راهنمای جامع معرفی پرکاربردترین سنگ‌ها در جواهرسازی

کاربرد سنگ در جواهرسازی، از گذشته تا به امروز برای زیبایی همواره مورد توجه بوده است. کانی‌ها در نقاط مختلف جهان یافت شده و نقش‌های گوناگونی در فرهنگ و تاریخ بشریت داشته‌اند.

سنگ‌ها در قیمت‌های مختلفی از گران‌بهاترین تا ارزان‌ترین قیمت بر روی زیورآلات به کار می‌رود و گاهی با قرار گرفتن بر روی یک اکسسوری قیمت آن را تا چندین برابر افزایش می‌دهند.

به عنوان نمونه سنگ الماس و برلیان از قدیمی‌ترین کانی‌ها هستند که زیورآلات این گروه به دلیل درخشندگی و جلوه‌گری محبوبیت زیادی در دنیا دارند. این سنگ‌ها معمولا در بر روی انگشتر، گردنبند و دستبند طلا قرار می‌گیرد و قیمت آن‌ را تا حد زیادی افزایش می‌دهد.

بسیاری از کانی‌شناسان و افراد مختلف اعتقاد دارند که سنگ‌ها دارای قدرت‌های خاصی هستند و با توجه به نوع و خواصی که دارند در درمان انواع بیماری‌ها موثرند.

در این مطلب قصد داریم در ارتباط با کاربرد سنگ در جواهر سازی صحبت نماییم. برای کسب اطلاعاتی بیشتر و آشنایی با انواع این سنگ‌ها در ادامه همراه راف گلد باشید.

 

کاربرد سنگ در جواهرسازی

انواع سنگ‌های قیمتی و پرکاربرد در جواهرسازی

همانطور که بیان کردیم کاربرد سنگ در جواهر سازی و استفاده از آن در انواع زیورآلات جایگاه ویژه‌ای در دنیا دارد و بهترین و گران‌قیمت‌ترین انواع زیورآلات با این سنگ‌ها ساخته می‌شوند.

سنگ‌های یاقوت، زمرد، فیروزه و سایر کانی‌ها با قرار گرفتن بر روی فلزاتی همچون طلا جلوه‌گری بسیاری را ایجاد کرده و قیمت آن را تا چندین برابر افزایش می‌دهد. در ذیل برخی از مهمترین و پرکاربردترین آن‌ها را به طور مختصر معرفی می‌کنیم که هر یک دارای ویژگی‌های خاص خود هستند.

  • کاربرد سنگ در جواهر سازی؛ یاقوت

یاقوت سنگی کمیاب، زیبا و گران قیمت است که در صنعت جواهرسازی کاربرد زیادی دارد. این سنگ در ابتدا به حالت کدر بوده اما پس از برش خوردن درخشش آن با الماس برابری می‌کند.

یاقوت به دلیل سختی زیاد و همچنین درخشش فوق العاده در دسته گران‌بهاترین سنگ‌ها قرار دارد. یاقوت در ساخت انواع زیورآلات از جمله گردنبند، دستبند، انگشتر و گوشواره به صورت ست و نیم ست طلا و یا به صورت تکی استفاده می‌شود.

زیورآلات ساخته شده با این سنگ زیبا در گروه گران‌ترین زیورآلات جهان قرار دارند. رایج‌ترین رنگ یاقوت در جواهرسازی قرمز است اما رنگ‌های دیگر مانند یاقوت کبود، سبز و آبی وجود دارد که از نوع کمیاب بوده و به ندرت کاربرد دارند.

کاربرد یاقوت در جواهرسازی

  •  زمرد

یکی دیگر از سنگ‌های قیمتی در جواهرسازی زمرد است. رنگ سبز زمرد نمادی از طبیعت، زندگی، عشق و جاودانگی است. اعتقادات مختلفی درباره این سنگ وجود دارد که ارزش مادی و معنوی آن را بالا برده است.

زمرد در دستان هنرمند جواهرسازان به گنجینه‌ و جواهری گران‌بها تبدیل می‌شود. این سنگ در طبیعت با رنگ‌های دیگری چون سفید، زرد ، طلایی و آبی با ترکیبی از سبز نیز یافت می‌شود.

جواهرات ساخته شده با زمرد محبوبیت زیادی در جهان دارد و در گروه لوکس‌ترین زیورآلات جای گرفته‌اند. بسیاری از افراد ست و یا نیم ست زمرد ر ا برای هدیه سالگرد ازدواج با نماد جاودانگی انتخاب می‌کنند.

سنگ زمرد

  •  کابرد سنگ در جواهرسازی؛ سنگ فیروزه

در راستای کاربرد سنگ در جواهر سازی، سنگ محبوب فیروزه را معرفی نماییم. فیروزه که با رنگ آبی روشن، تیره و آبی و سبز لاجوردی وجود دارد به صورت نیمه شفاف تا مات در طبیعت یافت می‌شود و دارای قدمت زیادی است.

مصریان باستان از این سنگ برای تزئین بخصوص برای زینت دادن به مقبره‌ها استفاده می‌کردند. اما پس از آن این سنگ زیبا که نمادی از آرامش بود در صنعت جواهرسازی برای ساخت انواع زیورآلات مانند گردنبند، انگشتر و سایر اکسسوری استفاده شد. هم اکنون انواع مدل‌های طلا و جواهرات فیروزه اصل در گروه زیورآلات قیمتی جای دارد که در فروشگاه‌های مختلف به چشم می‌خورد.

سنگ فیروزه

  •  نقره

علاوه بر کاربرد سنگ در جواهرسازی، فلزات نیز نقش مهمی را ایفا می‌کنند. در حقیقت نقره یکی از جواهرات محبوب در دنیا است که به عنوان فلزی پایه در صنعت جواهرسازی کاربرد دارد.

این فلز به دلیل قیمت مناسب و خاصیت صیقل پذیری نسبت به سایر فلزات و همچنین خواص بی‌نظیر آن مورد توجه قرار گرفته است. نقره به رنگ سفید بوده و به عنوان آلیاژ در طلاسازی نیز استفاده می‌شود.

همچنین زیورآلات مختلفی با استفاده از آن ساخته می‌شود که به دلیل ثبات رنگ و قیمت پایین نسبت به طلا محبوبیت زیادی در جهان پیدا کرده است.

سنگ نقره

  • سنگ آمیتیست

یکی دیگر از کانی‌های پرکاربرد در جواهر سازی آمیتیست یا کوارتز بنفش است این سنگ به دلیل رنگ زیبا و درخشندگی فوق‌العاده در ساخت بسیاری از زیورآلات استفاده می‌شود.

آمیتیست از جمله سنگ‌های نیمه قیمتی است که به نام سنگ متولدین بهمن ماه نیز شهرت دارد. این کانی نماد آرامش و صلح است و هرگونه احساس ترس و تنش‌های عصبی را کاهش می‌دهد. زیورآلات ساخته شده با این سنگ به دلیل قیمت مناسب گزینه‌ای مناسب برای هدیه دادن هستند.

سنگ آمیتیست

  •  پلاتین

یکی از محبوب‌ترین فلزاتی که در ساخت انواع زیورآلات از آن استفاده می‌شود پلاتین است. این فلز به دلیل درخشندگی سفید رنگی که دارد درساخت طلا و جواهرات سفید از جمله حلقه‌های ازدواج به کار می‌رود.

پلاتین برای اولین بار در زمان لویی شانزدهم و برای ساخت زیورآلات مختلف استفاده شد. این فلز به دلیل دوام بالا و خواصی که دارد در این صنعت مورد استفاده قرار گرفته و در حقیقت نمادی از عشق و جاودانگی است.

سنگ پلاتین

  •  سنگ لعل

لعل یکی از سنگ‌های سخت موجود در بازار است که طیف رنگی بسیار گسترده‌ای داشته و در نقاط مختلف جهان یافت می‌شود. کاربرد سنگ در جواهر سازی و زیبایی این سنگ‌ها بر روی انواع زیورآلات سبب استقبال زیاد آن شده است.

فراوانی لعل آن را به سنگی مقرون‌به صرفه و البته لوکس نسبت به سایر سنگ‌ها تبدیل کرده است. این سنگ پیشینه تاریخی داشته و در گذشته بسیاری از مردم بر این باور بودند که استفاده از این سنگ سبب افزایش قدرت و دوری از شرارت می‌شود. امروزه در صنعت جواهرسازی از این سنگ در ساخت گردنبند، انگشتر، دستبند و گوشواره استفاده می‌شود.

سنگ لعل

  • کاربرد سنگ در جواهر سازی؛ یشم

در ادامه معرفی و کاربرد سنگ در جواهر سازی سنگ یشم را معرفی می‌نماییم. یکی دیگر از سنگ‌های کاربردی در ساخت انواع جواهرات یشم است. به طور کلی یشم به دو دسته جادنیت و نفریت تقسیم می‌شود. ی

شم نفریت قیمتی پایین‌تر نسبت به جادنیت دارد. این سنگ گران‌‍‌بها قدمتی تاریخی دارد به طوری‌که هشت هزار سال پیش از آن برای ساخت انواع مجسمه استفاده می‌کردند.

یشم در بسیاری از کشورها از جمله چین، با توجه به رنگ و خواص آن، نمادی از سلامتی و معنویت است. رنگ این کانی سبز براق و شبیه به زمرد چرب است. امروزه برای ساخت انواع مختلفی از زیورآلات طلا و جواهرات از این سنگ استفاده می‌کنند زیرا ترکیب شدن فلز طلا با سنگ یشم زیبایی بسیاری را به ارمغان می‌آورد.

سنگ یشم

  •  زبرجد

یکی دیگر از کانی‌های پرکاربرد در جواهر سازی سنگ زبرجد است که در جدول سنگ ماه تولد برای ماه های مختلف نیز جای دارد. این سنگ نیز در گروه سنگ‌های قیمتی قرار دارد و به نام متولدین مرداد ماه شهرت یافته است.

مصریان بر این باورند که این سنگ نور خورشید را به خود جذب می‌کند و به همین دلیل آن را سنگ خورشید می‌نامند. رنگ آن به رنگ سبز روشن و زیتونی مایل به زرد است و درخشندگی بسیاری دارد و به دلیل همین زیبایی در صنعت جواهرسازی کاربرد زیادی دارد. انواع مختلفی از انگشتر، گردنبند و سایر اکسسوری دیگر با این سنگ ساخته می‌شود.

  • کاربرد سنگ در جواهر سازی؛ کوارتز

در حقیقت کوارتز یکی از سنگ‌های معدنی پرکاربرد و قابل دسترس بر روی زمین است که دارای تنوع زیادی از رنگ از جمله کوارتز آبی، صورتی، سفید، زرد و … است که در سراسر نقاط دنیا به چشم می‌خورد.

البته برخی از رنگ‌های این سنگ تنها در مناطق خاصی از جهان یافت می‌شوند و به همین دلیل در گروه سنگ‌های با ارزش قرار دارند اما سایر رنگ‌های این کانی قیمتی نسبتا پایین دارند.

از قرن‌ها پیش این سنگ در ساخت انواع زیورآلات کاربرد داشته است.به دلیل خواص سنگ کوارتز و زیبایی و تنوع منحصر بفرد آن استفاده از این سنگ زیبا کاربرد زیادی در جواهرسازی دارد.

سنگ کوارتز

  • لاجورد

با توجه به کاربرد سنگ در جواهر سازی از سنگ لاجورد نمی‌توان چشم پوشی کرد. این سنگ که در گروه کانی‌های نیمه قیمتی قرار دارد از فسفات آهن، منیزیم و آلومینیوم تشکیل شده است.

به دلیل سختی این سنگ و همچنین زیبایش از آن در صنعت جواهر سازی استفاده می‌شود. رنگ این سنگ به صورت آبی تیره و روشن به همراه رگه‌های طلایی و زرد، به صورت مات و براق است که با ترکیب فلزاتی مانند طلا زیبایی آن چند برابر می‌شود.

سنگ لاجورد

  • کاربرد سنگ در جواهر سازی؛ عقیق

از جمله سنگ‌های معروف که حتما تا به حال نام آن را شنیده‌اید عقیق نام دارد. رنگ آن معمولا قرمز آتش‌فشانی است البته این سنگ در رنگ‌های دیگر چون سفید، آبی، سبز و… نیز وجود دارد.

عقیق در مذهب و ادیان مختلف نیز شهرت دارد و بسیاری از بزرگان دینی سفارش به استفاده از آن کرده‌اند. این سنگ نیمه قیمتی در ساخت بسیاری از زیورآلات از جمله انگشتر و گردنبند به کار می‌رود و برخی از افراد معتقدند که عقیق در رفع غم و ناراحتی و افزایش شادابی تاثیر بسزایی دارد.

سنگ عقیق

  • الکساندریت

در ادامه مطلب کاربرد سنگ در جواهر سازی، نوعی دیگر از سنگ‌های قیمتی به نام الکساندریت را به شما معرفی نماییم. از جمله سنگ‌های نادر در طبیعت می‌توان به الکساندریت اشاره کرد.

این سنگ در گروه کانی‌های گران قیمت قرار دارد و تاریخچه آن به زمان امپراطوری روسیه، دوره الکساندریت بر می‌گردد. می‌توان گفت این کانی نایاب از عجیت‌ترین سنگ‌های دنیاست که طیف رنگی بی‌نظیری را در خود جای داده است.

این سنگ در نورهای مختلف از جمله چراغ و نور آفتاب رنگ‌های بی‌نظیری را از خود به نمایش می‌گذارد. الکساندریت در کنار فلز طلا به جواهری لوکس تبدیل می‌شود که قیمت بالایی نسبت به سایر جواهرات دارند.

سنگ الکساندرایت

  • کاربرد سنگ در جواهر سازی؛ مروارید

مروارید یکی از سنگ‌های قیمتی در جواهر سازی است که حتما نمونه زیبا و پرطرفدار زیورآلات ساخته شده با آن را دیده‌اید. این سنگ که با نام اشک ماه نیز مشهور است از جمله سنگ‌های جذاب و زیبایی است که بر روی جواهرات قرار گرفته و زیبایی آن را تا چندین برابر افزایش می‌دهد.

اولین نمونه‌های کشف شده از مروارید به هزاران سال پیش برمی‌گردد زمانی‌که انسان‌ها برای تهیه غذا به سواحل دریا مراجعه می‌کردند. هم اکنون مروارید با ترکیبی از طلا در صنعت جواهرسازی برای ساخت انواع گردنبند، انگشتر و سایر زیورآلات دیگر به کار می‌رود.

سنگ مروارید

  •  آکوامارین

با توجه به کاربرد سنگ در جواهر سازی نوع دیگری از سنگ‌های گران‌قیمت و پرکاربرد به نام آکوامارین را به شما معرفی نماییم. این سنگ که به اصطلاح به آن دریای شیرین می‌گویند با طیف رنگی آبی روشن به رنگ دریا تا آبی تیره از جمله زیباترین سنگ‌های موجود در دنیاست که طرفداران زیادی در سراسر جهان دارد.

البته رنگ آبی تیره آن در دنیا بسیار کمیاب است. این کانی درخشندگی بسیاری مانند شیشه دارد و به همین دلیل با قرار گرفتن بر روی فلز طلا زیبایی آن چندیدن برابر می‌شود و به همین دلیل برای ساخت انواع جواهرات از آن استفاده می‌شود.

سنگ آکوامارین

  • کاربرد سنگ در جواهر سازی؛ سیترین

سیترین یکی دیگر از سنگ‌های محبوب در دنیاست و از جمله خانواده بزرگ سنگ‌های معروف کوارتز به شمار می‌رود. این سنگ از نوع کریستالی و به رنگ زرد، طلایی و طیفی از نارنجی است.

سیترین از واژه فرانسوی با نام لیمو برگرفته شده و در گروه کانی‌های نادر در طبیعت است. امروزه به دلیل رنگ طلایی جذاب این سنگ در صنعت جواهر سازی و برای ساخت انواع زیورآلات لوکس استفاده می‌شود.

سنگ سیترین

  • سنگ جید

سنگ‌های معدنی در دنیا و در طول تاریخ همواره مورد توجه بوده است. سنگ جید در حقیقت دارای قدمتی هزار ساله است که به دلیل خواص فراوان و زیبایی مورد توجه قرار گرفته است.

در حقیقت جید نوعی از سنگ یشم است که در ادیان نیز جایگاه ویژه‌ای داشته است. رنگ این کانی سبز کمرنگ بوده و در گروه سنگ‌های نیمه قیمتی قرار دارد. انواع جواهرات و زیورآلاتی چون دستبند، انگشتر و گردنبند با استفاده از این سنگ ساخته و در فروشگاه‌های مختلف به فروش می‌رسد.

سنگ جید

خرید آنلاین انواع طلا و جواهرات از فروشگاه راف گلد

اکنون که با کاربرد سنگ در جواهرسازی و انواع سنگ‌های قیمتی آشنا شدید، فروشگاه طلا و جواهرات راف گلد را به شما معرفی نماییم. این فروشگاه جدیدترین زیورآلات طلا و جواهر ساخته شده با انواع سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی را طراحی و در ویترین آنلاین خود به نمایش می‌گذارد.

با خرید آنلاین از این فروشگاه علاوه بر صرفه‌جویی در زمان و هزینه از تخفیفات ویژه برای خریدهای اینترنتی نیز بهره‌مند شوید. راف گلد برای تمامی محصولات خود اجرت ساخت پایین و قیمت مناسب را در نظر گرفته است. با خرید از این گالری خاص بودن و لذت خریدی هوشمندانه و مقرون ‌به‌صرفه را تجربه نمایید.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست