آموزش تمیز کردن طلا در خانه

همانطور که میدانید طلا فلزی گران قیمت و ارزشمند است که در برابر مواد شیمیایی واکنش بسیار کمی از خود نشان داده و به آسانی رنگ خود را از دست نمی‌دهد. اما با گذشت زمان و استفاده طولانی مدت براقیت خود را از دست می‌دهد و دیگر مانند روزهای اول درخشان نیست. به بیانی دیگر طلا و جواهرات پس از گذشت مدت زمانی تیره و کدر یا به اصطلاح کثیف می‌شود. برای اینکه طلا درخشان بماند نیاز است هر چندوقن یک بار آن را تمیز کنید. در ادامه به بررسی راه های تمیز کردن طلا در خانه میپردازیم. با راف گلد همراه باشید.

دلایل کثیف شدن طلا

قبل از اینکه راه‌‌های تمیز کردن طلا در خانه را بیان کنیم، بهتر است بدانیم دلیل این کثیف شدن چیست؟ در ذیل برخی از مهمترین این دلایل را بیان می‌کنیم

  • یکی از مهمترین دلایل سیاه شدن طلا ، ترکیب شدن رطوبت با اکسیژن و سولفور است. ممکن است سیستم بدن افراد در کثیف شدن طلا نقش داشته باشد. بنابراین در بدن برخی از افراد روند کدر شدن طلا کندتر و در برخی از افراد تندتر باشد.
  • قرار‌گرفتن طلا و جواهرات در معرض مواد شیمیایی نظیر ادکلن، اسپری و همچنین مواد شوینده‌ قوی مانند وایتکس و چندمنظوره که برای تمیز کردن خانه مورد استفاده قرار می‌گیرد می‌تواند سبب کدر شدن طلا شود.
  • یکی دیگر از دلایل کثیف شدن این فلز، عیار پایین طلا است. همانطور که می‌دانید طلا و جواهرات در عیارهای مختلف مانند 14،18 و 24 به فروش می‌رسد. هرچه عیار طلای شما پایین‌تر باشد احتمال کثیف شدن یا سیاه شدن آن نیز بیشتر است.

تمیز کردن طلا در خانه به روش های ساده ای امکان پذیر است.

چگونه طلای خودمان را با روش های خانگی تمیز کنیم؟

همان طور که در مقاله تمیز کردن گردنبند طلا بیان کردیم برای تمیز کردن طلا در خانه روش های مختلفی وجود دارد. انواع دستبند طلا، انگشتر طلا، گوشواره طلا و سایر زیورآلات خود را می‌توانید به روش های خانگی براق و تمیز کنید. در ذیل برخی از این روش‌ها را بیان می‌کنیم.

  •  تمیز کردن طلا با مایع ظرفشویی

در این روش چند قطره مایع ظرفشویی را در یک ظرف با آب ولرم مخلوط نمایید و برای مدت زمان 10-15 دقیقه طلا و جواهرات خود را در آن قرار دهید. پس از این زمان زیورآلات خود را خارج نموده و با یک مسواک نرم به آرامی آن‌ را تمیز و سپس آبکشی نمایید. این کار سبب درخشندگی و براقی طلای شما خواهد شد.

شستن طلا با مایع ظرفشویی یکی از راه های تمیز کردن طلا در خانه است.

  • برق انداختن طلا و جواهرات با آمونیاک

قبل از توضیح روش تمیز کردن طلا در خانه با استفاده از آمونیاک توجه داشته باشید آمونیاک میتواند باعث ایجاد حساسیت و خارش در پوست شود لذا اگر قصد استفاده از آن را دارید حتما از دستکش استفاده کنید. هم چنین توجه داشته باشید آمونیاک بوی بسیار تندی دارد لذا بتر است در فضای بسته از آن استفاده نکرده و این کار را در فضای باز مانند بالکن یا حیاط انجام دهید.

  1. ابتدا داخل یک کاسه شیشه یک پیمانه 240 میلی لیتری آب و یک پیمانه 4.9 میلی لیتری مایع یا صابون ظرفشویی ریخته و هم بزنید تا کاملا مخلوط شوند.
  2. نصف قاشق چای خوری معادل 2.5 میلی لیتر محلول آمونیاک به ترکیب اضافه کنید. توجه داشته باشید استفاده بیش از حذ از آمونیاک به زیورالات شما آسیب وارد میکند.
  3. زیورآلات طلایی که قصد براق کردن آن را دارید از فاصله چند سانتی متری داخل محلول انداخته و دقت کنید کاملا در آن غوطخ ور شده و محلول آمونیاک به همه جای طلا برسد. پس از ده ثانیه طلا را به کمک انبر از محلول خارج کنید.

اگر قصد تمیز کردن طلا در خانه با آمونیاک را دارید حتما از دستکش استفاده کنید.

  1. به کمک یک مسواک نرم محلول آمونیاک را روی تمام قسمت های طلا بکشید تا کاملا براق شود. توجه کنید این کار را حتما بالای ظرف محلول آنوتیاک انجام دهید تا محلول روی سایر وسایل یا محیط اطراف چکه نکند.
  2. در مرحله آخر طلا را به مدت 30 الی 45 ثانیه زیر آب سرد بگیرید تا محلول کاملا از روی آن پاک شده و سپس آن را به وسیله پارچه یا حوله نرم خشک کنید.
  3. برای اطمینان از پاک شدن کامل محلول آمونیاک از طلا میتوانید آن را با با مایع ظرفشویی بشویید تا باقی ماندن محلول سبب آسیب رسیدن به پوست شما نشود.
  • تمیز کردن زیورآلات با خمیر دندان

یکی دیگر از روش های تمیز کردن طلا در خانه استفاده از خمیردندان است. در این روش مقدار کمی از خمیردندان را با 2 قاشق غذا‌خوری آب مخلوط نمایید تا به خمیری نرم تبدیل شود. سپس با یک مسواک نرم آغشته به خمیر، به آرامی سطح طلا را تمیز نمایید و سپس به خوبی با آب بشویید تا آلودگی از سطح آن پاک شود. پس از آن طلا را به خوبی خشک نمایید. این روش راهی سریع برای تمیز کردن و برق انداختن زیورآلات است.

استفاده از خمیر دندان یکی از ساده ترین راه های تمیز کردن طلا در خانه است.

  • استفاده از جوش شیرین و نمک

در این روش ابتدا یک کاسه برداشته و آن را با فویل آلومینیومی پوشانده و مقداری نمک و جوش شزین در آن بریزید. سپس ظرف را در ماکروفر و یا شعله کم گاز بگذارید تا گرم شود. در مرحلهبعد مقداری آب گرم به ظرف اضافه کرده و هم بزنید تا نمک و جوش شیرین بخ خوبی در آب حل شوند. سپس طلا و جواهرات خود را در ظرف قرار دهید و اجازه دهید ده دقیقه بماند. پس از گذشت ده دقیقه زیورآۀات خود را از آب خارج کرده و با پنبه یا دستمال نرم خوب تمیز کنید تا تمم کثیفی های موجود از آن پاک شود.

هنگام تمیز کردن طلا در خانه باجوش شیرین و نمک به نکات زیر توجه کنید

زمان قرار دادن زیورآۀات در محلول بیش از ده دقیقه نباشد؛ علی الخصوص اگر زیورآلات شما دارای سنگ و نگین هستند بهتر است بیش از ده دقیقه در این محلول قرار نگیرند زیرا سنگ و نگین با چسب به زیورآلات متصل شده اند و قرار دادن آن ها بیش از ده دقیقه در این محلول میتواند باعث آسیب رسیدن به آن و جدا شدن سنگ ها شود.

طلا برخلاف نقره کمتر لکه دار میشود. لکه دار شدن طلا میتواند به دلیل استفاده از سایر فلزات مانند مس و نیکل در آلیاژ ساخت آن باشد. اما اگر به هر دلیلی طلای شما کدر و لکه دار شد میتوانید با استفاده از محلول آبف نمک و جوش شیرین به سادگی آن را تمیز و براق کرده و درخشش و زیبایی را به زیورآلات خود بازگردانید.

  • تمیز کردن طلا با سرکه

یکی از راه های متداول تمیز کردن طلا در میان عموم مردم تمیز کردن طلا در خانه با سرکه است. باوجود رواج این روش، به دلیل اسیدی بودن سرکه و خاصتیت خورندگی آن پیشنهاد ما اجتناب از انتخاب این روش است اما در ادامه دستورالعمل کلی استفاده از آن را شرح خواهیم داد.

  • دو قاسق چای خوری نمک را با نصف لیوان سرکه مخلوط کنید.
  • تکه طلای کدر شده را چند دقیه داخل سرکه قرار دهید و سپس بررسی کنید آیا کاملا تمیز شده یا نه.
  • اگر طلا کامل تمیز شده بود آب را با آب شسته و در دمای اتاق قرار دهید تا کاملا خشک شود.

 

  • تمیز کردن طلاهای نگین دار

ممکن است طلا و جواهرات شما دارای نگین باشد در این حالت استفاده از روش های ذکر شده و یا غوطه ور کردن آن‌ها در آب می تواند سبب جدا شدن و یا شل شدن سنگ و یا نگین شود.

برای تمیز کردن طلا در خانه در این حالت می توانید مقداری آب را با مایع ظرفشویی مخلوط نمایید و با یک حوله و یا دستمال نرم آغشته به محلول، زیورآلات خود را تمیز نمایید. پس از آن با یک حوله نرم مرطوب بر روی آن کشیده و آلودگی را پاک نمایید.

………………

تفاوت تمیز کردن طلای سفید و طلای زرد

در حقیقت طلای سفید همان طلای زرد است که با استفاده از فلزات سفید مانند پالادیوم یا نیکل به وجود آمده است. معمولا در ساخت طلاهای سفید در مرحله آخر، از یک لایه به نام رودیوم استفاده می‌کنند تا ظاهر آن براق‌تر و زیباتر شود.

این فلز گرانبها در مقابل خوردگی و زنگ‌زدگی نیز مقاومت بسیار بالایی دارد. اما طلای سفید به دلیل استفاده از این روکش معمولا زودتر از طلای زرد کدر و کثیف می شود.

تمیز کردن طلا سفید با روش های تمیز کردن طلاهای زرد تفاوت زیادی ندارد. اما با توجه به اینکه زیورآلات سفید با رودیوم روکش شده‌اند و احتمال دارد این روکش پس از گذشت مدت زمانی از بین برود، باید در تمیز کردن آن دقت بیشتری نمایید. .

بنابراین، بهتر است در طلاهای سفید از روش های تمیز کردن طلا در خانه و یا از مواد شوینده قوی استفاده نکنید. آبکاری و پولیش از بهترین روش های تمیز کردن طلای سفید است که می توانید با مراجعه به کارگاه و تعمیرات طلا این کار را انجام دهید.

چطور از کثیف شدن و مات شدن طلا جلوگیری کنیم؟

در ابتدای این مقاله در ارتباط با روش های تمیز کردن طلا در خانه صحبت کردیم اما برای جلوگیری از کدر شدن و قبل از اینکه زیورآلات شما به مرحله تمیز کردن برسد بهتر است موارد ذیل را رعایت فرمایید .

  •  اگر می‌خواهید از هرگونه خط و خش بر روی طلاهای خود جلوگیری کنید، زیورآلات خود را در کنار یکدیگر قرار ندهید.
  • زمانی‌که از طلاهای خود استفاده نمی‌کنید برای جلوگیری از گرد و غبار آن را در یک جعبه و یا باکس در بسته نگهداری کنید.
  • هنگام کارکردن در خانه به خصوص استفاده از مواد شوینده زیورآلات خود را در بیاورید تا از کدر شدن و آسیب دیدن آن‌ها جلوگیری نمایید.

با رعایت موارد فوق تا حدی می‌توان از کثیف و کدر شدن طلا و جواهرات جلوگیری نمود اما اگر احساس کردید طلاهای شما کدر شده است می توانید از روش های ذکر شده در این مقاله برای تمیز کردن و براق کردن طلاهای خود استفاده نمایید.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست