معرفی سنگ زیرکن، خواص درمانی آن و کاربردی که در جواهرات دارد

سنگ‌های قیمتی در زندگی انسان‌ها نقش ویژه‌ای دارند و در گذشته برای درمان انواع بیماری‌ها استفاده می‌شدند. برخی تمدن‌های باستان درباره خواص ماورائی سنگ‌ها اعتقاداتی داشتند و از آنها علاوه بر درمان بیماری‌ها، در طول سفرها و جنگ‌ها استفاده می‌کردند. همچنین در قدیم برای عمر طولانی و نیز دوری از شیاطین داشتن آنها را لازم می‌دانستند. امروزه علاوه بر استفاده از این سنگ‌ها در صنعت، کاربرد سنگ در جواهرسازی نیز توجه همگان می‌باشد و به دلیل زیبایی بیشتر، از این سنگ‌های قیمتی در ساخت جواهرات استفاده می‌شود. همچنین از گذشته تا کنون هر یک از این سنگ‌ها را به یکی از ماه‌ها اختصاص داده‌اند. برای مثال سنگ زیرکن را که یک گوهر طبیعی و قیمتی است، سنگ ماه تولد آذر می‌گویند. برای اینکه بدانید سنگ زیرکن چیست و چه خواصی دارد، لطفا در ادامه با ما همراه باشید.

خواص سنگ زیرکن

سنگ زیرکن چیست؟

زیرکن یک سنگ قیمتی می‌باشد که در طبیعت یافت می‌شود و به دسته بزرگی از مواد معدنی که حاوی سیلیکون و اکسیژن می‌باشد، می‌گویند. این سنگ در مناطقی از جهان از جمله سریلانکا، برمه، کامبوج، آمریکا، استرالیا و آفریقای جنوبی دیده می‌شود و نوع قیمتی آن در ماسه‌های رودخانه‌ای ماتورا در سریلانکا و در رشته کوه‌های اورال و استرالیا به صورت بلورهای درشت یافت می‌شوند. این سنگ در اندازه‌های کوچک بیشتر دیده شده است و سنگ‌های بزرگ‌تر را کمتر می‌توان یافت. زیرکن یکی از متراکم‌ترین سنگ‌ها است. اگر وزن یک زیرکن و یک الماس مشابه را مقایسه کنید، خواهید دید که وزن این سنگ تقریبا 50% بیشتر از الماس است. همچنین سنگ زیرکن به دلیل پراکندگی و شکست بالای نوری که دارد و درخشندگی زیادی که ایجاد می‌کند، شباهت بسیاری به سنگ الماس دارد و بیشتر افراد آن را با کوبیک زیرکونیا که سنگی است که در آزمایشگاه توسط انسان ساخته می‌شود و شبیه الماس است، اشتباه می‌گیرند.

در واقع باید بگوییم این جواهر ارزشمند، گوهری طبیعی است که در رنگ‌های زرد، قهوه‌ای، قرمز، سبز، آبی و بی‌رنگ یافت می‌شود و محبوب‌ترین نوع آن، زیرکن آبی می‌باشد که بسیار پرفروش است. سنگ زیرکن درجه سختی بین 6 تا 7.5 در مقیاس موس دارد که درجه خوبی است اما در مقایسه با یاقوت کبود و سرخ مقاوم نمی‌باشد. واژه زیرکن از کلمه فارسی زرگون به معنای طلائی گرفته شده است ولی این بدان معنا نیست که این سنگ به رنگ طلائی است بلکه طیف گسترده‌ای از رنگ‌ها را از بی‌رنگ تا قهوه‌ای شامل می‌شود. نوع بی‌رنگ این سنگ را می‌توان خالص‌ترین ماده معدنی در جهان دانست. زیرکن به دلیل درخشش طبیعی که دارد از سنگ‌های بسیار ارزشمند است و رنگ آبی آن با ارزش‌تر و پرطرفدارتر است. البته این سنگ به طور طبیعی آبی نیست و تحت حرارت زرگون قهوه‌ای به وجود می‌آید. همچنین رنگ سبز آن، به دلیل کمیاب بودنش بسیار محبوب می‌باشد و یک کالای کلکسیونی است و به دلیل کمیاب بودنش هر کسی نمی‎‌تواند آن را داشته باشد.

سنگ زیرکن چیست

انواع سنگ زیرکن

سنگ زیرکن به سه نوع تقسیم می‌شود که عبارتند از: آلفا (بالا)، بتا (متوسط) و گاما (پایین)

  • بالا تا متوسط سنگ‌های بی‌رنگ، آبی، زرد تا سبز، سبز مایل به قهوه‌ای، قهوه‌ای روشن تا قرمز و نارنجی را شامل می‌شوند.
  • پایین به سنگ‌های قهوه‌ای روشن، سبز مایل به زرد همراه با یک بافت ابری، قهوه‌ای و نارنجی می‌گویند.
  • هیاسین: شفاف مایل به قرمز تا قهوه‌ای
  • جارگون: زرد روشن تا بی‌رنگ سریلانکا
  • بئکاریت: سبز
  • مئلیگریزوس: زرد
  • اسپارکلیت: بی‌رنگ
  • استارلایت: آبی

انواع برش سنگ زیرکن

سنگ زیرکن بی‌رنگ به دلیل پراکندگی زیاد و وزن سبک در هنگام برش، بسیار درخشان می‌شوند و همین درخشندگی بالای آن است که این سنگ را شبیه الماس می‌کند. البته سنگ‌های رنگی زیرکن نیز بعد از برش از درخشندگی فوق‌العاده‌ای برخوردار می‌شوند. یک نوع زیرکن با نور چشم گربه‌ای نیز دیده شده است که بسیار کمیاب می‌باشد. از محبوب‌ترین برش‌های این سنگ می‌توان به دایره، بیضی، گلابی، هشت ضلعی (زمرد) و چند وجهی اشاره کرد. بیشتر سنگ‌های قیمتی زیرکن شفاف و نیمه شفاف هستند و برای شفافیت بیشتر آن را حرارت می‌دهند.

تفاوت زیرکن با کوبیک زیرکونیا

کاربرد سنگ زیرکن

بعد از اینکه متوجه شدیم سنگ زیرکن چیست و چه انواعی دارد، اکنون کاربردهای آن را برای شما بیان می‌کنیم. سنگ زیرکن علاوه بر اینکه در جواهرات از آن استفاده می‌شود، کاربردهای صنعتی دیگری نیز دارد که در ادامه هر دو کاربردهای آن را شرح می‌دهیم.

  • از زیرکن برای ساخت انواع طلا و جواهرات زنانه و مردانه استفاده می‌شود. برای تغییر رنگ آن، این سنگ را حرارت میدهند و برای زیباتر شدن و درخشندگی بیشتر در ساخت جواهرات استفاده می‌کنند. استفاده از این سنگ در جواهرات به دلیل اینکه در برابر سایش مقاوم است، مقرون به صرفه است. در جواهر سازی بلورهای آبی سنگ زیرکن را تراش برلیان می‌دهند و به نام برلیان ماتارا به بازار عرضه می‌کنند.
  • یکی از رایج‌ترین کاربرد آن در عرصه صنعت، استفاده از این سنگ در تولید سرامیک است. همچنین از آن به عنوان سفید کننده و رنگدانه در لعاب‌ها در سرامیک و سفال استفاده می‌شود.
  • برای ساخت دندان‌ مصنوعی و سایر محصولات دندان‌پزشکی هم از این سنگ استفاده می‌کنند.
  • این سنگ با ارزش به دلیل مقاومتی که در برابر گرما و خوردگی دارد، برای ساخت آلیاژ‌هایی نظیر فولاد، رشته‌های لامپ، چاشنی‌های انفجاری، تجهیزات رایانه‌ای و بسیاری از قطعات الکترونیکی دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • ماسه زیرکن به دلیل ضریب انبساط پایینی که دارد، در دماهای بالا بسیار پایدار است و در ریخته‌گری به عنوان ماده نسوز کاربرد دارد.

خواص سنگ زیرکن

در گذشته خواص بسیاری را به سنگ زیرکن نسبت داده‌اند، که عبارت است از:

  • آرامش و کمک به بی‌خوابی
  • برای بهبود بیماری‌های اعصاب و جلوگیری از ترس و دلهره
  • بهبود افسردگی و کمک به روحیه فرد و ایجاد حس اعتماد به نفس
  • محافظت در برابر آسیب‌های طبیعی و تهدیدات انسانی
  • از بین بردن انرژی‌های منفی و کمک به پاکسازی روح
  • به دست آوردن مال و ثروت
  • به دست آوردن آگاهی و بینش
  • کمک به درمان حساسیت‌های پوستی و تاول
  • برای درمان بیماری‌های مفصلی، رگ‌های واریسی
  • برای درمان ناراحتی‌های ریوی
  • کمک به درمان دردهای ناشی از نقرس
  • کمک به بهبود فعالیت کبد، طحال و غده پانکراس

 

ویژگی‌های سنگ زیرکن

چگونه سنگ زیرکن را بشناسیم

همان‌طور که بیان کردیم سنگ زیرکن به دلیل پراکندگی و شکست نوری که دارد شبیه سنگ الماس است. اینکه الماس چیست را همه می‌دانیم و باید بگوییم که درجه سختی و درخشندگی الماس با هیچ سنگی قابل مقایسه نیست و سنگ الماس از ارزشمندترین سنگ‌ها در جهان است. ولی باید بگوییم که زیرکن را تنها به سبب درخشندگی بالا، شبیه به الماس می‌دانند و معمولا با الماس زیرکونیا که سنگی طبیعی نیست و توسط انسان ساخته شده است اشتباه می‌گیرند. برای تشخیص این سنگ طبیعی و با ارزش باید این نکته را ذکر کنیم که سنگ زیرکن را با خط ساییدگی سفیدی که از خود برجای می‌گذارد و نیز شکست قوی نوری که در آن وجود دارد، تشخیص می‌دهند. وقتی از قسمت بالا به زیرکن نگاه کنید تاثیر دوتایی شدن لبه‌هایش را خواهید دید. همچنین متخصصان گوهرشناسی و بسیاری از جواهرفروشان ماهر با بررسی سریع می‌توانند زیرکن را از الماس تشخیص دهند. با استفاده از اسید و تیزاب می‌توان آن را تشخیص داد. همچنین این سنگ دارای شاخص انکسار بالایی از 1.810 تا 2.024 و چگالی میان 3.39 و 4.73 دارد.

تمیزکردن و نگهداری از سنگ زیرکن

برای نگهداری و تمیز کردن زیرکن باید نکاتی را رعایت کنیم که در ادامه برای شما بیان می‌کنیم.

  • سنگ زیرکن به طور معمول در برابر نور مقاوم است ولی برخی از این سنگ‌ها که به وسیله گرما تغییر رنگ داده‌اند، اگر در معرض نور شدید و مستقیم قرار بگیرند، ممکن است به رنگ قبلی خود که اغلب قهوه‌ای می‌باشد، تغییر رنگ بدهند. گرما سبب تغییر رنگ زیرکن می‌شود.
  • سنگ زیرکن را باید از مواد شیمیایی، انواع مواد شوینده و نیز لوازم آرایشی دور نگه داشت.
  • برای نگهداری این سنگ آن در پارچه نخی و نرم بگذارید و بهتر است آن را در جعبه جواهرات قرار دهید تا با این کار گرد و غبار روی سنگ نشیند و خراش و آسیبی نبیند.
  • در هنگام استفاده از اسپری و عطر و لوازم آرایشی جواهرات سنگی قیمتی خود را خارج کنید و بعد از استفاده از این مواد مجددا از آن استفاده نمایید.
  • دقت کنید که این سنگ بسیار شکننده است، بنابراین برای جلوگیری از ترک یا شکستگی لبه‌های تراش خورده آن، در هنگام تمیز کردن باید دقت کافی را داشته باشید.
  • برای نگهداری از زیرکن، ماهی یکبار آن را در نمک دریا بگذارید تا همزمان تخلیه و شارژ شود.
  • برای تمیز کردن سنگ زیرکن بهترین روش استفاده از محلول آب ولرم و صابون و یا هر نوع شوینده ملایم است.
  • بعد از شستن سنگ آن را با پارچه‌ای نرم با دقت خشک کنید و آب اضافی آن را بگیرید.
  • برای تمیز کردن این سنگ، از بخار و دستگاه‌های اولتراسونیک برای تمیز کردن آن استفاده نکنید.

انواع سنگ زیرکن

خرید آنلاین طلا و جواهر از گالری طلا و جواهر راف گلد

در این مقاله درباره اینکه سنگ زیرکن چیست، مطالبی را بیان کردیم. همچنین درمورد انواع آن و کاربرد و خواص سنگ زیرکن توضیحاتی دادیم. اکنون به شما گالری طلا و جواهر راف گلد را معرفی می‌کنیم و از شما می‌خواهیم به وب‌سایت این گالری مراجعه نمایید و از انواع سنگ‌های قیمتی آن دیدن فرمایید. این گالری تمامی محصولات خود را با اجرت ساخت پایین و قیمت مناسب برای مشتریان خود عرضه داشته است. شما می‌توانید با خرید انگشتر طلا زنانه و گردنبند طلا زنانه از آفرهای ویژه آن بهره‌مند شوید. با خرید آنلاین از گالری طلا و جواهر راف گلد فاکتور معتبر را نیز دریافت خواهید کرد. با راف گلد خریدی هوشمندانه را تجربه کنید.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست