کوبیک زیرکونیا چیست؟

سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی بسیاری در دنیا یافت می‌شوند که هرکدام زیبای مخصوص به خود را دارند. بعضی از این سنگ‌ها در طبیعت وجود دارند و بعضی دیگر ساخته دست بشر می‌باشند. از گذشته تاکنون کاربرد سنگ در جواهرسازی مورد توجه همگان بوده است و در این صنعت از انواع سنگ‌های مختلف استفاده می‌شده است. سنگ کوبیک زیرکونیا یکی از همان سنگ‌هایی که توسط انسان ساخته شده و به دلیل درخشش و شفافیت آن، به این سنگ شبه الماس گفته می‌شود، با این تفاوت که قیمت بسیار پایین‌تری نسبت به الماس دارد و امکان خرید آن برای اکثر افراد فراهم می‌باشد.

این سنگ را می‌توان در رنگ‌های مختلفی تولید کرد. قدمت استفاده از این سنگ به سال 1976 برمی‌گردد و علت ساخت آن را به مقاومت بالا و شبیه بودنش به الماس عنوان کرده‌اند. از این سنگ در صنعت جواهرسازی استفاده می‌کنند. اکنون که دانستید کوبیک زیرکونیا چیست، در ادامه شما را با مشخصات و ویژگی‌های کوبیک زیرکونیا و انواع این سنگ آشنا می‌کنیم.

مکعب زیرکونیا چیست

 

مشخصات و ویژگی‌های زیرکونیا چیست؟

کوبیک زیرکونیا در آزمایشگاه‌ها ساخته می‌شود و با ترکیب دو ماده زیرکونیوم دی اکسید و پودر زیرکونیوم پس از حرارت دادن در دمای بالای 4982 به وسیله انسان تولید می‌شود که سنگی بی‌رنگ، سخت، بی‌عیب و نقص و عاری از هر گونه ناخالصی می‌باشد. باید بدانید این کریستال یک کریستال مصنوعی می‌باشد. به دلیل اینکه از این سنگ در جواهرسازی استفاده می‌کنند، برای تشخیص آن از سنگ الماس باید به افراد ماهر که در زمینه سنگ‌های قیمتی تخصص دارند مراجعه کنید. زیرا چشم غیر مسلح قادر به تشخیص آن نمی‌باشد.

حتما می‌دانید که الماس چیست، باید بگوییم الماس سنگی بسیار ارزشمند و گرانبها است که در اعماق زمین و از کربن خالص به وجود می‌آید و سخت‌ترین ماده طبیعی است که بر روی زمین یافت می‌شود. الماس به دلیل سختی بالا و پراکندگی نوری که دارد، یک جواهر با ارزش به شمار می‌رود و به دلیل قیمت بالای آن امکان استفاده این سنگ گرانبها برای همه افراد میسر نمی‌باشد. از این رو انسان به فکر ساخت سنگی زینتی شبیه الماس افتاد که نتیجه آن تولید کوبیک زیرکونیا شد. زیرکونیای مکعبی بسیار شبیه الماس است و یک جایگزین مناسب برای آن می‌باشد. این سنگ را می‌توان به رنگ‌های مختلف شبیه الماس ساخت.

ویژگی‌های زیرکونیا چیست

 

کوبیک زیرکونیا چه انواعی دارد؟

برای اینکه این سنگ به الماس بیشتر شباهت داشته باشد، با استفاده از اکسیدهای مختلف در زمان تولید، رنگ‌هایی را ایجاد می‌کنند. سنگ CZ بی‌رنگ و برای شبیه شدن به درجه رنگ الماس D تولید شده است. تولید کنندگان سنگ کوبیک زیرکونیا با رنگ‌های مختلف این سنگ را تولید می‌کنند که در این میان CZ صورتی با نام تجاری یخ صورتی شناخته شده است و در جواهرسازی بسیار محبوب است.

از رنگ‌های دیگر CZ می‌توان سبز، آبی، نارنجی، قرمز و سیاه را نام برد. همان‌طور که قبلا هم به آن اشاره کردیم کوبیک زیرکونیای مکعبی سنگی است که در رنگ‌های مختلف می‌توان آن را ساخت و بسیار شبیه به الماس می‌باشد.

انواع کوبیک زیرکونیا

 

زیرکونیای مکعبی چگونه ساخته می‌شود؟

این سنگ با ذوب کردن پودر زیرکونیوم و دی‌اکسید زیرکونیوم در کنار هم و در درجه حرارت 2750 سانتیگراد ساخته می‌شود. هزینه ساخت کم و سخت بودن سنگ زیرکونیای مکعبی سبب شد که انسان به طور گسترده‌ای دست به تولید و ساخت آن بزند و سنگی بسیار شبیه به الماس را تولید کند.

درجه سختی زیرکونیای مکعبی تقریبا به اندازه الماس است که 8.5 و در برابر الماس که 10 است از مقاومت بالایی برخوردار می‌باشد. این سنگ به اندازه الماس درخشان است ولی باید بگوییم که نه الماس است نه سنگی اصل است. کوبیک زیرکونیا نیز مانند الماس برش می‌خورد و همان شکل و نقش الماس را دارد.

کاربرد کوبیک زیرکونیا

 

تفاوت کوبیک زیرکونیا با الماس چیست؟

در مطالب قبلی بیان کردیم که کوبیک زیرکونیا چیست و چگونه ساخته می‌شود. در ادامه به تفاوت آن با سنگ الماس اشاره خواهیم کرد. سنگ کوبیک زیرکونیا، الماس نیست بلکه شبیه می‌باشد و مانند الماس‌های مصنوعی در آزمایشگاه ساخته می‌شود.

کوبیک زیرکونیا از جواهراتی است که توسط انسان ساخته شده است و ارزان می‌باشد، در صورتی که الماس سنگی طبیعی و گران‌قیمت است. همچنین سنگ‌های کوبیک زیرکونیا بسیار مناسب و در رنگ‌های مختلف و نیز در دسترس می‌باشند در حالیکه الماس‌های رنگی بسیار کمیاب و قیمتی هستند.

درجه سختی الماس نسبت به سنگ کوبیک زیرکونیا بیشتر است و هرگز خراشی بر نمی‌دارد و خرد نمی‌شود. کوبیک درست است که سنگ بسیار سختی است ولی نسبت به الماس راحت‌تر آسیب می‌بیند. همچنین برای حفظ درخشندگی زیرکوبیا باید بیشتر مراقبت کنید و بهتر است از آن در مهمانی‌ها یا مراسم خاص استفاده کنید و در مواقع دیگر آن را کنار بگذارید تا درخشندگی خود را حفظ کند.

سنگ زیرکونیا از اکسید زیرکونیوم ساخته می‌شود در حالی که سنگ الماس از کربن خالص به وجود می‌آید. بنابراین این سنگ یک بدل از الماس است. این سنگ به طور ظاهری به الماس شباهت دارد ولی در واقع خصوصیات کمی نسبت به ارزش و خواص آن را دارد.

تفاوت کوبیک زیرکونیا با الماس چیست

 

چگونه زیرکونیای مکعبی را از الماس تشخیص دهیم؟

روش‌هایی برای تشخیص کوبیک زیرکونیا از الماس وجود دارند که عبارتند از:

 

  • رسانای گرمایی

الماس‌ها گرما را از خود عبور می‌دهند، یعنی رسانای حرارتی هستند. حالی که سنگ زیرکونیای مکعبی یک ماده عایق حرارت است و باعث می‌شود که الماس در کنار این سنگ با ابزارهای ویژه ایستادگی داشته باشد.

 

  • سختی

الماس سنگی سخت است ولی سختی زیرکونیا نسبت به آن کمتر می‌باشد. سختی الماس 10 و زیرکونیا 8.5 می‌باشد.

 

 

  • تراکم

زیرکونیای مکعبی 1.7 برابر از الماس متراکم‌تر است و این باعث می‌شود سنگ زیرکوبیا سنگین‌تر از الماس باشد. در واقع قیراط یک سنگ الماس و یک سنگ کوبیک زیرکونیا که هم وزن باشند، با هم متفاوت است. برای مثال یک سنگ زیرکوبیای یک قیراطی کوچکتر از الماس یک قیراطی خواهد بود. برای اینکه بدانید قیراط چیست، باید بگوییم واحد وزنی کوچکی است که برای سنگ‌های قیمتی از آن استفاده می‌کنند.

 

  • شاخص انکسار

به زاویه‌ای که نور به سنگ وارد می‌گردد، شاخص انکسار می‌گویند. وقتی صحبت از شاخص انکسار می‌شود منظور این است که نور چگونه از سنگ بازتاب می‌کند. ضریب شکست الماس 2.42 می‌باشد، در حالی که کونیک زیرکونیا شاخص 2.15 – 2.18 را دارد. بنابراین می‌توان گفت عمق درخشندگی الماس در مقایسه با کوبیک زیرکونیا بیشتر به چشم می‌آید.

 

  • برش

برش‌های الماس نسبت به سنگ زیرکونیا متفاوت‌تر می‌باشد. برش‌های الماس مختلف هستند مانند: برش گرد، بیضی، پرنسسی، مارکیز، زمرد و غیره.

انواع برش های کوبیک زیرکونیا

 

  • پراکندگی

عامل پراکندگی شدت درخشش الماس را مشخص می‌کند. الماس‌ها همواره از لحاظ شکستن نور ارزش گذاری شده‌اند. اما سنگ زیرکوبیا وقتی در برابر نور قرار می‌گیرد، پدیده رنگین‌کمانی را موجب می‌گردد. پراکندگی الماس 0.044 است ولی کونیک زیرکونیا دارای پراکندگی 0.058 – 0.066 می‌باشد.

 

  • رنگ

زیرکونیا دارای رنگ‌های مختلفی مانند: صورتی، سبز، نارنجی، قرمز هستند ولی طیف رنگی الماس‌ها از زرد تا قهوه‌ای می‌باشد و نوع بی‌رنگ آنها بسیار کمیاب است.

رنگ کوبیک زیرکونیا

خرید آنلاین طلا و جواهر از گالری طلا و جواهر راف گلد

در این مقاله شما را سنگ کوبیک زیرکونیا آشنا کردیم و بیان کردیم که این سنگ چه تفاوتی با سنگ الماس دارد. همچنین درباره انواع کوبیک زیرکونیا توضیحاتی دادیم. اکنون به شما پیشنهاد می‌کنیم به وب‌سایت گالری طلا و جواهرات راف گلد مراجعه کنید و از انواع سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی این گالری دیدن فرمایید.

گالری راف گلد تمامی محصولات خود را از جمله انگشتر با نگین، گردنبند با نگین و نیم‌ست طلا ظریف و دیگر اکسسوری‌های شیک و مدرن را با اجرت ساخت پایین و قیمت مناسب برای شما عرضه داشته است.

شما می‌توانید با خرید انگشتر طلا زنانه و خرید سرویس طلا از آفرهای ویژه گالری راف گلد نیز بهره‌مند شوید. گالری طلا و جواهر راف گلد جواهرات ترکیب شده با سنگ‌های قیمتی خود را با شناسنامه و فاکتور معتبر به مشتریان خود ارائه می‌دهد.

با خرید اینترنتی از راف گلد اطمینان و آرامش را تجربه کنید.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست