راهنمای شست و شو و تمیز کردن طلا و جواهرات

استفاده طولانی مدت از انواع زیورآلات طلا و جواهرات و یا استفاده نادرست از آن‌ها سبب کثیف شدن و یا کدر شدن آن خواهد شد و ممکن است پس از مدتی شکل، ظاهر و درخشندگی اولیه خود را از دست دهد. بنابراین لازم است تا با روش های تمیز کردن طلا آشنا باشیم.

طلا و جواهرات را می‌توان از گران‌بهاترین فلزات نام برد که در طول تاریخ و دوران پادشاهان، زمان باستان و تا امروز مورد استفاده همگان قرار گرفته است.

امروزه از این فلز برای ساخت انواع زیورآلات، وسایل زینتی و تزئینی استفاده می‌شود. همانطور که می‌دانید زیورآلات بسیاری با این فلز ساخته شده و در فروشگاه‌های مختلف شاهد نمونه‌های جواهر و یا غیر جواهر از این اکسسوری‌ها هستیم.

نگهداری از طلا، تمیز کردن و برق انداختن زیورآلات از نکاتی است که حتما باید به آن توجه شود. در این مطلب قصد داریم در ارتباط با تمیز کردن طلا به روش‌های خانگی و غیر خانگی صحبت نماییم تا همواره زیورآلاتی براق و زیبا داشته باشید.

پس برای آشنایی با این موضوع و نکات کلیدی آن در ادامه این مطلب ما را همراهی نمایید.

تمیز کردن طلا و جواهرات

 

چرا زیورآلات احتیاج به تمیز کردن دارند؟

قبل از این‌که در ارتباط با انواع روش‌های تمیز کردن طلا صحبت نماییم بهتر است بدانیم که چرا زیورآلاتی مانند طلا و جواهرات با این که رنگی ثابت دارند و در مقابل اکسیژن هوا از خود واکنش نشان نمی‌دهند اما باز هم دچار تغییرات می‌شوند؟

در حقیقت از مهمترین دلایل کدر شدن و یا تغییر رنگ طلا استفاده از فلزات دیگر در ساخت آن مانند مس، نقره و نیکل است.

به عبارتی دیگر چون در ساخت طلا و جواهر از فلزات نام برده نیز استفاده می‌شود این فلزات با گذشت زمان دچار واکنش شیمیایی شده و سبب تغییر رنگ می‌شوند.

با این وجود هر چه عیار طلا در ساخت زیورآلات بیشتر باشد این میزان تغییر پذیری کمتر خواهد بود. از دیگر مواردی که سبب کدر شدن انواع اکسسوری‌ها می‌شود استفاده نادرست از زیورآلات به خصوص در هنگام شستشو است.

استفاده از مواد شوینده شیمیایی و قوی سبب کدر شدن و تغییر رنگ زیورآلات شما خواهد شد. در ادامه انواع روش‌های اصولی تمیز کردن طلا و جواهرات را برای شما بیان خواهیم کرد.

تمیز کردن طلا به روش‌های خانگی

در ادامه این مطلب قصد داریم تا روش‌هایی آسان را برای تمیز کردن طلا به شما معرفی نماییم تا در منزل خود و به سادگی بتوانید زیورآلات خود را تمیز نمایید.

دقت داشته باشید موارد ذیل بهتر است برای انواع زیورآلات بدون نگین استفاده شود. زیرا تمیز کردن جواهرات به دلیل سنگ‌های ارزشی بهتر است توسط متخصصان صورت گیرد تا آسیبی به آن‌ها وارد نشود.

 

  • تمیز کردن طلا با استفاده از مایع ظرفشویی

یکی از روش‌های آسان برای شستشو طلا و جواهرات خود استفاده از مایع ظرفشویی است. برای این کار چند قطره از مایع ظرفشویی که فاقد فسفات باشد را در درون آب ولرم ریخته و سپس زیورآلات خود را در آن غوطه ور نمایید.

سپس 20-30 دقیقه منتظر مانده و بعد آن را با آب شستشو دهید. بعد از این آن را با یک حوله و یا دستمال نرم خشک نمایید و در معرض هوا قرار داده تا کاملا خشک شد.

در این روش برای جواهرات و انواع انگشتر، گردنبند طلا زنانه جواهر، دستبند و گوشواره نگین‌دار خود دقت داشته باشید تا آب جوش نباشد زیرا آب داغ سبب آسیب رساندن و یا شکستن سنگ و یا نگین جواهرات می‌شود.

تمیز کردن طلا به روش خانگی

 

  • شستشو طلا با استفاده از آمونیاک

یکی دیگر از روش‌های تمیز کردن طلا در خانه استفاده از محلول آمونیاک است. البته توجه داشته باشید که آمونیاک محلولی اسیدی است و بهتر است این روش توسط متخصصان انجام گیرد.

اما اگر قصد داشتید در منزل خود این کار را انجام دهید باید یک واحد آمونیاک را با 6 واحد از آب مخلوط کرده و سپس زیورآلات خود را به مدت 1 دقیقه و نه بیشتر در این محلول قرار دهید.

سپس با استفاده از یک انبر آن را خارج نمایید و بعد از آن با آب بشویید و خشک نمایید. در این روش به دلیل خاصیت اسیدی بودن توجه داشته باشید محلول با دست شما تماس پیدا نکند.

اگر زیورآلات شما نگین‌دار و جواهر هستند بهتر است برای جلوگیری از هر گونه آسیب از این روش استفاده نکنید.

تمیز کردن طلا با آمونیاک

 

  • تمیز کردن زیورآلات با جوش شیرین

طلا و جواهرات خود را می‌توانید با استفاده از ترکیب آب و جوش شیرین و ساخت خمیری تمیز و براق نمایید. بدین ترتیب خمیر به دست آمده را بر روی زیورآلات خود آغشته کرده و پس از گذشت چند دقیقه با آب ولرم شستشو دهید.

سپس با یک حوله نرم آن را خشک نمایید و در معرض هوا قرار دهید. این روش برای تمیز کردن گردنبند طلا و همچنین انواع دستبند طلا زنانه فاقد نگین و انگشتر بدون نگین مناسب است.

 

  • براق کردن طلا و جواهرات با خمیر دندان

از دیگر روش‌های تمیز کردن طلا و جواهر استفاده از خمیر دندان است. بدین ترتیب مقداری خمیردندان را با آب مخلوط نمایید تا یک خمیر نرمی ایجاد شود.

سپس با استفاده از مسواک نرم و آغشته کردن به این خمیر زیورآلات خود را شستشو دهید. بعد از این مرحله با آب ولرم شسته و با یک حوله نرم خشک نمایید.

تمیز کردن طلا با مسواک و خمیر دندان

 

روش تمیز کردن طلا و جواهرات به روش غیر خانگی

اگر چه ما در قسمت قبل روش‌هایی خانگی را برای تمیز کردن زیورآلات به شما آموزش دادیم.

اما بهتر است این کار را به خصوص برای انواع جواهرات خود از جمله انگشتر نگین دار، گوشواره و گردنبند نگین دار، به متخصصان این حوزه بسپارید.

در ادامه روش‌های غیر خانگی را برای تمیز کردن و براق نمودن انواع زیورالات به شما معرفی می‌کنیم.

 

  • آبکاری

یکی از روش‌های تمیز کردن طلا آبکاری است. از ویژگی‌های آبکاری کردن طلا براق شدن و درخشندگی آن است.

اگر زیورآلات شما کدر شده و یا تغییر رنگ پیدا کرد است بهتر است برای آبکاری با خیالی آسوده از انواع زیورآلات نگین دار و بدون نگین آن را به متخصصان این کار بسپارید.

آبکاری طلا و تمیز کردن طلا

 

  • پولیش کردن طلا و جواهرات

برای رفع هر گونه خط و خش از زیورآلات خود و تمیز کردن آن‌ها می‌توانید آن‌ها را پولیش نمایید.

برای این کار به کارگاه‌های طلا سازی مراجعه کرده و آن را به افراد متخصص بسپارید. این افراد با داشتن لوازم و ابزار مخصوص طلا و جواهرات شما را بدون هیچ گونه آسیبی تمیز و براق خواهند کرد.

پولیش کردن طلا و تمیز کردن طلا و جواهرات

 

خرید آنلاین انواع زیورآلات از فروشگاه طلا و جواهرات راف گلد

ما در این مطلب سعی کردیم انواع روش‌های تمیز کردن طلا و جواهرات به روش‌های خانگی و ساده و همچنین روش‌های غیر خانگی و اصولی را به شما معرفی نماییم تا زیورآلات شما از هرگونه آسیب و یا کدر شدن دور و براق بمانند.

اکنون بهتر است برای خرید گوشواره طلا، انگشتر، ست و نیم ست و سایر اکسسوری‌های دیگر، شما را با فروشگاه اینترنتی طلا و جواهرات راف گلد آشنا نماییم.

این گالری تنوع بسیاری از جدیدترین زیورآلات روز دنیا را در وبسایت خود به نمایش گذاشته است. با خرید اینترنتی از راف گلد در زمان و هزینه خود صرفه‌جویی کرده و در مدت زمانی کوتاه محصولات خود را با فاکتور معتبر دریافت نمایید.

گالری طلا و جواهرات راف گلد تمامی محصولات خود را با قیمت مناسب و اجرت ساخت پایین به مشتریان ارائه خواهد داد.

با راف گلد خریدی هوشمندانه و مقرون به صرفه را تجربه نمایید.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست