آیین استفاده از گردنبند از گذشته تا به امروز دستخوش چه تحولاتی شده است؟

گردنبندها یکی از پرکاربردترین زیورآلات هستند که تاریخچه گردنبند به سالیان دور بازمیگردد و بسیاری از ما روزانه از آن‌ها استفاده می‌کنیم.

به جرات می‌توان گفت این زیورآلات محبوب‌ترین اکسسوری در میان بانوان و آقایان هستند که از زمان‌های بسیار قدیم به عنوان یک وسیله زینتی کاربرد داشته‌اند. گردنبندها با استفاده از فلزاتی مانند طلا، نقره، استیل، تیتانیوم و همچنین چرم و پارچه‌های گوناگونی ساخته می‌شوند.

اما در میان همه این‌ها گردنبندهای طلا به دلیل ارزش و کیفیتی که دارند از گذشته تا به امروز در گروه بهترین زیورآلات جای گرفته‌اند. نمونه‌های جواهری از این زیورآلات توسط کمپانی‌های بزرگی چون کارتیه، تیفانی، ون کلیف، هرمس و سایر برندها ساخته شده که در صنعت مد و فشن جای خاصی پیدا کرده است.

ما در این مطلب قصد داریم به معرفی تاریخچه گردنبند و همچنین آیین استفاده از آن بپردازیم. چرا که این زیورآلات در دنیای امروزی سهم زیادی از صنعت طلا و جواهر را به خود اختصاص داده است. پس برای آشنایی بیشتر با فلسفه این اکسسوری محبوب در ادامه این مقاله از راف گلد با ما همراه باشید.

آیین استفاده از گزدنبند

بررسی تاریخ و آیین اسنفاده از گزدنبند

تاریخچه و آیین استفاده از گردنبند در دنیا

تاریخچه گردنبند به سالیان بسیار دور باز می‌گردد. در حقیقت می‌توان گردنبند را از اولین زیورآلاتی دانست که توسط بشر ساخته و مورد استفاده قرار گرفت.

در گذشته این زیورآلات تنها در مراسم‌های مذهبی و آیینی و یا مراسم‌های عزاداری و توسط اشخاص خاصی کاربرد داشتند. در این زمان انواع گردنبند با استفاده از سنگ، چوب، پر و پوست حیوانات ساخته می‌شد.

آیین استفاده از گردنبند در گذشته

آیین استفاده از گزدنبند در میان ملل متلف از گدشته تفاوت هایی با یکدیگر داشته است.

اما با با گذشت زمان فلزات و سنگ‌های گران‌قیمت برای ساخت آن استفاده شد که انداختن آن نمایانگر ثروت و قدرت افراد بود. در مصر باستان گردنبندهایی جواهر با استفاده از سنگ‌هایی مانند الماس، برلیان، یاقوت ساخته می‌شدند که توسط اشخاص مرفه جامعه مانند پادشاهان و خانواده آن‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفت و نشان‌دهنده طبقه اجتماعی افراد بود.

در این دوره مردم عادی و کشاورزان با استفاده از نخ و پارچه، سنگ‌های ارزان‌قیمت و همچنین انواع مهره برای خود گردنبند می‌ساختند. در زمان سومریان طلا و نقره جایگاه ویژه‌ای داشت و انواع گردنبند طلا و جواهر با سنگ‌های لاجورد و مهره ساخته می‌شدند.

  • تاریخچه گردنبند و آیین استفاده از آن در اروپا

در کشورهای اروپایی و غربی و در قرون وسطی فلسفه گردنبند کمی متفاوت‌تر شد. در این دوره گردنبندها یکی از لوازم مهم و اصلی برای شرکت در مهمانی‌ها به شمار می‌رفتند که به وسیله سنگ‌های رنگی و انواع فلزات برای استفاده با انواع لباس‌ها ساخته می‌شدند.

استفاده از گردنبند در اروپا

آیین استفاده از گردنبند در میان مردم غرب به ویژه اروپا

گسترش فناوری‌های جدید و دنیای مد و فشن در اروپا سبب شد تا زیورآلات به صورت انبوه و برای مناسبت‌های خاص و سلیقه‌های گوناگون نیز طراحی شوند. نمونه‌های گردنبندهای جواهر برای بسیاری از شاهزادگان و برای لباس‌های گوناگون آن‌ها در این دوره طراحی می‌شد.

  • فلسفه گردنبند در ایران

 تاریخچه گردنبند در ایران نیز به دو هزار سال پیش و زمان مادها برمی‌گردد. در این زمان با استفاده از دانه‌های رنگی و مهره‌ها اولین گردنبندها در فلات ایران ساخته شد. در زمان هخامنشیان گردنبندها با استفاده از انواع سنگ و فلزاتی مانند طلا و نقره با آویزهایی از حیوانات ساخته شدند.

فلسفه استفاده از گردنبند در ایران باستان

فلسفه و تاریخچه استفاده از گردنبند در ایران باستان

در قرن‌های 14 تا 17 زنجیرهای طلا با وزن بالا و آویزهایی درشت مورد استفاده قرار می‌گرفت که نشان‌دهنده ثروت افراد بود. با ورود به قرن بیستم و افزایش تجمل‌گرایی گردنبندها بسیار مورد توجه قرار گرفت و حتی این زیورآلات برای لباس‌ها و افراد خاص نیز طراحی می‌شدند.

تحول گردنبندها در دنیای امروزی

تاریخچه گردنبند تنها به قرن بیستم ختم نشده و در دنیای امروزی شاهد تحول بسیاری در این صنعت هستیم. با پیشرفت تکنولوژی و در دسترس بودن اینترنت برای همگان، دنیای مد و فشن جایگاه ویژه‌ای در میان مردم پیدا کرده است. زیورآلات نیز یکی از مهمترین نقش‌ها را در این صنعت ایفا می‌کنند.

همانطور که بیان کردیم امروزه برندهای لوکس بسیاری در زمینه طراحی و تولید انواع طلا و جواهرات فعالیت می‌کنند که نمونه‌های بی‌نظیری از جواهرات را از خود به جای گذاشته‌اند.

نمونه‌های گردنبند و یا زنجیر طلا کارتیه که در دنیا محبوبیت زیادی در میان مردم پیدا کرده است. همچنین سایر گردنبندهای برندهای دیگر هر روز در مدل‌های جدیدتر طراحی و روانه بازار می‌شوند.

تحول گردنبند در دنیای امروز

تحول گردنبندهای امروزی نسبت به نمونه های قدیمی

اگر چه خرید گردنبندهای برند به دلیل قیمت بالا برای همه مردم ممکن نیست اما امروزه گالری‌ها و فروشگاه‌های بسیاری در زمینه طلا و جواهر وجود دارند که نمونه‌های مختلف انواع گردنبند طلا زنانه ظریف و یا ضخیم و همچنین مدل‌های مردانه از این اکسسوری را در قیمت‌های مختلف طراحی و به فروش می‌رسانند.

خرید آنلاین انواع گردنبند طلا از فروشگاه طلا و جواهرات راف گلد

اکنون که با تاریخچه گردنبند و آیین و فلسفه آن آشنا شدید می‌توانید تنها با چند کلیک از جدیدترین مدل‌های زیورآلات از جمله گردنبند طلا و جواهر دیدن فرمایید.

به جای اینکه در این روزهای پاندمی کرونا وقت خود را صرف گذراندن در بازارها نمایید، می‌توانید خرید خود را به صورت آنلاین انجام دهید. با مراجعه به فروشگاه اینترنتی راف گلد از بروزترین اکسسوری‌ها از جمله انواع گردنبندهای زنجیری، چوکر، گردنبندهای نگین‌دار و بدون نگین و همچنین سایر مدل‌های آویزدار دیدن فرمایید.

بدین ترتیب به آسانی سفارش خود را ثبت کرده و محصولات خود را در زمانی کوتاه درب منزل تحویل بگیرید. این گالری برای تمامی زیورآلات خود اجرت ساخت پایین را در نظر گرفته است. با دریافت فاکتور رسمی و معتبر از این فروشگاه دیگر دغدغه و نگرانی خرید آنلاین را نداشته و با خیالی آسوده و به صورت هوشمندانه خرید خود را انجام دهید.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست