کد روی طلا چیست و چه معنایی دارد؟

همانطور که می‌دانید تاریخچه طلا سازی در ایران به سالیان دور باز می‌گردد. حتما تا به حال در حین خرید انواع زیورآلات کدها و یا نشانه‌هایی را بر روی این محصولات مشاهده کرده‌اید.

زیورآلات همانطور که می‌دانید با استفاده از فلزات گوناگونی طراحی و تولید می‌شوند. همه ما می‌دانیم که یکی از راه‌های تشخیص کالا اصل از تقلبی کد روی محصولات است.

بر روی فلز طلا این کدها اهمیت بیشتر پیدا خواهند کرد و شاید کدهای روی سایر زیورآلات فلزهای اهمیت چندانی نداشته باشد.

به عبارتی دیگر بر روی طلا و جواهرات اعداد و یا کدهایی وجود دارد که نمایانگر سازنده و همچنین اصالت کالا است. اما این کدها واقعا اصالت کالا را بیان می‌کنند و یا چطور می‌توان با استفاده از آن‌ها اصالت طلا و جواهرات را تشخیص داد.

این بار و در این مطلب ما قصد داریم برای شما بیان کنیم که کد روی طلا چیست و چه معنایی دارد؟ پس برای آشنایی بیشتر با این موضوع در ادامه این مطلب همراه ما باشید.

معنی اعداد حک شده روی طلا چیست

کد روی طلا

 

کد و اعداد روی طلا و جواهرات بیانگر چیست؟

همانطور که بیان کردیم حروف و اعداد حک شده روی طلا و جواهر هر کدام بیانگر مواردی هستند که توجه به آن‌ها در هنگام خرید زیورآلات اهمیت دارد. در ذیل به صورت مختصر به بررسی مهمترین این اعداد و حروف در خواهیم پرداخت.

 

  • اعداد حک شده روی طلا، نشان دهنده عیار طلا

یکی از مهمترین کد روی طلا که معمولا در پشت و قسمت پنهانی زیورآلات شما قرار دارد کد عیار طلا است. این کد برای مشخص کردن خلوص طلا کاربرد دارد و اولین کدی است که بر روی انواع طلا و جواهر حک می‌شود.

همانطور که می‌دانید عیار طلاها با یکدیگر متفاوت هستند. این کد با نماد k و به معنای karat یا همان عیار طلا است که در مقابل آن اعدادی قرار می‌گیرد. به عنوان نمونه k18 عیار طلا 18 و k24 عیار 24 طلا را نشان می‌دهد.

بیشتر طلا و جواهراتی که در فروشگاه‌ها و گالری‌ها به چشم می‌خورد دارای عیاری 18 هستند. در برخی از موارد به جای حروف و اعداد تنها عدد را بر روی برخی از مدل‌های زیورآلات می‌بینیم.

کد 750 یا کد 75 که میزان خلوص 75 درصدی از طلا یا همان طلا هجده عیار را نشان می‌دهد. کد عیار طلا مهمترین کد برای معرفی زیورآلات بوده و با عیار 14،16،18و 24 و یا اعدادی مانند 600،750، 800، 950 و … نمایش داده می‌شوند.

 

کد روی طلا نشان دهنده عیار طلا

کد نشان دهنده عیار طلا و جواهر

 

  • حروف حک شده روی طلا

برخی دیگر از کدها بر روی انواع زیورآلات حک می‌شوند که بیانگر طریقه ساخت آن هستند و هر یک معنا خاص خود را دارند.

به عنوان نمونه حک شدن حروف GP بر روی زیورآلات به معنای Gold (طلا ) و PLATED (روکش) است. در حقیقت این کد نشان می‌دهد که زیورآلات فوق تنها روکشی از طلا دارد.

 

  • کدهای روی طلا ، نمایانگر موقعیت جغرافیایی

اما اعداد حک شده روی طلا تنها به این موارد نام برده محدود نخواهد شد. در حقیقت انواع گوناگون و متنوعی از کد روی طلا و جواهرات وجود دارد که می‌تواند معرف نوع، مدل، برند، طرح و یا حتی موقعیت جغرافیایی زیورآلات را نشان دهد.

برای مثال در صنعت طلا سازی در ایران، حرف T بر روی زیورآلات نشانه این است که این طلا در شهر تهران ساخته شده و یا حروف M نمایانگر ساخت طلا در مشهد و E نشان دهنده طلا ساخته شده در شهر اصفهان است.

بدین ترتیب می‌توان از شهر و یا موقعیت جغرافیایی سازند آن اطلاع حاصل نمایید.

 

  • حروف روی طلا، نشانه رنگ

رنگ نیز بر روی طلا و جواهرات دارای نشانه‌ای هستند. به همین ترتیب از حروف مختلف برای نشان دادن رنگ زیورآلات نیز استفاده می‌کنند. طلا با حرف W نشان‌دهنده رنگ فلز طلا سفید، طلا با حرف Y رنگ زرد و حرف P نشانه طلا رزگلد یا صورتی است.

کد و حروف حک شده بر روی طلا

کد و حروف حک شده بر روی طلا

 

آیا کدهای فوق اصالت زیورآلات را تضمین می‌کنند؟

سوالی که برای بسیاری از خریداران پیش می‌آید این است که آیا با استفاده از این کدها می‌توان به اصالت و یا عیار واقعی زیورآلات پی برد؟

در جواب باید بگوییم خیر، متاسفانه به صورت یقین نمی‌توانیم بگوییم اگر طلایی دارای کد عیار بوده حتما اصل بوده و یا محصول مورد نظر طلا یا فقط روکش طلا است.

در حقیقت و متاسفانه برخی از افراد سودجو برای اعتبار بخشیدن به محصولات خود اقدام به حک کردن این حروف و اعداد بر روی محصولات خود می‌کنند.

و یا با حک نکردن حروفی و اعداد ممکن است طلا 18 عیار را به جای 24 و یا روکش طلا را به جای فلز طلا به شما بفروشند.
اما راه حل چیست؟

اگر شما خرید طلا و جواهرات خود را از فروشگاه‌ها و گالری‌های معتبر انجام دهید تا حد زیادی کد روی طلا ، ضمانت اصالت آن است.

زیرا برای جلوگیری از تقلب استانداردها و قوانین و مقرراتی برای این فروشگاه‌ها در نظر گرفته شده که تا حدودی می‌تواند خیال شما را آسوده سازد.

بنابراین همانگونه که کدها و حروف روی طلا و جواهر اهمیت دارد، انتخاب یک فروشگاه معتبر و مطمئن نیز از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

 

خرید انواع طلا و جواهرات با خیالی آسوده از فروشگاه راف گلد

در این مقاله سعی کردیم تا شما را با انواع کد روی طلا و جواهرات آشنا سازیم تا در هنگام خرید هرگونه زیورآلات کالایی با اصالت را خریداری نمایید.

اما همانطور که بیان کردیم برای این‌که خیال شما از بابت کلاهبرداری افراد سودجو راحت باشد حتما طلا و جواهر را از گالری و فروشگاه‌های معتبر خریداری نمایید.

فروشگاه راف گلد با سال‌ها تجربه در زمینه طراحی، تولید و فروش انواع زیورآلات می‌توان خریدی مطمئن را برای شما رقم بزند.

در این گالری شما می‌توانید تنوع بسیاری از انواع اکسسوری را مشاهده و به صورت آنلاین و تنها با چند کلیک سفارش خود را ثبت و محصولات خود را در زمانی کوتاه درب منزل تحویل بگیرید.

لازم به ذکر است راف گلد برای تمامی محصولات خود فاکتور معتبر و رسمی را به مشتریان ارائه خواهد داد.

 

با راف گلد هوشمندانه و آسوده خرید نمایید.

 

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست