تفاوت نگین اتمی و برلیان در چیست؟

طلا و جواهرات از اکسسوری‌های بسیار پرطرفدار که می‌باشد که تنوع زیادی دارند و روی بعضی از آنها نگین‌هایی به چشم می‌خورد که زیبایی آن را چندبرابر می‌کند. طلا و جواهراتی که سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی روی آنها کار شده است، جذابیت بیشتری دارند و بسیار چشمگیر هستند و با توجه به نوع نگین کار شده قیمت‌ها متفاوتی خواهند داشت. کاربرد سنگ در جواهر سازی برای زیباتر شدن طلا، سبب شده که انواع متنوعی از نگین‌ها و سنگ‌ها را در این صنعت استفاده کنند و نگین‌ اتمی و برلیان نیز از پرکاربردترین آنها می‌باشند.

از نظر شفافیت و قیمت نیز این دو نگین، تفاوت بسیاری دارند. نگین برلیان سنگ الماسی است که طبیعی است و طی سالیان طولانی به وجود آمده و بسیار کمیاب است. جواهرساز بر روی الماس برش‌های گردی ایجاد کرده و آن به برلیان تبدیل می‌شود. ولی نگین اتمی سنگی‌ است که ساخته دست بشر است ولی با همان الگوی اتمی مشابه الماس ساخته می‌شود و از نظر قیمت از نگین برلیان بسیار ارزان‌تر می‌باشند.

ولی نکته مهم قابل ذکر این است که تشخیص نگین برلیان از اتم برای افراد غیر ماهر کار ساده‌ای نمی‌باشد و در هنگام خرید باید از تفاوت‌های این دو نگین اطلاعات کاملی داشته باشید و نیز از یک گالری معتبر خرید کنید.

در این مقاله می‌خواهیم به بررسی تفاوت در نگین اتمی و برلیان بپردازیم. لطفا در ادامه با ما همراه باشید تا با این نگین‌ها و تفاوت‌های بین آنها آشنا شوید.

تفاوت نگین اتمی و برلیان چیست

 

سنگ اتمی چیست؟

معمولا برای تزیین طلا و جواهرات از سنگ‌های زینتی که هم قیمتی و هم نیمه قیمتی است، استفاده می‌کنند که این سنگ‌ها خصوصیات و قیمت‌های متفاوتی دارند.

یکی از آنها، سنگ‌های اتمی هستند که دست‌ساز انسان است و در طلا و جواهرسازی مورد استفاده قرار می‌گیرد و به آن الماس آزمایشگاهی هم گفته می‌شود.

دلیل نامگذاری این سنگ، این است که اتم‌های سازنده این سنگ‌ها با اتم‌های سازنده الماس یکسان هستند و همان اتم‎‌های کربن هستند که با الگویی مشابه سنگ‌های طبیعی کنار هم قرار گرفته‌اند.

در آزمایشگاه این سنگ‌ها با فشار بالای مصنوعی ساخته شده‌اند و سپس با دستگاه‌های دقیقی برش خورده‌اند. در ادامه با سنگ برلیان و سپس با تفاوت سنگ اتمی با برلیان آشنا شوید.

سنگ اتمی چیست

سنگ برلیان چیست؟

سنگ برلیان، از ارزشمندترین جواهرات است. همان طور که بیان کردیم سنگ الماسی است که به صورت گرد تراش خورده است و برای تراش دادن آن دانشمندان موسسات آمریکا و بلژیک تلاش زیادی کردن.

همچنین به صورت به روز استاندارهای جدیدی را با دستگاه‌های پیشرفته برای این کار ارائه می‌دهند تا زوایا و نوع برش را به شکلی تنظیم کنند که نور را منعکس کند و درخشندگی جواهر را بسیار زیاد می‌کند.

برای اینکه برلیان از درخشندگی بیشتری برخوردار باشد باید در هنگام تراش دادن به عمق و قطر برش آن دقت کرد تا اوج زیبایی در الماس را به نمایش بگذارد و این کار نیاز به مهارت تراشکار دارد.

برلیان چیست

تفاوت نگین اتمی و برلیان در چیست؟

همان‌‌طور که قبلا بیان کردیم، برلیان همان سنگ الماس طبیعی تراش خورده است ولی نگین اتمی توسط انسان و در آزمایشگاه ساخته می‌شود. برای اینکه تفاوت نگین اتمی و برلیان را بدانید، در ادامه با ما همراه باشید.

برلیان الماسی طبیعی می‌باشد که سال‌های طولانی توسط زغال سنگ به وجود می‌آید و جواهرساز آن را به صورت گرد تراش می‌دهد ولی نگین اتمی ساخته دست بشر است.

تفاوت مهم دیگر نگین اتمی و برلیان در بازتاب نور آنها می‌باشد. ‌زمانی که نور به سنگ الماس یا برلیان برخورد می‌کند، چنان زوایایی ایجاد خواهد کرد که نه تنها سبب انعکاس نور می‌شود، بلکه جلوه و درخشندگی سنگ را خیره‌کننده می‌کند. در صورتی که نگین اتمی این ویژگی‌ها را ندارد و وقتی روی کاری آن را سوار می‌کنند، زیر کار مشخص است و انعکاس نور ندارد.

شفافیت، یکی دیگر از تفاوت نگین اتمی و برلیان می‌باشد. برلیان در مقایسه با نگین اتمی رنگی کدر دارد و غیرشفاف است ولی نگین‌های اتمی رنگ شفافی دارند و طیف کامل رنگی منشور را با رنگ سفید بازتاب می‌دهند.

با سنگ‌های الماس می‌توان بر روی سطوح شیشه‌ای خط انداخت ولی نگین اتمی فاقد این ویژگی می‌باشد.

یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های نگین اتمی و برلیان تفاوت در قیمت آنها می‌باشد. سنگ‌های اتمی قیمت بسیار پایینی دارند و در مقابل سنگ‌های اصل بسیار ناچیز هستند.

در طلاهایی که نگین‌های اتمی کار شده است، قیمت سنگ را حساب نمی‌کنند و فقط قیمت وزن محصول در نظر گرفته می‌شود ولی در نگین‌های برلیان قیمت سنگ جداگانه محاسبه خواهد شد که قیمت بالایی هم دارند.

مقایسه نگین اتمی و برلیان

روش‌های تشخیص برلیان از سنگ اتمی

بعد از اینکه تفاوت نگین اتمی و برلیان را بازگو کردیم به چند روش برای تشخیص برلیان اصل از سنگ اتمی اشاره خواهیم کرد.

البته باید به این نکته توجه کنید که تشخیص سنگ اصل از بدل باید به توسط شخص ماهر و جواهرساز انجام شود و روش‌های زیر به تنهایی برای اصل بودن سنگ‌های قیمتی کافی نمی‌باشد.

روش تخیص برلیان فیک و اصل

 

  • تست آب

برای این تست یک لیوان پر از آب آماده کنید و نگین‌ها را داخل آن بیندازید. برلیان به دلیل اینکه چگالی بالایی دارد به زیر آب می‌رود ولی نگین‌های اتمی روی آب می‌مانند. اگر برلیان شما زیر آب رفت، اصل است.

 

  • تست با ذره‌بین

با ذره‌بین نیز می‌توانید اصل بودن برلیان را تشخیص دهید. در اکثر سنگ‌های برلیان یک نقطه کوچک کربن وجود دارد که با چشم قابل دیدن نیست و می‌توان با ذره‌بین آن را مشاهده کرد.

ولی توجه داشته باشید که تشخیص تفاوت نگین اتمی و برلیان در این تست، کار آسانی نیست و شاید نتوانید با انجام دادن آن به نتیجه برسید و نیاز به دستگاه‌های آزمایشی داشته باشد.

 

  • تست از طریق نگاه چشمی

برای این کار می‌توانید از گردنبند یا انگشتری که نگین اتم در آن به کار رفته است، استفاده کنید و از این طریق با سنگ مورد نظر مقایسه کنید و نگین اتمی و برلیان اصل را تشخیص دهید.

تست شناخت برلیان و سنگ اتمی

  • تست با روش اشعه X

برای تشخیص برلیان روش‌های تخصصی هم وجود دارد. یکی از این روش‌ها اشعه ایکس می‌باشد که سنگ را در معرض این اشعه قرار می‌دهند و اصل بودن آن را مشخص می‌کنند.

 

  • تست با میکروسکوپ

بعد از اینکه برای تشخیص نگین اتمی و برلیان با ذره‌بین موفق به اصل بودن برلیان نشدند، از میکروسکوپ استفاده می‌کنند.

اگر زائده کوچکی را در آن مشاهده کردند، سنگ اصل است. ولی اگر از تراش‌های موجود روی این کار پرتوهایی به رنگ نارنجی ساطع شد، آن سنگ برلیان نمی‌باشد.

در آخر به این نکته توجه کنید که هنگام خرید این سنگ قیمتی با ارزش حتما شناسنامه کار را از فروشنده دریافت کنید و دقت داشته باشید که شناسنامه باید در یکی از موسسات معتبر ارزیابی و صادر شده باشد.

فرق نگین اتمی با برلیان چیست؟

خرید آنلاین طلا و جواهر از گالری طلا و جواهر راف گلد

در این مقاله به معرفی نگین اتمی و برلیان پرداختیم و تفاوت سنگ اتمی با برلیان را بیان کردیم. اکنون به شما پیشنهاد می‌دهیم به وب‌سایت گالری راف گلد مراجعه کنید و از انواع نگین‌های اتمی و برلیان و سایر سنگ‌های قیمتی آن دیدن فرمایید.

این گالری سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی خود را با قیمت مناسب و اجرت ساخت پایین برای شما عرضه داشته است. شما می‌توانید با خرید از این گالری شناسنامه معتبر سنگ‌های قیمتی را دریافت کنید.

همچنین با خرید اینترنتی انواع طلا و جواهر با نگین اتمی و برلیان مانند: خرید انگشتر طلا زنانه، انگشتر با نگین، گوشواره با نگین، گردنبند با نگین از آفرهای ویژه این گالری بهره‌مند شوید. گالری راف گلد محصولات شیک و مدرن را طراحی می‌کند.

با راف گلد خریدی هوشمندانه را تجربه کنید.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست