جایگاه طلا در اقتصاد

همانطور که قبلا نیز بیان کردیم فلز طلا از جمله گران‌بهاترین و با ارزش‌ترین فلز در طبیعت است که جایگاه ارزشمند خود را از قرن‌ها پیش تا به امروز حفظ نموده و امروزه نیز جایگاه طلا در اقتصاد غیرقابل انکار است.

طلا به دلیل خاصیت شکل‌پذیری و همچنین اکسید نشدن محبوبیت زیادی در جهان دارد و از زمان‌های گذشته تا به امروز از آن برای ساخت انواع زیورآلات و همچنین وسایل تزئینی و زینتی استفاده شده است.

از دیدگاه بسیاری از افراد طلا وسیله‌ای برای سرمایه‌گذاری بلند مدت بوده و به نوعی بیانگر ثروت شخص است به همین دلیل بسیاری از مردم و سرمایه‌داران بر روی این فلز سرمایه‌گذاری‌های بزرگ می‌کنند.

معادن طلا در کشورهای مختلفی وجود دارند که سالانه به استخراج طلا و ذخایر آن می‌پردازند. ایران نیز در گروه این کشورها جای دارد و به همین دلیل صنعت طلا و جواهرات در ایران نقش مهمی را در اقتصاد این کشور ایفا می‌کند.

در این مطلب از راف گلد قصد داریم در ارتباط با جایگاه طلا در اقتصاد و اینکه چه عواملی در افزایش و یا قیمت این فلز تاثیرگذارند صحبت نماییم. پس برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه با راف گلد همراه باشید.

جایگاه طلا در اقتصاد جهان

تاریخچه طلا در جهان

پیش از اینکه در ارتباط با جایگاه طلا در اقتصاد صحبت نماییم. سخنی کوتاه در ارتباط با تاریخچه طلا داشته باشیم. شاید اینکه به طور دقیق بیان کنیم طلا برای اولین بار از کدام کشور ظهور کرد نظر درستی نباشد اما بسیاری از باستان‌شناسان معتقدند که برای اولین بار ماهیت این فلز از کشور هند آغاز شد.

در یونان باستان و دوره پادشاهان مختلف نیز اشراف‌زادگان و قشرمرفه نیز از انواع طلا و جواهرات برای زینت دادن به خود استفاده می‌کردند. مصریان نیز عقاید خاصی به طلا داشتند و بر این باور بودن که خدایانی که می‌پرستند از طلا تغذیه و یا با آن امرار معاش می‌کنند و به همین دلیل بسیاری از قسمت‌های معابد را با طلا می‌ساختند.

تاریخچه طلاسازی در ایران به حدود سه هزار سال پیش بر می‌گردد که پادشاهان آن زمان برای ساخت برخی اشیاء زینتی از طلا استفاده می‌کردند و شغل زرگری نیز از همان دوران رواج پیدا کرده است.

در دوره پادشاهی ساسانیان و هخامنش نیز علاوه بر وسایل و ظروف تزئینی، زیورآلات بسیاری از طلا ساخته می‌شد که تنها مختص قشر مرفه و پادشاهان بود. اما امروزه این فلز ارزشمند علاوه بر موارد فوق در بسیاری دیگر از صنایع از جمله صنعت پزشکی و داروسازی، تجهیزات فضانوردی، صنعت برق و بسیاری موارد دیگر کاربرد دارد.

تاریخچه طلا در دنیای باستان

طلا چه نقشی در اقتصاد جهان دارد؟

همانطور که می‌دانید نقش طلا در اقتصاد جهان نقش اساسی و مهم است. و تاثیرات مستقیمی را بر روی اقتصاد جوامع مختلف می‌گذارد. حتما بارها دیده‌اید که در پی افزایش و یا کاهش بسیاری از موارد از جمله ارز و برخی از سیاست‌های مالی جهان شاهد، نوسانات قیمت طلا هستیم.

در حقیقت تولید کنندگان نفت اپک با درآمد و سودی هنگفت که از حساب جاری آمریکا به دست می‌آورند برای ایجاد پشتوانه مالی مطمئن اقدام به خرید طلا می‌کنند. دلیل این امر آن است که طلا در مقابل سایر دارایی‌ها از جمله سهام و اوراق ریسک بسیار پایینی دارد و به همین دلیل است که در جهان محبوبیت زیادی دارد.

افزایش تقاضا و خرید طلا در جوامع بشری از جمله برخی از کشورها مانند هند و چین برای سرمایه‌گذاری سبب بالارفتن جایگاه طلا در اقتصاد جهان شده است. بنابراین بیشتر مردم جهان که قدرت ریسک بالا برای سرمایه‌گذاری در جاهای دیگر را ندارند تمایل به خرید این فلز گران‌بها دارند. با توجه به موارد ذکر شده اینکه در سال‌های آینده ارزش هر انس طلا چند برابر شده و تاثیر زیادی در اقتصاد جهانی داشته باشد وجود دارد.

عوامل موثر بر قیمت جهانی طلا کدامند؟

به طور کلی با توجه به موارد ذکر شده در جایگاه طلا در اقتصاد، عوامل مختلفی بر قیمت طلا جهانی تاثیر گذارند. افزایش و کاهش قیمت دلار، افزایش عرضه و تقاضا، کشف معدن‌های جدید طلا و همچنین اقتصاد و شرایط تورم در کشورهای جهان سبب نوسانات قیمت طلا می‌شود. در ذیل به طور مختصر به شرح مهمترین و اصلی‌ترین آن‌ها خواهیم پرداخت.

  • جایگاه طلا در اقتصاد با توحه به دلار آمریکا

دلار آمریکا از جمله عوامل مهم و تاثیرگذار در اقتصاد دنیا است. درحقیقت دو عامل اساسی در قیمت طلا نقش مهمی را دارد. یکی قیمت انس جهانی طلا و دیگری قیمت دلار. بنابراین افزایش انس جهانی و همچنین افزایش و یا کاهش دلار تاثیری مستقیم بر روی قیمت طلا دارد.

  • جایگاه طلا در اقتصاد با توجه به خرید طلا فیزیکی

همانطور که بیان کردیم از چند سال اخیر تقاضا برای خرید به صورت فیزیکی و برای سرمایه‌گذاری افزایش یافته است. همین امر سبب افزایش قیمت طلا در جوامع مختلف شده است. بدین ترتیب هر زمانی با تقاضا برای خرید طلا در جوامع روبرو شویم قیمت طلا افزایش و هر زمانی که تقاضای خرید طلا کاهش یابد شاهد کاهش قیمت طلا خواهیم بود.

  •  خرید طلا به وسیله بانک مرکزی

در بانک‌های مرکزی سراسر کشور طلا به عنوان یکی از دارایی‌های مهم و ذخیره شده مورد توجه قرار دارد. در حقیقت میزان تقاضا طلا برای خرید به وسیله بانک مرکزی با افزایش و کاهش قیمت جهانی طلا ارتباطی مستقیم دارد. به عبارت دیگر اگر تقاضا برای خرید طلا در بانک‌های مرکزی افزایش یابد قیمت طلای جهانی نیز افزایش پیدا کرده و همینطور بالعکس. به بیانی دیگر ذخایر طلا بانک‌های مرکزی در این نوسانات تاثیری مستقیم دارد.

  •  میزان حجم معاملات در بازار جهانی

همانطور که قبلا بیان کردیم حجم بسیار زیادی از معاملات با طلا در دنیا در حال انجام است. هر چه میزان معاملات در بازار‌های جهانی افزایش یابد به مراتب قیمت طلا نیز افزایش یافته و اگر میزان معاملات کمتری در جهان اتفاق افتد قیمت طلا کاهش می‌یابد.

  •  جایگاه طلا در اقتصاد با تتوجه به کشف معادن جدید

در حقیقت کشف معادن جدید در جهان با قیمت طلا رابطه‌ای عکس دارد. شاید برایتان جالب باشد بدانید که کشف معادن جدید در دنیا به معنای عرضه بیشتر طلا است که همین امر سبب کاهش قیمت طلا می‌شود. به عبارتی دیگر با کشف یک معدن جدید و استخراج طلا از آن عرضه طلا افزایش یافته و تقاضا برای خرید آن کمتر می‌شود و هر چه تقاضا کمتر باشد قیمت طلا نیز کاهش پیدا می‌کند.

  •  عوامل مالی و اقتصادی جامعه

نداشتن امنیت اقتصادی در جامعه سبب افزایش تقاضا بیشتر برای خرید طلا می‌شود. با این وجود هر زمانی افراد به خصوص سرمایه‌گذاران احساس ناامنی در جامعه کنند تمایل بیشتری به خرید طلا پیدا می‌کنند. همین امر سبب افزایش قیمت طلا می‌شود. با این وجود در زمان صلح و آرامش جوامع معمولا قیمت طلا کاهش پیدا کرده و یا ثابت دارد.

عوامل موثر بر جایگاه طلا در اقتصاد

بزرگ‌ترین خریداران و عرضه کنندگان طلا در جهان کدام کشورها هستند؟

اگر چه خرید و فروش طلا در بسیاری از کشورها روزانه صورت می‌گیرد اما برخی از کشورها در جایگاه نخست خریداران و عرضه کنندگان طلا در جهان قرار دارند و جایگاه طلا در اقتصاد جهان به این کشورها وابسته است. اکثر کشوارهایی که در این عرصه حرفی برای گفتن دارند مالک یا صاحب اختیار بزرگترین معادن طلای جهان هستند.

کشور چین در بالاترین جایگاه قرار دارد که پیش‌بینی می‌شود با توجه به معادن طلا زیادی که دارد تا چندین سال دیگر 45 درصد تقاضای جهان را پاسخگو باشد. پس از آن مردمان کشور هند به دلیل علاقه‌ای که به طلا دارند بیشترین خریداران طلا در جهان هستند.

رتبه سوم را کشور آمریکا دارد. این کشور به دلیل ذخایر فراوان طلا و معادن بزرگ هم در عرضه و تولید و هم در تقاضای خرید رتبه سوم را دارد. کشور دبی نیز پس از آمریکا در رتبه چهارم جهان قرار داشته و معاملات بزرگ بسیاری در این کشور برگزار می‌شود. و در نهایت کشور ما ایران که از سال 2016 یکی دیگر از بزرگ‌ترین خریداران طلا در جهان است که میزان خرید در این کشور افزایش چشمگیری پیدا کرده است.

بزرگترین خریداران طلا در جهان

آینده قیمت طلا به چه سمتی می‌رود؟

جایگاه طلا در اقتصاد همواره مسئله‌ای مطرح بوده است. طلا از سال‌های پیش از جمله دارایی‌های با ارزش مردم به حساب میرود.اگر چه در برخی از مواقع میزان خرید و سرمایه‌گذاری بر روی آن کاهش یافته است اما مجددا به جایگاه با ارزش خود بازگشته است.

در سال 2011 با سقوط 45 درصدی طلا ، حجم بسیاری از دارایی‌های سرمایه‌گذاران کاهش یافت و می‌توان گفت به پایین‌ترین جایگاه خود در چند دهه اخیر رسید. اما با این وجود نسبت به سرمایه‌گذاری بر روی سهام سایر شرکت‌ها ریسک آن بسیار ناچیز است.

در ماه‌ها و سال‌های گذشته نرخ طلا در حال صعودی شدن بوده و به مبلغی بی سابقه نسبت به هفت سال پیش رسیده است. این افزایش نشان می‌دهد که سرمایه گذاری در این بازار روز به روز در حال افزایش بوده و مورد استقبال بسیاری از مردم و سرمایه گذاران قرار گرفته است.

همانطور که بیان کردیم با رشد و افزایش نقدینگی در جهان نیز تقاضا برای خرید آن بیشتر شده و در نتیجه افزایش قیمت را به دنبال خواهد داشت. به علت تغییر در قیمت واحدهای پولی برتر جهانی از جمله دلار، یورو، فرانک و یوآن تغییرات زیادی در بازار طلا به وجود خواهد آمد و این فلز با ارزش نوسانات زیادی خواهد داشت اما به طور دقیق میزان آن قابل پیش‌بینی نیست.

خرید آنلاین طلا برای سرمایه گذاری

با توجه به جایگاه طلا در اقتصاد جهان و یکی از روش‌های امن برای سرمایه‌گذاری در ارتباط با خرید طلا به صورت آنلاین نیز صحبتی کوتاه داشته باشیم. همانطور که بیان کردیم طلا برای سرمایه‌گذاری نسبت به سایر موارد ریسک کمتری دارد به همین دلیل نظر بسیاری از افراد از جمله مردم عادی را به خود جلب کرده است.

خریدهای آنلاین امروزه سهم زیادی از بازارهای جهانی را از آن خود کرده‌اند. طلا نیز از این امر مستثنی نبوده و سهم قابل توجهی از بازار را گرفته است. با خریدهای اینترنتی علاوه بر صرفه‌جویی در زمان و هزینه، با چند کلیک ساده می‌توانید از انواع جدیدترین زیورآلات نیز دیدن فرمایید.

همچنین می‌توانید از خدمات بسیاری مانند آفرها و تخفیفات بیشتری نیز بهره‌مند شوید. انواع زیورآلات بدون نگین، سکه طلا، طلای کم اجرت و یا بدون اجرت بهترین گزینه برای سرمایه‌گذاری هستند. خرید آنلاین طلا و جواهرات چه برای استفاده به عنوان اکسسوری و چه برای سرمایه‌گذاری باید از فروشگاه‌های معتبر و با دریافت فاکتور رسمی انجام شود.

خرید طلا برای سرمایه‌گذاری

خرید و فروش انواع طلا و جواهرات از فروشگاه راف گلد

اکنون که با جایگاه طلا در اقتصاد جهان صحبت کردیم فروشگاه طلا و جواهرات راف گلد را به شما معرفی می‌کنیم. برای خرید انواع طلا و جواهرات و همچنین فروش انواع زیورآلات خود می‌توانید به این فروشگاه مراجعه نمایید.

فروشگاه راف گلد انواع مختلفی از جدیدترین اکسسوری طلا و جواهر را به صورت آنلاین به مشتریان ارائه می‌دهد. طرح‌ها و تنوع زیاد زیورآلات را می‌توانید در این فروشگاه مشاهده نمایید. با خرید اینترنتی در زمان و هزینه خود صرفه‌جویی کرده و از تخفیفات خریدهای آنلاین نیز بهره‌مند شوید.

این گالری برای آسودگی خیال شما از خریدهای آنلاین، فاکتور معتبر و رسمی و همچنین اجرت ساخت پایین را برای تمامی محصولات خود در نظر گرفته است. بدین ترتیب گزینه‌ای مناسب و مطمئن برای خریدهای آنلاین است. با راف گلد تجربه خریدی سودمند را داشته باشید و از آن لذت ببرید.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست