با تاریخچه استفاده از پابند آشنا شوید

یک پابند یا خلخال نوعی زنجیر از جنس های مختلف است که دور مچ پا آویخته یا به عبارتی پوشیده می شود. ممکن است که مانند لباس های چرمی سفت و محکم بسته شود یا اینکه مقداری شل باشد که هنگام راه رفتن مقداری تکان بخورد. تاریخچه استفاده از پایند به صدها سال پیش بازمیگردد.

پابندها بیشتر از هزاران سال است که در فرهنگ های مختلف استفاده می شوند. بعضی از پابندها معنای خاصی دارند در حالیکه بسیاری دیگر فقط جنبه زیبایی دارند. حتی امروزه نیز بسیار از این جواهرات زیبا می پوشند و با همه استایل ها نیز به راحتی از آن بهره می برند. پابندها می توانند از انواع ساده و باریک از جنس نقره باشند یا از انواع پابند طلای پر زرق و برق!

در ادامه این مقاله از راف گلد علاوه بر بررسی گذشته دور و نزدیک پابندها، انواع آن را از نظر معنایی که پوشیدنش می تواند داشته باشد، نیز مورد کاوش قرار می دهیم. با ما همراه باشید.

تاریخچه استفاده از پابند

سومری ها؛ این مردمان باستانی حدود 4500 سال قبل در بین النهرین زندگی می کردند. گور های کشف شده از این سومریان نشان می دهد که این تمدن اولین تمدنی در تاریخ است که شواهدی مبنی بر پوشیدن دستبند از جمله پابند طلا  به جای گذاشته اند.

در واقع گفته می شود که در آن زمان، پوشیدن جواهرات توسط زن، نشان دهنده میزان ثروت شوهر بوده است. این گورها همچنین مشخص کردند که سومری ها گردنبند، انگشتر و انگشترهای مخصوص پا نیز می پوشیدند.

پیشینه استفاده از پابند

تاریخچه استفاده از پابند در میان مصری های باستان؛ تمامی مردمان مصر باستان، اعم از فقیر و ثروتمند از پوشیدن جواهرات لذت می بردند. نجیب زادگان و اعضای خانواده های سلطنتی از دستبندهایی که سنگ و مواد با کیفیت داشتند استفاده می کردند.

افراد رده بالای جامعه مصر باستان حریص تکه جواهرات زیبا بودند و بسیار به دنبال مد روز در لباس پوشیدن و پوشیدن جواهرات می گشتند. افراد فقیر در مصر، پابند به پا می کردند اما این نوع جواهرات در آن زمان بسیار ارزان قیمت بودند و بیشتر نماد طلسم هایی برای خوش شانسی به حساب می آمدند. در قرون بعدی این پابندها را پابندهای افسونگری نامیدند.

تاریخچه پابند

ایران باستان؛ اینگونه تصور می شود که استایل پوشش باستانیان از طریق جاده ابریشم به همه جا پخش شده است. فروشندگان جواهرات انواع دستبندها شامل پابندها را به امپراطوری ایران آوردند. در محوطه باستان شناسی معروف به Golden Mound (تپه طلایی) بیش از 20000 هزار قطعه جواهرات با کیفیت ایرانی کشف شد. بسیاری از این قطعات دارای الماس های با کیفیتی مثل الماس لاجوردی و آمتیست بودند.

تاریخچه استفاده از پابند در هند باستان؛  هندوستانی ها پابندها را چندین قرن است که به پا می کنند. این علاقه وافر آنها به جواهرات حتی در ادبیات آنها نیز وارد شده است مانند داستان شیلاپادیکارام که یک قصه خیالی درباره یک شوهر خیانتکار تعریف می کند که عاشق زنی شد که یک پابند جادویی به پا داشت. رسم زنان امروزی هندی در عروسی همچنان هم شامل پوشیدن یک پابند به عنوان جزوی از اجزای لباس عروسی می شود.

تاریخچه استفاده از خلخال - هند

زنان هندوستانی گاهی اوقات پابندهای عجیب و غریبی در جهان می پوشند که شامل تعداد زیادی زنجیرها، آویز و زنگوله های کوچک می شود و جنس نقره، جنس بسیار معمول و پرطرفدار پابند در بین هندوستانی هاست.

مد آمریکا؛ پوشیدن پابند در آمریکا در قرن 21 رواج یافت. در دهه 50 میلادی کسانی که که از جوراب ساق بلند استفاده می کردند، از جواهرات نیز بهره می بردند تا جلوه بهتری به سفیدی جورابهای خود ببخشند. در دهه 70 میلادی، خانم ها شروع به پوشیدن پابندها که شامل اسم خود یا حرف ابتدای اسم خود بود، کردند. اگر چه پابندها هم توسط مردان و هم توسط بانوان قابل پوشیدن است اما در بین بانوان طرفداران بیشتری دارد.

امروزه شما می توانید هر نوع پابند را از یک تکه زنجیر ساده گرفته تا پابند های زرق و برق دار طلایی به سادگی تهیه نمایید. پابندها امروزه یک جز جدانشدنی از مد و فشن در آمریکا می باشند.

پوشیدن پابند معنی خاصی دارد؟

علاوه بر فواید بستن پابند استفاده از این اکسسوری بین ملل مختلف معانی متفاوتی دارد. تاریخچه استفاده از پابند در میان زنان هندوستانی به گونه ای است که آنها  پابند را معمولا برای نمایش وضع تاهل خود می پوشیدند. این پابندها که در هندی با نام پایال شناخته می شوند، یک هدیه سنتی به تازه عروس ها بودند که زمانی که برای اولین بار به خانه شوهرشان می آمدند به آنها داده می شد. اگر چه دختران مجرد نیز ممکن است از این پابندها استفاده کنند که می تواند نشان دهنده غرور و شجاعت آنها باشد.

پوشیدن پابند معنای خاصی دارد

 

پابندهای دختران مجرد گاهی اوقات دارای قطعه ها و زنگوله های بیشتری هستند تا هنگام راه رفتن مقداری صدا از خود تولید کند تا باعث جلب توجه دیگران شود. در فرهنگ غرب اما پوشیدن پابند معنی خاصی برای خانمها ندارد و هرکسی بنا به سلیقه و علاقه ای که دارد انواع آن را می پوشد. پوشیدن پابند نقره علاوه بر زیبایی اثرات درمانی نیز دارد که می توان به التیام زخم ها، از بین رفتن ویرس ها و خواص ضدالتهابی آن اشاره نمود. در مقاله بستن پابند به چه معناست به شکل مفصل به این موضوع پرداختیم.

سخن پایانی

همانطور که مشاهده کردید معانی و سمبل های استفاده از پابند به مدتها قبل بر میگردد و امروزه می تواند به شکل های مختلفی استفاده شود. از سومری های باستان تا زمان حال، پابندها معمولا نشان دهنده طبقه اجتماعی، وضعیت تاهل و … بوده اند. به این ترتیب بعضی از سنت ها تا امروز نیز آن شرایط را با خود حمل کرده و به زندگی مردمانشان وارد کرده اند. اما شما می توانید پابندها را به هر دلیل و شکلی که دلتان میخواهد بپوشید و لذت ببرید!

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست