5 راه ساده برای تمیز کردن گردنبند طلا در منزل

اگر زنجیر یا گردنبند طلا داشته باشید، بعد از مدتی می بینید که مقداری از درخشندگی خود را از دست داده است و حتی استفاده از پارچه های صیقل دادن (پولیشی) نیز کمک چندانی به شما نخواهد کرد و آن گردنبند مانند روز اولش نخواهد شد.ما در این مقاله قصد داریم روش های ساده تمیز کردن گردنبند طلا در منزل را با شما در میان بگذاریم برای آگاهی از این روش ها با راف گلد همرا باشید.

چرا گردنبند طلا کثیف میشود؟

پس از بررسی گردنبند مناسب فرم صورت و گردن نوبت به بررسی راه های تمیز کردن گردنبند طلا میرسد. کثیفی ها و چرک ها به خاطر روغنی است که از بدن مترشح می شود و به لا به لای گردنبند طلا و یا زنجیر طلا نفوذ می کند.

شما قطعا می توانید در منابع مختلفی راهنمایی برای تمیز کردن گردنبند و آویز طلا پیدا کنید اما اگر بروی گردنبندتان سنگ های قیمتی و یا طبیعی داشته باشید، همه آن روش ها برای شما مناسب نخواهد بود.

بسیاری از افراد نیز جواهراتشان را به جواهرفروشی هایی می برند که از پاک کننده های التراسونیک استفاده می کنند، اما اصلا نیازی به این همه هزینه کردن نیست. بر طلای خالص، لکه دائمی ثبت نمی شود و تمیز سازی آن را نسبت به نقره بسیار آسان تر می کند.

چرا گردنبند طلا کثیف میشود؟

در واقع وقتی طلا درخشش خود را از دست می دهد در واقع فقط کثیفی و چرک گرفته است. خوشبختانه روش‌های بسیار خوبی برای تمیز کردن طلا در خانه با مواد مختلفی وجود دارد؛ آن هم موادی که به سادگی در خانه هر کسی پیدا می شود. در ادامه 5 روش برای تمیز کردن گردنبند طلا و برگرداندن درخشندگی آن به شما معرفی می کنیم.

راه های تمیز کردن گردنبند طلا در منزل

پس از آن که به بررسی راه های تمیز کردن طلا در خانه پرداختیم این بار قصد داریم در ادامه پنج مورد از ساده ترین و کاربردی تری راه های تمیز کردن گردنبند طلا در منزل را بیان نماییم.

  • تمیز کردن گردنبند طلا با استفاده از مایغ ظرفشویی و محلول آمونیاک

بدون استفاده و توجه به تبلیغات تمیز کننده های التراسونیک و یا پاک کننده های گران قیمت دیگر، به سادگی می توانید جواهرات طلای خود را در خانه تمیز کنید. ابتدا یک قطره مایع ظرفشویی در آب گرم بریزید حواستان باشد که آب خیلی داغ نباشد.

چند قطره محلول آمونیاک به آن اضافه نمایید و گردنبند را در آن بگذارید. سپس گردنبندی که در آن قرار دادید را به آرامی با یک مسواک کودکان که برس های نرمی دارد، برس بکشید. وقتی که یکبار این کار را انجام دادید، گردنبند یا زنجیر طلا را در آب ولرم قرار دهید تا تمیز شود.

سپس می توانید آن را در بیرون از آب و در معرض هوای آزاد قرار دهید تا خشک شود یا با یک حوله خشک کاغذی یا با یک حوله پارچه ای بدون پرز آن را خشک نمایید. بعد از این کار برای درخشندگی بیشتر می توانید از پارچه پولیشی برای ارتقای میزان درخشندگی آن نیز استفاده نمایید.

تمیز کردن گردنبند طلا با مایع ظرفشویی

اگر از بوی آمونیاک بدتان می آید یا گردنبند آنقدرها هم کثیف نیست می توانید به این محلول آمونیاک اضافه نکنید، فقط آن قطعه جواهر را در مخلوط آب و مایع ظرفشویی قرار دهید. در هنگام استفاده از مایع ظرفشویی حواستان را به مواد استفاده شده در آن معطوف کنید که مبادا از مواد اولیه ناشناخته در ترکیب آن استفاده شده باشد.

مانند کلر که ماده دیگری است که می تواند به گردنبند طلای شما آسیب برساند به خصوص وقتی در آب داغ از آن استفاده شود. ترکیب آب داغ و کلر میتواند باعث آسیب رسیدن به رنگ طلای شما شود.

اگر چه طلای خالص لکه دائمی به خود نمی گیرد اما بسیار امکان دارد که در ساخت آن از موادی استفاده کرده باشند تا جواهرسازان آن را ارزان تر و مستحکم تر کنند. شما باید درباره این مواد اضافی موجود در طلای خود باخبر باشید تا از ایجاد کثیفی های دائمی بر آن جلوگیری نمایید.

چون گردنبند شما می تواند سنگ های طبیعی و قیمتی داشته باشد باید از جواهرفروشی که از آن گردنبند را می کنید درباره آن بپرسید تا بهترین راه را برای تمیز سازی گردنبند بدون آسیب رسیدن به سنگها پیدا نمایید.

کارها و تغییرات زیاد بر روی این سنگهای طبیعی از معدن تا رسیدن به دستن شما انجام میگیرد و به همین خاطر است که می توانند مورد آسیب قرار بگیرند تنها الماسهای خالص هستند که با هیچ نوع روش تمیزسازی مشکلی نخواهند داشت.

  • تمیز کردن گردنبند طلا با استفاده از جوش شیرین

راه های مختلفی برای از بین بردن چربی ها و افزایش درخشندگی گردنبند طلای شما وجود دارد یکی از این راه ها جوشاندن آن با جوش شیرین است. به این ترتیب که گردنبند خود را در یک قابلمه شیشه ای یا لعابی قرار بدهید و آن را از آب پر کنید.

تمیز کردن گردنبند با جوش شیرین

آب را بروی شعله گذاشته تا گرم شود سپس 1 تا 2 قاشق غذاخوری به آن جوش شیرین اضافه نمایید. سپس شعله را زیاد کنید تا آب به جوش بیاید و بگذارید گردنبند و یا زنجیر طلا چند دقیقه ای در آن غوطه ور بماند تا چربی و کثیفی از آن جدا شود. سپس بعد از شستشوی آن در زیر آب سرد، آن را خشک نمایید و پولیش بکشید.

  • استفاده از خمیر دندان

بعضی دیگر نیز خمیر دندان را روش خوبی برای تمیزسازی جواهرات طلا می دانند. تنها کاری که در این روش نیاز است انجام دهید این است که خمیردندان را بر روی آن قرار دهید سپس آن را به آرامی با یک مسواک نرم به همه جای آن بمالید و برس بکشید.

سپس آن را در زیر آب گرم شسشته و خشک نمایید. اگر همیشه این کار را انجام دهید مانع کثیف ماندن گردنبند می شوید اما توصیه شده است که از این روش بنا به دلایلی استفاده نکنید. چون خمیر دندان ها می تواند بسته به اینکه خلوص طلای شما چقدر است بر روی آن خط و خش های بسیار ریزی ایجاد نمایند که باعث می شود به طلای شما آسیب برسد.

تمیز کردن گردنبند طلا با خمیر دندان

  • تمیز کردن گردنبند طلا با استفاده از سرکه سفید

تمیزکردن گردنبندهایی که دارای سنگ طبیعی هستند می توانند به سادگی به وسیله سرکه سفید انجام گیرند. تنها کاری که کافی است انجام دهید این است که آن را در یک شیشه سرکه سفید قرار دهید و اجازه دهید 10 تا 15 دقیقه در آن باقی بماند. میتوانید در این حین شیشه سرکه را تکان دهید تا فرایند جدا شدن کثیفی ها و چربی ها سریعتر و بهتر انجام بگیرد.

سپس آن را از سرکه خارج کنید و به آرامی با یک مسواک نرم برس بکشید تا از آسیب رسیدن به آن جلوگیری شود. از این روش می توانید برای انگشترها و حلقه هایی که از این نوع سنگها دارند نیز استفاده نمایید.

تمیز کردن گردنبند طلا با سرکه سفید

  •  استفاده از نمک و جوش شیرین

یک روش خانگی دیگر نیز برای تمیز کردن گردنبند طلا وجود دارد که مواد مورد نیاز بیشتری می خواهد اما تاثیر گذاری بیشتری نسبت به روش های دیگر دارد و نیازی نیست که یک جواهرفروش این کار را برای شما انجام دهد.

برای این کار به یک قاشق غذاخوری نمک، یک قاشق غذاخوری جوش شیرین، یک لایه فویل آلومینیمی، یک لیوان آب داغ و یک پارچه بدون پرز نیاز دارید. سطح یک ظرف شیشه ای کوچک را با فویل آلومنیومی بپوشانید، به آن نمک و جوش شیرین را اضافه نمایید.

آب را در ماکروویو برای 2 دقیقه گرم کنید و به آن ظرف اضافه نمایید. بگذارید گردنیند در آن 10 دقیقه غوطه ور بماند. سپس آن را خارج کنید بوسیله یک پارچه نرم بدون پرز خشک کنید و سپس زیر آب گرم آن را بشویید و دوباره آن را با یک پارچه نرم خشک کنید.

فقط توجه داشته باشید که آن بیشتر از ده دقیقه در این محلول باقی نماند، چون بسیاری از سنگهای طبیعی بسته به اینکه چگونه به گردبند شما متصل شده اند، ممکن است از آن جدا شوند.

تمیز کردن گردنبند طلا در منزل

سخن آخر

به این ترتیب به وسیله این 5 روش مختلف می توانید گردنبند طلای خود را به سادگی تمیز نمایید. فقط توجه کنید که از کیفیت و مواد استفاده شده در طلای خود آگاهی پیدا کنید تا بهترین روش را برای تمیزسازی آنها پیدا و استفاده نمایید.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست