انواع برلیان

برلیان یکی از سنگ‌های قیمتی گران‌قیمت و پرطرفدار می‌باشد که از تراش الماس‌ و سنگ های قیمتی دیگربه وجود می‌آید. برلیان انواع مختلفی دارد که بر اساس رنگ و درخشش تقسیم بندی می‌شود. این سنگ قیمتی در دو نوع طبیعی و مصنوعی وجود دارد. در واقع برلیان نوعی الماس تراش خورده‌ است که نور را به صورت چشمگیر و جذاب منعکس می‌کند و سبب درخشان‌تر شدن آن می‌شود.
این سنگ به صورت گرد برش داده می شود و به همین دلیل از محبوبیت بیشتری برخوردار است. هدف از برش الماس به صورت تراش برلیان این است که این سنگ درخشان تر و زیبا تر شود. از مهم ترین مواردی که می‌توان به آن اشاره کرد، این است که انواع برلیان ‌را می‌توان با توجه به طبیعی و مصنوعی بودن آن و نیز رنگ، تراش، وزن و شفافیت تقسیم بندی کرد. بنابراین قبل از اینکه به خرید برلیان بروید باید به 4 نکته یا C4 که ذکر شد، توجه داشته باشید.
برای خرید برلیان توجه داشته باشید، این سنگ با ارزش را از جواهرفروشی‌های مطمئن خریداری کنید، زیرا شما به تنهایی قادر به تشخیص اینکه برلیان اصل است یا تقلبی نخواهید بود. بنابراین با یک جواهرفروش ماهر و با تجربه و نیز قابل اطمینان مشورت کنید و قبل از خرید شناسنامه سنگ را مشاهده کنید. همچنین بعد از خرید حتما فاکتور معتبر با نام و لوگوی طلافروشی را تحویل بگیرید و قبل از آن درباره اینکه فاکتور طلا شامل چیست و سنگ‌ها و جواهرات در این فاکتور به چه صورت هستند مطالعه فرمایید.

یکی از مطالبی که درباره سنگ‌های قیمتی می‌توان بررسی و مقایسه کرد، تفاوت سنگ اتمی با برلیان است. اکنون که درباره اینکه برلیان چیست مطالبی را بیان کردیم در ابتدا به بررسی تفاوت برلیان و الماس خواهیم پرداخت، سپس درباره اینکه تخمه برلیان چیست و یا انواع برلیان کدامند می‌پردازیم.

انواع برلیان

تفاوت برلیان و الماس

الماس از کانی‌های بسیار کمیابی است که در طبیعت یافت می‌شود. الماس‌ها در اعماق زمین توسط کربن خالص و با فشار بالا در طی سالیان طولانی تشکیل می‌شوند. به دلیل درجه سختی که دارند از سخت‌ترین کانی‌ها در جهان می‎‌باشند. ولی برلیان در طبیعت وجود ندارد و در واقع همان الماسی است که تراش خورده است و تبدیل به برلیان شده است. بنابراین می‌توان گفت الماس طبیعی بدون تراش است ولی برلیان تراش الماس است که در جواهرات به کار گرفته می‌شود.

بیشتر بخوانید: تفاوت الماس و برلیان

تخمه برلیان چیست؟

تخمه برلیان همان سنگی است که افراد متخصص آن را می‌سازند و تراش‌هایی روی آن انجام می‌دهند و به شکل‌های خاصی آن را در می‌آورند. در واقع همان نگین را تخمه برلیان می‌گویند که در جواهرفروشی‌ها یافت می‌شود و قیمت‌های مختلفی دارد. البته باید این نکته را ذکر کنیم که خرید تخمه برلیان از هر فروشگاهی کار درستی نیست، بنابراین در هنگام خرید تخمه برلیان دقت کنید.

انواع برلیان (برلیان طبیعی و مصنوعی)

از تقسیم بندی های برلیان می‌توان به انواع برلیان طبیعی و مصنوعی اشاره کرد. برلیان طبیعی همان الماسی است که با فشار و دمای بالا در اعماق زمین ساخته می شود و با برشی که به الماس طبیعی می دهند، سبب می شود که برلیان بسیار درخشان و زیبا جلوه کند اما برلیان مصنوعی همان است که به آن اتمی هم گفته می شود این نوع برلیان در آزمایشگاه‌ها ساخته می شود و بسیار ارزان تر از برلیان طبیعی است. برلیان اتمی با گذشت زمان و در اثر تماس با آب کدر می شوند و شفافیت خود را از دست می‌دهند ولی برلیان طبیعی همیشه درخشان می ماند و انعکاس نور فوق العاده ای دارد.
جنس برلیان طبیعی که از الماس طبیعی ساخته شده است از کربن است ولی برلیان های اتمی یا مصنوعی از اکسید زیر کونیوم و شیشه ساخته شده است. برای تشخیص برلیان طبیعی از مصنوعی باید از یک فرد متخصص در این زمینه کمک بگیرید و نیز نکاتی را در هنگام خرید برلیان بدانید. پیشنهاد می‌شود قبل از خرید برلیان مقاله تشخیص برلیان اصل را مطالعه فرمایید.

تقسیم بندی انواع برلیان بر اساس رنگ

انواع برلیان را بر اساس رنگ نیز تقسیم بندی می‌کنند. درجه بندی رنگ الماس از D (بی رنگ) تا Z ( رنگ زرد روشن) می‌باشد. می‌ببرای تشخیص رنگ آن درجه‌بندی خاصی وجود دارد که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد.
• برلیان‌های بی‌رنگ که از ارزش بیشتری برخوردارند را با نماد D نشان می‌دهند. این نماد به معنای عدم وجود رنگ است. برلیان‌‌های بی‌رنگ بسیار کمیاب و گران هستند. از D تا J را برلیان‌های بی‌رنگ تشکیل می‌دهند.
• برلیان‌های زرد روشن را از K تا Z نمایش می‌دهند که از ارزش کمتری برخوردار است. به خاطر داشته باشید که تشخیص رنگ برلیان با چشم غیر مسلح مشخص نمی‌شود.
• برلیان‌هایی با رنگ‌های قرمز، آبی، سبز و صورتی نیز وجود دارند که بسیار نادر هستند و آنها نیز به دلیل رنگ خاص و کمیاب‌بودنشان قیمت بالایی دارند. این نوع از انواع برلیان نیز محبوبیت خاصی در بین افراد دارند.

تقسیم بندی انواع برلیان بر اساس تراش

یکی دیگر از انواع برلیان، تراش‌های آن می‌باشد که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد. انواع تراش برلیان عبارتند از:

• برش برلیان به شکل گرد

این نوع از انواع تراش برلیان از محبوب ترین برش های برلیان می باشد که به صورت گرد است. به این برش تک تخمک نیز گفته می‌شود که درخشندگی بسیار بالایی دارد. این مدل بیشتر در حلقه‌های ازدواج کاربرد دارد.

انواع بلیان بر اساس رنگ

• برش امرالد یا زمرد

این نوع برش از قدیمی ترین برش ها می باشد که به صورت مستطیل می باشد در مقایسه با دیگر برش ها از درخشندگی کمتری برخوردار است.

• تراش برلیان به شکل قلبی

یکی از انواع برلیان بر اساس تراش، شکل قلبی آن می‌باشد. این نوع تراش را فقط جواهرسازان حرفه ای و ماهر می توانند انجام دهنند زیرا کیفیت برش ان در درخشش سنگ تاثیر بسزایی دارد.

• تراش مارکیز

تراش مارکیز یکی از محبوب ترین تراش ها است که شکل منحصر به فرد آن سبب می شود انگشتان به صورت کشیده نشان داده شود.

• تراش برلیان به شکل کوسن

همینطور که از نام این برش پیداست این نوع از انواع تراش برلیان به شکل کوسن یا بالشت است که به دلیل گوشه های گرد و وجه های بزرگ تر درخشش فوق العاده ای دارد.

 

• تراش برلیان بیضی

این نوع تراش به صورت بیضی و با پیچ و تاب های مدرن ترکیب شده اند. این نوع برش از انواع برلیان نیز به صورت کلاسیک است و وضوح و درخشندگی بینظیری دارد. زیرا هم به برش گرد نزدیک است و هم باریک و بلند بع نظر می رسد.

• تراش برلیان پرنسسی

تراش پرنسسی به دو صورت مربع و مستطیل ساخته می شود. این نوع تراش نیز درخشش خوبی دارد. برش پرنسسی در هر گوشه خود رنگ مشخصی دارد، و همین ویژگی آن را نسبت به برش‌های دیگر متمایز می‌کند.

انواع برلیان بر اساس برش

• برش برلیان مثلثی یا تریلیون

تراش مثلثی همان طور که از نامش پیداست، به صورت مثلثی تراش خورده است که همین ویژگی سبب شده تا از اندازه معمولی خود بزرگ‌تر به نظر برسد. این نوع از برش برای کسانی‌ که دوست دارند برلیانشان بزرگ و چشمگیر به نظر برسد، گزینه خوبی می‌باشد.

• برش برلیان رادیانت

یکی از زیباترین انواع برلیان برا اساس تراش، برش رادیانت است که ترکیبی از برش زمردی و گرد می‌باشد. این نوع تراش به صورت مستطیل یا مربع است که گوشه‌های آن به صورت اریب می‌باشد و جلوه‌ای بی‌نظیر دارد. این نوع از تراش وزن بالایی نیز دارد.

• برش برلیان باگت

یکی از پرکاربردترین برش‌های برلیان شکل باگت است که مستطیل شکل است. الماس‌هایی با این برش از وزن کمتری برخوردار هستند. این نوع تراش را به تراشی مردانه نیز نسبت داده‌اند.

• برش برلیان اشکی یا گلابی

این نوع از انواع برلیان، تلفیقی از برش مارکیز و بیضی می‌باشد. این نوع از تراش از محبوب‌ترین نوع برای آویز می‌باشد. زیرا درخشش فوق‌العاده‌ای دارد. همچنین برای کسانی که انگشتان کوتاهی دارند، تراش اشکی گزینه بسیار مناسبی است و سبب می‌شوند انگشتان دست کشیده‌ به نظر برسند.

• تراش برلیان آشر

شکل این تراش به صورت مربع است. این برش الماس با داشتن خطوط بلند و متنوع به تالار آینه معروف است. تراش آشر محبوبیت بسیاری در میان قشر جوان دارد.

انواع برلیان بر اساس قیراط

برلیان و سنگ‌‌های قیمتی با واحدی به نام قیراط اندازه‌گیری می‌شوند. قیراط برای وزن کردن سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی استفاده می‌شود و برای وزن طلا و مصنوعات آن از گرم و سوت استفاده می‌کنند. هر گرم قیراط معادل با 200 سوت است و از آنجایی که هر 1000 سوت یک گرم است، بنابراین هر قیراط 5 گرم می‌شود. استفاده از قیراط به دلیل این است که چون تکه‌های بسیار ریز برخی سنگ‌ها مانند الماس بسیار با ارزش هستند، باید از واحدی کمتر از گرم استفاده کنند که قیراط است. قیراط از سوت بیشتر و از گرم کمتر است. همچنین خواندن و نوشتن با قیراط برای جواهرفروشان آسان‌تر است.
بنابراین انواع برلیان و الماس بر اساس وزن آن تخمین زده می‌شوند. الماس‌هایی با وزن رند گران‌تر از دیگر الماس‌ها می‌باشند. با اینکه شاید از نظر ظاهر دو انگشتر تفاوتی با هم نداشته باشند ولی به دلیل اینکه وزن یکی رند است، قیمتشان بسیار با هم متفاوت است.

انواع برلیان بر اساس تراش

خرید آنلاین طلا و جواهر از گالری طلا و جواهر راف گلد

در این مطلب با به بررسی انواع برلیان پرداختیم. همچنین انواع تراش برلیان را بیان کردیم. اکنون از شما می‌خواهیم برای خرید این سنگ گرانبها و با ارزش به وب‌سایت گالری راف گلد مراجعه کنید و از ویترین سنگ‌های قیمتی آن دیدن فرمایید. این گالری تمامی سنگ‌های قیمتی خود را با ارائه شناسنامه و فاکتور معتبر ارائه می‌دهد.
شما می‌توانید با خرید اینترنتی انواع طلا و جواهر مانند: خرید اینترنتی انگشتر طلا، انگشتر مروارید و دیگر اکسسوری‌های شیک و مدرن از گالری راف گلد، از آفرهای ویژه آن استفاده کنید. این گالری تمامی محصولات خود را با اجرت ساخت پایین و قیمت مناسب عرضه داشته است. خرید طلای کم اجرت  از جمله نیم ست و انواع دیگری طلاهای کم اجرت، و همچنین سرویس طلای تراش در این گالری موجود می‌باشد.
با راف گلد اطمینان را تجربه کنید و در زمان خود نیز صرفه‌جویی خواهید کرد.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست