سنگ آمیتیست نماد خوشبختی و تقویت کننده حافظه

همانطور که قبلا نیز بیان کردیم سنگ‌ها از جمله عناصری هستند که به صورت طبیعی در زمین یافت می‌شوند. بسیاری از کانی‌شناسان بر این باورند که سنگ‌ها از جمله سنگ آمیتیست دارای انرژی و خواص ارزشمندی هستند که می‌توانند در درمان بسیاری از بیماری‌ها و همچنین بهبود خلق و خوی افراد تاثیرگذار باشند.

امروزه سنگ‌های بسیاری به عنوان سنگ ماه تولد وجود دارد که هر یک به نوعی به متولدین ماه‌های سال مرتبط هستند. این کانی‌ها بر اساس میزان نادر بودن در طبیعت قیمت گذاری شده و در ساخت بسیاری از زیورآلات به کار می‌روند.

در مقالات پیشین در ارتباط با کاربرد سنگ در جواهر سازی به صورت کامل صحبت کردیم. اکنون در این مقاله قصد داریم یکی از سنگ‌های مهم و پرکاربرد به نام سنگ آمیتیست به همراه خواص و ویژگی‌های آن را به شما معرفی نماییم.

می‌توان گفت این کانی نیز از جمله سنگ‌های نیمه قیمتی است که در ساخت بسیاری از اکسسوری‌ها کاربرد دارد. در ادامه با راف گلد همراه باشید تا اطلاعاتی بیشتر درباره آن کسب نمایید.

سنگ آمیتیست از گروه سنگ های کوارتز

سنگ آمیتیست

 

معرفی سنگ آمیتیست و نماد آن

آمیتیست یک سنگ و یا کریستال چند ضلعی است که از گروه و خانواده سنگ‌های کوارتز است. در حقیقت آمیتیست را می‌توان گران‌ترین سنگ کوارتز نامید که به آن کریستال بنفش نیز می‌گویند.

  • این سنگ در بسیاری از کشورهای جهان یافت شده و همانطور که بیان کردیم در گروه کانی‌های نیمه قیمتی در دنیا قرار دارد.
  • سنگ آمیتیست به رنگ‌های ارغوانی و از طیف رنگی صورتی تا بنفش یافت می‌شود که البته با تابش نور خورشید و یا حرارت دادن به رنگ زرد و قهوه‌ای نیز در می‌آید.

سختی آن تقریبا برابر 7 در مقیاس موس بوده و در میان سنگ‌های آذرین و دگرگونی مانند گرانیت و گنیس به وجود می‌آید. این کانی دارای شکنندگی بالایی بوده و در هنگام استفاده از آن باید مراقب بود.

بسیاری از افراد آمیتیست را نماد عشق و خوشبختی دانسته و همچنین این کانی را به عنوان سنگ اصلی متولدین مرد و زن ماه بهمن نسبت داده‌اند.

از جمله ذخایر و استخراج سنگ آمیتیست می‌توان به کشورهای برزیل، کانادا، هند، مکزیک، روسیه، سریلانکا، اروگوئه و ماداگاسکار اشاره نمود که البته نوع کمیاب و گران‌قیمت آن به نام آمیتیست پالمیرا و مارابا، در کشور برزیل یافت می‌شود.

در ایران نیز این سنگ در برخی از شهرها استخراج شده و نوع خاصی از آن در شهر بوشهر با رنگ نارنجی کمرنگ و نوعی دیگر از آن در شهر شاهرود یافت می‌شود.

سنگ آميتيست و سنگ ماه تولد دی

آمیتیست نماد آرامش و خوشبختی

 

تاریخچه سنگ آمیتیست

آمیتیست به معنای هوشیار بودن است. تاریخچه سنگ آمیتیست به سالیان دور و زمان یونان باستان بر‌میگردد. یونانیان بر این باور بودند که این کانی می‌تواند تاثیرات الکل را تا حد بسیاری از بین ببرد.

سربازان یونانی در بسیاری از جنگ‌ها این سنگ را همراه خود داشته و اعتقاد داشتند که آمیتیست سبب آرامش و خونسردی و همچنین حفاظت از آن‌ها در جنگ خواهد شد.

این کانی ارزشمند در سنت ولنتاین جایگاه ویژه‌ای داشته و در این زمان افراد زیادی سنگی از آمیتیست با چهره حکاکی شده خدای عشق بر گردن می‌آویختند.

شاید یکی از دلایلی که این سنگ به نام سنگ اصلی متولدین بهمن ماه (به دلیل قرار گرفتن روز ولنتاین در این ماه) نامگذاری شده نیز همین باشید. در مصر این سنگ به عنوان یک جواهر کاربرد داشت و حکاکی‌های بسیاری بر روی آن انجام می‌شد.

تا قرن 18 آمیتیست تنها مختص اشراف زادگان و اقشار پردرآمد بود و این افراد از این سنگ برای محافظت از خود در برابر بیماری‌ها و همچنین به عنوان یک وسیله زینتی استفاده می‌کردند. اما رفته رفته معادن زیادی از آن کشف شده و قیمت آن کاهش یافت.

امروزه این سنگ در صنعت طلا و جواهر برای ساخت انواع زیورآلات استفاده می‌شود و برای عموم مردم در دسترس است.

کاربرد و قیمت سنگ آمیتیست

با توجه به اینکه سختی این سنگ 7 است در صنعت جواهر سازی کاربرد داشته و برای ساخت انواع زیورآلات از آن استفاده می‌کنند.

گردنبند، دستبند، گوشواره و انگشترهای زیبا و جذاب با استفاده از آمیتیست طراحی و به فروش می‌رسند. برخی از انواع این سنگ که به صورت لایه لایه است در ساخت انواع تسبیح و برای کارهای هنری و ظروف تزئینی استفاده می‌شود.

از دیگر کاربرد این کانی می‌توان به شفابخشی و درمان اشاره کرد که در ادامه خواص و فواید آن را بیان خواهیم کرد. هر چه میزان رنگ آمیتیست به بنفش تیره نزدیک باشد قیمت آن نیز بیشتر خواهد بود. سنگ آمیتیست ارغوانی را می‌توان گران‌ترین رنگ این کانی دانست.

علاوه بر این شفافیت سنگ نیز از موارد مهم دیگر در تعیین قیمت آن است و هر چه آمیتیست شفاف‌تر باشد قیمت بالاتری خواهد داشت. جواهراتی که از سنگ اصل آمیتیست ساخته می‌شوند معمولا دارای قیمتی بالا هستند.

کاربرد سنگ امیتیست در جواهر سازی

جواهرات ساخته شده با آمیتیست

 

خواص سنگ آمیتیست

همانطور که بیان کردیم سنگ آمیتیست دارای خواص درمانی و معنوی بسیاری است که بسیاری از بزرگان دینی و همچنین کانی شناسان به استفاده از آن سفارش کرده‌اند.

این سنگ می‌تواند سبب بهبود حالت روحی افراد و همچنین درمان برخی بیماری‌ها شود. در ذیل به صورت مختصر فواید و خواص استفاده از آن‌ را بیان خواهیم کرد.

  • افزایش تمرکز و مدیتیشن از فواید استفاده از این کانی ارزشمند است.
  • افزایش و تقویت سیستم ایمنی بدن از دیگر خواص این سنگ است.
  • بهبود حافظه و افزایش آرامش در افراد
  • گفته شده آمیتیست به درمان کم‌خونی و مشکلات ناشی از خون کمک می‌کند.
  • محافظت از افراد در برابر بلاها از دیگر خواص این سنگ است.
  • سنگ آمیتیست سبب کاهش اضطراب و ترس در افراد خواهد شد.
  • ترک عادات ناپسند با استفاده از این سنگ آسان می‌شود. بدین ترتیب برای ترک سیگار، مواد مخدر و الکل از این کانی استفاده می‌شود.
  • در بسیاری از روایات گفته شده این سنگ سبب افزایش رزق و روزی و برکت در زندگی می‌شود.
  • از جمله خواص سنگ کوارتز آمیتیست می‌توان به کاهش دهنده ریزش مو و مشکلات پوستی اشاره کرد.
  • آمیتیست زیبایی، عشق و خوشبختی را با خود همراه دارد.

رنگ‌های سنگ آمیتیست

همانطور که بیان کردیم سنگ آمیتیست در طیف رنگ‌های بنفش تا ارغوانی و صورتی در دنیا یافت می‌شود. جواهرات و زیورآلات بسیاری با رنگ‌های جذاب بنفش تیره و روشن و همچنین ارغوانی طراحی و تولید می‌شوند.

در حقیقت هنگام رشد بلور کوارتز در این سنگ، مقداری آهن با آن ترکیب شده و طیف رنگی بنفش را به ارمغان می‌آورد. پس از آن با قرار گرفتن در اشعه گاما به رنگ ارغوانی یا بنفش تیره در می‌آید.

این رنگ‌ها معمولا در بازارهای جهانی دارای قیمتی بالاتر هستند. شاید نام آمیتیست سبز، زرد، نارنجی و یا آمیتیست قهوه‌ای نیز به گوش شما خورده باشد.

اما این رنگ‌ها چگونه به دست می‌آیند؟ در حقیقت این کانی به این رنگ‌ها در طبیعت وجود ندارد بلکه در اثر حرارت دادن در دمای بالای 500 درجه سانتیگراد به این طیف از رنگ‌ها می‌رسد.

سنگ‌های آمیتیست که با این دما و رنگ‌های فوق به دست می‌آید پرازیولیت نام دارد. جالب است بدانید این سنگ‌ها در دماهای 150 سانتیگراد می‌تواند رنگ خود را از دست بدهد.

جواهراتی از آمیتیست به رنگ سبز و قهوه‌ای و سایر رنگ‌هایی از این سنگ که در بازار مشاهده می‌شوند نیز بر اثر حرارت به دست آمده‌اند.

 

استخراج سنگ آمیتیست

آمیتیست سبز

روش تشخیص سنگ آمیتیست اصل از تقلبی

در حقیقت تشخیص اصل یا غیر اصل بودن سنگ تقلبی بهتر است توسط افراد متخصص و کانی شناسان انجام گیرد. زیرا این کار نیازمند کارشناس و افراد باتجربه برای تشخیص درست است.

اما با این وجود عواملی نیز وجود دارد که با در نظر گرفتن آن‌ها می‌توان تا حدودی از اصل یا تقلبی بودن آن آگاه شد. در ذیل به صورت مختصر به بررسی این موارد خواهیم پرداخت.

 

  • رنگ سنگ آمیتیست

اولین و مهم‌ترین عامل برای تشخیص سنگ اصل از تقلبی رنگ آن است. سنگ اصل معمولا به رنگ بنفش یا ارغوانی و از طیف صورتی تا بنفش است.

تنها جند رنگ سبز و نارنجی و قهوه ای در اثر حرارت به دست می‌آیند که بسیار نایاب هستند.

 

  • میزان شفافیت و وضوح آمیتیست

شفافیت و وضوح سنگ از موارد مهم در تعیین اصالت سنگ است. سنگ‌های آمیتیست معمولا شفافیتی شبیه به شیشه دارند.

البته برخی از انواع آن به دلیل وجود ناخالصی کمی کدرتر به نظر می‌رسند. اگر سنگ آمیتیست کدر بود به اصالت آن باید شک کرد.

 

  • درجه سختی سنگ

درجه سختی سنگ از عوامل مهم دیگر در تشخیص سنگ اصل از تقلبی است. همانطور که بیان کردیم میزان سختی این کانی 7 است بنابراین به سادگی نمی‌توان بر روی آن خط و خش ایجاد نمود. با این وجود با ناخن و یا اجسام سخت تغییری بر روی آن ایجاد نخواهد شد.

 

  • بررسی هویت سنگ

شما می‌توانید در ارتباط با هویت سنگ از فروشنده سوال کنید. این‌که سنگ از کجا استخراج شده می‌تواند در اصالت سنگ به شما کمک کند.

زیرا همانطور که بیان کردیم سنگ آمیتیست در کشورهای مختلفی استخراج می‌شود و مدل‌های خاصی از آن نیز تنها در برخی از کشورها یافت می‌شوند.

به عنوان مثال آمیتیست بنفش روشن تنها در برزیل و آفریقای جنوبی یافت می‌شود. راهنمایی گرفتن در این باره از یک فرد با تجربه می‌تواند کمک بسیاری به شما کند.

 

روش نگهداری از سنگ آمیتیست

اگر شما نیز زیورآلاتی از سنگ آمیتیست دارید مانند سایر اکسسوری‌های دیگر خود باید از آن نگهداری نمایید.

برای مراقبت از این سنگ در هنگام ورزش کردن، شنا و استفاده از مواد شوینده قوی و یا انجام کارهای منزل جواهرات آمیتیس خود را خارج کرده و آن را در جایی امن نگه دارید.

بهترین مکان برای نگهداری از این سنگ قراردادن در یک جعبه جواهرات و یا در محیطی تاریک است، بنابراین از قرار دادن آن در مقابل نور خورشید خودداری نمایید.

زیرا همانطور که بیان کردیم این سنگ با قرار گرفتن در معرض نور تغییر رنگ خواهد داد و ممکن است رنگ ارغوانی و بنفش خود را از دست دهد.

از موارد مهم دیگر در نگهداری این سنگ دما است. در حقیقت تغییرات ناگهانی دما، گرما و سرمای ناگهانی می‌تواند سنگ را شکننده و به آن آسیب رساند.

سنگ آمیتیست و روش نگهداری آن

 

روش تمیز کردن سنگ آمیتیست

برای تمیز کردن زیورآلات خود با سنگ آمیتیست بهتر است از مواد شوینده ملایم به همراه آب استفاده نمایید. این کانی به محلول‌های اسیدی و آمونیوم حساس بوده و استفاده از این مواد سبب آسیب رساندن به آن خواهد شد.

برای تمیز کردن این کانی می‌توانید از یک برس نرم و بدون وارد کردن فشار به آرامی آن را با مایع یا صابون ملایم تمیز نمایید.

در هنگام تمیز کردن این سنگ توجه نمایید که قرار گرفتن این سنگ به مدت طولانی در آب گرم و یا سرد سبب آسیب دیدن آن می‌شود.

بنابراین بهتر است سریع آن را تمیز و سپس به صورت کامل آن را با حوله و یا دستمال نرم خشک نمایید. برای اطمینان بیشتر می‌توانید برای تمیز کردن سنگ‌های خود آن را به متخصصین این کار بسپارید.

خرید آنلاین انواع طلا و جواهرات آمیتیست از گالری راف گلد

در این مقاله در ارتباط با سنگ آمیتیست و خواص آن و همچنین رنگ و کاربرد آن صحبت کردیم.

اگر شما نیز قصد خرید انواع طلا و جواهرات ساخته شده با سنگ اصل آمیتیست را دارید باید حتما آن را از فروشگاه قابل اطمینانی خریداری نمایید.

گالری طلا و جواهرات راف گلد با سال‌ها تجربه در زمینه طراحی و تولید انواع زیورآلات، اکسسوری‌های ساخته شده با این کانی را در وب‌سایت خود به نمایش گذاشته است.

انواع طلا و جواهرات آمیتیست مانند انگشتر، گردنبند، دستبند و آویز با سنگ ماه تولد دی، بهمن، اسفند و همچنین سایر ماه‌های سال در فروشگاه طلا و جواهرات راف گلد طراحی و به فروش می‌رسند.

با خرید آنلاین از این فروشگاه در زمان خود صرفه‌جویی نموده و برای تمامی محصولات اجرت ساخت پایین را دریافت نمایید.

لازم به ذکر است این فروشگاه برای آسودگی خیال شما از اصالت انواع سنگ‌ها، فاکتور معتبری را به مشتریان ارائه خواهد داد.

با راف گلد زیبا باشید و هوشمندانه خرید نمایید.

 

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست