محاسبه قیمت طلای بدون اجرت

طلا و جواهرات از زیورآلات بسیار محبوب در بین مردم می‌باشد که علاوه بر استفاده به منظور زیبایی، عاملی برای سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود. اینکه چه طلایی برای پس‌انداز و سرمایه‌گذاری مناسب است، باید بگوییم که همه نوع از آن برای سرمایه مناسب است. به دلیل اینکه هر قطعه طلایی که خریداری می‌کنید با گذشت زمان بر ارزش آن افزوده می‌شود. به همین دلیل است که بسیاری از سرمایه‌گذاران از آن برای آینده خود استفاده می‌کنند و خرید آن را بر چیزهای دیگر ترجیح می‌دهند.

در میان انواع طلا و جواهر مانند سکه و یا دیگر مصنوعات طلا، طلای بدون اجرت برای این منظور بسیار مناسب است. زیرا طلای دست دوم اجرت ساخت ندارد و برای خرید مناسب‌تر است. برای این که بدانیم قیمت طلا چگونه حساب  می‌شود در ابتدا باید مطالبی را درباره طلای بدون اجرت بیان کنیم و بدانیم فاکتور طلا شامل چیست. همچنین دانستن اینکه محاسبه قیمت طلا بدون اجرت به چه صورت می‌باشد، مسئله‌ای است که می‌خواهیم در این مقاله به آن بپردازیم. در ادامه با ما همراه باشید تا قیمت طلا بدون اجرت را بررسی کنیم.

 

روش محاسبه قیمت طلای بدون اجرت

 

طلای بدون اجرت چیست؟

طلای بدون اجرت، همان طلای دست دوم است که برای خرید آن هیچ اجرت ساخت و مالیاتی پرداخت نمی‌شود. بیشتر افراد این نوع طلا را برای سرمایه‌گذاری خریداری می‌کنند و به دلیل اینکه ارزان‌تر از طلای نو می‌توانند آن را خریداری کنند، گزینه مناسبی برای پس‌انداز می‌دانند. البته بعضی خانم‌ها هم از طلای دست دوم علاوه بر سرمایه‌گذاری برای استفاده روزمره آن را انتخاب می‌کنند و با تعمیر و آبکاری از آن استفاده می‌کنند. این نوع از طلاها در بازار سرمایه‌گذاری بسیار اهمیت دارد ولی به شرط اینکه از طلافروشی‌های مطمئن خریداری شود.

فاکتور طلا

یک فاکتور معتبر طلا باید تمام مشخصات طلا و نیز اطلاعات طلافروشی در آن نوشته شده باشد. دانستن اینکه فاکتور طلا شامل چه مواردی است به شما کمک می‌کند تا از خریدی که کردید، اطلاعاتی داشته باشید. داشتن فاکتور طلا، در زمان فروش بسیار اهمیت دارد و به خریدار ثابت می‌کند که طلا تقلبی یا سرقتی نمی‌باشد. همچنین فرقی ندارد که فاکتور طلا دستی باشد یا کامپیوتری، مهم مواردی است که باید در آن درج شده باشد که در ادامه برای شما شرح می‌دهیم. البته در فاکتور طلا برای محاسبه طلای بدون اجرت فقط باید سود فروشنده حساب شود و مالیات و اجرت ساخت در فاکتور محاسبه نمی‌شوند.

سربرگ فاکتور

اولین و مهم‌ترین قسمت فاکتور، سربرگ آن است. در سربرگ باید نام، آدرس، تلفن و لوگوی طلافروشی وجود داشته باشد. همچنین سریال و شماره فاکتور از موارد مهم در سربرگ است که باید به آن توجه شود.

مشخصات خریدار

نام خانوادگی، شماره تماس و کد ملی خریدار را جهت اطمینان بیشتر فروشنده و نیز برای امور مالیاتی در این قسمت می‌نویسند.

قیمت روز طلا

یکی از نکات مهمی که ضرورت دارد بدانیم این است که قیمت روز طلا چند است. قیمت روز طلا یکی از مواردی است که از اهمیت ویژه‌ای برخوردار می‌باشد و یعنی قیمت یک گرم طلای آب شده 18 عیاری که سود و اجرت آن صفر است. طلافروشی‌ها اصولا مظنه را به جای قیمت طلای 18 عیار می‌نویسند.

عیار طلا

عیار طلا معمولا عدد 750 یا 18 است که آن را در این قسمت می‌نویسند. دقت کنید در هنگام خرید اینترنتی طلا، عیار آن در فاکتور نوشته شده باشد. توجه به این قسمت برای محاسبه قیمت طلای بدون اجرت بسیار مهم می‌باشد.

فی اجرت

دانستن اینکه فاکتور طلا شامل چیست و در آن چه چیزهایی نوشته می‌شود، نکته مهمی است که هر شخصی باید آن را بداند. یکی از مواردی که در فاکتور طلا ذکر می‌شود فی اجرت است، یعنی کارمزد یا اجرت ساخت محصول خریداری شده که بسته به نوع و طرح هر طلا قیمت متفاوتی دارد. طلاهای فانتزی که طرح‌های پیچیده‌تری دارند نسبت به طلاهای معمولی اجرت بیشتری خواهند داشت.

سود تک فروشی

سود تک‌فروشی را اتحادیه طلا و جواهر برای تمامی فروشندگان طلا و جواهر 7% مشخص کرده است و اگر طلافروشی بیش از این مبلغ را دریافت کند، تخلف کرده است.  توجه داشته باشید که بعضی از طلافروشان، اجرت، سود تک‌فروشی و قیمت یک گرم طلای آب‌شده را با هم جمع می‌کنند و به عنوان قیمت یک گرم طلا در فاکتور ذکر می‌کنند. در این حالت باید قیمت یک گرم طلای آب‌شده یا مظنه را در فاکتور درج شود.

متعلقات طلا

اگر در خرید قطعه طلای شما سنگ، چرم، مروارید و یا زیورآلاتی از این قبیل باشد، قیمت آن در قسمت متعلقات طلا به طور جداگانه درج خواهد شد. برای محاسبه قیمت طلای بدون اجرت، متعلقات طلا از وزن آن کم خواهد شد.

مالیات بر ارزش افزوده

مطابق قانون کشور به ازای فروش هر نوع خدمت و کالا 9% مالیات بر روی کل مبلغ فاکتور اضافه می‌شود که فروشنده موظف است که این مالیات را از خریدار گرفته و به صورت فصلی به اداره مالیات پرداخت کند. این مالیات را معمولا روی کل قیمت طلا حساب می‌‌کنند.

مهر و امضای طلافروشی

یکی از مهم‌ترین بخش‌های فاکتور که باید به آن توجه کنیم، مهر و امضای طلافروشی است. مهر، اعتبار طلافروشی را نشان می‌دهد و شامل نام طلافروشی ( لوگو)، آدرس و شماره تماس می‌باشد. دقت کنید آدرس طلافروشی را به خاطر بسپارید تا اگر به هر دلیلی فاکتور طلای خود را گم کردید، آدرس طلافروشی را بلد باشید و به همان گالری برای گرفتن فاکتور المثنی مراجعه نمایید. همچنین در خریدهای آنلاین مانند خرید اینترنتی آویز طلا، گردنبند طلا و دیگر زیورآلات در هنگام دریافت فاکتور به مهر و آدرس طلافروش دقت کنید.

قیمت نهایی پرداختی

در این قسمت فروشنده باید قیمت نهایی فاکتور را به صورت حروف و عدد در فاکتور یادداشت نماید.

 

نحوه محاسبه قیمت طلای بدون اجرت

 

قیمت خرید و فروش طلا بدون اجرت

در هنگام خرید و فروش طلای بدون اجرت اولین نکته‌ای که به ذهنمان می‌رسد، این است که قیمت فروش طلای دست دوم چگونه محاسبه می‌شود. در پاسخ به این سوال باید بگوییم که قیمت روز طلا بر اساس نوسانات بازار و اوضاع اقتصادی و سیاسی محاسبه می‌شود. در این خصوص مظنه یکی از پرکاربردترین کلمه در این حرفه است که واحدی برای قیمت دهی در بازار طلای ایران به حساب می‌آید. قیمت طلا در ایران تابع نرخ ارز است و با تغییر نرخ ارز قیمت طلا هم تغییر می‌کند.

طلای دست دوم با قیمت طلای نو محاسبه نمی‌شود. درست است که طلا فروش در هنگام خرید و فروش باید سود کند اما سود آن به اندازه فروش طلای نو نمی‌باشد. طبق قانون اتحادیه طلا و جواهرات طلایی که اجرت ندارد شامل مالیات نمی‌شود و اجرت طلای آن نیز به صورت گرمی محاسبه می‌شود. بنابراین خرید طلا بدون اجرت برای شما به صرفه‌تر است، زیرا شما هم سود طلای نو را پرداخت نخواهید کرد. در هنگام خرید طلای نو مواردی مانند سود فروشنده، اجرت ساخت و مالیات محاسبه می‌شود ولی در هنگام خرید طلا دست دوم، سود فروشنده محاسبه می‌شود ولی اجرت ساخت و مالیاتی نخواهیم داشت. بنابراین محاسبه قیمت طلا بدون اجرت بدون دریافت اجرت و مالیات در زمان خرید و فروش می‌باشد. در هنگام فروش هم همین‌طور می‌باشد و فروشنده فقط سود خود را بر می‌دارد. بنابراین می‌توان گفت که محاسبه قیمت طلای دست دوم به صورت زیر است:

7% سود فروشنده از فاکتور کم می‌شود.
اجرت ساخت نیز از قیمت فاکتور کم می‌شود.
همچنین مالیات هم از قیمت فاکتور کم خواهد شد. زیرا در محاسبه قیمت طلا بدون اجرت مالیات محاسبه نخواهد شد.

 

محاسبه قیمت طلای بدون اجرت چگونه است

 

قصد طلا فروش از خرید طلای دست دوم

فروش طلای دست دوم نیز مانند خرید آن برای خریدار و فروشنده سودی را به همراه دارد. هدف طلافروش از خرید طلای دست دوم دو حالت می‌باشد.

حالت اول اینکه خریدار طلای دست دوم شما را می‌تواند با تعمیر و آبکاری و جلادادن دوباره بفروشد و سپس با سود بیشتری بفروشد، اگر طلافروش آشنا باشد می‌تواند طلای شما را با عیار 18 یا همان 750 بخرد. زیرا بعد از جلا دادن سود بیشتری می‌کند. بنابراین برای محاسبه قیمت طلا بدون اجرت می‌توان گفت که وزن عیار طلای خود را در قیمت لحظه‌ای یک گرم طلا در تابلو ضرب کنید و قیمت ریالی طلای خود را بدست آورید. سپس قیمتی را که بدست آوردید در عدد 750 ضرب کنید و بر عدد 740 تقسیم کنید. عددی که بدست آمده قیمت طلای دست دوم شما است.
حالت دوم اینکه طلای شما قابل استفاده نمی‌باشد و خریدار با ذوب کردن آن می‌تواند طلای جدیدی را به وجود آورد. طلای آب شده را می‌توان به هر شکلی که دوست داشت درآورد. در این حالت برای محاسبه قیمت طلا بدون اجرت چیزی در حدود یکی دو درصد از قیمت تابلو کمتر می‌شود. اما باید بدانیم که در بازار زبان رایج، درصد نیست، بلکه عیار است. بنابراین به جای اینکه بگویند یک درصد زیر قیمت می‌خریم، می‌گویند طلا را با عیار 740 می‌خریم. خریدار قیمت طلا را که 18 عیار و 750 است به قیمت یک گرم 740 تبدیل می‌کنند و این تفاوت را سود خود می‌دانند. البته در صورت نوسانات بازار امکان دارد آن را با عیار 730 نیز خریداری کنند.

 

چگونگی محاسبه قیمت طلای بدون اجرت

 

تفاوت قیمت طلای نو با دست دوم

برای جواب به این سوال باید به تفاوت در قیمت فاکتورهای خرید طلای نو و دست دوم یا همان بدون اجرت بپردازیم. همان‌طور که قبلا بیان کردیم، وقتی طلای نو می‌خریم، سود فروشنده، اجرت ساخت و مالیات را باید پرداخت کنیم ولی در زمان محاسبه قیمت طلای بدون اجرت، سود فروشنده را در فاکتور داریم ولی دیگر خبری از اجرت ساخت یا مالیات در فاکتور نخواهد بود. بنابراین فرق قیمت طلای نو با دست دوم درمحاسبه اجرت ساخت و مالیاتی است که بر اجرت ساخت و سود فروشنده اعمال می‌شده است.

اگر قصد فروش طلای دست دوم را نیز را دارید، در جریان باشید که در زمان فروش به مقدار وزن طلا به شما پول می‌دهند و اجرت و مالیات زمان خرید طلا برای شما حساب شده است. اگر طلای شما نگین داشته باشد در زمان فروش و در هنگام محاسبه قیمت طلا بدون اجرت وزن آن از قطعه طلای شما کم می‌شود. بنابراین بهتر است برای خرید طلا به عنوان سرمایه‌گذاری طلاهای نگین‌دار را خریداری نکنید.

مزایا و معایب طلای بدون اجرت

خرید هر نوع از طلا وجواهر مزایا و معایبی دارد. خرید طلاهای بدون اجرت نیز مزایا و معایبی دارد که باید هنگام خرید به نکاتی در این خصوص دقت کنیم. در ادامه به مواردی اشاره خواهیم کرد.

مزایای طلای بدون اجرت

نداشتن اجرت و مالیات در خرید این گونه از طلاها، یکی از مزایای مهم در خرید طلای بدون اجرت می‌باشد. زیرا برای محاسبه قیمت طلای بدون اجرت، مالیات و اجرت ساخت پرداخت نخواهد شد.
این گونه از طلاها چه به صورت آب شده باشد و یا چه به شکل طلای دست دوم باشد، گزینه بسیار مناسبی برای سرمایه‌گذاری می‌باشد.
به دلیل اینکه طلای بدون اجرت را ارزان‌تر از طلای نو خریداری کرد، بنابراین مزایای ویژه‌ای نسبت به طلای نو دارد.
با خرید طلای بدون اجرت شما سود کافی از خرید طلا را برده‌اید.

معایب

امکان تقلبی بودن طلای دست دوم و بدون اجرت از مواردی است که باید به آن توجه کرد. در هنگام خرید حتما از یک طلافروشی معتبر خرید کنید تا بابت اصل بودن طلا خیالتان راحت باشد.
در هنگام خرید طلای بدون اجرت، به وجود کد طلا در فاکتور توجه کنید. همچنین لوگوی طلافروشی را با دقت مشاهده نمایید و نیز فاکتور طلا را ببینید.
از عیار طلا حتما مطمئن شوید. زیرا بعضی از افراد سودجو امکان دارد طلایی با عیار پایین را به شما بفروشند.
دقت کنید سود فروشنده بیشتر از چیزی که مناسب طلای دست دوم می‌باشد، نباشد. برای محاسبه قیمت طلای بدون اجرت، به نرخ روز طلا دقت نمایید. به طور کلی فرمول محاسبه طلای دست دوم را به خاطر داشته باشید.

اموزش محاسبه قیمت طلای بدون اجرت

 

آیا خرید طلای بدون اجرت غیر قانونی است؟

با توجه به نظر رئیس اتحادیه طلا و جواهر خرید و فروش، خرید طلاهای بدون اجرت و دست دوم غیرقانونی می‌باشد و مطابق قانون باید این نوع طلاها آب شود. زیرا بسیاری از افراد طلا را با عیار پایین به جای طلای 18 عیار می‌فروشند که همین امر سبب متضرر شدن بسیاری از افراد می‌شود. بهتر است این نکته را بدانید که خرید طلای بدون اجرت با معیارهای سنجش اتحادیه طلا و قیمت جهانی مطابقت ندارد و ریسک خرید این نوع طلاها بسیار زیاد می‌باشد. ولی رئیس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر در ادامه، بیان کرده است که در صورت خرید حتما از فروشندگان بخواهید کد طلا در فاکتور را قید کند. بنابراین همان‌طور که قبلا ذکر کردیم، در هنگام خرید این گونه‌ طلاها از افراد مطمئن و یا طلافروشی‌های قابل اعتماد خریداری کنید.

 

خرید آنلاین طلا و جواهر از گالری طلا و جواهر راف گلد

در این مقاله به محاسبه قیمت طلا بدون اجرت، پرداختیم و در مورد فاکتور طلا و فرق طلای نو و دست دوم مطالبی را بیان کردیم. اکنون از شما می‌خواهیم با مراجعه به وب‌سایت گالری طلا و جواهر راف گلد از انواع طلاهای نو و دست دوم و بدون اجرت آن دیدن فرمایید. شما می‌توانید با خرید آنلاین این نوع طلا مانند گردنبند طلا، دستبند طلا، النگو طلا، پابند طلا و دیگر اکسسوری‌های شیک و مدرن از این گالری از تخفیفات ویژه آن نیز بهره‌مند شوید. گالری طلا و جواهر راف گلد تمامی محصولات خود را با اجرت ساخت پایین و قیمت مناسب برای مشتریان عزیز خود عرضه داشته است. در هنگام خرید اینترنتی از این گالری فاکتور معتبر را نیز دریافت خواهید کرد.

طلاهای بدون اجرت که در این گالری موجود است، می‌تواند برای سرمایه‌گذاری گزینه بسیار مناسبی باشد. با راف گلد با اطمینان و آرامش خرید کنید.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست