چرا انگشتر به عنوان نماد ازدواج انتخاب شده است؟

انگشترها از جمله محبوب‌ترین زیورآلات هستند که روزانه بسیاری از خانم‌ها و آقایان از آن استفاده می‌کنند. انگشترها علاوه بر زینت دادن به دست معنا و مفهوم مختلفی نیز دارند تاریخچه انگشتر به هزاران سال پیش بازمیگردد.

. برخی از افراد این زیورآلات را از اجداد و یا پدر و مادر خود به ارث می‌برند و این زیورآلات برای آن‌ها جنبه یادگاری داشته و برای برخی دیگر معنا و مفهوم عاطفی دارد. یکی از مهمترین کاربردهای انگشتر به عنوان نماد ازدواج است که افرادی که در شرف ازدواج هستند اقدام به خرید آن می‌کنند.

در بسیاری از کشورها این انگشتر نمادی از عشق، تعهد و پایداری است. اما دلیل این نماد چیست؟ انگشترها به دلیل فرم دایره‌ای شکلی که دارند دایره ابدیت را نشان می‌دهند زیرا اشکال هندسی از سالیان دور در تمام جهان گویای زبانی مشترک هستند به همین دلیل انگشترهایی با این فرم در همه دنیا مفهومی از عشق ابدی را بیان می‌کنند.

پدر این مطلب از راف گلد قصد داریم درباره تاریخچه انگشتر و استفاده از آن در تمدن‌های مختلف صحبت نماییم. پس برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه با ما همراه باشید.

تاریخچه اسفاده از انگشتر

تاریخچه انگشتر

در حقیقت تاریخچه انگشتر پیشینه‌ای نامشخص دارد و به طور دقیق نمی‌توان گفت از چه زمانی کاربرد داشته‌اند. اما با توجه به شواهد و نظریه تاریخ نویسان این زیورآلات از مصر باستان پس از تکامل مهره سرچشمه گرفته است.

مهره‌ها در طول تاریخ همواره نشانه قدرت بودند و بسیاری از افراد قدرتمند و با نفوذ از آن به صورت انگشتر استفاده می‌کردند. بسیاری از مقامات حکومتی و پادشاهان از این انگشترها استفاده می‌کردند و برای دادن اختیار به نمایندگان انگشتر خود را به آن‌ها می‌دادند.

علاوه بر مردان زنان درباریان و پادشاهان از انگشترهای گران قیمت و جواهر برای زینت دادن به دستان خود استفاده می‌کردند. البته قشر عادی مردم نیز در آن زمان از انگشترهای مس و نقره استفاده می‌کردند.

مردمان یونان و روم از اولین گروهی بودند که اقدام به ساخت انگشترهایی ظریف با ظاهری متفاوت کردند که استفاده از این انگشترها برای بردگان ممنوع بود. پس از آن با شروع امپراطوری جدید قوانین جدیدی حاکم شد و استفاده از انگشتر طلا برای اقشار دیگر جامعه از جمله نمایندگان، افسران و سایر مدیران ارشد مجاز شد.

استفاده از انگشتر به عنوان نماد ازدواج در تمدن‌های مختلف

همانطور که بیان کردیم تاریخچه انگشتر به سالیان طولانی برمی‌گردد و آداب و رسوم استفاده از آن در فرهنگ‌ها و تمدن‌های مختلف با یکدیگر متفاوت است.

در بسیاری از کشورها انگشتر و یا حلقه ازدواج به عنوان نماد باهم بودن، وفاداری، متعهد بودن و عشق است و به همین دلیل افرادی که در شرف ازدواج هستند اقدام به خرید انگشترهای ست و یا حلقه ازدواج می‌کنند.

اما تمدن‌های دیگر به چه صورت از آن استفاده می‌کنند؟ در ذیل برخی از این آداب و رسوم را به صورت مختصر شرح می‌دهیم.

انگشتر به عنوان نماد ازدواج

  •  مصر و یونان

مردمان مصر و یونان انگشتر را در دست چپ و در انگشت حلقه می‌انداختند. این انگشترها نمادی از عشق و تعهد را بازگو می‌کرد. مصریان اعتقاد داشتند رگی از این انگشت به قلب یعنی جایگاه عشق می‌رسد و به همین دلیل این انگشت را برای آن انتخاب کرده‌اند. تنوع زیادی از انگشتر طلا در این دوره مشاهده شده است.

  •  تمدن سومریان

تاریخچه انگشتر در تمدن سومریان به 4000 سال قبل از میلاد برمی‌گردد. در این دوره گره زدن نخی از لباس عروس و داماد به نشانه ازدواج و پیوند محکم بود. پس از گذشت سال‌ها بافتن حلقه‌هایی از نخ برای زنان و مردان در مراسم ازدواج رواج پیدا کرد.

  •  تمدن سلتی‌ها

در تمدن سلتی‌ها که به 900 سال قبل از میلاد باز می‌گردد انگشتر به عنوان نماد ازدواج بود که از سبزه و یا علف بافته می‌شد. این انگشترها در ابتدا با نماد تعلق به قبیله‌ای خاص بافته می‌شد و مختص اعضای مهم قبیله بود. اما پس از آن انگشتر به عنوان نماد پایداری و مقاومت برای ازدواج در نظر گرفته شد.

  •  کشورهای اروپایی شمالی و جنوبی

در بسیاری از کشورهای اروپای شمالی مانند آلمان و اتریش حلقه ازدواج نماد عشق و محبت است که آن را در دست راست می‌اندازند آن‌ها بر این باورند که انداختن حلقه در دست راست نشانه راستی و درستی است.

در کشورهای اروپای جنوبی مانند سوئیس، ایتالیا و آمریکا بیشتر مردم حلقه را در دست چپ و انگشت حلقه می‌اندازند.آن‌ها نیز معتقدند این انگشت به قلب که جایگاه عشق است نزدیک‌تر می‌باشد.

  •  امپراطوری رم

در زمان امپراطوری رم نیز انگشتر به عنوان نماد ازدواج مرسوم بود. بدین ترتیب انگشتری به شکل کلید از طرف داماد به عروس‌ها هدیه داده می‌شود که بیانگر املاک و دارایی مرد بود.

  •  کشور ایران

در ایران نیز حلقه نمادی از متاهل بودن، روابط عاطفی پایدار و عشق است که عروس و دامادها برای ازدواج به خرید آن اقدام می‌کنند. ایرانیان نیز حلقه ازدواج را در دست چپ و در انگشت حلقه می‌اندازند.

استفاده از انگشتر در تمدن های مختلف

خرید انواع حلقه طلا از فروشگاه راف گلد

در این مقاله در ارتباط با تاریخچه انگشتر و استفاده از آن در تمدن‌های مختلف صحبت کردیم. اگر شما نیز قصد خریدانگشار طلا یا حلقه ازدواج را دارید فروشگاه طلا و جواهرات راف گلد را به شما معرفی می‌کنیم.

این فروشگاه جدیدترین مدل‌های زیورآلات از جمله حلقه‌های ست را در وب سایت اینترنتی خود به نمایش می‌گذارد. با خرید از راف گلد علاوه بر صرفه‌جویی در زمان و هزینه از تخفیفات ویژه خریدهای اینترنتی نیز‌ بهره‌مند شوید.

این گالری تمامی محصولات خود را با قیمت مناسب و اجرت ساخت پایین به مشتریان ارائه می‌دهد. با راف گلد همواره خاص بودن و لذت خریدی هوشمندانه را تجربه نمایید.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست