ایجاد سوراخ گوش و عوارض پس از آن

گوشواره از جمله زیورآلات محبوبی است که از زمان‌های گذشته و زمان پادشاهان مصر و یونان و تا به امروز برای زینت دادن به گوش استفاده می‌شود. در تصاویر و آثار به جای مانده از گذشته نمونه‌های مختلفی از گوشواره بر گوش بسیاری از مردم عادی و یا بردگان نیز دیده شده است. بسیاری از افراد در بدو تولد کودک بنا به دلایل مذهبی و یا سنت مرسوم اقدام به ایجاد سوراخ گوش برای نوزاد دختر و یا حتی پسر می‌کنند و برخی نیز در زمان‌ها و سن‌های مختلف.

اما فلسفه این عمل چیست و چه زمانی برای این کار مناسب است؟ برخی از بزرگان دین و روانشناسان نظرات مختلف و متفاوتی درباره این موضوع ارائه کرده‌اند که در این مقاله از راف گلد قصد داریم در ارتباط با این موضوع صحبت نماییم. پس برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

بهترين زمان سوراخ كردن گوش نوزاد از نظر اسلام در سین کودکی است.

بهترين زمان سوراخ كردن گوش نوزاد از نظر اسلام

همانطور که بیان کردیم بسیاری از مردم در روزهای نخستین تولد فرزندشان اقدام به ایجاد سوراخ گوش می‌کنند. انجام این کار  در اسلام یکی از مستحبات در روز هفتم تولد نوزاد است. در بسیاری از روایات آمده است که امام صادق سفارش کرده‌اند برای نوزاد متولد شده عقیقه کرده و یا گوش آن را سوراخ کنند.

همچنین امام رضا (ع) نیز فرمودند که زمانیکه حسن بن علی (ع) متولد شدند جبرئیل در روز هفتم تولد برای تبریک نزد پیامبر آمدند و به ایشان فرمان دادند که سرش را بتراشند و گوشش را سوراخ نمایند. به همین دلیل بسیاری از فقهای شیعه بر این عقیده‌اند که مستحب است در روز هفتم تولد نوزاد نسبت به این کار اقدام کنند.

سوراخ کردن گوش کودکان در سنین کم و خردسالی در اسلام توصیه شده است.

 

فلسفه ایجاد سوراخ گوش از دیدگاه روانشناسان

بسیاری از مردم بر این باورند که برای این عمل بهترین زمان پس از تولد کودک است زیرا نوزاد درد کمتری میکشد و چون نمی‌تواند به گوش خود دست بزند سریع‌تر بهبود می یابد. اما روان‌شناسان نظری متفاوت از این دارند. بنا به گفته روانشناسان سوراخ کردن گوش نوزادان عملی درست نیست و در حقیقت نوزاد هیچ دیدی از گوشواره ندارد و تصور آن از این درد شبیه به تنبیه و یا آزار است.

آن‌ها معتقدند تا زمانی‌که کودک به درک این قضیه برسد و از شما درخواست این کار را نماید این عمل را به تعویق بیاندازید. با این وجود اگر کودک علت درد کشیدن را دانسته و به درک آن برسد تا بهبودی کامل نیز به گوشش خود دست نمی‌زند و پذیرای این موضوع است.

رئتنشناسان معتقدند سوراخ کردن گوش کودکان باید با درخواست و میل خودشام باشد.

 

سن مناسب برای ایجاد سوراخ گوش برای گوشواره

همانطور که بیان کردیم انجام این کار در سنین مختلف صورت می‌گیرد. با توجه به موارد ذکر شده و همچنین نظر پزشکان سوراخ نمودن گوش برای کودکان حداقل تا قبل از 6 ماهگی توصیه نمی‌شود.

زیرا با توجه به اینکه با وارد کردن حفره بر روی بدن امکان دارد هرگونه عفونت و میکروب وارد بدن شود بهتر است صبر کنند تا سیستم ایمنی بدن نوزاد تکامل یابد و سپس اقدام به ایجاد سوراخ گوش کنند.

همچنین بسیاری از روانشناسان و پزشکان معتقدند بهترین سن برای این کار در  کودکان بین 6 تا 7 سالگی است که کودک درک درستی از گوشواره داشته و خودش نیز تمایل به این کار داشته باشد.

استفاده از گوشواره طلا پس از سوراخ کردن گوش خطر بروز عفونت را کاهش میدهد.

 

عوارض سوراخ کردن گوش

هر نوع پیرسینگ می تواند باعث ایجاد عارضه هایی شود که در ادامه به معرفی چند مورد آن می پردازیم.

  • عکس العمل های آلرژیک: برخی فلزات مانند نیکل میتوانند در صورت استفاده ایجاد واکنش آلرژیک کنند.
  • عفونت های پوستی: قرمزی، درد، تورم و ترشحات چرکی میتوانند نشانه های عفونت های پوستی باشند. هم چنین پیرسینگ میتواند سبب ایجاد جای زخم و برجستگی و اسکار شود.

در صورت بروز عفونت یا عکس العمل های آلرژیک پس از سوراخ کردن گوش به پزشک مراجعه کنید.

  • بیماری های قابل انتقال از طریق خون مثل هپاتیت B، هپاتیت C، کزاز و HIV: یکی از دلایل تاکید به مراجعه به مراکز تخصصی و استریل شده جلوگیری از ابتلا به این بیماری ها است. تجهیزات آغشته به خون خطر انتقال هپاتیت B، هپاتیک C، کزاز و HIV را در پی دارند.
  • پارگی یا ضربه به واسطه گیر کردن گوشواره یا برخورد آن با چیزی: در برخی موارد این جراحات ممکن است حاد بوده و نیاز به بخیه داشته باشند.

در صورت بروز واکنش آلرژیک یا مشکلات و بیماری های پوستی بهتر است برای بررسی بیشتر به پزشک مراجعه کنید. ممکن است این مشکلات نیاز به درمات تخصصی و تجویز داروهای خاص داشته باشند.

آیا سوراخ کردن گوش دردناک است؟

هرچند این عم در طمان کم و یا توسط متخصص انجام شود باز هم مقدار کمی درد را حس خواهید کرد مخصوصا اگر قصد سوراخ کردن گوش فرزند خردسال خود را دارید ممکن است درد لحظه این کار مقداری او را اذیت کند. برخی پزشکان برای کاهش درد پیرسینگ گوش به سراغ تجویز لیدوکائین میروند. استفاده از یخ و کمپرس سرد نیز میتواند این درد را کاهش دهد.

پیشگیری از بروز عوارض پس از سوراخ کردن گوش

توجه به نکات زیر برای جلوگیری از بروز عوارض پس از سوراخ کردن گوش راهگشا است.

  • قبل از زدون پیرسینگ لاله گوش را به خوبی با الکل و مواد ضدعفونی کننده تمیز کنید.
  • پیش از بهبود کامل زخم ناشی ز سوراخ کردن گوش از شنا کردن بپرهیزید.
  • سوراخ گوش خود را لمس نکنید و از گوشواره های تمیز و استریل شده برای آن استفاده کنید.

لمس کردن زیاد سوراخ گوش میتواند باعث ایجاد حساسیت شود.

  • از ایجاد اصطکاک بین لباس و گوش خود اجتناب کنید زیرا این عمل ممکن است باعث ایجاد حساسیت در محل پیرسینگ شود.
  • به طور معمول محل ایجاد پیرسینگ نهایتا طی شش هفته بهبود می یابد اما این روند ممکن است در برخی موارد طولانی تر شود. بهتر است تا قبل از بهبودی کامل جواهرات را از شوراخ گوش خارج نکنید.

آیا حکمی درباره ایجاد سوراخ دوم در گوش وجود دارد؟

همانطور که در ابتدای متن گفته شد سوراخ کردن گوش در دین اسلام یکی از مستحبات است. حال سوالی که برای برخی افراد به وجود می آید این است که حکم سوراخ دوم گوش چیست؟ آیا حکمی بر منع این کار وجود دارد یا خیر؟ باتوجه به توضیه اسلام به سوراخ کردن گوش و پرسش از مراجع تقلید نتیجه آن است که سوراخ کردن گوش برای بار دوم و بیشتر از نظر اسلام و مراجع مانعی ندارد و حکمی بر منع این کار صادر نشده است.

حکم سوراخ دوم گوش در اسلام وجود ندارد و این کار مانعی ندارد.

نکات کلی در مراقبت های پس از سوراخ کردن گوش

لازم است پس از سوراخ نمودن گوش این اقدامات ساده را انجام دهید.

  • پس از انجام سوراخ گوش حداقل بین 4 الی 6 هفته از گوشواره استفاده کنید.
  • برای تمیز کردن اطراف محل حتما از محلول های ضد عفونی کننده استفاده کنید. برای این کار تکه از پنبه را به محلول آغشته و بعد اقدام به تمیز کردن اطرف سوراخ گوش کنید. زدن الکل به میخ گوشواره و چرخاندن آن در گوش میتواند خطر عفونت کردن محل را نیز کاهش دهد.
  • برای جلوگیری از ایجاد حساسیت پوستی، بهتر است گوشواره از جنس طلا یا نقره مرغوب استفاده کنید. ایجاد حساسیت به نیکل و سایر فلزات و بدلیجات خصوصا در کودکان محتمل است در نتیجه بهتر است هر چه زودتر گوشواره نیکل را با طلا و نقره جایگزین کنید.
  • گوشواره ها رو یک الی دو بار در طول روز تمیز کنید.

پس از سوراخ کردن گوش روزانه یک الی دوبار آن را تمیز کنید.

  • بهتر است چند بار در روز گوشواره ها را در گوش خود بچرخانید تا مانع از چسبیدن آن به سوراخ گوش شود.
  • در صورت مشاهده تورم و قرمزی بعد از گذشت یک روز بهتر است به پزشک مراجعه کنیدزیرا احتمال بروز عفونت دارد.
  • به یاد داشته باشید در مدت زمانی که گوش در حال ترمیم است به هیچ عنوان از افشانه های مخصوص مو و یا ادکلن و خوشبو کننده استفاده نکنید.
  • هنگام انداختن گوشواره در گوش حتما دستان خود را به خوبی ضدعفونی کنید.
  • در صورت عفونت کردن سوراخ گوش لازم است گوشواره را از گوش خارج کرده و محل را به خوبی چرب کنید.
  • حداقل یک هفته پس از سوراخ کردن گوش، خصوصا اگر قصد سوراخ کردن گوش فرزند نوزاد یا خردسال خود را دارید، از حمام کردن و استفاده از صابون ها و شامپوهای عطری جلوگیری کنید.
  • برای بهبود زخم به طور روزانه از پماد ویامین آ یا تتراسایکیلین استفاده کنید.

 

  • نکات مهم در سوراخ کردن گوش نوزاد و کودک

همانطور که بیان کردیم ایجاد سوراخ گوش در هر سنی که باشد نیازمند رعایت یک سری نکاتی دارد. این مورد به خصوص برای کودکان از اهمیت بیشتری برخوردار است. در ذیل برخی از مهمترین این موارد را به طور مختصر شرح خواهیم داد.

  • برای پیرسینگ گوش نوزاد یا کودک خود حتما از مراکز تخصصی این کار استفاده نمایید زیرا تمامی مراکز به دستگاه‌های استریل برای این کار مجهز نیستند و ممکن است عفونت و یا میکروب را وارد بدن کودک شما نمایند.
  •  با توجه به اینکه ممکن است کودکان محل فوق را دست بزنند بهتر است در طول روز چندین بار میخ گوشواره و محل سوراخ گوش استریل شود.

مراقبت های پس از سوراخ کردن گوش کودکان بسیار مهم است.

  • در ساعات و روزهای اول به اطراف لاله گوش و محل پیرسینگ آن توجه کنید زیرا هرگونه قرمزی می‌تواند نشانه حساسیت باشد که فورا باید پیگیری شود.
  • ایجاد سوراخ گوش بدون بی‌حسی انجام می‌شود زیرا درد بسیار اندکی دارد اما در صورت تمایل بهتر است قبل از این کار با پزشک کودکتان مشورت نمایید و در صورت تایید پزشک پس از اقدام از قرص مسکن استفاده نمایید.
  • در انتخاب جنس گوشواره برای کودک خود دقت نمایید. برخی از افراد به فلزات مختلف حساسیت دارند و با استفاده از آن‌ها دچار التهاب می‌شوند. بنابراین بهتر است از فلز طلا 18 عیار استفاده نمایید. طلا به دلیل اکسید نشدن و جنس آن بهترین انتخاب برای گوشواره است.

خرید انواع گوشواره طلا از فروشگاه راف گلد

در این مقاله در ارتباط با فلسفه سوراخ کردن گوش و بهترین سن برای این کار صحبت کردیم. همانطور که بیان کردیم بهترین فلز برای گوشواره و پیرسینگ گوش طلا است.

این فلز گران‌بها به دلیل خواص زیاد و ارزشی که دارد از هرگونه آلرژی و حساسیت شما را در امان نگه می‌دارد. برای خرید گوشواره طلا از جمله گوشواره‌ حلقه ای، گوشواره بدون نگین نوزاد مخصوص سوراخ نمودن گوش و همچنین سایر مدل‌های گوشواره می‌توانید از فروشگاه طلا و جواهرات راف گلد دیدن فرمایید.

این فروشگاه ویترینی از جدیدترین مدل‌های زیورآلات را در ویترین آنلاین خود به نمایش گذاشته است. راف گلد محصولات خود را با قیمت مناسب و اجرت ساخت پایین به مشتریان ارائه می‌دهد.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست