سنگ محک چیست؟

طلا یکی از محبوب‌ترین فلزات در جهان محسوب می‌شود و در بین مردم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. این فلز گران‌بها در طول سال‌ها همواره افزایش قیمت داشته است و علاوه بر اینکه از آن در ساخت انواع زیورآلات استفاده می‌کنند، از نظر سرمایه‌گذاری هم جایگاه مهمی در زندگی دارد.

ارزش طلا به دلیل کمیابی آن است و علاوه بر خرید طلا برای سرمایه ‌گذاری و استفاده از آن در ساخت جواهرات، کاربردهای گوناگون دیگری نیز دارد. با توجه به ارزش این فلز گرانبها تشخیص اصل از بدل بودن طلا بسیار مهم است و نیازمند دقت زیادی می‌باشد.

روش‌‌های مختلفی برای تعیین خالص بودن و عیارطلا وجود دارد که بعضی از آنها مانند موسسه گوهرشناسی امریکا بسیار تخصصی می‌باشد و برای تشخیص اصل بودن انواع جواهرات و سنگ ‌های قیمتی به ارزیابی در این مورد می‌پردازد.

روش‌های دیگری هم هستند که طلا فروشان می‌توانند با استفاده از ابزارهای موجود برای اصل یا تقلبی بودن طلا از آن استفاده می‌کنند.

یکی از مطمئن‌ترین روش‌هایی که از زمان گذشته تا به امروز مورد استفاده قرار گرفته است سنگ محک است. استفاده از سنگ محک متداول‌ترین روشی است که تا امروزه برای تشخیص طلای اصل از بدل کاربرد داشته است.

ما در این مقاله می‌خواهیم شما را با سنگ محک طلا واینکه سنگ محک چیست و نحوه کارکردن با آن آشنا کنیم. لطفا در ادامه با ما همراه باشید.

نحوه محط زدن با سنگ طلا چگونه است

نحوه کارکردن با سنگ محک

سنگ محک که به آن سنگ لیدی هم گفته می‌شود، سنگی است سیاه‌رنگ که از دو جنس سیلیسیم و کوارتز تشکیل شده است و در شکل‌های مختلف در بازار موجود می‌باشد.

مهمترین ویژگی این سنگ مقاومت آن در برابر اسید است. از قدیم از این روش‌ برای تشخیص طلای اصل از بدل و نیز عیار طلا استفاده می‌کردند.

این روش سنتی تنها برای قطعات کوچک طلا کاربرد دارد و برای قطعه‌های بزرگتر مانند شمش‌های طلا، استفاده از سنگ محک مناسب نمی‌باشد.

باید این نکته را ذکر کنیم که استفاده از سنگ محک طلا به تنهایی کمکی به تشخیص اصل یا بدل بودن طلا نمی‌کند. به جز سنگ محک به اسیدی نیاز داریم که به آن تیزاب سلطانی گفته می‌شود.

در بعضی کتب آمده که تیزاب سلطانی همان اسید نیتریک است که توسط زکریای رازی کشف شده است و در اصطلاح به آن جوهر شوره گفته می‌شود و معمولا با سنگ محک برای تشخیص اصل از بدل بودن طلا و عیار آن استفاده می‌شود.

یکی از اصول خرید و فروش طلا این است که مطمئن شوید که فلز خریداری شده اصل است یا تقلبی و با خیال راحت به خرید و فروش اقدام نمایید. محک زدن طلا مراحلی دارد که در ادامه به آن اشاره کنیم.

روش کارکردن با سنگ محک طلا

 

نحوه محک زدن طلا چگونه است؟

  1. برای استفاده از سنگ محک طلا با تیزاب باید توجه داشته باشید که در هنگام استفاده باید دمای آن 37 درجه باشد. سپس به چگونگی محک زدن آن می‌پردازیم.
  2. در مرحله اول قطعه مورد نظر را 20 مرتبه روی فلز می‌کشند تا ردی از طلا روی آن به جا بماند. سپس یک قطره تیزاب سلطانی عیار شده را روی خطوط ایجاد کرده، می‌ریزند تا واکنش آن مشاهده شود. در این صورت با یکی از 3 واکنش زیر مواجه خواهید شد.
  3. احتمال اول این است که هیچ اتفاقی نمی‌افتد و واکنشی رخ نمی‌دهد. در این صورت نتیجه این است که عیار طلا با عیار تیزاب برابر است.
  4. اگر خطوط روی سنگ کمرنگ شده باشد به این معنی است که اسید توانایی خورندگی طلا را دارد و در این صورت عیار طلا از عیار تیزاب پایین‌تر است.
  5. مرحله احتمالی بعدی زمانی است که این خطوط روی سنگ محک طلا کاملا محو شده باشند که در این صورت نشان می‌دهد که این فلز اصلا طلا نیست و یا آلیاژی است که در آن مقدار بسیار کمی طلا به کار رفته است.
  6. نکته قابل ذکر دیگر این است که استفاده از تیزاب بدون داشتن سنگ محک طلا نیز ممکن است. برای این ‌کار لازم است طلای مورد نظر را به کمک سوهان و یا جسمی تیز خراش دهید، سپس با دقت فراوان، قطره‌ای از تیزاب را روی طلا بریزید و منتظر واکنش آن بمانید.
  7. مانند همان آزمایش قبلی اگر واکنشی مشاهده نشد به این معنی است که عیار طلا با عیار تیزاب برابر است و یا حتی می‌تواند عیار طلا بالاتر باشد.
  8. اگر طلا سیاه شد ینی عیار طلا از عیار تیزاب پایین‌تر است و در نهایت اگر طلا سبز رنگ شود ینی فلز مورد نظر اصلا طلا نیست. توجه داشتن باشید در هنگام کار با تیزاب بسیار مراقب باشید تا روی جایی جز فلز مورد نظر ریخته نشود.

نحوه محک زدن طلا چگونه است؟

 

نحوه تمیز کردن سنگ محک

سنگ محک بعد از مدتی به دلیل استفاده مکرر پر از خط‌هایی می‌شود که دیگر قابل استفاده نمی‌باشد. برای اینکه دوباره بتوانید از آن استفاده کنید باید آن را تمیز کنید. برای تمیز کردن سنگ محک طلا، از تیزاب و نمک کمک بگیرید.

به این صورت که هر زمانی که سنگ محک پر شد و جای خالی برای محک زدن طلا نبود، روی آن تیزاب و نمک بریزید، کمی صبر کنید وسپس آن را با آب بشویید. به این صورت سنگ محک تمیز می‌شود و دوباره قابل استفاده می‌شود.

 

روش‌های دیگر برای تشخیص اصل از بدل طلا

  • همان‌طور که بیان کردیم یکی از روش‌های تشخیص طلای اصل از بدل، سنگ محک طلا با تیزاب می‌باشد. روش‌های دیگری نیز برای تشخیص طلای اصل از بدل وجود دارد که در ادامه به بعضی از آن اشاره خواهیم کرد.

 

  • تشخیص طلای اصل از تقلبی با استفاده از روشی به نام XRF نیز امکانپذیز می‌باشد که یکی از روش‌های تخصصی است. این یک روش لیزری است که طلا را درون دستگاهی قرار می‌دهند و تمامی فلزهای موجود در آلیاژ را شناسایی می‌کنند.

 

  • بر روی طلا کدهایی وجود دارد که یکی از بارزترین روش‌های تشخیص اصل از بدل بودن طلا می‌باشد. کد روی طلا همان اعداد درج شده بر روی فلز است که تمام اطلاعات آن را نشان می‌دهد. عددهای روی طلا باید واضح و خوانا باشد. این کدها روی نقره و پلاتین هم وجود دارد. کدهای حک شده به صورت عدد و حروف لاتین می‌باشد، که نشان‌دهنده درصد طلای خالص و شهری است که طلا در آن ساخته شده است.

 

  • استفاده از آهن‌ربا یکی دیگر از مواردی است که برای تشخیص طلای اصل از تقلبی کاربرد دارد. به این ترتیب که آهن‌ربا را روی طلا بکشید، اگر به آن بچسبد، آن طلا نمی‌باشد. زیرا آهن‌ربا به طلا نمی‌چسبد.

 

  • تشخیص طلا با اسید نیتریک هم یک روش دیگر برای تشخیص طلای اصل از بدل می‌باشد. یک قطره اسید نیتریک روی فلز مورد نظر بریزید، اگر رنگ طلا در اثر واکنش سبز یا قهوه‌ای شود، طلای شما تقلبی است. به دلیل خطرناک بودن اسید نیتریک و آسیب رساندن آن به زیورآلات شما بهتر است برای انجام این کار به طلا فروشی مراجعه کنید.

 

  • به جز استفاده از سنگ محک طلا برای تشخیص طلای اصل از بدل روش‌های ساده دیگری هم وجود دارد که یکی از آنها استفاده از سرکه است. این روش خانگی به شما کمک می‌کند تا در خانه و به راحتی برای تشخیص طلای اصل از بدل، اقدام کنید. به این صورت که فلز خود را درون ظرفی که سرکه ریخته‌اید قرار دهید، اگر رنگ آن سیاه شد بدانید که تقلبی است. طلای اصل در سرکه تغییر رنگ نمی‌دهد.

 

  • یکی دیگر از روش‌هایی که به این منظور می‌توانید از آن استفاده کنید و کم هزینه می‌باشد، استفاده از آب است. یک ظرف را پر از آب کرده و طلا و جواهرات مورد نظر خود را داخل آن بندازید. اگر زیورآلات شما در کف ظرف ماند و شناور نشد، مطمئن باشید که طلاهای شما اصل است.

کاربرد سنگ محک طلا

خرید آنلاین انواع طلا و جواهر از گالری طلا و جواهر راف گلد

ما در این مقاله شما را با سنگ محک طلا آشنا کردیم. همچنین برای شما توضیح دادیم که سنگ محک چیست و درباره نحوه کارکردن با آن و تمیز کردن سنگ محک توضیحاتی دادیم.

اکنون از شما می‌خواهیم با مراجعه به وب‌سایت گالری راف گلد از انواع طلا و جواهر آن دیدن فرمایید. گالری طلا و جواهر راف گلد تمامی زیور‌آلات خود را با اجرت ساخت پایین و قیمت مناسب برای شما عرضه داشته است.

شما می‌توانید با خرید اینترنتی انواع طلا و جواهرات از این گالری مانند خرید سرویس طلا، دستبند طلا زنانه و گردنبند طلا زنانه از آفرهای ویژه‌ای که این گالری برای شما در نظر گرفته است، استفاده کنید و علاوه بر اینکه در وقت خود صرفه‌جویی می‌کنید فاکتور معتبر را نیز تحویل بگیرید.

با راف گلد هوشمندانه خرید کنید.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست