران‌های آتشفشانی به سطح زمین رسیده‌اند. این سنگ گرانبها به دلیل سختی بالا، علاوه بر جواهرات، کاربردهای صنعتی مهمی را نیز دارد. یک سنگ الماس را فقط یک الماس دیگر می‌تواند خراش دهد. اگر الماس را به درستی برش دهند درخشندگی خیره‌کننده‌ای خواهد داشت. این سنگ قادر است نور سفید را در رنگ‌های زیبا پخش کند و به همین دلیل از ارزش و قیمت بالایی برخوردار است. در قدیم مردم به الماس سنگ شجاعت می‌گفتند و داشتن آن را برای درمان بسیاری از بیماری‌ها مفید می‌دانستند. الماس را به صورت مختلفی تراش می‌دهند که همین تفاوت الماس و برلیان می‎‌باشد.

الماس چیست

برلیان چیست؟

سنگ الماس به دست آمده از طبیعت را باید تراش دهند تا بتوان آن را در جواهرسازی استفاده کرد. برلیان در واقع همان سنگ الماس تراش خورده به صورت گرد می‌باشد که به دلیل درخشندگی بی‌نظیر آن از محبوب‌ترین تراش‌های سنگ الماس محسوب می‌شود. برلیان یکی از ارزشمندترین جواهرات است و در واقع سنگی است که در طبیعت وجود ندارد و یک الماس با تراش گرد است.تراش برلیان توسط یک مهندس بلژیکی ابداع شده است و به صورت 58 وجه برش خورده می‌شود که نور را منعکس می‌کند. افراد ماهر در موسسات امریکا و بلژیک همه تلاش خود را برای بهتر تراش دادن الماس‌ها به کار می‌گیرند و هر سال استانداردهای جدیدی را برای این کار ارائه می‌دهند. از آنجایی که ارزش یک الماس با 4 فاکتور قیراط، رنگ، شفافیت و برش شناخته می‎شود ولی باید بگوییم که برش یک الماس تعیین‌کننده ارزش و قیمت آن می‌باشد. بنابراین تفاوت الماس و برلیان در نوع برش و تراش آن می‌باشد.

تراش برلیان

همان طور که در مطالب قبلی به آن اشاره کردیم، تراش برلیان به صورت گرد است و از محبوب‌ترین تراش‌ها می‌باشد. از مهم‌ترین شاخصه‌های این تراش تعداد بسیار زیاد صفحات و وجه‌های چندگانه است. سنگ‌هایی که این نوع تراش روی آن انجام می‌شوند، درخشش بسیار زیادی دارند. این تراش در حلقه‌های نامزدی مشاهده می‌شود. به دلیل اینکه حفظ وزن سنگ از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، بنابراین در نحوه برش سنگ‌های قیمتی باید بیشترین دقت را داشت. تفاوت الماس و برلیان با توجه به تراش آن مشخص خواهد داشت. همچنین بین الماس با تراش گرد معمولی که به برش قدیمی اروپایی معروف است و الماس با برش گرد درشت یا برلیان تفاوت‌هایی وجود دارد که با چشم غیرمسلح نمی‌توان آن را دید.

 شکل، محل قرارگیری و تعداد وجوه درخشندگی از تفاوت‌های این دو برش می‌باشد. از تراش‌های برلیان می‌توان به چند نوع دیگر مانند: تولکوسفکی، ایده‌آل، تراش برلیان ظریف و پارکر اشاره کرد. درست است که تراش برلیان بسیار درخشان و پرطرفدار است ولی برش‌های دیگر الماس نیز دارای خواص منحصر به فردی هستند و طرفداران خود را دارند. مانند تراش مارکیز که باعث می‌شود الماس بزرگ‌تر به نظر رسد و یا برش پرنسسی که مربع شکل و بسیار زیباست و از این نوع برش نیز مانند برلیان، در حلقه‌های نامزدی استفاده می‌شود.همچنین برش‌های دیگری نیز وجود دارد که می‌توانید برای خواندن به مقاله انواع برش‌های الماس مراجعه کنید.

برلیان چیست

مقایسه الماس و برلیان

با توجه به اینکه متوجه شدید الماس و برلیان چیست، اکنون باید بگوییم که تفاوت الماس و برلیان در این است که، الماس سنگی طبیعی است که از کربن خالص به وجود می‌آید و زیبایی خاصی ندارد. همچنین چیزی به نام برلیان در طبیعت وجود ندارد و در واقع برلیان همان سنگ الماسی است که تراش خورده است و در اثر همین تراش، زیبایی و درخشندگی بی‌نظیری را بدست می‌آورد. بنابراین تفاوت برلیان و الماس در برش آن می‌باشد. در تراش برلیان سعی می‌شود که بیشتر از قبل زوایا و نوع برش را به شکلی تنظیم کنند که نور وارد شده به الماس با صفحات بیشتری از سنگ برخورد کرده و در انتها به چشم ما برسد. همچنین باید ذکر کنیم که الماس‌ها از معادن استخراج می‌شوند و برای تراش به کشورهای مختلفی مانند بلژیک فرستاده می‌شوند و با توجه به تراشی که به الماس داده می‌شود، نام‌های خاصی را به خود اختصاص می‌دهد. که برش گرد الماس را برلیان می‌گویند. اکنون که با تفاوت الماس و برلیان آشنا شدید، در ادامه می‌خواهیم بگوییم که ارزش کدام یک بیشتر است.

ارزش کدام یک بیشتر است الماس یا برلیان

برای اینکه بدانیم ارزش الماس بیشتر است یا برلیان، باید بگوییم که تفاوت الماس و برلیان، بر اساس الماس خام می‌باشد. ارزش یک الماس با 4C مشخص می‌شود که عبارتند از:

قیراط (Carat)

برای اینکه بدانید قیراط چیست، باید بگوییم واحد اندازه‌گیری کوچکی است که برای وزن الماس و سنگ‌های قیمتی به کار برده می‌شود و از عناصر تاثیرگذار بر قیمت نهایی الماس می‌باشد. هر یک گرم الماس معادل 5 قیراط می‌باشد. افزایش قیمت این گوهر گرانبها با افزایش قیراط در ارتباط است. البته دو الماس با وزن یکسان ممکن است قیمت‌های متفاوتی با توجه به فاکتورهای دیگر داشته باشند. در تفاوت الماس و برلیان، قیراط نقشی ندارد.

رنگ (Color)

رنگ الماس از فاکتورهای تاثیرگذار بر کیفیت آن است. الماس‌ها از بی‌رنگ شروع شده و تا زرد ادامه دارد. هر چه الماس بی‌رنگ باشد، کیفیت بالاتری دارد. درجه الماس از D تا Z است و هر چه به سمت Z برویم از کیفیت آن کاسته می‌شود. بهترین و گران‌ترین الماس‌ها بین D تا F می‌باشد. بنابراین بالاترین درجه به بی‌رنگ‌ترین و خالص‌ترین الماس‌ها تعلق می‌گیرد. همچنین الماس‌های اصلی رنگی هم وجود دارند که  کمیاب هستند و قیمت گرانی دارند. بنابراین هر رنگی نشان‌دهنده افت کیفیت و قیمت الماس نمی‌باشد. خرید این نوع الماس‌ها برای سرمایه‌گذاری گزینه مناسبی می‌باشد. با توجه به تفاوت الماس و برلیان باید بدانید که رنگ از فاکتورهای  تفاوت این دو نمی‌باشد.

شفافیت (Clarity)

پاکی یا شفافیت در الماس به وجود هر گونه ناخالصی سطحی و درونی اشاره دارد. به دلیل اینکه الماس با فشار زیاد در داخل زمین یه وجود می‌آید می‌تواند ناخالصی‌هایی پیدا کند. هر چه شفافیت و درجه خلوص الماس بالاتر باشد قطعا ارزش بیشتری خواهد داشت. این مورد باید توسط متخصصان ماهر و با دستگاه‌های مخصوصی بررسی شود.

برش (Cut)

برش الماس مهم‌ترین فاکتور برای تعیین ارزش و قیمت گذاری الماس می‌باشد و برش‌کاران علاوه بر آموزش باید چندین سال در این راه تجربه کسب کنند تا بتوانند یک برش با کیفیت عالی را ارائه دهند تا انعکاس نور را افزایش داده و درخشندگی خیره‌کننده‌ای را در آن ایجاد کند. درخشندگی یک الماس با کیفیت برش و شکل آن تعیین می‌شود. یکی از زیباترین و معروف‌ترین  برش‌های الماس، برش گرد یا برلیان است که با وجوه بسیار زیاد و متقارنی که دارد، درخشش بی‌نظیری به الماس می‌دهد. همین تراش است که تفاوت الماس و برلیان را نشان می‌دهد.

با توجه به اینکه ارزش یک الماس به فاکتورهایی که بیان کردیم، بستگی دارد باید بگوییم که ارزش یک برلیان به قیمت بین‌المللی الماس و نحوه گذاشتن آن در روی پایه جواهر بستگی دارد. تنظیمات الماس در ارزش برلیان نقش دارد.

خرید آنلاین طلا و جواهر از گالری طلا و جواهر راف گلد

ما در این مقاله مطالبی را در مورد تفاوت الماس و برلیان بیان کردیم. همچنین درباره ارزش برلیان و الماس نیز توضیحاتی دادیم. اگر قصد خرید این سنگ‌ قیمتی را دارید، به شما پیشنهاد می‌دهیم به وب‌سایت گالری طلا و جواهر راف گلد مراجعه کنید و از انواع زیورآلات این گالری دیدن فرمایید. گالری راف گلد انواع جواهرات خود را با سنگ‌های برلیان و دیگر سنگ‌ها در ویترین سنگ‌های قیمتی خود به نمایش گذاشته است. شما می‌توانید با خرید اینترنتی انواع طلا و جواهرات مانند: خرید انگشتر طلا زنانه، انگشتر با نگین و گردنبند با نگین از آفرهای ویژه این گالری نیز استفاده کنید. راف گلد تمامی محصولات خود را با اجرت ساخت پایین برای مشتریان عزیز خود عرضه داشته است. با خرید از راف گلد آرامش و اطمینان را تجربه کنید.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست