آموزش نحوه تشخیص جواهر اصل

طلا و جواهرات آن دسته اکسسوری‌های مورد علاقه همه افراد می‌باشند و هر شخصی به داشتن آن علاقه نشان می دهد. خرید طلا و جواهرات علاوه بر اینکه به منظور زیبا شدن فرد کاربرد دارد، گزینه بسیار مناسبی برای سرمایه‌گذاری می باشد بنابراین برای خرید این نوع زیورآلات باید بسیار دقت کنید، زیرا نمونه های تقلبی آن در بازار وجود دارد که بسیار به نمونه های اصلی شباهت دارند. برای اینکه در برابر افراد سودجو که سعی دارند جواهرات تقلبی را به جای جواهرات اصل به خریداران ارائه کنند، متضرر نشوید، باید روش‌هایی را به کار بگیرید تا پول و سرمایه خود را از دست ندهید.
ما در این مقاله می خواهیم به نحوه تشخیص جواهر اصل بپردازیم. لطفا با ما همراه شوید. به دلیل اینکه به تفاوت طلا با جواهر آگاه هستیم بنابراین به طور جداگانه به تشخیص هر یک می‌پردازیم.

نحوه تشخیص جواهر اصل

روش های تشخیص طلای اصل

روش های مختلفی برای تشخیص طلای اصل از بدل وجود دارد که به برخی از آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

دقت به کیفیت و ساخت طلا

در هنگام خرید طلا و جواهرات باید به قطعه طلای مورد نظر توجه کنید به استحکام و دوام آن دقت کنید قفل ها را چک کنید که به راحتی باز و بسته شوند. برای نحوه تشخیص جواهر اصل باید این نکته را بخاطر داشته باشبید که قطعات بی کیفیت می شکنند و رنگ ان ها در تماس با گرما و یا اب کم رنگ می شوند و درخشندگی خود را از می دهد.

مواد و ساختار به کار رفته در طلا

موادی که در ساخت طلا و جواهرات اصل به کار رفته است با طلا و جواهرات تقلبی متفاوت است. قطعات به کار رفته در جواهرات تقلبی از لحاظ ظاهری شبیه طلا است و در واقع روکش طلا دارد و عیار بسیار پایینی دارد که بعد از مدتی کوتاه رنگ خود را از دست می‌دهد و روی پوست نیز رنگ سبز از خود به جای می‌گذارد.

علامت‌های حک شده روی طلا

روی قطعه‌های طلا و جواهرات کدها و اعداد خاصی حک شده است که عیار و اطلاعات طلا را نشان می‌دهد. به عنوان مثال عدد 750 نشان دهنده طلای 18 عیار است و اینکه 75% طلا و بقیه از فلزات دیگری در این مورد استفاده شده است. البته افراد سودجو این علامت‌ها را روی قطعه مورد نظر خود حک خواهند کرد. بنابراین به منظور تشخیص جواهر اصل از بدل و نیز طلاهای اصل بهتر است از روش‌های دیگر نیز کمک بگیرید و تنها به این روش اکتفا نکنید.

استفاده از آهن‌ربا

یکی از روش‌های ساده برای نحوه تشخیص طلای اصل استفاده از آهن‌ربا می‌باشد. برای این کار کافی است که آهن‌ربا را در کنار طلا قرار دهید اگر جذب شد طلا تقلبی است. زیرا فلزاتی نظیر طلا و نقره به هیچ وجه خاصیت مغناطیسی ندارند و جذب آهن‌ربا نمی‌شوند. این نکته را نیز ذکر کنیم اگر آبکاری طلا قوی و بسیار زیاد باشد این آزمایش فایده‌ای نخواهد داشت. زیرا آبکاری قوی مانع تشخیص فلز زیرین می‌باشد.

آزمایش طلا با اسید

آزمایش با اسید بهترین راه برای شناخت طلا می‌باشد. برای این کار می‌توانید اسید مخصوص جواهرات را از فروشگاه‌های معتبر تهیه کنید و با انداختن خراش روی طلا این آزمایش را انجام دهید. برای انداختن خراش طلا باید آن را روی سنگ بکشید تا خط طلا روی سنگ باقی بماند سپس یک قطره اسید بر روی آن بریزید، اگر خطوط طلا به رنگ قهوه‌ای در آمد، قطعه مورد نظر طلا نمی‌باشد. اگر رنگ آن سبز شد، طلا هست ولی عیار پایینی دارد. ولی اگر رنگ آن تغییر نکرد آن طلا می‌باشد. در هنگام استفاده از اسید مراقب پوست دست و چشمان و دهان خود باشید. بهتر است از دستکش، ماسک و عینک برای انجام این کار استفاده شود.

روش تشخیص جواهر اصل از بدل

خرید از گالری‌های معتبر

در هنگام خرید طلا و جواهرات مهم‌ترین کار این است که از طلافروشی‌های معتبر خرید کنید تا در نحوه تشخیص جواهر اصل و طلاهای اصل از تقلبی دچار مشکل نشوید. برندهای مطرح و طلافروشی‌هایی که لوگو و نام مشخصی دارند در این زمینه به شما کمک خواهند کرد. اگر طلافروشی از خود مطمئن باشد می‌تواند به شما این قول را بدهد که امکان مرجوع کردن طلا و جواهرات وجود داشته باشد. این بدان معناست که او کالای اصل را به شما فروخته است.

مشاهده شناسنامه و دریافت فاکتور طلا

برای خرید طلا و جواهرات در صورت داشتن شناسنامه حتما آن را از فروشنده دریافت کرده و به دقت مشاهده نمایید. همچنین بعد از خرید طلا و جواهرات فاکتور را که شامل نام طلافروشی، لوگو، سربرگ، عیار طلا، اجرت ساخت، سود، متعلقات طلا، مالیات بر ارزش افزوده و قیمت نهایی می‌باشد را از فروشنده تحویل بگیرید. زیرا فاکتور طلا نشان‌دهنده این است که طلای خریداری شده اصل است و نیز سند طلای شما می‌باشد. در هنگام فروش طلا و جواهرات نداشتن فاکتور طلا، برایتان دردسرساز خواهد شد و طلافروشان طلا را بدون فاکتور خریداری نمی‌کنند. دقت کنید که در هنگام محاسبه قیمت طلای بدون اجرت با طلایی که اجرت دارد متفاوت است. در هنگام خرید طلای کم اجرت فقط سود فروشنده محاسبه می‌شود و اجرت ساخت و مالیات شامل فاکتور طلا نمی‌شود.

نحوه تشخیص جواهر و سنگ‌های قیمتی اصل

برای نحوه تشخیص جواهر اصل، به خصوص سنگ‌های قیمتی باید بیشتر دقت کنید زیرا این جواهرات از مصنوعات طلا قیمت بیشتری دارند و در صورت تشخیص ندادن آن به شدت متضرر خواهید شد. امروزه سنگ‌های قیمتی نمونه‌های مشابه زیادی دارند که در آزمایشگاه‌ها ساخته می‌شوند و ارزش بسیار پایین‌تری نسبت به سنگ‌های اصل دارند. مطمئن‌ترین راه برای تشخیص سنگ‌های قیمتی، تشخیص آن توسط یک متخصص جواهرشناس و فردی که در این زمینه مهارت دارد، می‌باشد. در ادامه نحوه تشخیص اصل بودن سنگ‌های قیمتی را بیان خواهیم کرد.

توجه به ظاهر سنگ‌های قیمتی

به دلیل اینکه سنگ‌های قیمتی در طبیعت وجود دارند، بنابراین دارای ناخالصی‌ها و یا شکاف و ترکی روی سطح خود می‌باشند. ولی برای استفاده روی جواهرات را صیقل می‌دهند و بعد روی طلای مورد نظر کار می‌کنند. اما سنگ‌های مصنوعی ظاهری بسیار یکدست و بی‌عیب دارند و به هیچ وجه ترک یا ناخالصی در آن مشاهده نمی‌شود. بنابراین برای نحوه تشخیص جواهر اصل به ظاهر آن دقت کنید.

درخشش سنگ‌های قیمتی

سنگ‌های قیمتی درخشش طبیعی خود را دارند و در اثر تراش و برش درخشش بیشتری را از خود نشان می‌دهند. مانند برلیان که با تراشی که روی الماس انجام می‌دهند و به برلیان تبدیل می‌شود درخشش خیره کننده‌ای را از خود به جای می‌گذارد. ولی به دلیل اینکه سنگ‌های مصنوعی در آزمایشگاه ساخته شده و جلا داده می‌شوند، درخشش فوق‌العاده و بیش از حدی را از خود بروز می‌دهند که در بعضی مواقع می‌تواند غیرعادی جلوه کند. توصیه می‌شود برای تشخیص برلیان اصل، ابتدا با اینکه برلیان چیست و چگونه تراش داده می‌شود و در نهایت چه تفاوتی با سنگ‌های دیگری دارد، مطالعه‌ای داشته باشید و در هنگام خرید از افراد متخصص در این امر کمک بگیرید.

وزن سنگ‌های قیمتی

یکی دیگر از مواردی که برای نحوه تشخیص جواهر اصل باید به آن دقت کنید، وزن سنگ است. بررسی وزن سنگ در این زمینه می‌تواند به شما کمک کند. معمولا سنگ‌های اصل سبک هستند و مانند سنگ‌های تقلبی و یا آزمایشگاهی چگالی بالایی ندارند.

 

نحوه تشخیص چند سنگ قیمتی

همان‌طور که می‌دانیم سنگ‌های قیمتی در طبیعت یافت می‌شود و برای نحوه تشخیص جواهر اصل و سنگ‌های قیمتی می‌توان از راه‌های ساده‌ای استفاده کرد که در ادامه به چند مورد از این سنگ‌ها اشاره خواهیم کرد.

الماس اصل

• اگر الماس را جلوی دهان خود بگیرید و روی آن بدمید، اگر سنگ پس از چند ثانیه تار شد آن الماس طبیعی نیست. زیرا الماس اصل به راحتی تار نمی‌شود و اگر مدت زمان زیادی را به آن بدمید در صورت تار شدن بعد از چند ثانیه به حالت اول خود باز می‌گردد.
• یک سنگ الماس یا برلیان روی فلزات ارزان قرار نمی‌گیرد و جز طلا و پلاتین اگر فلز دیگری را مشاهده کردید باید به اصل بودن سنگ شک کنید. برای مثال در ساخت النگو پلاتین جواهر و یا انگشتر پلاتین و طلا از برلیان استفاده می‌شود.
• توجه به کدهای حک شده روی آن، برای نحوه تشخیص جواهر اصل، نیز نشان‌دهنده تقلبی نبودن و اصل بودن سنگ است.
• توجه به بازتاب نور در الماس نیز نکته مهم دیگری است که در درخشش آن کاربرد دارد. الماس نوری را که از میان آن عبور می‌کند را می‌شکند و در نتیجه ظاهری بسیار درخشان دارد. اما سنگ‌های دیگر ضریب شکست کمتری دارند.
• همچنین برای تشخیص جواهر اصل از بدل مانند الماس و برلیان، می‌توان از ظرف آب استفاده کرد و سنگ را در آن انداخت. اگر سنگ در آب فرو رفت، اصل است ولی اگر روی آب شناور ماند آن سنگ تقلبی است.

تشخیص جواهر اصل از بدل

مروارید اصل

• یکی از اولین راه‌ها برای تشخیص مروارید، لمس آن است. اگر بعد از لمس مروارید احساس خنکی کردید و در هنگام استفاده از آن گرم شدید، بدانید مروارید اصل است.
• حالت چسبندگی روی سطح مروارید نشان‌دهنده تقلبی یا مصنوعی بودن آن است.
• برای نحوه تشخیص جواهر اصل مانند مروارید باید به این نکته توجه داشته باشید. یک مروارید اصل و طبیعی شکل یک‌دست و صافی ندارد، بلکه می‌تواند در اندازه و شکل‌های مختلفی وجود دارد و بر خلاف نوع تقلبی خود یک‌دست و یک‌اندازه نمی‌باشد.
• مرواریدهایی که اصل نیستند، به هیچ وجه نمی‌توانند از خود انعکاس نوری را بروز دهند ولی مرواریدهای اصل توانایی بازتاب نور را دارند.

یاقوت سرخ اصل

• برای نحوه تشخیص جواهر اصل مانند یاقوت سرخ، اولین کار این است که آن را مشاهده نمایید. یک یاقوت سرخ طبیعی را اگر در زیر میکروسکوپ نگاه کنید، می‌توانید ناخالصی و عیب‌های ریز آن را مشاهده کنید. زیرا این یاقوت‌ها در سطح زمین رشد کرده‌اند می‌توانند خطوط و لکه‌هایی در خود داشته باشند. یاقوت مصنوعی بدون عیب و نقص می‌باشد.
• اگر به جای ناخالصی و یا خط و خش، حباب مشاهده کردید، بدانید که سنگ تقلبی است و حتی می‌تواند نشان این باشد که این سنگ شیشه است.

خرید آنلاین طلا وجواهر از گالری طلا و جواهر راف گلد

در این مقاله به بررسی نحوه تشخیص جواهر اصل پرداختیم. اکنون به شما گالری طلا و جواهر راف گلد را معرفی می‌کنیم و از شما می‌خواهیم با مراجعه به وب‌سایت این گالری از انواع زیورآلات آن دیدن فرمایید. این گالری نمونه‌هایی از جواهرات خود را در ویترین سنگ‌های قیمتی به نمایش گذاشته است. در هنگام خرید فاکتور معتبر را از این گالری دریافت خواهید کرد.
شما می‌توانید با خرید اینترنتی از این گالری مانند خرید دستبند طلا زنانه، النگو طلا زنانه و گردنبند طلا از آفرهای آن استفاده نمایید. گالری راف گلد تمامی محصولات با کیفیت خود را با اجرت ساخت پایین و قیمتی مناسب برای مشتریان عزیز خود ارائه می‌دهد.
با راف گلد با اطمینان و در آرامش خرید کنید.

 

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست